سلامت پوست, مراقبت از پوست

معرفی چند ماسک صورت خانگی برای پوست خشک

ماسک صورت خشکی پوست

خشکی پوست می تواند باعث ایجاد خارش، بر روی پوست شود که پوست را خشن و تحریک کننده می کند. اما وقتی پوست صورت شما خشک است، می توانید از انواع ماسک صورت برای خشکی پوست استفاده کنید.

استفاده از ماسک صورت یک روش ایده آل برای رساندن رطوبت زیاد به صورت برای تسکین پوست است. با موادی که ممکن است همین حالا در آشپزخانه خود داشته باشید، می توانید از چندین ماسک آبرسان مختلف که می تواند پوست خشک شما را درمان کند، استفاده کنید.

درمان های طبیعی و خانگی چگونه می توانند به تسکین پوست خشک کمک کنند؟

پوست شما به طور طبیعی چربی تولید می کند که سبوم نامیده می شود. سبوم از پوست در مقابل از دست دادن رطوبت محافظت می کند، اما اقدامات روزمره – مانند فراموش کردن استفاده از مرطوب کننده و یا شستن دست ها با صابون های خشک کننده – می تواند چربی های طبیعی را از روی پوست شما پاک کند.

انواع ماسک صورت برای پوست خشک

1. ماسک آووکادو

مرحله 1) از یک چاقوی تیز برای بریدن آووکادو و نصف کردن آن استفاده کنید. آووکادو را با چنگال له کنید تا یکدست شود.

  • اگر آووکادو کوچک باشد، ممکن است بخواهید هر دو قسمت آن را له کنید تا برای ماسک خود استفاده شود. شما باید به اندازه کافی ماسک داشته باشید که بتوانید روی صورت خود پخش کنید.
ماسک صورت آووکادو برای پوست خشک

مرحله 2) آووکادو را با ماست، روغن زیتون و عسل مخلوط کنید. بعد از اینکه آووکادو را رنده کردید، 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) ماست ساده، 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) عسل ارگانیک را به کاسه اضافه کنید. از یک قاشق برای ترکیب کامل همه مواد استفاده کنید.

  • اسیدهای چرب امگا موجود در آووکادو و روغن زیتون به بهبودی سلول های پوستی کمک می کنند.
  • عسل و ماست، ترکیباتی تسکین دهنده هستند که به مرطوب شدن و نرم شدن پوست کمک می کنند.
تصویر 2 ماسک آووکادو

مرحله 3) ماسک را خوب هم زده و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. وقتی ماسک کاملاً مخلوط شد، از انگشتان دست خود استفاده کنید تا آن را با دقت در تمام صورت خود پخش کنید. اجازه دهید ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست شما بنشیند تا اسیدهای چرب امگا موجود در آووکادو و روغن زیتون زمان نفوذ داشته باشند.

تصویر 3 ماسک آووکادو

مرحله 4) بعد از اینکه ماسک، حداقل 15 دقیقه روی پوست شما نشست، آن را با آب گرم بشویید.

تصویر 4 ماسک آووکادو

2. ماسک مرطوب کننده موز

مرحله 1) یکی از انواع ماسک صورت برای برطرف کردن خشکی پوست استفاده از موز است. یک موز را پوست بگیرید و آن را به صورت نیم افقی برش دهید. نیمی از موز را در یک کاسه قرار دهید و از چنگال برای له کردن آن استفاده کنید تا کاملاً صاف شود.

  • موز سرشار از ویتامین A است که به حفظ گردش سلول ها کمک می کند تا پوست نرم و بدون پوسته پوسته شدن شود.
ماسک موز برای رفع خشکی پوست صورت

مرحله 2) بعد از اینکه موز را رنده کردید، یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) عسل و 4 قاشق غذاخوری (23 گرم) جو دوسر را به کاسه اضافه کنید. از یک قاشق برای مخلوط کردن مواد استفاده کنید تا ماسک یکنواختی درست کنید.

  • اگر ماسک خیلی ضخیم است، می توانید در آن، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) شیر مخلوط کنید تا کمی نازک شود.
  • عسل به مرطوب شدن پوست کمک می کند و از خاصیت ضد باکتریایی آن می توان برای تسکین پوست خشک و خارش دار کمک گرفت.
  • جو دوسر یک لایه بردار طبیعی است که می تواند سلول های خشک و مرده پوست را با آن از بین برد.
تصویر 2 ماسک موز

مرحله 3) ماسک را خوب مخلوط کرده و بگذارید 15 دقیقه بماند. هنگامی که ماسک کاملاً مخلوط شد، از انگشتان دست خود استفاده کنید تا آن را به دقت در صورت و گردن خود بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی پوست شما بنشیند.

  • استفاده از حرکات دایره ای که ماسک را بر روی پوست خود پخش می کنید باعث می شود که جوها به طور موثرتری بر روی پوست اثر بگذارند.
تصویر 3 ماسک موز

مرحله 4) وقتی 15 تا 20 دقیقه تمام شد، ماسک را با آب گرم بشویید.

3. ماسک کدو تنبل

مرحله 1) در یک مخلوط کن، 2 فنجان (450 گرم) کدو تنبل، 4 قاشق غذاخوری (60 میلی لیتر) ماست کم چرب، 4 قاشق غذاخوری (60 میلی لیتر) عسل را ترکیب کنید. کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C است که به مرطوب شدن و نرم شدن پوست شما کمک می کند.

