پزشکی, سلامت پوست, مراقبت از پوست

اِل ای دی تراپی یا نور درمانی پوست (LED) چیست؟

اِل ای دی تراپی

ادعاها در مورد دستگاه های پوستی دیود ساطع کننده نور (LED) قطعاً جذاب به نظر می رسند. گفته می شود این دستگاه برای درمان چین و چروک، قرمزی و علائم پیری گرفته تا آکنه، زخم و لکه های تیره مورد استفاده قرار می گیرد. شواهدی مبنی بر تاثیر آن وجود دارد، اما به هر حال نتایج قطعی نیستند. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب اِل ای دی تراپی یا نور درمانی پوست می پردازیم:

1. آیا درمان پوست با ال ای دی تراپی صحت دارد؟

کارشناسان می گویند که خیلی زود است که بفهمیم این دستگاه ها موثر هستند یا خیر.

2. آیا دستگاه های نور LED واقعا می توانند چین و چروک، قرمزی و علائم پیری، آکنه، زخم و لکه های تیره را برطرف سازند؟

دکتر الیزابت بوزنی، استادیار پوست در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید، برخی مطالعات انجام شده، نوید بخش اثرات این دستگاه ها هستند، اما این اثرات هنوز قطعی نیست.

3. آیا استفاده از دستگاه های ال ای دی تراپی یا نور درمانی پوست ایمن می باشد؟

دکتر بوزنی می گوید در بیشتر موارد، به نظر می رسد این روش های درمانی با نور LED، حداقل در کوتاه مدت نسبتاً بی خطر هستند.

ال ای دی تراپی یا نور درمانی پوست چیست؟

برای ترمیم و جوان سازی پوست صورت و بدن از روش ال ای دی تراپی (نور درمانی) استفاده می کنند. ال ای دی تراپی یک روش جدید، غیر تهاجمی و بدون درد است. به همین علت بسیاری از افراد این روش را بر می گزینند.

نحوه کارکرد اِل ای دی تراپی چگونه است؟

طول موج های مختلف نور در چراغ های LED از جمله آبی و قرمز در عمق های مختلف به پوست نفوذ می کنند. این نفوذ ممکن است باعث ایجاد فرآیندهای بیولوژیکی شود که به جوان سازی و بهبود پوست کمک می کند.

تاریخچه اِل ای دی

LED ها از دهه 1960 وجود داشته اند، اما اخیراً به عنوان درمان پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. طول موج های مختلف طیف نور مرئی، مربوط به رنگ های مختلف نور LED است و تا عمق مختلفی به پوست نفوذ می کند. بسته به میزان نفوذ عمیق آن ها، تصور می شود که چراغ های LED اثرات بیولوژیکی متفاوتی دارند.

کاربرد نورهای آبی و قرمز

غالباً از نور آبی و قرمز برای مقابله و درمان آکنه استفاده می شود، نور آبی همچنین ممکن است باکتری های ایجاد کننده آکنه معروف به Cutibacterium acnes را از بین ببرد و نور قرمز التهاب و قرمزی را هدف قرار می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید موثر بودن این چراغ ها و نتایج ماندگار لازم است.

کاربرد نور آبی

  • کارشناسان معتقدند که نور LED آبی، باعث کاهش فعالیت غدد چربی (غدد کوچک تولید چربی در پوست) می شوند. این کاهش فعالیت باعث می شود، غدد چربی کمتری تولید کنند و احتمالاً علائم آکنه را بهبود بخشند.
  • نور آبی هم چنین ممکن است نوعی باکتری را که با ایجاد التهاب در آکنه نقش دارد، از بین ببرد.
کاربرد نور آبی در ال ای دی تراپی
اِل ای دی تراپی با نور آبی

نکته: تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که نور آبی می تواند باعث بهبودی سوختگی های درجه سه شود.

کاربرد نور قرمز

  • متخصصان بر این باورند که نور قرمز ال ای دی ها بر روی سلول های فیبروبلاست که در تولید کلاژن ها موثر هستند، اثر می گذارد (کلاژن یک پروتئین در پوست و سایر بافت های همبند می باشد که در بهبود پوست نقش دارد) و التهاب پوست را کاهش می دهد.
  • هم چنین برخی مطالعات نشان می دهد که نور قرمز ممکن است به بازیابی مو برای کسانی که دچار آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش موی مردانه و زنانه هستند کمک کند.
کاربرد نور قرمز در اِل ای دی تراپی
اِل ای دی تراپی با نور قرمز

نکته: بدن با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می کند و این باعث می شود پوست علائم پیری خود را بروز دهد.

