درمان جوش و آکنه, سلامت پوست, مراقبت از پوست

کره کاکائو چیست؟ مزایا و عوارض استفاده از آن برای پوست

کره کاکائو چیست

کره کاکائو چیست؟ شاید با شنیدن نام کره کاکائو، دسرهایی مانند: شکلات تخته ای، کیک لایه ای فاج و بستنی چیپسی شکلاتی را به ذهن بیاورد. اما، این ماده خوشمزه جزء اصلی کرم های پوست و سایر محصولات بهداشتی و زیبایی نیز می باشد. در ادامه مقاله، به توضیح این که “کره کاکائو چیست؟ مزایا و عوارض استفاده از آن برای پوست” می پردازیم.

به ادامه مقاله نگاهی بیندازید تا ببینید چگونه می توانید از کره کاکائو برای مرطوب کردن و جوانسازی صورت خود استفاده کنید و همچنین، بتوانید تصمیم بگیرید که آیا برای شما مناسب است یا خیر. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کره کاکائو چیست؟

به طور کلی، کره کاکائو یک کرم مرطوب کننده غنی و نوعی چربی گیاهی است که از دانه های کاکائو به دست می آید. فرآیند استخراج کره کاکائو:

  • برای خارج کردن کره کاکائو، دانه ها را از گیاه بزرگ کاکائو خارج می کنند.
  • سپس، آن ها را برشته می کنند و فشار می دهند تا چربی ها (کره کاکائو) جدا شوند.
  • سپس، باقی مانده ها به پودر کاکائو تبدیل می شوند.

خواص استفاده موضعی

گیاه کاکائو دارای سطوح بالایی از ترکیبات گیاهی طبیعی به نام فیتوکمیکال های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که هر دوی این فواید می توانند به حفظ سلامت پوست و همچنین کاهش علائم قابل مشاهده پیری پوست کمک کنند. همچنین، بسیاری از مطالعات نشان داد که فیتوکمیکال‌های موجود در کاکائو ممکن است جریان خون را در پوست افزایش داده و با محافظت در برابر آسیب های ناشی از اشعه های مضر UV خورشید، پیری پوست را کاهش دهند.

سایر خواص کره کاکائو شامل:

  • کره کاکائو سرشار از اسیدهای چرب است، به همین دلیل است که اغلب به دلیل توانایی آن در آبرسانی و تغذیه پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی تبلیغ می شود. چربی موجود در کره کاکائو یک سد محافظ روی پوست ایجاد می کند تا رطوبت را حفظ کند.
  • کره کاکائو به پوست کمک می کند تا رنگ طبیعی و حالت ارتجاعی خود را حفظ کند.
  • در مقایسه با سایر روغن ها و کرم ها، کره کاکائو بدون این که پوست را چرب کند، به خوبی جذب می شود.
  • یکی از کاربرد های رایج کره کاکائو برای از بین بردن جای زخم، کاهش چین و چروک و سایر علائم روی پوست است. بسیاری از زنان بر این باورند که کرم‌ ها و لوسیون‌ های کره کاکائو را می‌توان در حین و بعد از بارداری برای پیشگیری و به حداقل رساندن علائم کشش استفاده کرد. همچنین، بخش هایی از گیاه کاکائو برای درمان بثورات ناشی از بیماری هایی مانند: اگزما، درمان آکنه، پسوریازیس، سرطان پوست، درماتیت و زخم ها تبلیغ شده است. اما، تحقیقات بیشتری برای تأیید دقیق تأثیر محصولات حاوی کاکائو برای سلامت پوست مورد نیاز است.
کاهش چین و چروک و سایر علائم روی پوست

تحقیقات انجام شده در مورد فواید کره کاکائو:

هر چند کره کاکائو ممکن است بوی خوبی داشته باشد و وقتی آن را روی بدن خود ماساژ دهید، احساس خوبی داشته باشید. اما، در طی تحقیقات انجام شده هنگام درمان اسکار ها و ترک های پوستی، نتیجه چندان قانع کننده نبوده است. همچنین، در دو مطالعه جداگانه، یکی با گروهی متشکل از 300 زن و دیگری که در آن 175 زن مطالعه را به پایان رساندند، به این نتیجه رسیدند که کره کاکائو از ایجاد علائم کشش به طور موثر جلوگیری نمی کند.

اما، برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کره کاکائو، پتانسیل پیشگیری و درمان بیماری های پوستی را دارد. همچنین ممکن است از پوست در برابر آسیب هایی که می تواند منجر به پیری زودرس شود، محافظت کند. این اثرات هنوز باید توسط مطالعات آینده تایید شود.

