سلامت مو, مراقبت از مو

مواد مغذی مفید و ضروری برای مو چیست؟

مواد مغذی ضروری برای مو

ضرب المثلی قدیمی می گوید، “شما همان چیزی هستید که می خورید” زمانی که صحبت از زیبایی طبیعی می شود این حرف بسیار درست است. تقریباً چیزی بهتر از یک بدن سالم که با تغذیه سالم عالی تر شود نیست. دریافت مواد مغذی ضروری و مفید برای مو باعث کمک به بهتر شدن موهای شما می شود.

خوردن یک رژیم غذایی متنوع با میوه ها و سبزیجات فراوان معمولاً این کار را انجام می دهد، اما شما می توانید با اطمینان از قرار دادن برخی غذاهای فوق العاده در فهرست معمول خود، تعهد خود را نسبت به داشتن موهای سالم یک قدم جلوتر ببرید.

زیاده روی در مصرف غذای سالم دشوار است، اما مصرف مکمل های ویتامین داستان دیگری است. بنابراین قبل از اینکه هر نوع مکمل دیگری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتماً با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

انواع مواد مغذی ضروری برای مو

1. اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 به وفور در ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی یافت می شود. این اسید چرب خاص، برای موهای سالم ضروری است، زیرا ساقه مو از 3٪ امگا 3 تشکیل شده است.

از آنجا که بدن شما به خودی خود این نوع اسیدهای چرب را تولید نمی کند، مهم است که آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کمبود اسیدهای چرب می تواند باعث رشد آهسته یا کم کیفیت مو شود.

اسیدهای چرب امگا 3 یکی از مواد مغذی ضروری برای مو

اگر غذای دریایی باب طبع شما نیست، نگران نباشید. برخی از منابع گیاهی عالی برای امگا 3 نیز وجود دارند، از جمله گردو، دانه های کتان و سویا.

2. بیوتین

بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است که برای سلامت پوست و مو ضروری است. خوشبختانه، بیوتین به وفور در انواع غذاهای روزمره از جمله تخم مرغ، بادام زمینی و بادام یافت می شود.

از آنجا که بدن شما به راحتی می تواند بیوتین ایجاد کند، افزودن غذاهای غنی از ویتامین، راهی عالی برای اطمینان از داشتن مقدار کافی برای سلامت مو و پوست است.

3. پروتئین غنی از آهن

پروتئین یک عنصر سازنده مو و سلول های پوستی شما است که کلید اصلی رشد موهای سالم است. کراتین که به موهای شما ساختار می بخشد، به مقدار کافی پروتئین بستگی دارد. همچنین آهن نقش عمده ای در سلامت مو دارد و اغلب در همان منابع پروتئین یافت می شود.

منابع خوب پروتئین غنی از آهن شامل صدف، گوشت بدون چربی، مرغ و تخم مرغ است. همچنین چندین منبع پروتئین گیاهی از جمله عدس، توفو، لوبیا و حبوبات نیز وجود دارد. سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج، می توانند آهن و پروتئین اضافی تأمین کنند و هنگام مصرف در کنار غذاهای غنی از ویتامین C، به بهترین شکل جذب شوند.

4. ویتامین C

ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای مو است که علاوه بر کمک به بدن در جذب آهن، به توزیع اکسیژن در سلول ها و ساخت کلاژن نیز کمک می کند. کلاژن یک فیبر ساختاری مهم است که بدن شما از آن برای تقویت مو استفاده می کند.

خوشبختانه، ویتامین C در انواع زیادی از غذاهای واقعاً خوشمزه به وفور یافت می شود. فلفل دلمه ای، مرکبات، کیوی، پرتقال، انواع توت ها، خربزه و آناناس نمونه های بسیار خوبی از غذاهای غنی از ویتامین C هستند که می توان به تنهایی یا در سالاد از آن ها لذت برد. ویتامین C را می توان در سبزیجات سبز مانند کلم پیچ، کلم بروکسل و کلم بروکلی نیز یافت.

5. ویتامین A

ویتامین A یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای مو است که برای رشد سالم سلول ضروری است، ویتامین A بیشتر در غذاهای نارنجی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل یافت می شود. همچنین می توانید این ویتامین سالم مو را در مخلوط کاهو، گوجه فرنگی، کلم پیچ و مارچوبه پیدا کنید.

در حالی که مقدار مناسب ویتامین A برای داشتن موهای سالم بسیار مهم است، اما در واقع مقدار زیادی از آن باعث ریزش مو می شود. اغلب بهترین و خوشمزه ترین راه برای دریافت مقدار مناسب ویتامین A از طریق سالاد به جای مکمل است.

6. ویتامین های B

ویتامین های B6 ،B12 و فولات برای ایجاد موهای قوی ضروری هستند. کمبود هر یک از این ویتامین های B می تواند باعث رشد آهسته و یا بافت ضعیف یا شکننده مو شود. برای دریافت منابع ویتامین B6 به دنبال غلات سبوس دار مانند جو دوسر، جو و برنج قهوه ای باشید. B6 را می توان در آجیل، دانه ها و ماهی ها نیز یافت.

غذاهای دریایی، به ویژه صدف، همچنین حاوی B12 زیادی است. توفو، تخم مرغ و محصولات لبنی نیز سرشار از B12 هستند. در مورد فولات، این را می توان در آب پرتقال، لوبیا، عدس و سبزیجات برگ تیره یافت.

7. زینک (روی)

روی علاوه بر حمایت از رشد مو، در تهویه مو و متعادل سازی رطوبت طبیعی آن نیز نقش دارد. مصرف کافی این ماده معدنی به موی شما کمک می کند تا مشکلات پوستی مانند شوره سر را از بین ببرید.

صدف، گوشت قرمز، جوانه گندم و اسفناج چند منبع خوب روی هستند. بادام هندی و تخمه کدو تنبل یکی دیگر از روش های عالی برای افزودن روی به رژیم غذایی شماست.

زینک (روی) یکی از مواد مغذی ضروری برای مو

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.