سلامت پوست, مراقبت از پوست

تاثیر ورزش بر روی پوست چگونه است؟

تاثیر ورزش بر پوست

عرق کردن از بسیاری جهات می تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر مثبت بگذارد. بنابراین جای تعجب نیست که ورزش و همچنین عرق کردن می تواند بر روی پوست شما تاثیر بگذارد. به هر حال پوست شما بزرگترین اندام بدن شما است و تحت تأثیر بسیاری از عادات و سبک زندگی شما، از جمله تمرینات وزرشی قرار دارد.

ورزش باعث ایجاد ظاهر بهتر و سالم تر در پوست می شود

ورزش ممکن است به شما کمک کند تا احساس و ظاهر سالم تری در پوست خود داشته باشید.
همانطور که دکتر ماریسا گارشیک، متخصص پوست در شهر نیویورک و خبرنگار ارشد پزشکی گفت: حفظ یک برنامه منظم تناسب اندام می تواند ظاهر کلی پوست شما را بهبود بخشد.

ورزش با بالا بردن ضربان قلب و بهبود گردش خون می تواند به اکسیژن خون و مواد مغذی پوست کمک کند تا پوست را سالم نگه دارد. ورزش تولید کلاژن را تقویت می کند و سلول های جدید پوستی را استحکام بخشیده و پوست را درخشان نگه می دارد و همچنین برای بدن مفید است و پیری پوست را از شما دور می کند.

وی همچنین گفت که تعریق در حین ورزش می تواند به پاکسازی منافذ پوست کمک کند به شرطی که قبل از ورزش مطمئن شوید که پوست شما تمیز است و هر چیزی که می تواند منافذ پوست را مسدود کند، مانند آرایش یا سایر محصولات مراقبت از پوست را پاک کنید.

تاثیر ورزش در درخشان شدن پوست

افزایش جریان خون در هنگام ورزش می تواند منجر به درخشش پوست پس از تمرین شود.
اگر تا به حال متوجه شده اید که پوست شما پس از کلاس ایروبیک یا یوگا و ورزش های دیگر درخشش خاصی دارد، می توان گفت که درخشش پوست بعد از ورزش یک حقیقت است و طبق نظر کارشناسان می تواند چندین ساعت بعد از تمرین شما ادامه یابد.

دکتر کاتلین کوک سوزی گفت: درخشش پوست پس از ورزش که مردم توصیف می کنند به احتمال زیاد ترکیبی از افزایش جریان خون [که می تواند باعث گردش خون در پوست شود]، حالت شبنم از عرق و اندورفین های آزاد شده در حین ورزش شود.

تاثیر ورزش در درخشان شدن پوست

کاهش استرس در اثر ورزش می تواند برای پوست شما نیز مفید باشد

تاثیر استرس بر پوست و مو بسیار است. ورزش منظم باعث کاهش استرس و بهبود پوست شما می شود و همچنین به عنوان تاثیر مثبت بر سلامت روان فرد شناخته می شود. به نظر نمی رسد که این مسئله به پوست شما نیز ربط داده شود، اما یک برنامه تناسب اندام که از آن لذت می برید می تواند به پوست شما کمک کند تا بهترین حالت را داشته باشید.

دکتر گارشیک گفت: “ورزش همچنین نشان داده است که استرس را کاهش می دهد و ما می دانیم که استرس می تواند در ظاهر پوست تأثیر بگذارد. استرس همچنین می تواند باعث التهاب اگزما و آکنه روزاسه و حتی کهیر شود. هنگامی که با ورزش استرس را کاهش می دهید، می توانید وضوح کلی پوست خود را بهبود ببخشید.


برخی از عوارض ورزش بر پوست

ایجاد جوش و عرق سوز شدن در مناطق مختلف بدن

دکتر گارشیک می گوید: ایجاد جوش و سوزش می تواند در اثر اصطکاک و جمع شدن رطوبت در چین ها یا نواحی خاصی از پوست شما ایجاد شود. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است استفاده از یک ضد تعریق قوی برای جلوگیری از تعریق زیاد مناسب باشد.

اگر می خواهید از ایجاد سوزش های خاصی جلوگیری کنید، دکتر سوزی می گوید که خشک کردن چین های پوست از جمله قسمت داخلی ران، باسن و زیر سینه بسیار مهم است. وی توضیح داد: “اگر این مناطق برای مدت طولانی مرطوب بمانند، می تواند یک بیماری به نام intertrigo ایجاد کند که لکه های قرمز دارد و موجب خارش می شود و اغلب با رشد بیش از حد مخمر روی پوست همراه است.”

تمرینات در فضای باز می تواند خطر آسیب نور خورشید را افزایش دهد

اگر تصمیم دارید برای تمرین خود به بیرون از منزل بروید، قبل از بیرون آمدن بدون توجه به زمان روز یا پیش بینی آب و هوا، ضد آفتاب را در تمام نواحی پوست خود مصرف کنید.

