سلامت پوست, مراقبت از پوست, معرفی محصول

راهنمای تصویری برای پسوریازیس

پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

شکل پسوریازیس بر روی پوست

این حالت پوستی باعث ایجاد زخم های ضخیم، لکه دار و قرمز با تن رنگی نقره ای و سفید می شود. شایع ترین نوع پسوریازیس پلاک نام دارد.

در هر جای بدن می تواند اتفاق بیافتد، اما در قسمت های پوست سر، آرنج، زانو و پایین کمر بیشتر دیده می شود. کودکان هم می توانند به آن مبتلا شوند اما در بزرگسالان شایع تر است.

علائم

علائم پوستی پسوریازیس

با شروع این بیماری ممکن است چند برآمدگی قرمز روی پوست خود مشاهده کنید. این ها ممکن است بزرگتر و ضخیم تر شوند و بعد مقیاس آن ها بیشتر شود.

تکه ها ممکن است به هم بپیوندند و قسمت های زیادی از بدن شما را بپوشانند. زخم های پوستی شما ممکن است خارش دار و ناراحت کننده باشند و در صورت مالیدن یا کندن شان، به راحتی خونریزی می کنند.

پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن که ناخن ها به رنگ زرد مایل به قرمز درآمده است

نصف بیشتر کسانی که پلاک پوستی دارند از پسوریازیس هم رنج می برند. سبب می شود تا ناخن هایتان زرد مایل به قرمز شود.

ممکن است ناخن هایتان بریزد، سوراخ شود یا دارای خطوط شیاردار شوند. تقریباً همه مبتلایان به پسوریازیس ناخن در جاهای دیگر بدن دارای پسوریازیس هستند.

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت دست

برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است دچار آرتریت پسوریاتیک شوند. باعث تورم و درد در مفاصل می شود و استفاده از آن ها برای کار های روزمره را دشوار می کند.

عوامل ایجاد

مقایسه لایه های پوستی سالم و پسوریازیس

دانشمندان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث پسوریازیس می شوند، اما این مسئله به مشکل سیستم ایمنی بدن و دفاع بدن در برابر میکروب ها مربوط می شود.

اگر پسوریازیس دارید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول های سالم پوست حمله می کند، گویی که در حال مبارزه با عفونت است.

بدن شما با ایجاد سلول های جدید پوست هر چند روز به جای 4 هفته معمول، به این حمله پاسخ می دهد. آن سلول های جدید پوستی روی سطح بدن شما ایجاد می شوند و زخم ایجاد می کنند.

محرک ها

ممکن است احساس کنید در بعضی مواقع مشکل تان حادتر می شود. برای مثال:

  • داشتن آسیب پوستی یا عفونت
  • استرس عاطفی
  • مصرف دارو های مشخص
  • سیگار
  • مصرف الکل

زندگی با پسوریازیس

طبیعی است که تصور کنید که آیا این بیماری پوستی بر زندگی اجتماعی شما تأثیر خواهد گذاشت یا خیر. مهم است که نگذارید این آسیب پوستی به اعتماد به نفس تان لطمه ای وارد کند.

ازشرکت در رویداد های اجتماعی، مصاحبه های کاری و قرار های عاطفی خودداری نکیند. اگر احساس می کنید افسرده هستید، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید.

تشخیص


پزشک شما معمولاً می تواند با چک کردن پوست بدن، پوست سر و ناخن های شما پسوریازیس را تشخیص دهد. او ممکن است نیاز به نمونه ای از سلول های پوستی تان داشته باشد و آن ها را در زیر میکروسکوپ نگاه کند تا تشخیص را تأیید کند.

اگر تورم و درد در مفاصل دارید، ممکن است پزشک آزمایش خون و اشعه X را برای بررسی آرتریت تجویز کند.

درمان با پماد

پماد


اگر پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​دارید، ممکن است با کرم های پوستی تسکین پیدا کند. آن ها می توانند التهاب و خارش را کاهش داده و سرعت رشد سلول های پوستی را کاهش دهند.


برای مثال شامل کرم های استروئیدی، مرطوب کننده ها، اسید سالیسیلیک، آنترالین، رتینوئید ها، کلسیپوتریین (نوعی ویتامین D) و زغال و همچنین شامپو های زغال برای پسوریازیس پوست سر مفید هستند.

