سلامت پوست, مراقبت از پوست

روغن مارولا چیست و چه خواصی برای پوست و مو دارد؟

روغن مارولا

روغن مارولا به عنوان “اکسیر جوانی” شناخته می شود. این یک روغن شگفت انگیز است که از درخت مارولا (Sclerocarya birrea) بومی آفریقای جنوبی بدست می آید. قرن هاست که به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان طیف وسیعی از شرایط بهداشتی استفاده می شود.

این روغن از مغزهای میوه مارولا استخراج می شود و رایحه ای آجیلی و گلی دارد. علاوه بر روغن، بسیاری از قسمت های دیگر درخت مارولا در طب عامیانه و برای پخت و پز در آفریقا استفاده می شود.

درخت مارولا

گفته می شود این روغن خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد پیری، مرطوب کنندگی و نرم کنندگی دارد. این دارو می تواند در جلوگیری از علائم پیری زودرس، کاهش جای زخم و لکه ها، درمان شکنندگی ناخن ها و بهبود سلامت مو کمک کند.
در این مقاله، ما در مورد خواص و مزایای روغن مارولا برای مو، پوست و ناخن ها، استفاده از آن و اقدامات احتیاطی ایمنی و عوارض احتمالی آن صحبت خواهیم کرد.

روغن مارولا چیست؟

روغن مارولا یک روغن زرد کمرنگ است که به دلیل خاصیت جذب سریع و سبک وزن آن معروف است. همچنین به عنوان موادی در بسیاری از محصولات زیبایی مانند صابون ها و عطرها مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر این، از آن به عنوان نگهدارنده گوشت، روغن پخت و پز و روغن ماساژ استفاده می شود.

این روغن حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده، توکوفرول ها و اسیدهای آمینه است. بنابراین، گفته می شود که فواید زیادی برای پوست، مو و سلامتی دارد.

خواص روغن مارولا چیست؟

1. روغن مارولا برای صورت

این روغن ممکن است به عنوان یک مرطوب کننده موثر برای پوست خشک یا دارای چین و چروک مناسب باشد، زیرا به سرعت جذب می شود. گفته می شود که برای درمان آکنه، برطرف کننده و نرم کننده خطوط ریز و جلوگیری از ایجاد علائم کششی مفید است.

روغن مارولا برای صورت

مبارزه با آکنه

خاصیت غیر چرب روغن مارولا ممکن است به درمان انواع آکنه ها کمک کند و به عنوان یک مرطوب کننده خوب برای پوست چرب عمل کند. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است. بنابراین، ممکن است در برابر باکتری هایی که در ایجاد جوش و جوش های سر سیاه نقش دارند موثر باشد.

این روغن همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. بنابراین، ممکن است به کاهش التهاب، قرمزی، خارش و خشکی مرتبط با آکنه کمک کند. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد اثر روغن مارولا بر روی آکنه در دسترس است.

جلوگیری از چین و چروک

روغن مارولا توانایی طبیعی در مبارزه با علائم مختلف پیری را دارد. این ماده در پیشگیری و درمان آسیب های ناشی از پیری پوست موثر است.

آنزیم هایی مانند الاستاز و کلاژناز علائم پیری را تسریع می کنند. این روغن با مهار فعالیت این مواد مانع از، از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست می شود.
بنابراین، ممکن است به مبارزه با علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک، خشکی و تیرگی کمک کند. همچنین ممکن است توانایی طبیعی پوست را برای بازسازی و ترمیم خود تقویت کند.

محافظت از پوست در برابر آسیب های زیست محیطی

روغن مارولا ممکن است از پوست شما در برابر اثرات مخرب عناصر محیطی مانند اشعه شدید خورشید، باد سرد و آلودگی محافظت کند. همچنین با ترکیبی از مواد مغذی مرطوب کننده و مغذی، پوست را از درون تقویت می کند.

صاف کردن پوست

اسیدهای چرب و پلی فنول موجود در آن با استفاده منظم خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند. بنابراین، ممکن است به تقویت استحکام پوست شما کمک کند تا بتواند آن را صاف تر کند.

برخی شواهد علمی نیز وجود دارد که نشان می دهد این روغن (در ترکیب با سایر مواد) می تواند در درمان و جلوگیری از تشکیل زخم ها کمک کند. بنابراین، این توانایی را دارد که پوستی صاف و بی نقص به شما بدهد.

پیشگیری و درمان شرایط پوستی

روغن مارولا دارای محتوای بالایی از لینولئیک (یک اسید چرب ضروری امگا 6) و اسید اولئیک است. بنابراین، اثر مرطوب کننده و آبرسانی بر روی پوست دارد.

این بدان معناست که می تواند در پیشگیری و بهبود انواع اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه کمک کند. با این حال، هیچ مدرک مستقیمی برای اثبات آن وجود ندارد.

