پزشکی, سلامت مو, مراقبت از مو

عوارض دیابت بر مو + راه های درمان آن

عوارض دیابت بر مو

اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است بیش از حد معمول، مو از دست بدهید. این عارضه تنها روی سر شما نیست، ممکن است علاوه بر موهای سر، موهای بازوها، پاها و سایر اعضای بدن خود را نیز از دست بدهید. برای کسب اطلاع بیشتر از عوارض دیابت بر مو این مقاله را بخوانید.

بیشتر بدانید: علائم ابتلا به دیابت چیست؟ از کجا بفهمیم مبتلا هستیم؟

عوارض دیابت بر مو

  • افراد دیابتی بیشتر به بیماری آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند. با آلوپسی، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و منجر به ریزش مو در سر و سایر قسمت های بدن می شود.
  • خود دیابت نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.
  • همچنین ممکن است به دلیل عارضه استرس ناشی از زندگی در یک بیماری مزمن یا داروهای مصرفی برای درمان دیابت، موهای خود را از دست بدهید.

دیابت چگونه بر رشد مو تاثیر می گذارد؟

از آن جا که قند خون اضافی باعث آسیب به اندام های بدن از جمله: چشم، اعصاب، کلیه ها و هم چنین آسیب به رگ های خونی می شود و رگ های خونی آسیب دیده ممکن است نتوانند اکسیژن کافی برای تغذیه فولیکول های مو شما تحویل دهند، این کمبود اکسیژن در اثر دیابت، می تواند بر چرخه رشد طبیعی مو شما تأثیر بگذارد.

عوارض دیابت بر مو

هم چنین در اثر ابتلا به دیابت ممکن است بیش از حد معمول، مو از دست بدهید. این ریزش مو فقط روی سر شما نیست، ممکن است موهای بازوها، پاها و سایر اعضای بدن خود را از دست بدهید. حتی در صورت رشد مجدد، این کار با سرعت کندتر از حد طبیعی انجام می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

  1. در صورت بروز هرگونه علائم آزار دهنده دیابت، از جمله ریزش مو، با پزشک صحبت کنید. گزارش ریزش مو از دست ها و پاها بسیار مهم است. زیرا می تواند نشانه ای از جریان خون ضعیف باشد.
  2. اگر ریزش مو مربوط به کنترل دیابت است، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی، سبک زندگی یا دارو را تنظیم کنید تا قند خون شما بهتر کنترل شود.

راه های درمان ریزش مو بر اثر دیابت

در این جا چند روش دیگر برای شاداب و پر مو نگه داشتن و درمان ریزش مو وجود دارد.

نکته: هنگامی که دیابت شما کنترل شود، موهای کمتری از دست می دهید.

1- مصرف دارو

  1. متخصص پوست ممکن است داروی موضعی مانند ماینوکسیدیل (Rogaine) را برای شما تجویز کند که آن را روی پوست سر و سایر مناطقی که ریزش مو دارد مالش دهید.
  2. همچنین آقایان می توانند قرص فیناستراید (پروپسیا) را برای رشد مجدد مو مصرف کنند. مصرف قرص فیناستراید برای بانوان تأیید نشده است.
  3. اگر آلوپسی باعث ریزش مو شود، ممکن است پزشک داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب تجویز کند.

2- مصرف مکمل های بیوتین

بیوتین یک ویتامین است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند: بادام زمینی، بادام، سیب زمینی شیرین، تخم مرغ، پیاز و جو دوسر یافت می شود. افراد دیابتی ممکن است سطح بیوتین کمتر از حد طبیعی داشته باشند. برخی شواهد نشان می دهد که با مصرف مکمل های بیوتین، می توان ریزش مو را تا حدودی کنترل کرد.

مواد غذایی حاوی بیوتین
مواد غذایی حاوی بیوتین

🔔 هشدار!

میزان مصرف مناسب بیوتین توصیه شده برای بزرگسالان 30 میکروگرم در روز است، اما مکمل ها معمولاً حاوی مقادیر بسیار بیشتری هستند. پس درباره میزان مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

3- استفاده از کلاه گیس

اگر ریزش مو قسمت بزرگی از پوست سر شما را در بر گرفته است، ممکن است بخواهید موقتاً آن را با کلاه گیس یا قطعه مو بپوشانید. هزینه نسبتاً ناچیزی است و درصورت رشد مجدد موهایتان دیگر نیازی به کلاه گیس ندارید و می توانید آن را بردارید.

استفاده از کلاه گیس
استفاده از کلاه گیس

راه های مدیریت ریزش مو

ریزش مو می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما شما گزینه هایی دارید که می توانید آن را مدیریت و درمان کنید.

  • برای مدیریت بهتر قند خون، روزانه ورزش کنید. این یک روش عالی برای پایین آوردن قند خون و تشویق اکسیژن رسانی به اندام های بدن و حتی پوست سر شماست!
  • در صورت قند خون بالا شما می توانید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید.
  • در صورت ریزش موی شدید، می توانید با پزشک مشورت کنید و در صورت امکان برخی داروها را با دارویی دیگر جایگزین کنید.
  • با پزشک صحبت کنید تا درباره کارهایی که می توانید برای کنترل ریزش مو انجام دهید، بیشتر بدانید.

این مقاله آخرین بار در 30 اکتبر 2017 از نظر پزشکی بررسی شد.

منبع: www.healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.