سلامت پوست, مراقبت از پوست

عفونت قارچی ناخن چیست؟ علت ایجاد، علائم و روش های درمان آن

عفونت قارچی ناخن

عفونت های قارچی ناخن یا Onychomycosis ( اونیکومایکوزیس) عفونت های شایع ناخن ها یا انگشتان پا هستند که می توانند باعث تغییر رنگ و ضخیم شدن ناخن و احتمال ترک و شکستگی آن شوند. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره آن می پردازیم.

عفونت قارچی ناخن چیست؟

عفونت های قارچی می توانند روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارند. قارچ ها به طور معمول در بدن و در کنار باکتری های مختلف وجود دارند. اما وقتی قارچ بیش از حد رشد می کند، می تواند به یک عفونت تبدیل شود.

Onychomycosis که به آن tinea unguium نیز گفته می شود، عفونت قارچی است که ناخن ها یا انگشتان پا را درگیر می کند. عفونت های قارچی به طور معمول با گذشت زمان ایجاد می شوند، بنابراین هرگونه تفاوت در ظاهر و احساس ناخن شما ممکن است خیلی ظریف باشد که در ابتدا متوجه آن نشوید.

علائم

ناخن های مبتلا به عفونت قارچی اغلب:

  • دچار تغییر رنگ (زرد، قهوه ای یا سفید) می شوند.
  • ضخیم
  • شکننده یا ترک خورده هستند
  • بوی خاصی دارد

عفونت قارچی معمولاً دردناک نیست مگر اینکه شدید شود.

برخی از افراد که به عفونت قارچی ناخن انگشتان پا مبتلا هستند، عفونت قارچی پوستی در پا، به خصوص بین انگشتان پا دارند (که اصطلاحا “پای ورزشکار” نامیده می شود ).

چگونه افراد به عفونت قارچی ناخن مبتلا می شوند؟

عفونت قارچی ناخن از طریق رشد بیش از حد قارچ در ناخن، زیر یا روی آن ایجاد می شود. قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، بنابراین این نوع محیط می تواند باعث افزایش بیش از حد آن ها شود. همان قارچ هایی که باعث خارش جک، پای ورزشکار و قارچ پوست سر می شوند می توانند باعث عفونت ناخن شوند.

چگونه افراد به عفونت قارچی ناخن مبتلا می شوند؟

اگر با شخص دیگری که به عفونت قارچی مبتلا شده است تماس گرفته باشید، ممکن است به این عفونت مبتلا شوید. عفونت های قارچی ناخن، بیشتر روی ناخن های پا تأثیر می گذارد، به این دلیل که انگشتان پا در کفش ها و در یک محیط گرم و مرطوب قرار می گیرند.

اگر مانیکور یا پدیکور در آرایشگاه انجام می دهید، مطمئن شوید که پرسنل وسایل خود را ضد عفونی کرده و چند بار این کار را انجام می دهند. در زمان رفتن به آرایشگاه وسایل شخصی مانند ناخن گیر را با خود ببرید.

چه کسانی در معرض خطر عفونت های قارچی هستند؟

هرکسی می تواند به عفونت قارچی ناخن مبتلا شود. برخی از افراد ممکن است بیشتر از دیگران به آن مبتلا شوند، از جمله بزرگسالان مسن و افرادی که شرایط زیر را دارند:

  • آسیب ناخن یا جراحی ناخن
  • دیابت
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • مشکلات گردش خون
  • پای ورزشکار (کرم حلقوی روی پا)
  • شنا در استخر عمومی
  • وجود آسیب پوستی در اطراف ناخن
  • اگر ناخن مصنوعی داشته باشید
  • در صورتی که برای مدت طولانی انگشتان دست و پا مرطوب بمانند
  • در صورتی که کفش های بسته مانند کفش تنیس یا چکمه بپوشید

بیشتر اوقات عفونت ناخن در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد و عفونت در بزرگسالان بیشتر از کودکان مشاهده می شود. اگر اعضای خانواده تان غالباً به این نوع عفونت های قارچی مبتلا می شوند، به احتمال زیاد شما نیز به آن مبتلا خواهید شد.

افراد مسن بیشتر خطر ابتلا به عفونت های قارچی ناخن را دارند زیرا گردش خون ضعیف تری دارند. ناخن ها نیز با افزایش سن آهسته تر رشد کرده و ضخیم می شوند.

انواع متداول قارچ ناخن کدامند؟

انواع مختلف قارچ ناخن

عفونت زیر زبانی دیستال

عفونت های زیر زخمی دیستال رایج ترین نوع عفونت قارچی ناخن است و می تواند در ناخن ها و انگشتان پا ایجاد شود. در صورت آلودگی، لبه خارجی ناخن ظاهری دندانه دار با رگه های سفید و / یا زرد در ناخن دارد. عفونت به بستر ناخن و زیر ناخن حمله می کند.

عفونت سطحی سفید

عفونت های سطحی سفید معمولاً ناخن های پا را تحت تأثیر قرار می دهند. نوع خاصی از قارچ به لایه های بالای ناخن حمله کرده و لکه های سفید کاملاً مشخصی را روی ناخن ایجاد می کند.