کاربرد اِل ای دی تراپی

اِل ای دی تراپی برای استفاده در هر قسمت از بدن از جمله صورت، دست ها، گردن و سینه مناسب است. هم چنین می تواند به درمان انواع مشکلات پوستی کمک کند، از جمله:

  • آکنه
  • درماتیت
  • پوست کدر
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • روزاسه
  • علائم پیری، از جمله چین و چروک و لکه های پیری
  • آسیب خورشید
  • التیام زخم
  • سایر بیماری های التهابی پوستی

ایمنی و عوارض جانبی اِل ای دی تراپی

  1. به طور کلی اِل ای دی تراپی، برخلاف لایه برداری شیمیایی یا لیزر درمانی بی خطر است و باعث سوختگی نمی شود.
  2. این روش درمانی برای انواع پوست و انواع رنگ پوست های مختلف، مناسب می باشد. 
  3. این روش غیر تهاجمی است و باعث سوزش و درد نمی شود. با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که اثرات طولانی مدت این دستگاه ها ناشناخته مانده است.
  4. پس از درمان، نیاز به دوره استراحت ندارید و می توانید به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید.

عوارض جانبی کوتاه مدت نادر است. در صورت بروز، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. التهاب پوست
  2. بثورات پوستی
  3. قرمزی پوست

روش استفاده از اِل ای دی تراپی

به 2 روش می توان اِل ای دی تراپی را انجام داد.

  • روش 1: اِل ای دی تراپی در مطب پزشکی
  • روش 2: اِل ای دی تراپی با استفاده از دستگاه خانگی

1. روش اِل ای دی تراپی در مطب پزشکی

  • در طی یک درمان حرفه ای، متخصص پوست ممکن است از فرد بخواهد زیر چراغ های LED دراز بکشد یا ممکن است از یک عصای LED روی پوست استفاده کند.
  • هر جلسه تقریباً 20 دقیقه طول می کشد.
  • ممکن است حداکثر 10 جلسه لازم باشد.
  • تحقیقات نشان می دهد که این درمان نتایج امیدوار کننده ای را ارائه می دهد، اگرچه افراد نباید انتظار بهبود 100 درصدی را داشته باشند.
  • همچنین، نتایج همیشه دائمی نیستند، بنابراین درمان های بعدی ممکن است لازم باشد.

2. اِل ای دی تراپی با استفاده از دستگاه خانگی

هنگام استفاده از دستگاه در خانه، پیروی از دستورالعمل های سازنده مهم است. این دستگاه ها به طور معمول به صورت ماسکی است که فرد برای مدت چند دقیقه روی صورت خود می زند و یا به صورت چوبی است که روی پوست استفاده می کنند.

اِل ای دی تراپی به روش خانگی

استفاده از آن دارای مزایا و معایبی می باشد که عبارت اند از:

مزایا:

  • استفاده دستگاه های LED در خانه ممکن است راحت تر باشند. زیرا نیازی به قرار ملاقات نیست.

معایب:

  • ممکن است کمتر از درمان های حرفه ای موثر باشند.
  • اگر به دنبال درمان بیماری (به عنوان مثال، درمان آسیب های ناشی از خورشید) با استفاده از نور درمانی LED هستید، با پزشک متخصص مشورت کنید. دکتر هلر می گوید: “این من را نگران می کند. “اگر به پزشک مراجعه نکنید، ممکن است ندانید که بیماری که به آن مبتلا شده اید در واقع سرطان پوست است یا بیماری دیگری است که توسط دستگاه بهبود نخواهد یافت”.

موارد هشدار!

  1. اگر از داروهای موضعی یا داروهای خاصی مانند ایزوترتینوئین (Accutane)، (داروهایی که باعث حساسیت پوست به نور هستند) برای درمان آکنه استفاده می کنید، جداً از اِل ای دی تراپی خودداری کنید.
  2. افراد مبتلا به بیماری های پوستی قبل از استفاده از اِل ای دی تراپی باید با یک متخصص پوست مشورت کنند.
  3. دکتر بوزنی می گوید، مهم است که هنگام استفاده از اِل ای دی تراپی، چشم خود را در برابر نور محافظت کنید. زیرا احتمال آسیب دیدن چشم افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای چشم، یا افرادی که دارویی استفاده می کنند که باعث حساسیت چشم ها به نور باشد، زیاد است.

سخن آخر درباره اِل ای دی تراپی

سال هاست که دانشمندان چگونگی تأثیر اشعه خورشید بر روی پوست را بررسی کرده اند. در ابتدا، آن ها توجه خود را معطوف به اصطلاح اشعه سوزان خورشید یا اشعه ماوراء بنفش B کردند که معمولاً به آن UVB گفته می شود.

سپس، تمرکز به اشعه ماوراء بنفش A یا UVA منتقل شد. این ها اشعه های خورشید هستند که پوست را پیر می کنند و منجر به چین و چروک و تغییر رنگ می شوند. دکتر بوزنی می گوید: “اخیراً ما در مورد تأثیرات نور مرئی بر روی پوست صحبت کرده ایم، نه تنها نور LED، بلکه به طور کلی نور مرئی.” محققان اکنون در تلاشند تا درک بهتری از تأثیر نور و LED بر روی پوست داشته باشند.

منبع: www.health.harvard.eduwww.medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.