پزشکی, سلامت پوست, مراقبت از پوست

علل و علائم بیماری های مقاربتی که باعث خشکی پوست می شوند؟

بیماری مقاربتی خشکی پوست

ممکن است شما به دلیل عوامل متعددی مانند: خارش جوک، پسوریازیس و سایر عوامل دچار خشکی پوست شوید. اما، اگر خشکی پوست را همراه با علائم دیگری مانند: تب و کاهش وزن تجربه می کنید، به احتمال زیاد ممکن است بیماری مقاربتی (STD) داشته باشید و از آنجا که بیماری های مقاربتی از جمله: ایدز HIV، تبخال، سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و … می تواند باعث خشکی پوست شود، مراجعه به پزشک بهترین کار است. به عنوان مثال: ابتلا واژن به برجستگی های خشک و دردناک به نام زخم های سرد، نشانه ای از تبخال دهان می باشد.

در ادامه این مقاله در مورد بیماری های مقاربتی، علل، علائم آن و سایر علل احتمالی خشکی پوست و زمان مراجعه به پزشک خواهید خواند.

بیماری های مقاربتی چیست؟

بیماری های مقاربتی (STDs) به گروهی از بیماری ها گفته می شود که از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگری انتقال می یابد. بنابراین، در صورت برقراری رابطه محافظت نشده احتمال ابتلا در فرد افزایش می یابد. همچنین، بسته به نوع بیماری امکان انتقال آن از طریق استفاده از سوزن مشترک و شیر دهی وجود دارد.

بیماری های مقاربتی بیشتر بر اندام تناسلی و مجاری ادراری شما تأثیر می گذارند. اما، در برخی موارد ممکن است مشکلات مربوط به پوست (خشکی و خارش) را نیز ایجاد کند. بنابراین، در برخی موارد این احتمال وجود دارد که خشکی پوست به دلیل یک بیماری مقاربتی (STD) باشد.

انواع بیماری های مقاربتی

این بیماری مانند سایر بیماری ها انواع مختلفی دارد که ممکن است افراد به آن مبتلا شوند، از جمله:

  • ایدز HIV
  • تبخال
  • سیفلیس
  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • و …
ایدز یکی از بیماری مقاربتی است که موجب خشکی پوست می شود.
  • همچنین، بیماری های مقاربتی به دو دسته تقسیم می شوند، این شامل:
    • بیماری مقاربتی (STD) قابل درمان: بیماری هایی مانند: سیفلیس و کلامیدیا با تجویز آنتی بیوتیک به راحتی قابل درمان هستند.
    • بیماری مقاربتی (STD) غیرقابل درمان: بیماری هایی مانند: HIV-AIDs و تبخال در حال حاضر درمان قطعی ندارند و تنها درمان آن کاهش و مدیریت علائم آن می باشد.

در حالی که هر STD مجموعه ای از علائم متفاوت دارد. اما، علائم مشترکی نیز دارند که در بخش بعدی به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

علائم بیماری های مقاربتی

در حالی که ممکن است یک STD بدون نشان دادن علائم ایجاد شود. اما، در اینجا برخی از رایج ترین علائم قابل توجه و آسان برای تشخیص وجود دارد. این شامل:

  • تب
  • ادرار دردناک
  • کاهش وزن
  • زخم های تناسلی
  • تورم ناحیه تناسلی
  • ترشحات تناسلی
  • بثورات بدن

اکنون که علائم بیماری‌های مقاربتی را که راحت‌تر قابل شناسایی هستند، می‌دانید. بیایید در بخش بعدی در مورد بیماری‌ های مقاربتی که باعث ایجاد بثورات پوستی خشک و خارش دار می‌شوند، مطالعه کنیم.

بیماری های مقاربتی که باعث خشکی پوست می شوند؟

در این بخش به معرفی سایر بیماری های مقاربتی که باعث خشکی پوست می شوند، می پردازیم. بیماری های مرتبط شامل:

تبخال

افراد مبتلا به تبخال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اگزما هرپتیکوم (اگزما هرپتیکوم یک بیماری پوستی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این امر منجر به ایجاد تاول های خشک و خارش دار در سراسر صورت و گردن فرد می شود) هستند. یکی از علائم ابتلا به تبخال ایجاد تاول های قرمز و دردناک اطراف دهان می باشد.

