پزشکی, سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

پسوریازیس پوست سر چیست؟ آنچه باید درباره آن بدانید!

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که در صورت اختلال سیستم ایمنی بدن به وجود می آید، این بیماری ارثی است (اگر وابستگان درجه یک مبتلا به پسوریازیس باشند، احتمال بیشتری برای ابتلا به آن هست). پسوریازیس را در هر نقطه‌ ای از بدن مانند: زانو، آرنج، پوست سر و کف دست و پا می‌ توانید مشاهده کنید. برای اطلاع بیشتر از نحوه تشخیص و درمان پسوریازیس پوست سر این مقاله را تا آخر بخوانید.

پسوریازیس پوست سر چیست؟

حداقل نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس، مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستند. این بیماری پوستی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما سیگنال های معیوب ارسال می کند و بدین ترتیب سلول های پوستی خیلی زود رشد می کنند. این سلول ها به صورت لکه های قرمز جمع می شوند.

چه کسی به پسوریازیس مبتلا می شود؟

طبق آمارها تقریبا زنان و مردان به یک میزان به این بیماری مبتلا می شوند. اغلب در سنین جوانی شروع می شود، افراد ممکن است از دوران نوزادی تا سنین پیری به این بیماری مبتلا شوند.

این بیماری مسری نیست، اما ارثی هست. در صورتی که افراد درجه یک خانواده دچار این اختلال پوستی باشند، امکان ابتلا به آن زیاد است. چون این بیماری در ژن های خانواده وجود دارد. بیشتر افرادی که به پسوریازیس مبتلا می شوند، حداقل یک نفر را در خانواده خود به این بیماری مبتلا می بینند.

انواع پسوریازیس

پنج نوع اصلی پسوریازیس، عبارت اند از:

  1. پسوریازیس پلاکی
  2. پسوریازیس خالدار
  3. پسوریازیس معکوس
  4. پسوریازیس پوسچولار
  5. پسوریازیس اریترودرمیک

شایع ترین شکل بیماری پسوریازیس پلاک است. در صورت ابتلا به این بیماری در مناطقی از پوست لکه های ضخیم، متورم و قرمز با لبه های کاملاً مشخص ایجاد می شود. از دیگر مشخصه این بیماری، بر روی لکه های ایجاد شده، فلس های سفید نقره ای قرار دارد که در صورت لمس، باعث خونریزی می شود.

علائم و نحوه درمان پسوریازیس پوست سر

از جمله علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر
  2. ایجاد خارش
  3. ایجاد درد
  4. ریزش مو

در ادامه به توضیح مختصر درباره هر کدام و هم چنین نحوه درمان آن می پردازیم:

1. خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر

پسوریازیس به دلیل اختلال پوستی رخ می دهد. بنابراین از آن جا که سلول های پوستی خیلی سریع رشد کرده و به سطح پوست می رسند، تمایل به جمع شدن و پوسته پوسته شدن دارند.

این بیماری می تواند مشابه شوره سر باشد، با این تفاوت که شوره سر چرب و مومی می باشد. اما پسوریازیس پوست سر باعث براق شدن نقره ای و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

🔔 نکته: توجه داشته باشید برای یافتن درمان مناسب باید چندین شامپو را تست کنید. چون ممکن است برای همه افراد مصرف کننده به یک اندازه نتیجه نداشته باشد. ممکن است مجبور شوید یکی را چند هفته امتحان کنید و اگر نتیجه نداد به سراغ دیگری بروید.

پسوریازیس پوست سر

نحوه درمان خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر:

  1. استفاده از انواع مختلف شامپو، چه بدون نسخه و چه با نسخه پزشک می تواند به شما در رفع این بیماری کمک کند. شما می توانید شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم (1٪)، پیریتین روی، کتوکونازول (داروی OTC ضد مخمر) یا پایه تار را امتحان کنید.
  2. هم چنین استفاده از شامپوهای سالیسیلیک اسید برای پلاک هایی با مقیاس های ضخیم تر می تواند مناسب باشد.
  3. همچنین پزشکان می توانند استروئیدهای با قدرت بالا را به صورت کرم، ژل، محلول و کف تجویز کنند.

نکته: ابتدا از شامپوی دارویی استفاده کنید، پس از آن می توانید از شامپو و نرم کننده معمولی استفاده کنید.

