سلامت پوست, مراقبت از پوست

7 راه سریع برای کاهش درد آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

نور آفتاب برای بدن خاصیت دارد اما استفاده بیش از حد از هر چیز خوبی هم آنچنان برای ما خوب نیست. روزهای طولانی در زیر نور قوی آفتاب قرار گرفتن باعث ایجاد تاول های آفتاب سوختگی می شود به گونه ای که احساس می کنید پوست تان در حال آتش گرفتن است و یکبار که اشعه های UV برای مدتی طولانی وارد پوست شما شوند باعث آفتاب سوختگی شدید می شوند. هرچه شدت آفتاب سوختگی بیشتر باشد، زمان بیشتری هم برای درمان آن نیاز است – یک آفتاب سوختگی بد می تواند برای هفته ها باقی بماند.

قبل از رفتن به محیط بیرون و قرار گرفتن در زیر آفتاب باید خود را آماده کنید. حتما از ضد آفتاب ها یا لباس های ضد آفتاب استفاده کنید و این عادت خوب را همانند دیگر عادت های خوب مثل مسواک زدن به کودکان خود بیاموزید.

آفتاب سوختگی تا چه زمانی بر روی پوست باقی می ماند؟

زمانی که آفتاب سوختگی بر روی بدن باقی می ماند به شدت آن بستگی دارد اما یک آفتاب سوختگی شدید از 10 روز تا 3 هفته باقی می ماند.

آفتاب سوختگی شدید بر روی پشت

2 اشتباه بزرگی که در هنگام جلوگیری از آفتاب سوختگی مرتکب می شوید!

دلایل رایج برای آفتاب سوختگی کمبود مواد محافظ از آفتاب بر روی پوست است که شامل استفاده نکردن از ضد آفتاب به اندازه کافی و یا استفاده مجدد نکردن از آن است.

ضد آفتاب ها حداکثر 2 ساعت بر روی پوست باقی می مانند و نیاز است که حتما آن ها را تجدید کنید خصوصا زمانی که در معرض آب یا عرق کردن قرار می گیرید.

ضد آفتاب های ضد آب گزینه مناسبی برای این مورد هستند. ضد آفتاب هایی با علامت “مقاوم در برابر آب” تا 40 دقیقه بر روی پوست های خیس باقی می مانند و برچسب های دیگری با عنوان ” خیلی مقاوم در برابر آب” تا 80 دقیقه بر روی صورت های خیس ماندگار هستند.

اما اگر در استخر یا ساحل هستید ممکن است به راحتی زمان را از دست دهید و فراموش کنید که آن را تجدید کنید.

یکی دیگر از دلایلی که مردم از آفتاب سوختگی رنج می برند این است که از کرم ضد افتاب به درستی استفاده نمی کنند. نواحی ای که اغلب می سوزند، قسمت هایی هستند که افراد فراموش می کنند که ضد آفتاب بر روی آن ها بزنند – گوش ها، دماغ، پشت دستان و روی پاها.

این مشکل بیشتر در کودکان مشاهده می شود، چون که پوست آن ها نازک تر از بزرگسالان است و همچنین نسبت به آفتاب حساس تر هستند.

انواع ضد آفتاب های مناسب برای پوست در فروشگاه اینترنتی زیپلین

7 راه برای کاهش درد آفتاب سوختگی

بهترین راه برای آرام کردن درد آفتاب سوختگی، خنک و مرطوب نگه داشتن پوست است. هر چیزی که پوست را خنک نگه می دارد به کاهش علائم آفتاب سوختگی کمک می کند. یکی از کارهایی که بعضی از افراد می کنند این است که ماست بر روی پوست خود می گذارند تا خنک شود.

1. خارج از آفتاب بمانید

مهم ترین چیز (برای کمک به درمان آفتاب سوختگی) این است که زیاد در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید. از بودن زیر آفتاب در حدود ساعت 10 صبح تا 2 ظهر خودداری کنید.

2. زیاد آب بنوشید

نوشیدن آب

آفتاب سوختگی از طریق پوست، آب موجود در بدن را می کشد و شما را در معرض دهیدراته شدن (کم آبی) قرار می دهد.

3. از کیسه یخ استفاده کنید

یک کیسه یخ را لای یک حوله بپیچید و در زمان های مختلف آن را بر روی پوست بگذارید. از استفاده مستقیم کیسه یخ خودداری کنید زیرا باعث سرمازدگی می شود.

4. تاول ها را با وازلین بپوشانید

از ترکاندن، برداشتن یا خشک کردن تاول ها پرهیز کنید – بگذارید که به طور طبیعی خوب شوند.

5. از مرطوب کننده ها زیاد استفاده کنید

چرب کردن پوست آفتاب سوخته

یک مرطوب کننده را در یخچال قرار دهید و هر چند ساعت استفاده کنید تا پوست تان خنک و مرطوب باقی بماند. آلوئه ورا نیز تاثیر عالی ای دارد.

6. از آنتی بیوتیک های موضعی بدون نسخه استفاده نکنید

استفاده از نئوسپورین شاید ایده خوبی باشد، اما ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود. از هیدروکورتیزون موضعی برای کاهش تورم و کاهش درد استفاده کنید.

7. از چند ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید

دارو های ضد استروئیدی غیر التهابی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، می تواند باعث کاهش التهاب و درد از طریق مسدود کردن عمل پروستاگلاندین ها (مولکول هایی که باعث درد می شوند) شود.

چه زمانی می توانید بگویید آفتاب سوختگی شما درمان شده است؟

بدن تان به شما می گوید که چه زمانی خوب شده است. قرمزی و درد از بین می رود و گاهی اوقات پوست شروع به ریختن می کند.

هر چه که انجام می دهید، پوست ها را از روی محل آفتاب سوختگی نکندید. ریختن پوست یکی از فرآیند های بهبودی است و اگر خودتان این کار را بکنید ممکن است باعث آسیب رساندن بیشتر به پوست شوید.

پوسته پوسته شدن پوست در اثر آفتاب سوختگی

در آخر، اگر پوست تان به طرز وحشتناکی تاول زده است، به دکتر مراجعه کنید. آفتاب سوختگی های گسترده در بعضی مواقع می توانند به اندازه سوختگی حرارتی بد باشند و فرد مبتلا را مستعد کم آبی و عفونت می کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.