سلامت پوست, مراقبت از پوست

صابون سیاه آفریقایی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

صابون سیاه آفریقایی

صابون سیاه آفریقایی یک محصول کاملاً طبیعی است که با استفاده از گیاهان منشا آفریقای غربی ساخته می شود. این گیاهان به صابون رنگ تیره می دهند.
این صابون سیاه به دلیل مزایای گزارش شده برای پوست در سال های اخیر محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

اگرچه صابون سیاه آفریقایی ممکن است برای همه به یک شکل عمل نکند، در این مقاله برخی از مزایای گزارش شده آن و همچنین شواهد اثبات کننده چنین ادعاهایی بررسی شده است.

صابون سیاه آفریقایی چیست؟

صابون سیاه آفریقایی یک صابون کاملاً طبیعی است که در آفریقای غربی ساخته می شود. طبق یک مطالعه، در دستور العمل های تهیه این صابون از روغن هسته خرما و فیلتر خاکستر غلاف کاکائو سوخته استفاده شده است. برخلاف صابون های مصنوعی که در داروخانه می یابید، صابون سیاه معتبر از مواد گیاهی در آفریقا ساخته می شود.

این صابون فاقد رنگ، مواد معطر و مواد افزودنی دیگر است با این حال، افرادی که نگران وجود مواد افزودنی در این صابون هستند، می توانند برچسب مربوط به آن را بررسی کنند تا مطمئن شوند که این محصول فاقد هرگونه مواد است.

فواید صابون سیاه آفریقایی

در این قسمت برخی از خواص و مزایای بالقوه صابون سیاه آفریقایی ذکر شده است:

فواید صابون سیاه آفریقایی

1. مناسب برای انواع پوست

صابون سیاه آفریقایی حاوی رنگ، رایحه یا عطر نیست. بنابراین این صابون برای افرادی که پوست حساس دارند و افرادی که به برخی از مواد افزودنی حساسیت دارند، جایگزین مناسبی نسبت به صابون های مدرن است.
اگر شخصی حساسیت به رنگ، رایحه یا عطر دارد، باید قبل از خرید این صابون، برچسب آن را بررسی کند.

2. دارای خواص ضد باکتری است

این صابون دارای خواصی است که به از بین بردن باکتری های پوست کمک می کند. یک مطالعه در مجله میکروبیولوژی و تحقیقات بیوتکنولوژی، صابون سیاه آفریقایی را با صابون های دارویی مقایسه کرد. در این مطالعه میزان موثر بودن صابون سیاه در جلوگیری از باکتری ها از جمله:

  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس
  • باسیلوس
  • اشریشیا کلی
  • Corynebacterium spp

صابون سیاه نسبت به صابون های دارویی در حذف و کاهش برخی از باکتری ها موثرتر بود.

3. کمک به درمان آکنه

کاربرد دیگر صابون سیاه آفریقایی کمک به درمان آکنه است. طبق یک نظرسنجی از 100 کاربر، 23٪ از آن برای درمان آکنه استفاده کردند. از 23 درصد 39 درصد اظهار داشتند که “از نتایج” بسیار راضی هستند، در حالی که 44٪ “تا حدودی راضی بودند”. اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی دریافتند که صابون سیاه به بیماری پوستی گزارش شده کمک می کند.

صابون سیاه آفریقایی برای کمک به درمان آکنه

4- کمک به کاهش خطوط ریز

با توجه به یک نظرسنجی، تعداد کمی از شرکت کنندگان از این صابون برای کاهش خطوط ریز یا چین و چروک استفاده کردند. با این حال، محققان برای اثبات موثر بودن یا نبودن این امر به شواهد بیشتری نیاز دارند.

همانطور که گفته شد، شواهد حکایتی از استفاده از صابون سیاه آفریقایی برای جلوگیری از خطوط ریز پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، مردم بر این باورند که صابون به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ممکن است از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری کند. این خواص ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد آسیب رسان کمک کند.

5- کاهش لکه های تیره

لکه های تیره که به عنوان هایپرپیگمنتیشن یا لکه های پیری نیز شناخته می شوند، مناطقی از پوست هستند که تیره تر از سایرین به نظر می رسند.

طبق یک نظرسنجی تحقیقاتی، 45٪ از مردم گزارش کردند که “بسیار راضی” هستند و 40٪ نیز از “استفاده از صابون سیاه برای کاهش ظاهر لکه های تیره” “تا حدودی راضی هستند”.

6. پاک کردن آرایش

برخی تحقیقات نشان می دهد که صابون سیاه آفریقایی یک پاک کننده موثر آرایش است. یک نظرسنجی نشان داد که مردم می توانند از این صابون برای مراقبت کلی پوست استفاده کنند.