در نهایت این لکه های سفید، کل ناخن را می پوشاند که ناهموار، نرم و شکسته می شود. لکه های روی ناخن ممکن است حفره دار و پوسته پوسته شوند.

عفونت زیر زبانی پروگزیمال

عفونت های زیر زبانی پروگزیمال غیر معمول هستند اما می توانند ناخن ها و انگشتان پا را تحت تأثیر قرار دهند. با گسترش عفونت به سمت بالا، لکه های زرد در قاعده ناخن ظاهر می شوند.

این عفونت معمولاً در افرادی که دارای سیستم ایمنی آسیب دیده هستند، رخ می دهد. همچنین می تواند در اثر آسیب جزئی ناخن ایجاد شود.

عفونت کاندیدا

مخمرهای کاندیدا باعث ایجاد این نوع عفونت می شوند. این می تواند به ناخن هایی که قبلاً در اثر عفونت یا آسیب قبلی آسیب دیده بودند حمله کند. به طور معمول، کاندیدا ناخن های انگشت را تحت تأثیر قرار می دهد.

این عفونت اغلب در افرادی که مرتباً دست خود را در آب خیس می کنند رخ می دهد. این عفونت ها معمولاً از طریق کوتیکول اطراف ناخن شروع می شود که در اثر لمس متورم، قرمز و حساس می شود.

چگونه بفهمیم که به عفونت قارچی مبتلا شده ایم؟

تنها راه تأیید تشخیص مراجعه به پزشک است. پزشک با مشاهده ناخن آسیب دیده و سوال در مورد علائم شما، عفونت قارچی را تشخیص می دهد.

آن ها ناخن را تراش می دهند و زیر میکروسکوپ قرار داده و به دنبال نشانه های قارچ در آن می گردند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است نمونه را برای تجزیه و تحلیل و شناسایی به آزمایشگاه بفرستد.

روش درمان عفونت قارچی ناخن چگونه است؟

محصولات بدون نسخه معمولاً برای درمان عفونت ناخن توصیه نمی شوند، زیرا نتایج قابل اعتمادی ندارند. در عوض، پزشک ممکن است داروی ضد قارچی خوراکی مانند موارد زیر را تجویز کند:

  • تربینافین (لامیسیل)
  • ایتراکونازول (Sporanox)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)
  • گریزئوفولوین (Gris-PEG)

پزشک شما ممکن است سایر درمان های ضد قارچ مانند لاک ناخن ضد قارچ یا محلول های موضعی را برای شما تجویز کند. این روش ها به همان روشی که می خواهید لاک ناخن بزنید روی ناخن کشیده می شوند.
بسته به نوع قارچ، عامل عفونت و همچنین میزان عفونت، ممکن است مجبور باشید چندین ماه از این داروها استفاده کنید. 

درمان عفونت های قارچی ناخن دشوار است و به طور معمول بدون درمان ضد قارچی از بین نمی روند. بهترین روش درمان عفونت قارچی ناخن معمولاً قرص های ضد قارچی تجویز شده از طریق دهان است.

در موارد شدید، پزشک ممکن است ناخن را به طور کامل از بین ببرد. از بین رفتن عفونت ممکن است چندین ماه تا یک سال طول بکشد.

برای جلوگیری از عفونت های قارچی ناخن چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

انجام چند تغییر ساده در سبک زندگی می تواند به جلوگیری از عفونت قارچی ناخن کمک کند. مراقبت از ناخن ها با مرتب و تمیز نگه داشتن آن ها روش خوبی برای جلوگیری از عفونت است و از آسیب به پوست اطراف ناخن هایتان جلوگیری کنید.

روش های دیگر جلوگیری از عفونت های قارچی ناخن ها عبارتند از:

  • شستن دست ها پس از لمس ناخن های آلوده
  • پس از دوش گرفتن، به خصوص بین انگشتان پا و پاهای خود را به خوبی خشک کنید.
  • مانیکور یا پدیکور را در سالن های قابل اعتماد انجام دهید.
  • در اماکن عمومی پابرهنه نباشید.
  • استفاده از ناخن مصنوعی و لاک ناخن را کاهش دهید.

عوارض اصلی عفونت قارچی ناخن عبارتند از:

  • تجدید حیات عفونت
  • تغییر رنگ ناخن آلوده
  • گسترش عفونت به مناطق دیگر بدن و احتمالاً جریان خون
  • ایجاد عفونت باکتریایی پوستی به نام سلولیت

سخن آخر

برای بعضی از افراد، درمان عفونت قارچی ناخن دشوار است و ممکن است دور اول دارو موثر نباشد. تا زمان رشد ناخن جدید و عاری از عفونت، نمی توان عفونت ناخن را درمان کرد.

اگرچه این نشان می دهد که ناخن دیگر آلوده نیست، اما بازگشت عفونت قارچی امکان پذیر است. در موارد شدید ممکن است به ناخن شما آسیب دائمی برسد و مجبور به برداشته شدن آن شوید.

در صورت ابتلا به دیابت و عفونت قارچی ناخن، مراجعه به پزشک بسیار مهم است. افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی ناشی از این عفونت ها هستند. اگر مبتلا به دیابت هستید و فکر می کنید به عفونت ناخن مبتلا شده اید با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: www.healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.