اشکال دسترسی به کره کاکائو در محصولات مراقبت از پوست

شما اغلب کره کاکائو را به عنوان یک ماده در لوسیون ها و کرم های بدن می بینید. خوشبختانه، از آنجایی که کره کاکائو خوراکی است، در برخی از بالم های لب نیز به کار برده شده است. می توانید هر روز به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از پوست یکی از محصولات کره کاکائو را روی پوست یا لب های خود بمالید.

از آنجایی که بسیاری از لوسیون ها و محصولات مراقبت از پوست حاوی سایر مواد و افزودنی ها هستند و این افزودنی ها ممکن است برای آن ها آلرژی زا باشد. در نتیجه، آن ها کره کاکائو خالص را خریداری کرده و آن را به شیوه خانگی به روتین مراقبت از پوست خود اضافه می کنند. بنابراین، اگر به دنبال خلوص هستید به نکات گفته شده در بخش زیر توجه کنید. این شامل:

  • آن را به شکل چوب بخرید که حاوی 100 درصد کره کاکائو است.
  • همچنین، اگر نگران مواد افزودنی به کار برده شده در محصولات مراقبت از پوست هستید، یک تکه کره کاکائو کامل و تصفیه نشده تهیه کنید و آن را در آب داغ ذوب کنید تا محصولات مراقبت از پوست خود را بسازید.
کره کاکائو

نحوه استفاده

کره کاکائو در دمای اتاق سفت است. قبل از این که بتوانید آن را بردارید یا روی صورت خود بمالید، باید کل ظرف را در یک کاسه آب داغ گرم کنید. با گرم شدن بسیار نرم می شود و به راحتی پخش می شود. در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم:

  • برای حفظ رطوبت صورت، می توانید روزانه 1 یا چند مرتبه پوست صورت خود را با کره کاکائو ماساژ دهید.
  • برخی افراد کره کاکائو را با روغن های مختلفی مانند: روغن نارگیل یا ویتامین E ترکیب می کنند و از این مخلوط به عنوان یک شامپو مرطوب کننده، استفاده می کنند.
  • برخی دیگر از آن برای تهیه لوسیون اصلاح خود استفاده می کنند.
  • از آنجایی که کره کاکائو خالص با ذوب شدن روغنی می شود، می توانید آن را به عنوان یک پاک کننده طبیعی آرایش امتحان کنید.
  • برای بهبود اسکار های صورت پزشکان ماساژ روتین پوست با کره کاکائو را توصیه می کنند. بنابراین، برای دریافت بهترین نتیجه روزانه 2 یا 3 مرتبه و هر بار به مدت 10 دقیقه جای زخم را با کره کاکائو ماساژ دهید.

نکته: بسته به روال مراقبت از پوست خود، ممکن است ترجیح دهید پس از پاکسازی و لایه برداری صورت از آن استفاده کنید تا پوست شما واقعاً آن را جذب کند. با این حال، کره کاکائو می تواند منافذ شما را مسدود کند. بنابراین، بهتر است از آن در مناطقی غیر از صورت خود استفاده کنید.

نکاتی که قبل از استفاده از کره کاکائو برای صورت خود باید بدانید!

  • قبل استفاده از کره کاکائو به صورت خود احتیاط کنید. زیرا، استفاده از کره کاکائو برای مسدود کردن منافذ شناخته شده است. بنابراین، دقت داشته باشید که اگر مستعد آکنه و جوش هستید، از هیچ محصولی که کره کاکائو را به عنوان یکی از هفت ماده اولیه یک محصول ذکر می کند، استفاده نکنید.
    • اما، اگر کره کاکائو به غیر از 7 ماده اولیه فهرست شده است، یا مستعد آکنه نیستید، یا تا زمانی که به گیاه کاکائو حساسیت نداشته باشید، استفاده از کره کاکائو بی خطر در نظر گرفته می شود و در مورد مصرف آن نگران نباشید.

ساختار شیمیایی روغن تعیین می کند که به چه میزان منافذ را مسدود می کند. زیرا، مولکول‌ های کره کاکائو بسیار محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند، که آن را بسیار کمدوژنیک (انسداد منافذ) می‌کند. روغن هایی که کمتر کومدون زا هستند، عبارتند از: روغن زیتون، روغن بادام و روغن زردآلو، روغن سویا، آفتابگردان و گلرنگ به هیچ وجه منافذ را مسدود نمی کنند.

قبل استفاده از کره کاکائو به صورت خود احتیاط کنید.

