سلامت پوست, مراقبت از پوست

ماساژ صورت چه فوایدی دارد و باید آن را چگونه انجام داد؟

ماساژ صورت

ماساژ درمانی که برای صورت است را می توانید با مشورت همراه یک پزشک یا به تنهایی انجام دهید. این روش شامل تحریک و فشار بر روی نقاطی از صورت، گردن و شانه ها می شود.

شما می توانید از لوسیون ها، روغن ها و یا تمیز کردن وآرامش بخشیدن به صورت خود با ماساژ دادن و یا یک غلتک صورت یا از یک ابزار Gua sha صاف استفاده کنید.

ماساژ صورت هنگام شل شدن عضلات صورت به سلامت پوست شما کمک می کند. این یک اثر آرامش بخش و جوان کننده است و به شما کمک می کند ظاهر بهتری داشته و احساس بهتری داشته باشید.

چه زمانی که بیماری خاصی دارید و یا حتی زمانی که استراحت می کنید ماساژ صورت را فراموش نکنید. تکنیک های زیادی برای این کار وجود دارد.

ادامه مطلب را بخوانید تا با نگاهی دقیق تر به برخی از فواید ماساژ صورت، نحوه انجام این کار به تنهایی، و یا زمانی که با یک متخصص مراجعه کنید، پی ببرید.

انواع ماساژ صورت

چندین روش مختلف ماساژ صورت وجود دارد که می توانید به تنهایی و هم با یک متخصص انجام دهید.

انواع ماساژ صورت عبارتند از:

  • زهکشی لنفاوی
  • بازتاب شناسی
  • شیاتسو
  • گا شا
  • سوئدی
  • درمانی
  • سینوس
  • طب سوزنی

روش های ماساژ صورت عبارتند از:

  • حجامت
  • دیجیتال یا ورز دادن
  • تاشو
  • جریان خون
  • ارتعاشات
  • ضربه زدن
  • جارو زدن

مزایای ماساژ صورت

1) ضد پیری و چروک

ماساژ صورت جهت جلوگیری از چروک پوست صورت
جلوگیری از پیری پوست

یکی از اصلی ترین مزایای ماساژ صورت، توانایی آن در بهبود کلی ظاهر پوست است.

یک منبع کوچک مورد مطالعه در سال 2017 تأثیر ماساژ صورت را که شامل یک دستگاه ماساژ تحریک کننده است، بررسی کرد.

شرکت کنندگان به مدت 8 هفته از دستگاه ضد پیری و کرم روی صورت و گردن خود استفاده کردند. در هنگام استفاده از ماساژ صورت اثرات کرم بیشتر می شود. بهبود هایی در چین و چروک ها، افتادگی پوست و بافت ها مشاهده شده است.

محققان همچنین به بررسی اثرات ماساژ صورت بر روی پیوند های پوستی ex vivo یا نمونه ها پرداختند. به مدت 10 روز، نمونه های پوست با استفاده از دستگاه ضد پیری دو بار در روز به مدت 1 دقیقه ماساژ داده شدند.

در مقایسه با گیاهان مراقبت از پوست، این وسیله باعث تحریک بیشتر در پروتئین های پوستی می شود که این خاصیت ضد پیری بر روی پوست دارد.

2) فشار سینوس

ماساژ صورت برای تسکین فشار سینوس ها
تسکین فشار سینوس ها با ماساژ صورت

زمانی که مشکل عفونی نباشد یا در یک مرحله حاد سینوزیت باشد، می توانید از ماساژ صورت برای تسکین فشار سینوس، ناراحتی و احتقان استفاده کنید.

ماساژ سینوس همچنین ممکن است به تقویت تخلیه مخاط، کاهش سردرد ها و تقویت گردش خون کمک کند. برای تأیید و گسترش اثرات ماساژ تحت فشار سینوس، مطالعات علمی عمیق تری مورد نیاز است.