روغن مارولا برای مو و پوست سر

این روغن سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب است. همچنین دارای بازسازی سلولی، آبرسانی، انسداد، ضد میکروبی و ضد التهاب است. بنابراین، ممکن است در سالم نگه داشتن پوست سر و تقویت رشد سالم مو نقش داشته باشد.

روغن مارولا برای مو و پوست سر

این روغن ممکن است بتواند از ریشه تا نوک موها را تغذیه کند بدون اینکه موها بیش از حد چرب شوند. این امر برای موهای خشک، وز یا شکننده مفید است. با این حال هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد.

روغن مارولا برای ناخن ها

روغن مارولا دارای خواص مرطوب کننده و مغذی است که می تواند در درمان ناخن های آسیب دیده یا شکننده موثر باشد. همچنین، ممکن است از بروز پوست دردناک و ترک خورده در اطراف ناخن جلوگیری کند. استفاده مرتب از این روغن روی دست می تواند باعث نرمی آن ها شود.

نحوه استفاده از روغن مارولا

این روغن کاربردهای گسترده ای دارد که شامل:

شامپو

شامپوهای حاوی روغن مارولا زیاد هستند. همچنین می توانید چند قطره روغن مارولا خالص و سردِ فشرده را به شامپوی مورد علاقه خود اضافه کنید یا از آن به عنوان یک روش درمانی قبل از شامپو استفاده کنید.

نرم کننده مو

روغن مارولا وقتی به انتهای مو مالیده شود، می تواند به درمان موخوره و خشکی مو کمک کند. همچنین می توانید آن را به پوست سر ماساژ دهید تا شوره سر کاهش یابد.

مرطوب کننده صورت

چه پوست شما چرب باشد و چه خشک، از روغن مارولا می توان به عنوان مرطوب کننده روز و شب استفاده کرد. می توانید از چند قطره از آن برای این کار استفاده کنید. از آن جا که به سرعت جذب می شود، می توان آن را قبل از آرایش استفاده کرد.

لوسیون پوست

از روغن مارولا می توان به عنوان یک نرم کننده کلی پوست بدن استفاده کرد. سعی کنید آن را بعد از استحمام استفاده کنید. همچنین می توانید قبل از خواب آن را روی آرنج، زانوها و پشت گوش ها استفاده کنید.

درمان ناخن

خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی این روغن ممکن است به درمان کوتیکول ها و ناخن های خشک کمک کند. بعد از پاک کردن لاک ناخن، روغن مارولا را به کوتیکول های خود بمالید و بگذارید خشک شود. همچنین می توانید شب هنگام روی سطح ناخن های خود از آن استفاده کنید.

درمان ناخن با روغن مارولا

نکات ایمنی

هنوز خطرات خاص و علمی اثبات شده در رابطه با روغن مارولا وجود ندارد. اما، افرادی که از قبل به آجیل حساسیت دارند ممکن است به این روغن حساسیت داشته باشند.
قبل از استفاده از این روغن تست پچ توصیه می شود. آنچه شما باید انجام دهید در اینجا آمده است:

  • 3 یا 4 قطره روغن مارولا بر روی بازوی داخلی خود بمالید.
  • 24 ساعت صبر کنید.
  • اگر هیچ نشانه ای از کهیر، قرمزی یا تحریک وجود ندارد، می توانید از این روغن در سایر قسمت های بدن خود استفاده کنید.
  • از تماس با چشم خودداری کنید و در صورت تحریک استفاده از آن را متوقف کنید.

اگرچه روغن مارولا به طور کلی برای مصرف بی خطر است، اما چند عارضه جانبی دارد که باید بخاطر بسپارید. آنها را در بخش زیر بررسی کنید.

عوارض جانبی احتمالی روغن مارولا

استفاده بیش از حد از این روغن ممکن است عوارض جانبی مانند فشار خون پایین، تحریک پوست، خارش، قرمزی و مشکلات دستگاه گوارش ایجاد کند. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد عوارض جانبی روغن مارولا وجود دارد.

به افرادی که به دلیل برخی مسائل بهداشتی دارو مصرف می کنند، افرادی که بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی و مغزی هستند، بیمارانی که در معرض جراحی جدی قرار دارند، بهتر است قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنند.

نتیجه

روغن مارولا سرشار از مواد مغذی ضروری با فواید بالقوه بی شماری است. این ماده به طور گسترده ای در چندین محصول آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در به تاخیر انداختن علائم پیری کمک می کند و از آسیب دیدن به پوست شما محافظت می کند.
از این روغن به مقدار توصیه شده استفاده کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید و در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی با پزشک مشورت کنید.

منبع: stylecrazehealthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.