خطرات و هشدار های استفاده از کره کاکائو چیست؟

کره کاکائو خالص ممکن است به تنهایی بسته بندی شود یا با مواد دیگر فرآوری شود و به عنوان کرم بدن فروخته شود. در حالت کلی، استفاده از کره کاکائو برای پوست شما و همچنین، استفاده از آن در دوران بارداری بی خطر است. اما، برای افرادی که به کره کاکائو یا سایر مواد موجود در محصولات کره کاکائو حساس هستند، ممکن است باعث ایجاد راش یا سایر واکنش های آلرژیک شود. همچنین، ناگفته نماند که برخی مواد افزودنی به کار برده شده، تاثیرات محصولات کره کاکائو را زیر سوال برده اند.

به عنوان مثال: یک مطالعه در سال 2015، در هنگام استفاده یکی از محصولات حاوی کره کاکائو نشان داد که مصرف این محصول دارای اثرات ضد استروژنی است. این بدان معنی است که تولید هورمون زنانه (استروژن)، را کاهش یا مسدود می کند. در نتیجه، قرار گرفتن در معرض محصولات با اثرات ضد استروژنی ممکن است بر رشد نوجوان در دوران بلوغ تأثیر بگذارد. با این حال، این شواهد هنوز جدید است و هنوز ثابت نشده است که کره کاکائو بر رشد کودکان تأثیر می گذارد یا خیر؟!

تفاوت کره کاکائو در برابر سایر مرطوب کننده ها چیست؟

کره کاکائو به دلیل محتوای چربی بالایی که دارد نسبت به بسیاری از مرطوب‌ کننده‌ های دیگر احساس غلظت بیشتری دارد و اغلب با کره شی باتر مقایسه می شود که از دانه های درخت شی موجود در غرب و مرکز آفریقا به دست می آید. کره شی باتر نیز سرشار از اسید های چرب است، اگر چه بوی شیرینی مانند: کره کاکائو ندارد. اما، برخلاف کره کاکائو، کره شی حاوی ویتامین‌ هایی است که تصور می‌شود به ترمیم آسیب‌ های پوستی و تسریع بهبودی کمک می‌کنند.

هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بسیاری از لوسیون ها، کرم ها و حتی محصولات مو و لب حاوی کره کاکائو هستند. حتی ممکن است به عنوان عنصر اصلی تبلیغ شود. برای تعیین میزان واقعی کره کاکائو در محصول، ابتدا برچسب یک محصول را بخوانید.

شما می توانید میزان کره کاکائو در یک محصول را بر اساس جایی که نسبت به سایر مواد ذکر شده است، تشخیص دهید. در برچسب مواد تشکیل دهنده به ترتیب از غالب به کمتر لیست شده است. به دنبال محصولاتی باشید که در آن کره کاکائو جزو اولین مواد اولیه فهرست شده باشد تا بیشترین فواید را داشته باشید. همچنین، کره کاکائو خالص در دمای اتاق سفت است. شما می توانید آن ها را در فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید.

 برچسب یک محصول را بخوانید.
به دنبال محصولاتی باشید که در آن کره کاکائو جزو اولین مواد اولیه فهرست شده باشد تا بیشترین فواید را داشته باشید.

سخن آخر

کره کاکائو چربی خالصی است که از دانه های کاکائو به دست می آید. تحقیقات اولیه نشان می دهد که کره کاکائو از نظر تغذیه ای فواید بالقوه زیادی برای پوست دارد. گاهی اوقات، کره کاکائو در لوسیون استفاده می شود، اما ممکن است برای صورت شما بهترین نباشد زیرا می تواند منافذ شما را مسدود کند.

بنابراین، اگر به دنبال درمان برای نیاز خاصی به مراقبت از پوست هستید، با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید. آن ها می توانند به ایجاد یک رژیم مراقبت از پوست کمک کنند که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. همچنین، به نکات زیر توجه کنید. این شامل:

  • از آنجایی که کره کاکائو بوی خوبی دارد، بسیاری از مردم استفاده از آن بر روی پوستشان را دوست دارند. همچنین، معتقدند که ظاهر پوستشان را بهبود می بخشد. بنابراین، امتحان کردن یکی از این محصولات ضرری ندارد. مگر این که به کره کاکائو حساس باشید.
  • می توانید فرمول های کره کاکائو را در سوپر مارکت ها، داروخانه ها و در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی پیدا کنید. اما، اگر نگران مواد افزودنی آن هستید، کره کاکائو 100 درصد بخرید و محصولات مراقبت از پوست خود را در خانه بسازید.
  • به یاد داشته باشید، استفاده از این محصولات برای بهبود رنگ پوست، محو شدن چین و چروک ها یا کاهش علائم کشش ثابت نشده است. بیشتر شواهدی که این ادعاها را تأیید می کند، حکایت های مردمی است.

منبع:

www.healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.