7- کمک به کاهش تأثیر اگزما

صابون سیاه آفریقایی همچنین ممکن است به افراد مبتلا به اگزما کمک کند. با این حال، هنوز دقیقاً مشخص نیست که چقدر برای این منظور موثر است.

یک تحقیق پژوهشی نشان داد که 7٪ از شرکت کنندگان برای درمان اگزما از صابون سیاه استفاده کردند. از کسانی که از صابون سیاه برای اگزما استفاده کردند، 29٪ از نتایج “بسیار راضی” بودند، در حالی که 71٪ “تا حدی راضی” بودند. محققان برای اثبات کامل اثر صابون سیاه در کاهش اگزما به شواهد بیشتری نیاز دارند.

صابون سیاه آفریقایی برای کمک به اگزما

8. دارای اثرات مرطوب کننده

برخی از انواع صابون سیاه ممکن است حاوی کره درخت روغن قلم یا شی باشد. کره درخت روغن قلم ممکن است به بهبود رطوبت پوست فرد کمک کند.

با این حال، این صابون برای برخی ممکن است باعث خشکی پوست شود. اگر اینگونه باشد، شخص می تواند مقدار کمتری از محصول را استفاده کند و به دنبال برند دیگری باشد یا مصرف آن را به طور کامل قطع کند.

9. لایه بردار طبیعی

صابون سیاه آفریقایی به طور طبیعی لایه بردار است. لایه برداری می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند و پوست پس از استفاده از آن تازه و تمیزتر می شود.

10. اثرات تسکین دهنده ای دارد

روغن ها و چربی های موجود در این صابون ممکن است به تسکین پوست فرد کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است فردی متوجه شود که علائم بثورات و سایر بیماری های پوستی را که باعث خارش یا درد می شوند را تسکین می دهد.
با این حال، محققان هنوز برای اثبات این ادعاها نیاز به شواهد بیشتری دارند.

11. دارای خاصیت ضد قارچی

طبق یک مطالعه، صابون سیاه آفریقایی ممکن است به جلوگیری از شیوع عفونت های قارچی، از جمله مخمر Candida albicans کمک کند که این ممکن است به شخصی که دارای پای ورزشکار یا عفونت قارچی دیگری است کمک کند.

12. پاک کننده خوب

با توجه به یک نظرسنجی، اکثر شرکت کنندگان از صابون سیاه آفریقایی برای استفاده عمومی در صورت و بدن استفاده می کنند. بیشتر نتایج رضایت بخشی از استفاده از صابون گزارش شده است.

13. به راحتی پوست را شستشو می دهد

برخلاف برخی از صابون های مدرن که پس از شستشو پس مانده ای از خود به جای می گذارند، صابون سیاه آفریقایی هنگام شستشو با آب به راحتی از بین می رود و باعث چسبندگی پوست نمی شود.

نحوه استفاده

صابون سیاه آفریقایی ممکن است باعث تحریک یا قرمزی شود. برای جلوگیری از این اتفاق، فقط باید مقدار کمی از آن را استفاده کنید.

نحوه استفاده از صابون سیاه آفریقایی

به جای استفاده مستقیم از این صابون روی پوست، باید آن را روی کف دست قرار داده و ماساژ دهید تا کف کند و بعد کف را روی صورت، بدن یا موهای مرطوب بمالید و بعد با آب گرم بشوید. اگر از آن روی مو استفاده کرده اید، باید بعد از شستشو نرم کننده مورد نظر خود را بزنید.

خطرات و عوارض جانبی

این احتمال وجود دارد که برخی از ذرات موجود در صابون باعث تحریک خفیف شوند، زیرا فرد آن ها را مستقیماً بر روی پوست مالیده است. برای جلوگیری از این موضوع، شخص می تواند صابون را کف دست بمالد و از کف آن برای تمیز کردن پوست یا مو استفاده کند.

هیچ عارضه جانبی یا خطری در رابطه با استفاده از صابون سیاه آفریقایی وجود ندارد. با این حال، تحقیقات در مورد استفاده و اثرات بالقوه آن ادامه دارد.
در حال حاضر، تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این صابون برای بیشتر افراد بی خطر است.

سخن آخر

برای بیشتر افراد، صابون سیاه آفریقایی تمایل به بی خطر بودن دارد. فرد باید به دنبال صابون سیاه معتبر آفریقایی باشد و با دقت برچسب های محصول را بخواند تا بفهمد این صابون چه مواد دیگری دارد.

صابون سیاه معتبر آفریقایی کاملاً طبیعی است و حاوی رنگ و عطر نخواهد بود. این صابون مزایای مختلفی برای سلامتی پوست دارد، از جمله کاهش آکنه، تسکین دهنده تحریکات خفیف پوستی و احساس تمیزی روی پوست.

منبع: medicalnewstoday

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.