2. ایجاد خارش

این می تواند یکی از سخت ترین علائم پسوریازیس پوست سر باشد. خارش می تواند شدید و بدون توقف باشد. حتی برخی افراد، در این باره احساس سوزش می کنند.

ایجاد خارش از علائم پسوریازیس پوست سر

پزشکان توصیه می کنند: در صورت خارش، سعی کنید سطح پوست را نخراشید. گرچه با خراشیدن، ممکن است در همان لحظه احساس خوبی داشته باشد، اما خراشیدن پوست، می تواند پوست را بشکند و باعث خونریزی شما شود. این می تواند پوست را برای ریزش مو و عفونت احتمالی آماده کند.

هشدار! اگر غدد لنفاوی متورم را مشاهده می کنید، می تواند نشانه عفونت باشد. با پزشک صحبت کنید تا بتوانید تحت درمان قرار بگیرید.

نحوه بهبود و درمان خارش

1- برای جلوگیری از خارش پوست سرتان را مرطوب و خنک کنید

  1. اولین چیزهایی که می توانید امتحان کنید، لوسیون ها، کرم مرطوب کننده های مو یا حتی پمادهای سنگین مانند ژله نفتی (وازلین) است. قبل از استفاده از آن ها، آن ها را در یخچال خنک کنید تا اثر آرامش بخشی بیشتری داشته باشد.
  2. هم چنین استفاده از کیسه های آب خنک یا بسته های سرد نیز می توانند به شما آرامش بیشتری بدهد.

2- یک درمان شبانه را امتحان کنید

محلول Baker P&S مبتنی بر روغن معدنی یا روغن پوست سر Derma-Smoothe FS (داروی کورتیکواستروئید) دو گزینه هستند. شما می توانید هر شب سطح پوست را با این محلول آغشته کنید و سپس با کلاه بپوشانید، تا پوسته ها شل شود. سپس صبح شامپو بزنید.

3- خارش را با سرکه سیب تسکین دهید

می توانید سرکه را چند بار در هفته روی پوست سر خود استفاده کنید. سرکه مدت زیادی است که به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود، بنابراین ممکن است هنگام مصرف آن روی پوست، کمی احساس سوزش کنید (می توانید آن را با قسمت های مساوی آب مخلوط کنید تا سوزش آن کاهش یابد).

نکته: برخی از افراد دوست دارند از آن با تمام قدرت استفاده کنند و بعد از خشک شدن آن را آبکشی کنند. اگر ترک یا پوستی باز دارید، سرکه غلیظ را امتحان نکنید، واقعاً صدمه خواهد دید! قبل از مصرف، حتما آن را رقیق کنید.

درمان خارش با سرکه سیب

4- روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای، یکی دیگر از درمان های طبیعی است که به گفته برخی افراد باعث تسکین آن ها می شود، اما هیچ مطالعه ای برای اثبات آن وجود ندارد. می توانید یک شامپو که حاوی روغن درخت چای باشد، را انتخاب کنید. قبل از شروع کار، کمی از آن را روی بازوی خود امتحان کنید تا ببینید آیا واکنشی دارید یا نه، زیرا برخی از افراد به آن حساسیت دارند.

🔔 بیشتر بدانید: خواص روغن درخت چای برای پوست و مو

5- دارو

قرص های آنتی هیستامین نیز ممکن است کمک کنند. همچنین می توانید از پزشک یا داروساز خود در مورد محصولات حاوی کپسایسین و داروهای بیهوشی که برای بی حس شدن خارش روی پوست خود می گذارید، سوال کنید.

3. ایجاد درد

به خاطر خشکی پوست، پوست ترک می خورد و بیشتر دچار خارش می شود و شما مجبور به خراشیدن پوست سر می شوید. این باعث درد در ناحیه خراشیده شده خواهد شد.

نحوه بهبود و درمان درد

  1. بهترین راه برای کنترل درد ناشی از پسوریازیس، مرطوب نگه داشتن ناحیه آسیب دیده می باشد. برای این کار ابتدا از یک محصول نرم کننده کراتولیتیک استفاده کنید. در محصولات مورد نظر به دنبال این مواد فعال باشید: اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک، اوره یا فنل.
  2. اگر داروهای بدون نسخه نتیجه نداشت، در مورد یک کرم بی حس کننده با نسخه دارویی که ترکیبی از لیدوکائین و پریلوکائین است (Emla)، با پزشک مشورت کنید.

