سلامت مو, مراقبت از مو

آیا شستن مو ها با جوش شیرین مضر است؟ 10 نکته که باید بدانید!

شستن مو جوش شیرین

شاید تا به حال در مورد شستن مو ها و پاکسازی پوست سر با جوش شیرین چیزهایی شنیده باشید. اما مشکل اصلی اینجاست که بعضی از افرادی که آن را امتحان کرده اند، راضی هستند و برخی ناراضی. همین نظرات مختلف است که شما را از استفاده بی مقدمه از این ماده، باز می دارد. در ادامه نکات مهمی را برای شما بازگو خواهیم کرد. قبل از استفاده از این ماده، خوب است نحوه شستن مو ها به طور صحیح را مطالعه نمایید.

آیا می توانم مو هایم را با جوش شیرین بشویم؟

بله اما ممکن است مؤثر نباشد. برخی افراد متوجه می شوند که جوش شیرین مو های آن ها را تمیز و براق می کند. اما برخی دیگر، دریافتند که جوش شیرین در از بین بردن چربی مو ها بی تاثیر است و فقط می تواند چربی سر را موقتا از بین ببرد. از آنجا که مدل مو و جنس مو ها با یکدیگر متفاوت است، هیچ راهی برای تضمین اینکه آیا این روش برای شما مفید است یا خیر وجود ندارد.

  • جوش شیرین برای مو و پوست، بسیار خشن است. در حالی که برخی از افراد ممکن است هر از چند گاه از آن برای تمیز کردن عمیق استفاده کنند، اما برای شستشوی معمولی مو و طبق روتین، گزینه مناسبی نیست.

جوش شیرین با مو چه می کند؟

شستن مو های سر با جوش شیرین

به طور معمول باعث آسیب می شود، مانند وز شدن و خشکی. جوش شیرین نسبتاً قلیایی است و برای از بین بردن چربی، مفید است. اما این خطر وجود دارد که مو های شما را نیز ضعیف کند. برخی تحقیقات نشان داده اند که هرچه محصول مو های شما قلیایی تر باشد، احتمال اینکه مو های خشن، خشک و وز داشته باشید بیشتر است. به عبارت دیگر، می تواند باعث آسیب های جدی شود که رفع آن، زمان زیادی می برد!

  • همچنین جوش شیرین می تواند باعث تحریک یا آسیب رساندن به پوست شما شود که در صورت داشتن پوست حساس یا هرگونه بیماری پوستی (مانند اگزما یا پسوریازیس) نگران کننده است.
  • برخی از عوامل شیمیایی در این باره وجود دارد: pH جوش شیرین در حدود 8 یا 9 است در حالی که میانگین PH مو ها و پوست شما به ترتیب 3.7 و 5.5 است. pH بالای جوش شیرین با PH پایین مو و پوست سر شما در تضاد است و به آن آسیب می رساند. این یک آزمایش علمی جالب است، اما احتمالاً یک بار استفاده از آن رو مو ها موردی ندارد.

اگر آن را مخلوط یا رقیق کنم چه تاثیری بر مو ها خواهد داشت؟

این باعث تغییر بو یا بافت آن می شود، اما از آسیب جلوگیری نمی کند.

پیشنهادات زیادی برای شستن مو ها با جوش شیرین و برای خنثی کردن آسیب های ناشی از آن، وجود دارد. مانند مخلوط کردن شامپوی جوش شیرین، با آب، سرکه سیب یا روغن درخت چای. اما متاسفانه، هیچ راه مؤثری برای جلوگیری از آسیب جوش شیرین بر مو های شما وجود ندارد.

در واقع، برخی از این ترکیبات (مانند جوش شیرین و سرکه سیب) می توانند آسیب بیشتری به همراه داشته باشند، زیرا شما مو های خود را با تضاد ناگهانی pH شوکه می کنید.

با این وجود، مخلوط جوش شیرین با آب، PH را کاهش نمی دهد. pH آب 7 است که خنثی است، بنابراین افزودن جوش شیرین، فقط pH آب را افزایش می دهد.

جوش شیرین در مورد از بین بردن تجمعاتی مانند مواد شوینده چگونه عمل می کند؟

این روش می تواند موثر باشد، اما فقط به عنوان یک درمان گاه به گاه. درست است که جوش شیرین هر چیزی را که ممکن است بر روی پوست سر شما ایجاد شده باشد، مانند روغن یا محصولات مو تجزیه می کند، با این حال، از آنجا که پوست را نیز خشک می کند، نباید به طور منظم از آن استفاده کنید.

آیا جوش شیرین می تواند شوره سر را درمان کند؟

آیا شستن مو ها با جوش شیرین، برای از بین بردن شوره سر موثر است؟

جوش شیرین باعث می شود شوره سر بدتر شود اما بهتر نشود. برخی از افراد، از جوش شیرین به عنوان پایان دائمی پوسته پوسته شدن پوست سر خود یاد می کنند. اما قلیایی بودن جوش شیرین باعث می شود چربی پوست سر از بین برود و پوست بیشتر خشک شود.

حتی می تواند مشکل شوره سر را بدتر از قبل کند، زیرا خشک شدن پوست سر به معنای پوسته پوسته شدن بیشتر است. خشکی و سوزش پوست سر به طور یکسان می تواند به معنی خارش بیشتر باشد به این معنی که خارش بیشتری در پوست سر شما ایجاد می شود. بنابراین جوش شیرین، روش خوبی برای از بین بردن شوره سر نیست.

