سلامت مو, مراقبت از مو

6 آمینو اسید برای رشد مو که باید بشناسید!

آمینو اسید رشد مو

آیا موهای شما سست و ضعیف است؟ آیا می شکند و به راحتی می افتد؟ ممکن است دچار کمبود اسید آمینه باشید! در حالی که ما معمولاً روی آهن، ویتامین ها و مواد مغذی تمرکز می کنیم، نقش آمینو اسید ها برای رشد مو کمتر شناخته شده است.
به اسید های آمینه، بلوک های سازنده مو گفته می شود که برای حفظ یک تار مو سالم و حجیم، بسیار مهم هستند. در این مقاله انواع آمینو اسید های ضروری مورد نیاز برای موهای شما را معرفی خواهیم کرد و همچنین خواهید فهمید که هر کدام از آن ها چگونه به رشد مو کمک می کنند.

آمینو اسیدها چه هستند؟

آمینو اسیدها چه هستند؟

آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین هستند که یک پنجم بدن انسان را تشکیل می دهند. دانشمندان حداقل 22 اسید آمینه را کشف کرده اند. 9 اسید آمینه ای که بدن انسان نمی تواند سنتز کند عبارتند از: والین، فنیل آلانین، لوسین، ایزولوسین، ترئونین، تریپتوفان، هیستیدین و متیونین.

اما سوال اینجاست که چرا این اسیدهای آمینه برای مو مفید هستند؟ در ادامه خواهیم گفت.

چرا آمینو اسید ها برای مو مفید هستند؟

آمینو اسید ها برای حفظ سلامت مو، استحکام و رشد مو ، تراکم و درخشندگی مو مفید هستند. اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری با یکدیگر ترکیب می شوند و انواع مختلفی از پروتئین ها را تشکیل می دهند.
یکی از این پروتئین ها کراتین، جزء اصلی فیبر مو است. هجده اسید آمینه (ضروری و غیر ضروری) این پروتئین کراتین را تشکیل می دهند.

اسیدهای آمینه به 2 گروه ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. آمینو اسیدهای ضروری آنهایی هستند که توسط بدن تولید نمی شوند و باید از منابع خارجی تهیه شوند.

اسیدهای آمینه غیر ضروری را می توان به صورت داخلی از سایر مواد مغذی تولید کرد. در میان آنها، آمینو اسید های خاصی برای رشد مجدد مو حیاتی هستند.

6 آمینو اسید برای رشد مو

آمینو اسید برای رشد مو

گلوتامین:

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه کلیدی است که به رشد مداوم مو در انسان کمک می کند. اگرچه به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، اما با افزایش سن، تولید آن به تدریج کاهش می یابد. توصیه می شود برای متعادل کردن سطح گلوتامین، مصرف غذاهای پروتئینی مانند تخم مرغ، سبزیجات، عدس و غیره را افزایش دهید.

سیستئین:

سیستئین یک آمینو اسید ضروری است که باید از منابع خارجی بدست آید. مسئول ساختن سطح موهای شما و بهبود خاصیت ارتجاعی آن است.

این اسید آمینه نقش کلیدی در تامین گوگرد به سلول های مو ایفا می کند که جزء اصلی کراتین است. اگر می خواهید موهایی بلندتر و قوی تر داشته باشید، باید سطح سیستئین خود را با مصرف غذاهایی مانند بروکلی، مرغ، شیر، ماست و غیره افزایش دهید.

لیزین:

برای داشتن موهایی سالم و درخشان، به کلاژن نیاز دارید. کلاژن نوعی پروتئین است که موهای شما را الاستیک و قوی می کند. لیزین برای تولید کلاژن بسیار مهم است تا شکل و حجم مناسبی به رشته های موهای شما بدهد.

کمبود این اسید آمینه می تواند منجر به ضعیف شدن مو و در نهایت ریزش مو شود. در چنین مواردی، توصیه می‌ شود از مکمل‌ های خارجی برای ریزش مو، همراه با غذاهایی مانند گوشت، عدس، آجیل، اسپیرولینا و غیره استفاده کنید.

متیونین:

متیونین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند با رادیکال های آزاد که منجر به استرس اکسیداتیو سلول های موی شما می شود مبارزه کند.

با حمایت از تشکیل کلاژن به ساختن سطح موهای شما کمک می کند. متیونین همچنین می تواند باعث خون رسانی بیشتر به فولیکول های مو شما شود. برخی از منابع مهم این اسید آمینه عبارتند از: ماهی، تخم مرغ، غلات، دانه های کنجد و غیره.

آرژنین:

آرژنین یک آمینو اسید نیمه ضروری است، به این معنی که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و در برخی شرایط ممکن است به مکمل های خارجی آن نیاز باشد. آرژنین می تواند گردش خون را بهتر در تارهای مو تقویت کند تا پوست سر بهتر تمام مواد مغذی حیاتی را جذب کند.

مطالعات همچنین نشان داد که این اسید آمینه می تواند از موهای شما در برابر آسیب های ناشی از درمان های شیمیایی محافظت کند. منابع طبیعی این عامل، گوشت قرمز، آجیل و لبنیات است.

بیشتر بخوانید: آرژنین (ARGININE) چیست؟ چه فوایدی برای پوست و مو دارد؟

تیروزین:

تیروزین یک آمینو اسید غیر ضروری است که به طور طبیعی در بدن ما تولید می شود و مسئول تولید ملانین مو است. همچنین اضطراب، افسردگی، بی خوابی و سایر مسائل استرسی که باعث ریزش مو و مانع رشد مو طبیعی می شوند را درمان می کند.

این عامل را می توان از مکمل های مصنوعی یا از محصولات لبنی مانند پنیر، بوقلمون، ماهی و غیره به دست آورد.

سخن آخر

اکنون که اهمیت آمینو اسید ها را برای مو هایتان فهمیدید، وقت آن است که روی مواد مغذی تمرکز کنید. از غذاهای طبیعی زیادی استفاده کنید که حاوی تمام آمینو اسید های ذکر شده در بالا باشد.

مراقب مصرف بیش از حد مکمل ها باشید. مصرف زیاد مکمل هرگز برای موهای شما خوب نیست. غذاهای غنی از آمینو اسید مصرف کنید، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. بدن شما به یک رژیم غذایی متعادل شامل کربوهیدرات، چربی و پروتئین نیاز دارد.

آمینو اسیدها واحدهای سازنده پروتئین مو هستند. اگر بدن شما پروتئین کافی از منابع گیاهی و حیوانی دریافت نکند، کمبود اسید آمینه ممکن است باعث ریزش مو شود. غذاهای غنی از اسید آمینه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، استرس نداشته باشید و به طور منظم ورزش کنید تا شاهد رشد و زیبایی هر چه بیشتر موهایتان باشید.

سوالات متداول

1. آیا کمبود اسیدهای آمینه باعث ریزش مو می شود؟

بله، کمبود آمینو اسید می تواند باعث ریزش مو شود.

2. آیا مصرف روزانه آمینو اسیدها بی خطر است؟

بله، مصرف هر روز آمینو اسیدها تا زمانی که در مقادیر زیاد مصرف نشوند بی خطر است.

3. چند اسید آمینه در مو وجود دارد؟


موهای شما از پروتئین کراتین ساخته شده است که از 18 اسید آمینه ساخته شده است.

منبع: stylecrazestylesatlife

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید