سلامت مو, مراقبت از مو

بررسی تاثیر ورزش بر مو + معرفی ورزش های موثر برای رشد مو

تاثیر ورزش بر مو

حتما شما هم با ریزش و کاهش رشد مو روبرو هستید، عوامل زیادی از جمله: بی تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و استرس باعث کاهش رشد و ریزش مو می شوند. چندین تمرین برای کاهش ریزش و کمک به رشد مو وجود دارد. این تمرینات تأثیر مثبتی بر روی موهای شما دارد؛ زیرا باعث افزایش جریان خون در پوست سر شما می شود و به رشد مو کمک می کند. در این مقاله به بررسی تاثیر ورزش بر مو می پردازیم.

مزایای ورزش برای مو

  • ورزش کردن باعث می شود که منافذ پوست سر شما باز شود و جریان خون در پوست سر شما افزایش یابد. با افزایش جریان اکسیژن به پوست سر، تغذیه موهای شما افزایش می یابد.
  • یکی از دلایل اصلی ریزش مو، استرس است. با ورزش اندورفین آزاد می شود، این هورمون به عنوان هورمون شادی شناخته می شود و به آرامش شما کمک می کند.

تاثیر ورزش بر مو با بهترین ورزش ها برای رشد مو

در اینجا مجموعه ای از تمرینات پوست سر برای افزایش رشد و جلوگیری از ریزش مو آورده شده است. با انجام این تکنیک ها شما تاثیر ورزش بر مو را مشاهده می کنید.

1- ماساژ پوست سر

ماساژ سر یک تمرین ساده، ارزان و ضروری برای رشد مو است. این فرآیند با باز شدن منافذ سر، جریان خون در پوست سر شما را افزایش می دهد.

فولیکول های مو، مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کنند و کیفیت مو را نیز بهبود می بخشند. همچنین به شما کمک می کند تا آرام باشید، استرس را کاهش دهید، در نتیجه به رشد مو کمک می کند.

روش انجام ماساژ:

  • یک روغن غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید و آن را گرم کنید.
  • موهای خود را از وسط تقسیم کرده و با نوک انگشتان روغن را به پوست سر خود بمالید.
  • به آرامی پوست سر را ماساژ دهید.
  • می توانید پس از گذشت 10 دقیقه موهای خود را با آب گرم بشوئید.
  • این کار را هر دو روز یک بار تکرار کنید.
ماساژ پوست سر برای کمک به رشد مو

2- آهسته دویدن

یکی از عواملی که می توان گفت تاثیر ورزش بر مو است، پیاده روی کردن و دویدن است. برای آزاد شدن چربی و سموم غیرضروری به شکل عرق، دویدن بهترین گزینه است. تعرقی که در حین دویدن اتفاق می افتد، یک تمرین مفید برای رشد مو است. سعی کنید روز خود را حداقل با روزی نیم ساعت آهسته دویدن آغاز کنید.

تاثیر ورزش بر مو با آرام دویدن
تاثیر ورزش بر مو با آهسته دویدن

3- تمرینات گردن

تمرینات گردن بهترین راه برای کمک به شما در رشد مو است. از این کشش ها برای از بین بردن عضلات متشنج اطراف گردن استفاده کنید، همچنین این حرکت باعث تقویت عضلات گردن شما می شود.

روش انجام کشش گردن:

  • صاف بایستید و دستان خود را به پهلو قرار دهید.
  • اکنون، سر خود را به آرامی، به جلو خم کرده، سپس به عقب برگردانید. با این تکنیک می توانید کشش را در گردن احساس کنید.
  • سر خود را به سمت چپ و راست حرکت دهید.
  • حداقل به مدت 10 ثانیه در حالت کشیده نگه دارید.

4- شانه زدن مو

شانه زدن بخشی از فعالیت روزمره زندگی همه افراد است. شانه زدن صحیح باعث رفع ریزش مو می شود، زیرا چربی های طبیعی پوست سر شما با استفاده از برس به تارهای مو پخش می شوند و همچنین شانه زدن باعث تحریک جریان خون در پوست سر می شود.

شانه زدن مو روشی برای کمک به رشد مو

5- انجام حرکات یوگا

یوگا یک روش اثبات شده برای بهبود سلامت کلی و همچنین موثر برای رشد مو است. در اینجا ما بهترین های یوگا را ارائه می دهیم.

1- ژست تسکین دهنده ( Pavanamukthasana )

Pavanamukthasana یک وضعیت از روش یوگا می باشد. این روش باعث بهبود دستگاه گوارش می شود.

روش انجام ژست تسکین دهنده دستگاه گوارش:

  • دراز بکشید و دست ها را در هر دو طرف قرار دهید.
  • اکنون زانوها را به آرامی به سمت سینه جمع کرده و با دستان خود نگه دارید.
  • آن ها را به مدت 10 ثانیه در آن جا نگه دارید و سپس پاها را به حالت اولیه برگردانید.
  • همین روند را روزانه بین 10 تا 15 بار تکرار کنید.

