سلامت مو, مراقبت از مو

اگزمای پوست سر چیست؟ علائم، علل، روش های پیشگیری و درمان

اگزمای پوست سر

وقتی به اگزما فکر می کنید، اولین چیزی که به ذهن تان می آید وضعیت پوست است. اما آیا می دانستید که اگزما می تواند بر پوست سر نیز تاثیر بگذارد؟
شایع ترین علائم اگزمای پوست سر عبارتند از: خشکی، خارش، سوزش مزمن، تورم و قرمزی است. با این حال، خارش و خشکی پوست سر ممکن است به دلایل دیگری مانند عفونت قارچی، شپش یا پسوریازیس نیز رخ دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اگزما پوست سر و بهترین روش های درمان و مدیریت آن، در ادامه با ما همراه باشید.

اگزمای سر چیست؟

اگزما پوست سر شرایطی است که باعث ایجاد خارش، ملتهب و خشک شدن پوست سر می شود. یکی از رایج ترین انواع اگزما پوست سر درماتیت سبورئیک است و معمولاً شایع ترین علامت آن شوره سر است.

از آنجا که به طور معمول در مناطق چرب پوست شما ایجاد می شود، ممکن است بر صورت و پشت شما نیز تأثیر بگذارد.

نکته: به یاد داشته باشید، این بیماری مسری نیست.

علائم اگزمای پوست سر

علائم رایج آن عبارتند از:

  • خشکی
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن پوست سر
  • سوزش
  • شوره سر
  • قرمزی و التهاب

علت ایجاد اگزما پوست سر چیست؟

علت دقیق آن ناشناخته است، اما عوامل مختلفی با ایجاد آن مرتبط هستند. این عوامل شامل تغییرات هورمونی، ژنتیک، استرس و بیماری های مزمن است.

روش های درمان اگزما پوست سر

با توجه به شرایط شما، پزشک ممکن است درمان های متفاوتی را برای شما پیشنهاد کند. ممکن است ترکیبی از شامپوهای دارویی، مرطوب کننده ها، داروها و درمان های سبک را پیشنهاد بدهد.

1. نور درمانی

حدود 70٪ از افراد برای درمان اگزما با نور درمانی یا فتوتراپی درمان می شوند. رایج ترین نوع نور درمانی که برای درمان اگزمای پوست سر استفاده می شود، نور ماوراء بنفش B باریک است که در نور طبیعی خورشید به مقدار کم وجود دارد.

درمان اگزمای پوست سر با نور درمانی

فتوتراپی UVB پهن باند، PUVA و UVA1 از دیگر روش های نور درمانی هستند که برای درمان برخی موارد اگزما پوست سر استفاده می شود. فتوتراپی به کاهش خارش، کنترل التهاب و افزایش تولید ویتامین D در بدن کمک می کند.

شامپوها، لوسیون ها و کرم های دارویی

درست مانند پوست که به مرطوب سازی منظم نیاز دارد، پوست سر شما نیز به آن نیاز دارد. برای ماساژ منظم پوست سر می توانید از محصولات دارویی مانند شامپو، لوسیون یا کرم استفاده کنید.

از آن جایی که رطوبت رسانی به پوست سر دشوار تر است، لازم است قبل از استفاده، موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. با این روش، دارو به طور موثر در مناطق آسیب دیده جذب می شود.
لوسیون های نرم کننده مو و اسپری حاوی روغن مو نیز می توانند برای مرطوب نگه داشتن پوست سر استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: آبرسانی مو چیست؟ از چه محصولاتی برای آبرسانی مو باید استفاده شود؟

داروهای بدون نسخه (OTC)

داروهای بدون نسخه که حاوی روی پیریتیون، سالیسیلیک اسید، کتوکونازول و سلنیوم سولفید هستند، برای درمان اگزمای پوست سر استفاده می شود.

علاوه بر این، پزشک ممکن است داروهایی مانند دزونید، کلوبتازول، فلووسینولون و هیدروکورتیزون را برای کاهش التهاب تجویز کند.

داروهای خانگی

برخی از افراد از روغن های اساسی مانند:

  • روغن درخت چای
  • روغن زیتون
  • ژل آلوئه ورا

همراه با مکمل های غذایی مانند:

  • ویتامین A ،D و B
  • روی
  • امگا 3
  • پروبیوتیک ها
  • و آب استفاده کرده اند.

رفع اگزما سر با رژیم غذایی مناسب

غذاهایی که باید بخورید:

شما می توانید علائم اگزما را با خوردن غذاهای خاصی مانند ماهی های چرب و روغن ماهی که منبع غنی از امگا 3 است کنترل کنید. از آنجا که امگا 3 ضد التهاب است، به تسکین درد کمک می کند.