3) آکنه

با ماساز صورت آکنه را از بین ببرید
رفع آکنه با تحریک پوست صورت

تحریک پوست از طریق ماساژ ممکن است به تقویت گردش خون و کاهش ظاهر آکنه کمک کند. تحقیقات مخصوص این که شواهدی از ماساژ صورت در بهبود آکنه ارائه بدهد، محدود است.

برخی افراد اعتقاد به انجام ماساژ روغن زیتون برای درمان آکنه دارند. نتایج متفاوت است، بنابراین اگر موردی است که شما علاقه مندید آن را امتحان کنید، قبل از ماساژ تمام صورت، آن را روی یک ناحیه کوچک دیگر آزمایش کنید.

در روشی که می خواهید آن را امتحانی انجام دهید، عجله نکنید. از انجام هر گونه حرکات و لکه برداری های شدید به ویژه در مناطق حساس خودداری کنید.

4) TMJ

اثر ماساژ صورت بر مشکل TMJ
ماساژ صورت می تواند بر مشکلات فکی و گیجگاهی اثرات مثبت و خوب بگذارد

افرادی که مشکلات گیجگاهی و فکی (TMJ) دارند، ممکن است در فک یا صورت احساس ناراحتی کنند. این می تواند شامل سردرد، درد گوش یا قفل گوش باشد.

ماساژ نقطه مورد نظر ممکن است به کاهش عضلات فک محکم، ملتهب یا دردناک کمک کند. این ناراحتی ممکن است به دلیل بد جویدن، گرفتگی فک یا فشار دندان ها در هنگام جویدن باشد.

ماساژ برای تسکین علائم TMJ ممکن است به ویژه در هنگام حرکت فک موثر باشد.

5) پوست درخشان

اگر می خواهید پوستی روشن و درخشان داشته باشید ماساژ صورت به شما این امکان را می دهد. تحقیقات انجام شده از سال 1381 نشان داد كه 59 درصد از زنانی كه از ماساژ صورت استفاده کردند پوست با طراوت تری پیدا کردند و به جوان سازی پوست صورت آن ها بیشتر کمک کرده است.

حدود 54 درصد از آن ها پوست انعطاف پذیر و نرم داشته اند و 50 درصد آن ها دارای پوستی محکم و سفت بودند. شواهد بسیاری حاکی از آن است که ماساژ صورت شما می تواند به سفت شدن پوست، تسکین ماهیچه های محکم و تقویت گردش خون کمک کند.

6) جریان خون در پوست

استفاده از غلتک در ماساژ صورت علاوه بر تأثیر مثبتی که در جریان خون پوست دارد، ممکن است به بهبود ظاهر پوست هم کمک کند.

طبق یک مطالعه کوچک در سال 1397 افرادی که 5 دقیقه صورت خود را با غلتک ماساژ داده اند، حداقل 10 دقیقه پس از ماساژ، جریان خون در پوست آن ها افزایش یافته است. پس از 5 هفته ماساژ، پاسخ جریان خون به گرما به طور قابل توجهی افزایش یافت.

7) جوان سازی صورت

ماساژ صورت می تواند ضمن تقویت آرامش و سلامت پوست، در رفع تنش و تمدد اعصاب هم به شما کمک کند.

تحقیقات از سال 1397 به اثر بخشی ماساژ صورت با دستگاه Pao در افزایش جوان سازی صورت اشاره دارد. دستگاه ورزش ماساژ صورت برای تقویت ضخامت ماهیچه های صورت و تمدد اعصاب در خانم هایی که از این دستگاه به مدت 30 ثانیه استفاده کردند (به مدت 8 هفته روزی دو بار) مصرف شد.

8) کمک به رفع اسکار صورت

اگر اسکار صورت دارید که رو به بهبودی است، ماساژ می تواند بسیار مفید باشد. ماساژ بافت اسکار و نواحی اطراف آن ممکن است به افزایش جریان خون، شل شدن بافت های مجاور و صاف کردن برآمدگی ها کمک کند.