2- ژست انگشت شست پا (Pandangusthasana)

برای انجام این تکنیک به حوصله نیاز است. سعی کنید آرام باشید و با حوصله این کار را انجام دهید.

روش انجام ژست انگشت شست پا:

  • صاف بایستید.
  • پاها را به عرض شانه از هم باز کنید.
  • اکنون دستان خود را به موازات زمین در دو طرف بدن قرار دهید.
  • پای راست خود را به آرامی بلند کنید تا جایی که نوک انگشتان پا به انگشتان دست برسد.
  • 10 ثانیه خود را در این وضعیت نگه دارید.
  • همین روش را برای دست با پای دیگرهم انجام دهید.
  • این حرکت را 5 تا 10 بار در روز تکرار کنید.
ژست انگشت شست پا

3- ماساژ ناخن ها (Balayam Yoga):

نقاطی در بدن ما وجود دارد که اگر به طور مناسب استفاده شود می تواند معجزه کند. Balayam یک یوگای آسان است که در آن ماساژ نقاط طب فشاری مربوط به رشد مو با نوک انگشتان انجام می شود.

این یک تمرین عالی برای رشد مو است. یوگای بالایام همچنین شوره سر و سفید شدن موهای زودرس را درمان می کند.

روش انجام ماساژ ناخن ها:

  • به جز انگشت شست، تمام ناخن های خود را روی هم بمالید.
  • تا جایی که ممکن است سخت روی هم بمالید.
  • ریشه ناخن ها به فولیکول های مو متصل هستند.
  • این روش را به مدت 15 دقیقه در روز انجام دهید.
ماساژ ناخن ها برای تقویت رشد مو

4- حالت جلو تاشو ایستاده (Uttanasana)

حالت جلو تاشو ایستاده، هنگامی که برای انجام این حالت خم می شوید، سر شما در زیر قلب شما آویزان می ماند و باعث تحریک جریان خون در پوست سر شما می شود. با استفاده از این تمرین استرس و اضطراب که از دلایل اصلی ریزش مو هستند از بین می رود.

روش انجام حالت جلو تاشو ایستاده:

  • صاف بایستید و دستان خود را به هوا بلند کنید.
  • حالا به آرامی خم شوید و سعی کنید با نوک انگشتان دست، پشت پاهای خود را لمس کنید.
  • به یاد داشته باشید زانوها را صاف نگه دارید.
  • در ابتدا، لمس پاهایتان بدون خم شدن زانو دشوار خواهد بود.
  • 5 تا 10 بار در روز به طور متوالی این ورزش را انجام دهید.

5- ژست الماس (Vajrasana)

شما می توانید این تکنیک را بعد از ناهار یا شام انجام دهید. از جمله مزایای این ورزش بهبود سیستم گوارش، جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مو می باشد. افرادی که دردهای مفصلی دارند، باید از انجام این تکنیک اجتناب کنند.

روش انجام ژست الماس:

  • ابتدا روی زمین زانو بزنید.
  • دستان خود را بر روی پاهای خود قرار دهید.
  • سپس به آرامی نفس بکشید.
  • به مدت 20 تا 40 دقیقه در این حالت بنشینید.

6- ژست شتر (Ushtrasana)

انجام این حرکت در رشد و کاهش ریزش مو بسیار موثر است.

روش انجام ژست شتر:

  • برای انجام این حرکت ابتدا روی زانوها بنشینید.
  • سپس به آرامی به عقب خم شوید و پاها را از پشت با دستان خود بگیرید.
  • 30 ثانیه خود را در این وضعیت نگه دارید.
  • انجام متوالی این حرکت، باعث تقویت جریان خون در بدن می شود و از ریزش مو جلوگیری می کند.

7- ساروانگاسانا

این روش علاوه بر بهبود جریان خون، به تنظیم و کنترل غده تیروئید کمک می کند. این بهترین حالت برای افرادی است که از عدم تعادل هورمونی رنج می برند.

روش انجام این تکنیک:

  • روی زمین دراز بکشید و زانوها را صاف نگه دارید.
  • به آرامی نفس بکشید، در حین بازدم، کمرتان را بگیرید و سعی کنید تا آن جا که ممکن است پاها و کمرتان را به سمت بالا بکشید.
  • این حرکت باعث فشار بر روی شانه ها، بازوها و آرنج ها می شود.
  • سعی کنید 5 تا 10 ثانیه در این وضعیت بمانید.
  • در ابتدا انجام این ژست ممکن است سخت و دشوار باشد، اما با تمرین می توانید بر انجام آن مسلط شوید.

8- Kapalbhati Pranayam

این تکنیک یک تمرین تنفسی شناخته شده است که بدن شما را غنی از اکسیژن می کند. تأمین اکسیژن مورد نیاز باعث ترمیم موهای آسیب دیده و رفع مشکلات ریزش مو می شود. این نشانگر تاثیر ورزش بر مو می باشد.