رفع اگزمای سر با رژیم غذایی

غذاهایی مانند سیب، توت، کلم بروکلی و اسفناج منابع غنی کورستین، یک فلاونوئید گیاهی هستند. کوئرستین دارای خواص آنتی اکسیدانی و آنتی هیستامین است که به کاهش التهاب و تسکین قابل توجه اگزما کمک می کند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید:

در حالی که هیچ غذای خاصی باعث اگزما نمی شود، برخی از غذاها ممکن است اگزما را شعله ور کنند. در بسیاری از افراد، اگزما با حساسیت غذایی ارتباط دارد. با این حال، این مورد بین بیماران متفاوت است.

به یاد داشته باشید، در مورد شناسایی غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. آلرژی غذایی رایج که معمولاً با اگزما همراه است عبارتند از:

  • شیر گاو
  • گلوتن
  • تخم مرغ
  • محصولات سویا
  • ماهی و صدف
  • آجیل

خطرات و نکات پیشگیری

اگر مستعد ابتلا به اگزمای پوست سر هستید، در این قسمت برخی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که باید رعایت کنید:

  1. استرس خود را کاهش دهید.
  2. سعی کنید در معرض مواد محرک قرار نگیرید.
  3. موهای خود را با آب داغ نشویید. زیرا این کار می تواند پوست سر شما را بیشتر خشک کند.
  4. با استفاده از شامپوی ملایم، پوست سر خود را بشویید و تمیز کنید تا آلودگی و عرق به ویژه پس از ورزش و تحرک از بین بروند.

چه افرادی در معرض خطر هستند:

افرادی که از قبل بیماری پوستی مانند پسوریازیس، روزاسه، آکنه یا بیماری هایی دارند که سیستم ایمنی یا عصبی را تضعیف می کند، در معرض ابتلا به اگزما پوست سر هستند.

شرایط آلرژیک مانند تب یونجه و آسم نیز می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند.

چطور بفهمم به اگزما پوست سر مبتلا شده ام؟

اگزما پوست سر را با شوره سر اشتباه نگیرید. اگزما پوست سر با پوسته پوسته شدن و چرب شدن مشخص می شود.
با این حال، پزشک شما مناسب ترین شخصی است که می تواند این بیماری را تشخیص دهد.

آیا می توان با وجود اگزمای پوست سر مو ها را رنگ کرد؟

بسیاری از رنگ موها حاوی موادی هستند که باعث تحریک پوست سر یا ایجاد واکنش آلرژیک می شوند. اگر می خواهید موهای خود را رنگ کنید، محصولی را انتخاب کنید که فاقد فنلن دی آمین ها، آمونیاک و پراکسید هیدروژن باشد. اگر قبلاً دچار التهاب شدید، چند روز صبر کنید تا فروکش کند.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 رنگ موی گیاهی و تقویتی

به یاد داشته باشید که قبل از شروع رنگ کردن مو، یک تست پچ انجام دهید. حداقل دو روز قبل از رنگ کردن موها، از یک نرم کننده عمیق پوست سر استفاده کنید.

نکته: موها به رنگ واکنش نشان نمی دهند، اما پوست سر حساس واکنش نشان می دهد. اگر می خواهید موهای خود را رنگ کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

پروسه درمان اگزما پوست سر چقدر است؟

در نوزادان، اگزما پوست سر معمولاً بین شش ماه تا یک سال برطرف می شود. با این حال، در بزرگسالان، ممکن است سالها طول بکشد، زیرا به صورت متناوب می آید و می رود. درمان می تواند علائم شما را به میزان قابل توجهی کنترل کند.
در برخی افراد نیز، ممکن است بدون هیچ گونه درمانی برطرف شود.

آیا اگزمای سر باعث ریزش مو می شود؟

اگرچه اگزما پوست سر یا درماتیت سبورئیک علت مستقیم ریزش مو نیست اما خارش و خاراندن می تواند باعث آسیب به پوست سر شود، در حالی که به فولیکول های مو نیز آسیب می رساند. این امر به نوبه خود منجر به شکنندگی موها و در نتیجه مقداری ریزش مو می شود.

آیا اگزمای سر باعث ریزش مو می شود؟

سخن پایانی

اگزمای پوست سر مزمن است و ممکن است سال ها طول بکشد، اما می توان علائم آن را به طور موثر مدیریت کرد. در حالی که درمان های خانگی برای برخی افراد مفید است، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید تا ماهیت این بیماری را شناسایی کرده و از یک روش مناسب پیروی کنید.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید باشد. موفق و پیروز باشید.

منبع: skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.