مراقبت از پوست

چگونه بعد از تتو (تاتو) از پوست خود مراقبت کنیم؟

مراقبت پوست بعد تاتو

در بیشتر موارد بخشی از روند طبیعی درمانتتو ، پاک شدن و کمرنگ شدن آن است. بدن شما سلول های خشک پوست را از پوست خالکوبی شده جدا می کند و اثر برجسته ای از جوهر باقی می گذارد. با این حال، لایه برداری بیش از حد پوست پس از خالکوبی می تواند مشکل ایجاد کند. پوست ریزی زیاد ممکن است به دلیل عفونت پوست رخ دهد. بنابراین، شما نیاز به راهنمایی دارید تا بین لایه برداری معمولی و مشکل ساز، تفاوت قائل شوید. در این مقاله به آنچه باید در مورد لایه برداری تاتو و مراقبت از پوست بعد از تاتو بدانید، پرداخته می شود.

مرحله پوست ریزی از چه زمانی شروع می شود؟

تاتو و لایه برداری پوست
تاتو

تاتو با ایجاد زخم روی پوست شما انجام می شود. هنرمند تاتو، سوزن را به اپیدرم پوست شما فشار می دهد. به طور طبیعی، پس از اتمام کار، زخم شروع به ترمیم می کند و خالکوبی را دائمی می کند.

پوست ریزی نیز بخشی از روند بهبود شما است. معمولاً ما روزانه سلول های مرده پوست را لایه برداری می کنیم، اما پوست ریزی بعد از خالکوبی جدی است، زیرا تکه های پوست دارای رنگدانه های تاتو هستند. پس از برداشتن پوست قدیمی، فضایی برای جوانسازی پوست جدید ایجاد می شود.

روند بهبودی بلافاصله پس از خالکوبی شروع می شود و برای چند هفته ادامه می یابد. در این مدت، خالکوبی شما کمی محو شده و ممکن است از بیرون وحشتناک به نظر برسد. گاهی اوقات، پوسته شدن پوست نیز ممکن است شبیه آفتاب سوختگی باشد همچنین لازم به ذکر است که کمی سوزش و خارش طبیعی است اما لازم است بعد از تاتو مراقبت هایی را انجام دهید.

مراقبت های بعد از خالکوبی: نکات و دستورالعمل ها

بانداژ کردن محل زخم تاتو
بانداژ

یک خالکوبی که به تازگی انجام شده است، در خطر عفونت است. دو هفته اول بسیار مهم است، زیرا خالکوبی شما در مرحله آسیب پذیر است. به همین دلیل است که برای جلوگیری از هر نوع عفونت پوستی مراقبت های زیر لازم است:

  1. از تاتوکار خود بخواهید تا برای مراقبت از پوست، با استفاده از ژل روغنی و بانداژ تمیز روی تاتو را به درستی بپوشاند. مطمئن شوید که جایی برای عفونت وجود ندارد.
  2. بانداژ را حداقل به مدت 24 ساعت نگه دارید. بعداً آن را با احتیاط بردارید و با یک پاک کننده ملایم بشویید.
  3. دوبار در روز از پماد ضد باکتری یا ژل روغنی (یک لایه ضخیم) استفاده کنید. اما دیگر نیازی به پوشاندن آن با بانداژ نیست.
  4. شستشو و پماد را تا زمانی که ناحیه خالکوبی شما به طور کامل بهبود یابد، تکرار کنید.
  5. از پوشیدن لباس هایی که ناحیه خالکوبی شما را می پوشانند، خودداری کنید.
  6. با آب خنک دوش بگیرید. حمام کردن با آب داغ ممکن است پوست را تحریک کند.
  7. اگر در روز بیرون می روید، از ضد آفتاب با حداقل 7 درصد اکسید روی استفاده کنید. محل را با پارچه یا بانداژ بپوشانید.
  8. هرگز پوست خود را نخراشید، سوزن نزنید و سعی نکنید پوست اضافه را جدا کنید. ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.
  9. سعی کنید تا زمانی که خالکوبی شما به درستی درمان نشده است از شنا اجتناب کنید. چند هفته فرصت بدهید.
  10. سعی کنید در طول فرآیند بهبودی از محصولات بدون عطر استفاده کنید.
  11. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های تاتو کار خود را دنبال می کنید و در صورت مشاهده هرگونه ناراحتی، با پزشک مشورت کنید.