فتوتراپی

فتوتراپی


اگر پسوریازیس متوسط ​​تا شدید دارید، ممکن است فوتوتراپی UVB کمک کند. با قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش، پوست را درمان می کند. این کار در مطب پزشک یا منزل با استفاده از دستگاه سبک انجام می شود.


PUVA نوعی از فتوتراپی است که ترکیبی از دارو به نام psoralen با نور UVA است. PUVA (دراینجا دیده می شود) و فوتوتراپی UVB می تواند به پاکسازی پسوریازیس کمک کند. عوارض جانبی شامل سردرد، حالت تهوع و خستگی است. درمان ممکن است به سرطان پوست منجر شود.

درمان با لیز

درمان با لیزر و نتیجه آن بر روی پوست


لیزر نوع جدیدی از فوتوتراپی است. آن ها پرتوهای بسیار متمرکز از نور را ارسال می کنند و این اجازه می دهد تا پزشکان بدون اینکه به پوست سالم آسیب برسانند، درمان را بطور مستقیم در زخم شما انجام دهند.


لیزر درمانی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشد و خطر ابتلا به سرطان پوست در مقایسه با فوتوتراپی سنتی کمتر باشد.

درمان دارویی

خوردن قرص

پزشک تان ممکن است دارویی را به شما پیشنهاد دهد که سیستم ایمنی بدن تان را هدف قرار دهد و گزینه ها شامل متوترکسات و سیکلوسپورین است.

هر دو عوارض جانبی جدی دارند، بنابراین لازم است که با پزشک معالج خود به دقت بررسی کنید. برخی از رتینوئید های خوراکی نیز می توانند برای درمان پسوریازیس شدید استفاده شوند.

جدید ترین قرص Otezla (آپریلاست) است. همچنین ممکن است عوارض جانبی ای داشته باشد اما به نظارت کمتری نیاز خواهید داشت.

بیولوژی

تصویر یک سرنگ حاوی درمان بیولوژی


بیولوژی یک روش نسبتاً جدید برای درمان این بیماری است. این داروها از سلول های زنده ساخته می شوند. مانند برخی از دارو های قدیمی پسوریازیس، نحوه رفتار سیستم ایمنی بدن شما را تغییر می دهند.


شما بیولوژی را از طریق تزریق، قرص یا از طریق IV انجام می دهید. آن ها با مهار سیستم ایمنی بدن تان کار می کنند، بنابراین می توانند خطر عفونت را افزایش دهند.

درمان طبیعی

گیاه آلوئه ورا برای درمان پسوریازیس

آفتاب گرفتن می تواند علائم زخم ها را بر روی بعضی افراد کاهش دهد. اما مهم است که بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

آفتاب سوختگی باعث بدتر شدن پسوریازیس می شود و خورشید بیش از حد خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.


سایر گزینه های طبیعی شامل آلوئه ورا، روغن درخت چای و حمام جو دوسر برای آرام کردن پوست خارش دار است. کارشناسان در مورد رژیم های غذایی که ادعا می کنند پسوریازیس را درمان می کنند شک دارند. هیچ مدرک قانع کننده ای در مورد تاثیر آنها وجود ندارد.

از بین بردن استرس

تکنیک های آرامش برای از بین بردن استرس


استرس می تواند پسوریازیس را بدتر کند، بنابراین تکنیک های ریلکسیشن را امتحان کنید تا استرس خود را کنترل کنید. هر چیزی که به آرامش شما کمک کند، خواه یوگا، تنفس عمیق و یا پیاده روی طولانی باشد، می تواند به شما در کاهش علائم کمک کند.

حمایت اجتماعی

گروهی افراد در پشت سر هم در داخل آب- گروه های حمایت اجتماعی برای پسوریازیس


ممکن است روز هایی باشد که احساس کنید در خانه پنهان شده اید و از روابط و فعالیت هایی که می خواهید لذت ببرید خودداری می کنید. جدا سازی می تواند منجر به استرس و افسردگی شود که می تواند علائم پسوریازیس شما را بدتر کند.

با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشید. همچنین ممکن است بخواهید از طریق بنیاد ملی پسوریازیس به یک گروه پشتیبانی مراجعه کنید. شما با افرادی خواهید بود که آنچه را که می فهمید، درک می کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.