روش انجام این تکنیک:

  • با پاهای صلیب بنشینید، شبیه حالت مدیتیشن.
  • سعی کنید آرام باشید و چشمان خود را ببندید.
  • با استنشاق عمیق از طریق بینی، قفسه سینه را گسترش دهید.
  • نفس خود را نگه دارید و عضلات شکم خود را منقبض کنید و سپس شل کنید.
  • تمام مراحل را بدون اینکه خود را تحت فشار قرار دهید، انجام دهید.
  • تکرار متداول این تکنیک بسیار مفید است.

9- حرکت سگ رو به پایین

این تکنیک فولیکول های مو را تحریک و رشد مو را تقویت می کند.

تکنیک سگ رو به پایین برای تحریک و رشد مو

روش انجام این تکنیک:

  • صاف بایستید.
  • سپس پاهای خود را بیش از عرض شانه باز بگذارید.
  • حالا دستان خود را بالای سر و رو به آسمان به صورت باز قرا دهید.
  • به آرامی به سمت زمین خم شوید و کف دستان خود را روی زمین قرار دهید.
  • سعی کنید 10 تا 20 ثانیه در این وضعیت بمانید.
  • برای دریافت نتیجه مطلوب روزانه 10 بار این تکنیک را انجام دهید.

10- حرکت ماهی (ماتسیاسانا)

ماهی یا ماتسیاسانا برای رشد سالم مو مفید است و انجام آن نیز ساده است.

روش انجام تکنیک ماهی:

  • روی زمین به پشت بخوابید.
  • پاها را تا کنید و دستان خود را زیر باسن قرار دهید، کف دست ها به سمت زمین باشد.
  • اکنون قسمت میانی بدن خود را به آرامی بلند کرده و سر خود را به سمت عقب قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که تاج سر شما با زمین تماس گرفته و قوس ایجاد می کند.
  • در این وضعیت چند ثانیه خود را بالا نگه دارید و نفس خود را حفظ کنید.
  • این کار را می توانید چند مرتبه در روز انجام دهید.

دلایل ریزش مو

به طور معمول روزانه حدود 100 تار موی خود را از دست می دهیم و موهای جدید پس از آن رشد می کنند. اما اگر اختلالی در این چرخه ایجاد شود، ریزش مو مسئله جدی تلقی می شود. عوامل مختلفی باعث ریزش مو در فرد می شود. در این جا برخی از دلایل موثر در ریزش مو آورده شده است:

1- ژنتیک

ژنتیک عامل موثری در انتقال ویژگی های شخصیتی و بیماری ها به نسل بعد می باشد. از جمله آن ها ریزش مو می باشد که می تواند از طریق ژنتیک به نسل بعد منتقل شود.

2- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی به دلایل مختلفی در بدن ما رخ می دهد، از جمله عوامل موثر در تغییر هورمون می توان به بارداری اشاره کرد. به همین دلیل بسیاری از مادران در دوران بارداری و پس از زایمان با مشکلات ریزش مو روبرو هستند.

3- شرایط پزشکی (بیماری)

همچنین برخی از شرایط پزشکی، مانند بیماری آلوپسی آره آتا، باعث ریزش مو می شود. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری ها در زمینه طاسی سر می باشد.

4- داروها

ریزش مو می تواند عارضه جانبی برخی داروهایی که برای درمان بیماری هایی مانند سرطان، افسردگی، مشکلات قلبی و غیره استفاده می شوند، باشد.

5- رویدادهای استرس زا

گاهی اوقات حوادث ناشی از استرس منجر به ریزش مو می شود که در این حالت معمولا ریزش مو موقتی است.

6- محصولات شیمیایی

امروزه استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی حاوی مواد شیمیایی بسیار رایج شده است. استفاده مداوم از محصولات شیمیایی برای درمان و حالت دادن مو دلیل عمده ریزش مو است.

نکاتی برای رشد سریع مو

  • سعی کنید از مدل موهایی استفاده کنید که نیاز نباشد از کش موی سفت استفاده کنید.
  • خوردن غذاهای غنی از آهن، امگا 3 و ویتامین A باعث شارژ مجدد فولیکول های مو می شود.
  • با مصرف مقدار زیادی آب، پوست سر خود را مرطوب نگه دارید. عدم نوشیدن آب به اندازه کافی تارهای مو را کدر و شکننده می کند.
  • سعی کنید برای خشک کردن موها از استفاده از ابزارهای گرمایشی خودداری کنید.
  • بدون کشیدن، موها را تا جایی که ممکن است به آرامی شانه بزنید.
  • تاثیر ورزش بر مو را زمانی مشاهده می کنید که نکات گفته شده را رعایت کنید و به طور منظم ورزش کنید.
  • سعی کنید از استرس خودداری کنید و آرام باشید.

امیدوارم از مطلب تاثیر ورزش بر مو لذت برده باشید. موفق و پیروز باشید.

منبع: stylesatlife.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.