چقدر طول می کشد تا تاتو بهبود یابد؟

بهبود تاتو
روند بهبود تاتو

حدود دو تا سه هفته طول می کشد تا لایه بیرونی خالکوبی بهبود یابد. اما فقط به این دلیل که لایه بیرونی پوست شما خوب شده است، به این معنی نیست که ناحیه خالکوبی به طور کامل بهبود یافته است. حتی پس از بهبود تاتو، باید مراقبت های پوستی را انجام دهید. تقریباً شش ماه طول می کشد تا پوست زیر خالکوبی شما به طور کامل بهبود یابد. اگر خالکوبی به روش اشتباه انجام شود، ممکن است بهبودی، بیش از حد معمول طول بکشد.

علائمی که نشان می دهد خالکوبی شما بهبود نمی یابد

گاهی اوقات به دلایلی مثل خالکوبی به روش اشتباه یا مراقبت های نادرست، پوست شما بهبود پیدا نخواهد کرد. علائم زیر نشان دهنده عدم بهبودی خالکوبی است.

بثورات پوستی

بثورات پوستی علامت عدم مراقبت پوست بعد از تاتو
بثورات پوستی

بثورات پوستی رایج ترین علامتی است که وقتی پوست زیر خالکوبی شما در حال بهبود نیست، ظاهر می شود. شما متوجه برجستگی های خارش دار قرمز روی پوست خواهید شد که ممکن است بعداً به بیماری های پوستی شدید مانند اگزما، روزاسه، پسوریازیس و غیره تبدیل شوند.

خارش

خارش بیش از حد علامت عدم مراقبت پوست بعد از تاتو
خارش

خارش خفیف زمانی که خالکوبی شما شروع به بهبود می کند، طبیعی است. اگر خارش غیر قابل تحمل است و برای مدت طولانی ادامه دارد، به این دلیل است که خالکوبی شما به درستی بهبود نمی یابد. ممکن است از یک واکنش آلرژیک یا عفونت در آن ناحیه خاص نشأت گرفته باشد. برای کاهش خارش از یک پماد تسکین دهنده استفاده کنید اما از ناخن های خود برای خاراندن استفاده نکنید. خاراندن، وضعیت پوست شما را بدتر می کند.

التهاب

با دقت به خالکوبی خود نگاه کنید و بررسی کنید که آیا پوست اطراف متورم شده است یا خیر. پوست کنده شده ممکن است قرمز و ملتهب به نظر برسد. پوست خالکوبی شده به نظر می رسد که در حال واکنش آلرژیک است. در برخی موارد، تاتوهای قدیمی ممکن است با التهاب و خارش مواجه شوند و این قطعاً یک علامت هشدار است. اگر مشکلات مشابهی را تجربه کردید، مراجعه به متخصص بسیار ضروری است.

ترشحات پوستی

ترشحات پوستی نشان عدم مراقبت پوست بعد از تاتو
ترشحات پوستی

در موارد معدودی، برخی افراد از ناحیه خالکوبی شده بدن ترشحات پوستی را تجربه می کنند. کمی ترشح خون تا 24 ساعت طبیعی است، اما اگر بعد از آن ترشحات زرد رنگ داشتید، مشکل ساز است. این ترشحات می تواند همراه با خارش، قرمزی و التهاب پوست اتفاق بیفتد. معمولا ترشحات پوستی پس از تاتو همراه با تب و لرز است و نیاز به مراقبت فوری پزشک دارد.

جای زخم

اگر پوست ریزی متوقف نشود و ناحیه خالکوبی شده بهبود نیابد، ممکن است جای زخم روی پوست باقی بماند. این کار نه تنها زیبایی خالکوبی شما را خراب می کند بلکه باعث ناراحتی نیز می شود. این نوع موقعیت نادر است.

آیا می توانم در مرحله بهبودی و لایه برداری ورزش کنم؟

به طور معمول، هر تاتو کاری از شما می خواهد که حداقل 48 ساعت صبر کنید و هرگونه فعالیت بدنی که باعث تعریق زیاد می شود را انجام ندهید. از ورزش کردن، رقصیدن، دوچرخه سواری و هر نوع بلند کردن اجسام سنگین باید اجتناب شود. اما حدود 4تا 6 هفته طول می کشد تا زخم به طور کامل بهبود یابد. بنابراین توصیه می شود مدتی فعالیت سنگین نداشته باشید.

سخن پایانی

مسائل کوچکی مانند مدت زمان بهبود و خارش نباید شما را منصرف کند. کمی مراقبت از پوست تاتو شده به راحتی مشکلات را برطرف می کند. علاوه بر این، نکات ذکر شده در بالا شما را در فرآیند مراقبت های بعدی راهنمایی می کند. در صورت بروز عوارض جانبی شدید مانند التهاب، ترشحات پوستی یا خارش بیش از حد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: skinkraft.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.