سلامت پوست, مراقبت از پوست

پیشگیری و درمان پوست پس از تماس با گیاهان سمی

درمان پوست گیاهان سمی

بسیاری از گیاهان سمی آن قدر رایج و به ظاهر بی ضرر هستند که به خصوصیات سمی آن ها مشکوک نمی شوید. این گیاهان می توانند برای افراد خطر آفرین باشند و ممکن است برای سلامتی مشکلاتی ایجاد کنند. در این مقاله روش های پیشگیری و درمان پوست پس از تماس با گیاهان سمی را به شما می گوییم. در ادامه با ما همراه باشید.

چه گیاهانی سمی هستند؟

چندین گیاه وجود دارند که سمی در نظر گرفته می شوند. گیاهان سمی در صورت مصرف یا تماس با پوست می توانند اثرات نامطلوبی ایجاد کنند.

سه نوع از رایج ترین گیاهان سمی عبارتند از بلوط سمی، سماق سمی و پیچک سمی. همه این گیاهان حاوی یک ترکیب فنلی به نام اوروشیول (اولئورسین) هستند که یک ماده حساسیت‌ زای بسیار تحریک‌ کننده است.

گیاه سمی

سمی ترین جزء اوروشیول رزین 3-n-pentadecylcatechol است. رزین وقتی با پوست برخورد می کند، راش بسیار دردناک، خارش دار و تاول زا ایجاد می کند.

فرد می‌ تواند مستقیماً یا با دست زدن به وسایلی مانند وسایل کمپینگ، خز حیوانات خانگی یا ابزار باغبانی که در معرض شیره گیاهان سمی قرار گرفته‌ اند در معرض اوروشیول قرار گیرد. حتی کوچک ترین تماس مانند تمیز کردن برگ ها نیز می تواند باعث واکنش شود.

نکته نگران کننده این است که این گیاهان در همه جا رشد می کنند، به ویژه در مناطق جنگلی یا باتلاقی. سایر گیاهان سمی عبارتند از: شوکران سمی، پوتوس، کالادیوم، گیاه روغن کرچک، دستکش روباهی و زنبق صلح و غیره.

بسیاری از گیاهان دیگر در هنگام مصرف باعث واکنش های آلرژیک یا مسمومیت می شوند. انواع گیاهان سمی با توجه به منطقه جغرافیایی متفاوت است و گیاهان ناشناخته هرگز نباید بلعیده شوند.

درمان پوست بر اثر تماس گیاهان سمی

تماس با گیاهان سمی چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

میزان خطر گیاهان سمی به میزان برخورد آن ها با بدن بستگی دارد. برخی از گیاهان فقط با میزان برخورد کمی با پوست، می توانند باعث بیماری جدی یا مرگ شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای ظاهر شدن علائم، به میزان تماس بیشتری نیاز داشته باشند.

مسمومیت از گیاهان ممکن است در اثر استنشاق، بلع یا تماس مستقیم رخ دهد. علائم شایع مسمومیت گیاهی از طریق مصرف شامل اسهال، تهوع، استفراغ، التهاب معده، علائم سیستم عصبی و در موارد شدید مشکلات تنفسی و قلبی است.

مسمومیت از طریق تماس مستقیم با شیره و سایر قسمت های گیاه شامل تاول، بثورات و تورم است. استنشاق گرده گیاهان، دود یا گرد و غبار ممکن است علائمی شبیه آسم ایجاد کند.

تقریباً 85 درصد از جمعیت به پیچک سمی، بلوط سمی یا سماق سمی حساسیت دارند. حدود 10 تا 15 درصد به شدت دچار آلرژی می شوند و ممکن است علائم جدی را تجربه کنند.

نحوه جلوگیری از تماس با گیاهان سمی

برخی از گیاهان سمی مانند پیچک سمی در جنگل ها و در برخی موارد در خلوت های حومه شهر یافت می شوند. آن ها ممکن است با سایر گیاهان ترکیب شوند و تشخیص آن ها برای افراد سخت می شود. ویژگی های گیاه ممکن است بسته به مکان آن متفاوت باشد، به همین دلیل شناسایی آن دشوار است.

مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که ظاهر آن ها را به خاطر بسپارید و متداول ترین مکان هایی که در آن رشد می کنند را بشناسید. به این ترتیب می توان از آن ها دوری کرد. اگر مطمئن نیستید که گیاهان سمی در یک منطقه وجود دارند یا نه، لباس های محافظ، از جمله پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند را هنگام کار در فضای باز بپوشید.

کسانی که باغبانی انجام می دهند، باید از دستکش برای استخراج گیاهان استفاده کنند و بعد از استفاده، ابزار باغبانی را بشویند. اگر حیوان خانگی شما در جنگل سرگردان شد، او را حمام کنید تا روغن اوروشیول که ممکن است روی خز او وجود داشته باشد را بشویید.

محصولاتی نیز وجود دارد، مانند لوسیون ها و کرم ها که برای جلوگیری از تماس این روغن با پوست عرضه می شوند. این محصولات را قبل از رفتن به فضای باز بمالید تا از پوست خود در برابر این عوامل محاظت کنید.

واکنش به گیاهان سمی چگونه درمان می شود؟

واکنش آلرژیک پوست به گیاهان سمی قابل درمان نیست، اما علائم را می توان مدیریت کرد. با روش های خود مراقبتی می توان این موارد را درمان کرد. زیرا بثورات در عرض دو تا سه هفته به خودی خود از بین می‌ روند.

برای تسکین و درمان خارش پوست بر اثر تماس پوست با گیاهان سمی ، می توانید دوش آب خنک بگیرید، از کمپرس سرد و از لوسیون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل خارش پوست چیست؟

اگر بثورات شدید و گسترده باشد یا اگر تاول ایجاد شود، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی تجویز کند. باید سعی کنید از خاراندن محل خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث عفونت باکتریایی شود.

بثورات پوست در اثر تماس پوست یا گیاهان سمی

اگر آلرژی شدید ایجاد شد، منتظر نمانید یا سعی نکنید خودتان آن را درمان کنید، سریع به پزشک مراجعه کرده یا با خدمات اورژانس تماس بگیرید. اگر فرد واکنشی نشان نمی دهد، بیهوش است یا به سختی نفس می کشد با آمبولانس تماس بگیرید، زیرا ممکن است جان فرد در خطر باشد.

اگر از نوع گیاهی که باعث واکنش شده است مطمئن نیستید، قسمتی از گیاه را برای شناسایی با دقت بردارید. اما، گیاه را با دستان خالی نگیرید، از دستکش استفاده کنید و گیاه را در یک کیسه که در آن بسته می شود، قرار دهید.

گیاهان سمی می توانند علائم زیادی را ایجاد کنند. حتی می توانند در برخی موارد کشنده باشند. بنابراین باید از تماس مستقیم با گیاهانی که نمی شناسید، اجتناب کنید.

منبع: news-medical

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.