ماساژ صورت نیز ممکن است به تسکین علائمی مانند: درد، خارش و حساسیت به پوست کمک کند. محققان در سال 2014 دریافتند که ماساژ درمانی در کاهش درد و خارش پوست ضمن بهبود ظاهر صورت، در زخم های ناشی از سوختگی نیز موثر باشد.

ماساژ صورت در خانه

شما می توانید به راحتی در منزل خود، زمانی برای ماساژ صورت اختصاص دهید. قبل از شروع، صورت و دستان خود را تمیز کنید. مقدار کمی سرم صورت ، روغن و یا مرهم تمیز کننده به انگشتان دست خود زده و بر روی پوست خود بچرخانید. همچنین می توانید با کف دست خود این کار را انجام دهید.

چه 5 دقیقه و چه یک ساعت کامل، فرقی نمی کند.سعی کنید این روش را که انتخاب می کنید، پنج بار پشت سرهم انجام دهید تا یک شیوه ماساژ شخصی بتوانید ایجاد کنید. سعی کنید فشار هایی که بر پوست صورت خود برای ماساژ می دهید، ملایم اما محکم باشد.

در زیر چند مورد وجود دارد که می توانید برای ایجاد روال شخصی خود امتحان کنید.

  1. برای حرکت دادن انگشتان به گیجگاه خود، از یک حرکت دایره ای استفاده کنید.
  2. از کف دست و نوک انگشتان خود برای ماساژ طرفین صورت استفاده کنید سعی کنید از چانه خود شروع کنید و به سمت پیشانی حرکت کنید. سپس دستان خود را به پایین بکشید.
  3. انگشتان حلقه خود را به استخوان ابرو خود فشار داده و به سمت پایین بکشید. از قسمت داخلی به گوشه بیرونی حرکت کنید. سپس همین حرکت را زیر چشم خود انجام دهید.
  4. با استفاده از انگشت شست و انگشت اول، از گوشه های بیرونی ابرو های خود شروع کنید. با حرکت به گوشه داخلی، ابرو های خود را به آرامی بچسبانید.
  5. انگشتان خود را به مرکز پیشانی خود فشار دهید. آن ها را به سمت موهای خود بکشید. سپس انگشتان خود را به سمت گیجگاه خود حرکت دهید.
  6. چند ثانیه روی فضای بین ابرو ها فشار دهید. سپس حرکات خود را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت ادامه دهید.
  7. برای فشار دادن زیر گونه های خود، از انگشت اشاره و انگشتان میانی خود استفاده کنید. از مرکز صورت خود شروع کرده و به سمت گیجگاه خود حرکت کنید.
  8. برای تاثیر بیشتر، از فشار ناخن های خود برای فشار دادن به صورت خود استفاده کنید. از بینی خود شروع کنید و آن ها را به سمت گوش های خود منتقل کنید.
  9. از انگشت شست و دو انگشت اول خود برای محکم کردن مرکز چانه خود استفاده کنید. با حرکت به سمت گوش خود، پوست را بچسبانید.
  10. با حرکت انگشتان خود از خارج از فک به سمت چانه و به فک خود فشار دهید.
  11. از یک حرکت دایره ای برای ماساژ قسمت زیر گوش خود استفاده کنید.
  12. از انگشت حلقه خود برای محکم فشار دادن به داخل ابرو، به سمت بیرون ابرو خود استفاده کنید.
  13. با استفاده از نوک انگشتان خود، به آرامی روی تمام نواحی صورت خود ضربه بزنید. سپس نواحی گوشتی پوست را به آرامی بچسبانید.

چه زمانی برای ماساژ به یک متخصص مراجعه کنیم؟

برای ماساژ زمانی به یک پزشک یا متخصص ماساژ مراجعه کنید که دوست دارید نگرانی های پزشکی خاصی از جمله آکنه، TMJ یا مشکل اسکار را برطرف کنید.

یک متخصص از مهارت لازم برای تطبیق ماساژ صورت با نیاز های خاص شما برخوردار خواهد بود. آن ها همچنین می توانند راه های بیشتری هم برای درمان به شما توصیه کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.