تبخال

نکته: اگر تب و کاهش وزن را نیز تجربه کردید، توصیه می شود که فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای تحت کنترل نگه داشتن علائم، داروهای ضد ویروسی تجویز کند.

سیفلیس

سیفلیس منجر به ایجاد بثورات پوستی خشک در دست ها، کف پا و سینه می شود. اگر علائم دیگری مانند: گلودرد یا سردرد دارید، ممکن است بخواهید برای ایمن بودن آزمایش STD انجام دهید.

سیفلیس توسط باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می شود که می تواند از طریق تماس جنسی یا انتقال عمودی در دوران بارداری به آن مبتلا شوید. خوشبختانه یکی از بیماری های مقاربتی است که امروزه قابل درمان است. از آنجایی که این بیماری توسط یک باکتری ایجاد می شود، پزشکان برای کاهش علائم، تزریق پنی سیلین را تجویز می کنند.

HIV-AIDs

مطالعات نشان داده اند که HIV-AIDs با بیماری های پوستی مختلف مرتبط است. یکی از علائمی که مشاهده شده خشکی پوست است. ایدز توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می شود. به سیستم ایمنی فرد حمله می کند که آسیب پذیری آن ها را در برابر چندین بیماری افزایش می دهد. با پیشرفت بیماری، افراد دچار علائم دیگری مانند: تب، سرماخوردگی، گلودرد و کاهش وزن می شوند.

در حالی که بیماری های مقاربتی ممکن است یکی از دلایل باشد، اجازه دهید سایر عوامل احتمالی خشکی پوست را نیز بررسی کنیم.

سایر علل بالقوه خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست نزدیک اندام تناسلی ممکن است همیشه نشانه یک STD نباشد. همچنین می تواند به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر باشد. این شامل:

  • خارش جوک: به دلیل عفونت قارچی ایجاد می شود و به عنوان کچلی نیز شناخته می شود. علائمی که به دلیل این وضعیت ایجاد می شود، شامل: قرمزی، خارش، بثورات در قسمت داخلی ران و اندام تناسلی شما است.
  • پسوریازیس: یک بیماری پوستی که باعث ایجاد لکه های خشک و پوسته پوسته روی صورت، دست ها، کف پا، گردن و سایر قسمت های بدن می شود.
  • Prurigo nodularis: یک بیماری پوستی التهابی مزمن است که در آن بثورات شدید خارش دار و متقارن توزیع شده بیشتر در بازوها، پاها، قسمت فوقانی پشت و شکم ظاهر می شود. خارش مرتبط با PN آنقدر شدید است که اغلب باعث تداخل خواب و سلامت روانی افراد می شود.
خشکی پوست

اکنون که با انواع بیماری های مقاربتی و سایر علل بالقوه که باعث خشکی پوست می شوند، آشنا شدید. به بخش بعدی می رویم تا بدانید چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خشکی پوست ادامه یابد، ممکن است نشانه یک STD تشخیص داده نشده باشد. اگر علائم دیگری مانند: تب، کاهش وزن و زگیل در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد کردید، باید توسط پزشک خود معاینه شوید. اگر از نظر جنسی با چندین شریک جنسی فعال هستید، انجام غربالگری STD هر 6 ماه بهترین راه برای ایمن بودن است. تشخیص زود هنگام می تواند به پزشک کمک کند تا بیماری را بهتر مدیریت کند.

سخن آخر

شما می توانید به دلیل عوامل متعددی مانند: خارش جوک یا پسوریازیس دچار خشکی پوست شوید. اما، اگر خشکی پوست را همراه با علائم دیگری مانند: تب و کاهش وزن تجربه می کنید، به احتمال زیاد ممکن است بیماری مقاربتی (STD) داشته باشید. تبخال، HIV-AIDS و سیفلیس برخی از بیماری های مقاربتی هستند که باعث خشکی پوست می شوند. برای اطمینان از علت، مراجعه به پزشک بهترین کار است. انجام آزمایشات مربوطه می تواند به ایمن و سالم بودن شما کمک کند. بنابراین، بهتر است در سال دو مرتبه آزمایش بیماری های مقاربتی را انجام دهید.

 انجام آزمایشات مربوطه می تواند به ایمن و سالم بودن شما کمک کند.

منبع:

www.stylecraze.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.