بیشتر بخوانید: روش های خانگی درمان شوره سر

آیا امتحان کردن جوش شیرین برای شستن مو ها بی خطر است؟

بله در صورتی که مو های سالم و چرب دارید و پوست حساسی ندارید.
اگر واقعاً می خواهید شامپوی جوش شیرین را امتحان کنید، باید قبل از امتحان کردن، مو و پوست خود را ارزیابی کنید. اگر مو های چرب و ضخیم دارید و پوست حساسی ندارید، می توانید آن را امتحان کنید. همچنین بد نیست، قبل از شستن مو های خود کمی از مخلوط را روی پوست خود بمالید، فقط برای اطمینان از عدم واکنش.

  • در صورت داشتن مو های نازک یا ضعیف، پوست حساس یا خشک یا مشاهده واکنش منفی نسبت به سایر محصولات حاوی جوش شیرین، از شامپو های جوش شیرین خودداری کنید.
  • اگر از هر نوع رنگ مو یا نرم کننده روی مو های خود استفاده کرده اید، نباید از شامپو های جوش شیرین استفاده کنید.

چگونه از شامپو جوش شیرین استفاده کنم؟

مقدار کمی از آن استفاده کنید و آن را روی “پوست سر” متمرکز کنید.
ساده ترین راه برای تهیه شامپو جوش شیرین، ترکیب جوش شیرین با آب است. نسبت معمول، 1 قسمت جوش شیرین به 3 قسمت آب است. سپس با استفاده از انگشتان خود، مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بعد از یک تا دو دقیقه، آن را با آب بشویید، مطمئن شوید که جوش شیرین را به طور کامل از سر و مو های خود خارج کرده اید.

  • نگذارید بیش از دو دقیقه، جوش شیرین روی پوست بماند. زیرا می تواند پوست سر شما را تحریک کند.
  • پس از شستن جوش شیرین، موها و پوست سرتان را با یک نرم کننده یا مرطوب کننده مو شستشو داده و بعد از ماسک مو یا روغن مو استفاده کنید. (جوش شیرین باعث از بین رفتن و خشک شدن مو ها و پوست سر شما می شود).

چند بار می توان از جوش شیرین برای مو ها استفاده کرد؟

شستن مو ها با جوش شیرین را به یک یا دو بار در ماه محدود کنید.
شما نباید شامپوی معمولی خود را با شامپوی جوش شیرین جایگزین کنید. از آنجا که جوش شیرین بسیار قوی تر از سایر پاک کننده ها است، استفاده منظم از آن به مو و پوست سر شما آسیب رسانده و باعث خشکی مو می شود. بنابراین بسته به میزان چربی مو ها و روتین معمول مو هایتان، می توانید یک یا دو بار در ماه از آن استفاده کنید.

اگر مو های شما ضعیف یا درمان شده است به هیچ وجه نباید از جوش شیرین استفاده کنید، زیرا می تواند به مو های شما آسیب برساند و باعث شکستگی آن ها شود.

آیا ترکیب شامپو با جوش شیرین موثر عمل می کند؟

شواهد زیادی برای آن وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید امتحان کنید.
برخی منابع مراقبت از مو ادعا می کنند که اگر جوش شیرین را با شامپوی خریداری شده ترکیب کنید، تمیز کردن مو های شما بهتر انجام می شود.
هرچند تحقیقی برای اثبات آن وجود ندارد؛ اما به احتمال زیاد، PH را تغییر می دهد، این بدان معنا نیست که مو های شما را بهتر تمیز می کند. اما اگر کنجکاو هستید، می توانید آن را امتحان کنید! می توانید شامپو را به ترکیب جوش شیرین خانگی اضافه کنید یا می توانید مقدار کمی جوش شیرین را به کمی شامپوی خریداری شده از فروشگاه اضافه کنید.

  • دقت داشته باشید که حتما قبل از شستن مو های خود، مقدار کمی از آن را روی پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید که واکنشی به آن نشان نمی دهید.
  • به خاطر داشته باشید که شامپو های خریداری شده با سطح pH بالا، هنوز به مو های شما آسیب می رسانند. قبل از امتحان کردن این شامپو ها، میزان pH آن را بسنجید.

آیا جایگزین های ملایم تری برای جوش شیرین وجود دارد؟

اگر درباره استفاده از شامپو جوش شیرین کنجکاو هستید، اما نگران آسیب رساندن به مو یا پوست خود هستید، نگران نباشید! روش های ارزان یا طبیعی دیگری نیز برای مراقبت از مو ها وجود دارد.

  • دستور العمل های مختلف شامپو های طبیعی یا شامپو های خریداری شده در فروشگاه را بررسی کنید.
  • برای رفع شوره سر، از یک محلول مرطوب کننده مانند روغن نارگیل یا آلوئه ورا استفاده کنید.
  • از روغن نارگیل، آرگان یا جوجوبا برای مرطوب کردن یا حجم دادن به مو های خود استفاده کنید.

سخن پایانی

با توجه به بررسی ها و مطالبی که خواندید، نوبت شماست تا تصمیم درست را برای سلامت مو ها و پوست سر خود، بگیرید. البته بهتر است قبل از استفاده از آن با متخصص پوست و موی خود مشورت کنید.

منبع: wikihow

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.