ماسک کدو تنبل برای رفع خشکی پوست

مرحله 2) ماسک را روی پوست خود ماساژ داده و بگذارید روی آن بنشیند. وقتی مواد ماسک کاملاً ترکیب شدند، از انگشتان دست خود استفاده کنید تا به آرامی آن را بر روی پوست خود ماساژ دهید. حتماً تمام صورت خود را با یک لایه نسبتاً ضخیم بپوشانید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی پوست شما بماند.

  • اگر نمی خواهید ماسک را با دستان خود بمالید، می توانید از یک برس آرایش صاف استفاده کنید.
تصویر 2 ماسک کدو تنبل

مرحله 3) بعد از اینکه ماسک حداقل 10 دقیقه روی صورت شما نشست، آن را با آب گرم بشویید.

تصویر 3 ماسک کدو تنبل

4. آووکادو و روغن زیتون

تهیه ماسک خانگی آووکادو یکی دیگر از روش های طبیعی رفع پوست خشک است. نصف آووکادو را پوره کرده و با 1 قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید. همچنین می توانید 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

ماسک را به صورت خود بمالید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی آن بماند و سپس آن را بشویید. پوست شما باید احساس رطوبت کند، همچنین با استفاده از مرطوب کننده معمولی نیز می توانید اثرات آبرسانی را دو برابر کنید.

5. اسکراب طبیعی روغن زیتون و شکر

با استفاده از ترکیبی از روغن زیتون و شکر یک اسکراب لایه بردار و مرطوب کننده طبیعی ایجاد کنید.
1 فنجان شکر را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید.

ماسک پوست خشک با روغن زیتون و شکر

در صورت تمایل می توانید یک روغن گیاهی مانند اسطوخودوس نیز اضافه کنید که رایحه ای طبیعی به آن می افزاید و باعث آرامش می شود. اسکراب را به آرامی به پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید. در آخر، از یک مرطوب کننده تسکین دهنده استفاده کنید.

6. ماسک خانگی عسل و جو دوسر

بلغور جو دوسر یک لایه بردار یا ماسک عالی برای پوست خشک می باشد. 2 قاشق غذاخوری جو دوسر را با 1 قاشق غذاخوری عسل و یک قطره آب ترکیب کنید. مخلوط را گرم کنید و سپس آن را به پوست بمالید. آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه به عنوان ماسک آرامش بخش و آبرسان روی پوست قرار دهید.

7- از کمپرس شیر برای پوست خشک استفاده کنید

شیر دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند به عنوان یک ماسک برای رفع خشکی پوست استفاده شود. همچنین حاوی اسید لاکتیک، یک لایه بردار ملایم و طبیعی است. برای تهیه کمپرس شیر، یک پارچه تمیز (مانند دستمال مرطوب یا حوله) را در یک کاسه شیر خنک آغشته کنید و آن را در محل خشک قرار دهید.

ماسک پوست خشک با کمپرس شیر

این کمپرس را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست قرار دهید. این کمپرس برای پوست تحریک شده و خارش دار نیز مفید است.

8. آلوئه ورا را روی پوست خشک بمالید

ژل آلوئه ورا می تواند در ماه های خشک زمستان مفید باشد. این ماده با کاهش قرمزی و تحریک مربوط به خشکی بیش از حد، به خوبی عمل می کند و حتی می تواند نشانه های پیری و همچنین جوش های پوستی را کاهش دهد.

اگر فکر می کنید ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشید، قبل از استفاده، آن را بر روی قسمتی از بازو خود بمالید اگر بدن تان واکنشی نشان نداد، استفاده از آن برایتان ضرری نخواهد داشت.

9. ماساژ روغن نارگیل قبل از خواب

روغن نارگیل در دمای اتاق جامد می شود، بنابراین می توانید از آن به عنوان کرم مرطوب کننده هنگام خواب یا هر زمان استفاده کنید. همچنین برای پاشنه های پا و دست ها، روغن را بمالید، سپس با جوراب های ضخیم یا دستکش های ناتلکس لایه لایه کنید.

ماسک پوست خشک با روغن نارگیل

5 نکته برای جلوگیری از عود پوست خشک

اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای محافظت از پوست خود و جلوگیری از خشک شدن پوست انجام دهید.

1.مرطوب سازی را بخشی از برنامه روزمره مراقبت از پوست خود قرار دهید. به محض اینکه از حمام خارج شدید، پوست خود را با یک مرطوب کننده قوی ماساژ دهید.

2. از سایر عادت های شستشو مانند استفاده از دوش آب گرم خودداری کنید و حمام را به 10 دقیقه محدود کنید. صابون می تواند حاوی موادی باشد که پوست را خشک می کند، بنابراین به جای آن از یک پاک کننده ملایم یا شستشو دهنده بدن استفاده کنید.

3. از قرار دادن پوست در معرض مواد شیمیایی مانند الکل و سرکه سیب خودداری کنید. این مواد می توانند خشکی پوست را بدتر کرده و حتی در برخی موارد باعث سوختگی شوند.

4. نوشیدن آب فراوان. افزایش آب مصرفی به بدن شما کمک می کند تا بدن را مرطوب نگه دارد که در نتیجه باعث مرطوب شدن پوست نیز می شود.

5. متناسب با هوا لباس بپوشید. این مهم تر از استفاده از ضد آفتاب در تابستان است که به شما کمک می کند نه تنها در برابر آفتاب سوختگی، بلکه از سرطان پوست نیز محافظت می کند. به خاطر داشته باشید قبل از بیرون رفتن در هوای سرد، دستکش های خود را بپوشید تا از خشکی و خراشیدگی پوست جلوگیری کند.


امیدوارم این مطلب برایتان مفید باشد.😊🌹

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.