دکتر گرشیک می گوید: شما باید از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که بی رنگ و دارای SPF30 یا بالاتر باشد و حداقل هر دو ساعت یکبار دوباره آن را تمدید کنید. اگر عرق می کنید، باید از ضد آفتاب های ضد تعریق استفاده کرده و بیشتر از حد معمول بر روی پوست بمالید.

وی برای پوست صورت می گوید، شما باید از ضد آفتاب هایی با عنوان “فاقد چربی و ضد آب استفاده کنید تا از مسدود شدن منافذ پوست بر اثر آفتاب و یا تعریق جلوگیری کند”.

تمرینات ورزشی ممکن است آکنه روزاسه را تشدید کند

دکتر گارشیک می گوید: “ورزش می تواند باعث تحریک برخی از بیماران مبتلا به روزاسه شود که با افزایش جریان خون در پوست بد تر می شود و منجر به قرمزی می شود.”

وی گفت: انواع مختلفی از درمان های طولانی مدت برای روزاسه شامل دارو های خوراکی، کرم های موضعی و لیزر وجود دارد. اما از نظر یک درمان کوتاه مدت و تشدید شدن بعد از تمرین، وی گفت شما باید به دنبال سرم های آرام بخشی باشید که به کاهش ظاهر قرمز پوست شما کمک می کند.

تشدید روزاسه از عوارض ورزش بر پوست

اگر در طول تمرین آرایش داشته باشید، ممکن است منافذ پوست شما مسدود شود

دکتر گرشیک گفت: “اگر با آرایش ورزش می کنید، این کار می تواند منافذ پوست شما را مسدود کند و از آزاد شدن عرق جلوگیری کند و باعث ایجاد لکه روی پوست شود که تاثیر بدی روی پوست می گذارد.”

وی گفت قبل از ورزش باید آرایش خود را پاک کرده و پوست خود را کاملا تمیز کنید تا از عواقب بعد از تمرین جلوگیری کند. او پیشنهاد می کند برای این کار از یک پاک کننده ملایم، دستمال مرطوب یا فیس واش استفاده کنید.

دوش نگرفتن بعد از ورزش می تواند باعث ایجاد یا تشدید آکنه شود

دکتر گارشیک می گوید حتی اگر یک تمرین کم فشار داشتید و تمام آرایش خود را پاک نکرده باشید یا عرق تان را خشک نکرده باشید، باز هم باید لباس های بدن خود را عوض کنید و دوش بگیرید.

وی گفت: “ما می دانیم که وقتی عرق به مدت طولانی روی بدن می نشیند، می تواند باکتری ها را جذب کرده و منافذ پوست را مسدود کند. بنابراین اگر به درستی شسته نشود، افراد را مستعد ابتلا به آکنه می کند.”

ممکن است برای برخی افراد مشکلات پوست سر را به همراه داشته باشد

دکتر گارشیک گفت: افزایش میزان ورزش می تواند تعریق پوست سر را افزایش دهد که برای برخی از افراد منجر به تحریک یا خارش پوست سر می شود.

هر چقدر پوست سر فرد چرب باشد، احتمال رشد مخمر در آن جا بیشتر است که می تواند منجر به درماتیت سبورئیک (یک بیماری پوستی که می تواند باعث ایجاد شوره، پوسته پوسته شدن سر یا قرمزی در بسیاری از قسمت های بدن به ویژه پوست سر) شود.

شامپوی ضد شوره اغلب می تواند به این مسئله کمک کند و خوشبختانه این بیماری در کلینیک های پوست و مو اغلب بدون درمان از بین می رود.

ورزش در فضا های عمومی ممکن است عفونت های پوستی خاصی را به دنبال داشته باشد

دکتر سوزی می گوید كه برخی از عفونت های پوستی نسبتاً شایع مانند كرم حلقوی یا HPV كه می تواند باعث ایجاد زگیل كف پا شود و استیپگو كه ناشی از ورود باكتری به محل بریدگی یا سایش است و اغلب اوقات منجر به زخم های پوستی می شود، می تواند در مراكز عمومی به وجود آید.

خوشبختانه بسیاری از این عفونت ها با محصولات بدون نسخه یا مراجعه به پزشک متخصص پوست به راحتی قابل درمان هستند. اما توجه به اینکه اگر خود را در معرض میکروب های مخصوص سالن های ورزشی قرار دهید ممکن است به بیماری دچار شوید، دلیل خوبی برای کنار گذاشتن تمرین نیست.

بسیار مهم است که مراقب تمیز کردن وسایل مورد استفاده خود باشید و از به اشتراک گذاشتن حوله با دیگران خودداری کنید. سوزی همچنین گفت كه افراد ورزشكار باید قبل از استفاده از وسایل، حصیر های یوگا را پاک كنند و به طور مكرر هنگام ورزش از مایع ضد عفونی كننده دست استفاده كنند و در هنگام استفاده از دوش های مشترک از كفش استفاده كنند.

ورزش در فضای عمومی ممکن است باعث ایجاد عفونت های پوستی شود

منبع: insider.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.