4. ریزش مو

در حین درمان به علت استفاده از برخی داروها و هم چنین در صورت ضخیم شدن ناحیه مبتلا به پسوریازیس، ممکن است برای مدتی موهای خود را از دست بدهید. معمولاً پس از کنترل پسوریازیس و بهبودی پوست، موها مجدداً رشد می کنند. مواردی که ممکن است در حین درمان ریزش مو اتفاق بیوفتد، عبارت اند از:

  1. اگر از اسید سالیسیلیک به عنوان درمان استفاده می کنید، ممکن است باعث شکستگی و ریزش مو شود. اما با قطع مصرف، ریزش مو متوقف خواهد شد.
  2. در صورت استفاده از رتینوئید نیز همین اتفاق ممکن است رخ دهد.
ریزش مو بر اثر پسوریازیس پوست سر

جهت کاهش یافتن ریزش مو

  1. در زمان پسوریازیس، پوست سر را مرطوب نگه دارید. هوای خشک می تواند باعث خشکی و ترک پوست شود. در نتیجه ریزش مو بیشتر می شود. می توانید با استفاده از مرطوب کننده خانگی (دستگاه بخور) به رطوبت رسانی پوست و بهبود وضعیت ریزش مو کمک کنید.
  2. هم چنین، بعد از شامپو زدن، یک نرم کننده خوب را امتحان کنید تا رطوبت پوست حفظ و وضعیت ریزش مو بهبود یابد.
  3. داروهایی به نام بیولوژیک نیز وجود دارد. برخی موارد به صورت موضعی و برخی دیگر را به صورت تزریقی دریافت می کنید. این داروها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. شما می توانید در مورد گزینه های خود با پزشک مشورت کنید.
  4. اگر استفاده از شامپوها، کرم ها، کف ها، ژل ها یا اسپری ها برای کنترل پسوریازیس و ریزش مو شما کافی نیستند، ممکن است پزشک گزینه های دیگری را به شما پیشنهاد دهد. مانند: فتوتراپی ماوراء بنفش که برای برخی از افراد مفید است.

🔔 بیشتر بدانید: مهم ترین دلایل و علت ریزش مو و چگونگی تقابل و درمان این مشکل

عوارض پسوریازیس

1. ایجاد افسردگی

زمانی که به پسوریازیس مبتلا هستید، برخی مردم به علت نا آگاهی از مشکل پیش آمده برای شما، وضعیت شما را قضاوت می کنند و این شما را غمگین می سازد. به همین دلیل، این بیماری برخی افراد را گوشه نشین می کند.

ممکن است مجبور شوید هر روز برای کنترل وضعیت (پوسته پوسته، خارش و درد) درمان را انجام دهید. اما خوش بین ترین افراد هم پس از مدتی از درمان دلسرد می شوند و کار درمان را قطع کنند. اما به یاد داشته باشید که شما گزینه های درمانی بسیاری برای بهتر شدن دارید.

بیشتر بدانید: افسردگی چیست؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟!

بهبود وضعیت افسردگی

  • از یک متخصص بهداشت روان (مشاور) کمک بگیرید.
  • هم چنین شما می توانید از طریق بنیاد ملی پسوریازیس به یک گروه کمک به پسوریازیس بپیوندید و در مورد آنچه که تجربه می کنید، صحبت کنید. به ویژه با افرادی که شما را درک می کنند. این می تواند باعث شود، شما نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید.

سخن آخر

استرس یکی از بزرگترین عوامل محرک است. برای کاهش استرس کاری انجام دهید که از آن لذت ببرید. مثلا:

  1. یک فنجان چای بنوشید.
  2. مراقبه های هدایت ذهن را به صورت آنلاین فراخوانی کنید.

بر اساس یک مطالعه، افرادی که فتوتراپی با اشعه ماوراء بنفش انجام می دادند و به نوارهای مدیتیشن گوش می دادند، بهتر از کسانی بودند که فقط فتوتراپی انجام می دادند. همچنین می توانید با یک درمانگر صحبت کنید. افرادی که بیماری پوستی دیگری دارند در این امر موفقیت کسب کرده اند. این به آن ها کمک می کند تا با استرس و فشار عاطفی ناشی از مشکلات پوستی کنار بیایند.

منبع: webmd.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.