پزشکی, سلامت پوست, مراقبت از پوست

خواص روغن چریش برای سلامت پوست

خواص روغن چریش

روغن چریش، عصاره درخت چریش است. این نوع روغن حاوی ترکیبات مختلفی از جمله اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است که می توانند برای پوست مفید باشند. در ادامه مطلب، درباره موارد استفاده و خواص روغن چریش و همچنین خطرات آن اطلاعات کسب کنید. همچنین نکاتی در مورد استفاده از روغن چریش بر روی پوست ارائه می دهیم.

روغن چریش چیست؟

عصاره ای که از میوه ها و دانه های درخت چریش حاصل می شود، روغن چریش نام دارد. روغن چریش سرشار از اسیدهای چرب مانند: اسیدهای پالمتیک، لینولئیک و اولئیک است که به حمایت از پوست سالم کمک می کند. بنابراین، روغن چریش یکی از عناصر محبوب در محصولات مراقبت از پوست است.

خواص روغن چریش برای سلامت پوست

برگ های این گیاه مزایای سلامتی نیز دارد. زیرا برگ ها، حاوی ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها و پلی فنول ها هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری هستند. در ادامه به بررسی خواص روغن چریش برای سلامت پوست می پردازیم:

1- درمان انواع بیماری های پوستی

نویسندگان در یک بررسی در سال 2013 در مورد تحقیقات موجود برای استفاده های دارویی چریش به این نتیجه رسیدند که عصاره های آن می تواند به درمان انواع بیماری های پوستی کمک کند. از جمله:

نکته: ابتدا، توجه به این نکته مهم است که بیشتر مطالعات مربوط به رده های سلولی یا حیوانات بوده است و تحقیقات بسیار کمی بر روی انسان ها انجام شده است.

2- اثرات ضد پیری

لازم است بدانید که کلاژن به پوست ساختار می دهد، در نتیجه پوست چاق و پر به نظر می رسد و الاستین به حفظ فرم پوست کمک می کند. اما تولید کلاژن و الاستین با افزایش سن افراد کاهش می یابد. این امر در نهایت باعث ایجاد چین و چروک، خشکی و نازکی پوست می شود.

بنابراین استفاده از روغن چریش باعث افزایش سطح آنزیم پرو کلاژن (آنزیم تولید کننده کلاژن) و پروتئینی به نام الاستین می شود.

هم چنین یک مطالعه در سال 2017 اثرات ضد پیری روغن چریش را در موش های بدون مو بررسی کرد. محققان ابتدا موش ها را در معرض اشعه ماوراء بنفش B (اشعه آسیب رسان به پوست) قرار دادند. سپس روغن چریش را به پوست برخی از آن ها مالیدند. آن ها نتیجه گرفتند که این روغن در درمان علائم پیری پوست موثر است:

  • رفع چین و چروک صورت
  • جلوگیری از ضخیم شدن پوست
  • کاهش قرمزی پوست
  • کاهش اتلاف آب
روغن چریش موثر در رفع چین و چروک

بیشتر بدانید: دلایل پیری پوست و روش های از بین بردن آن

3- ترمیم زخم

  • در یک مطالعه حیوانی در سال 2010، محققان کشف کردند که روغن چریش در مقایسه با وازلین اثرات ترمیم زخم را برتر نشان می دهد. به طور خاص، موش هایی که روغن موضعی چریش دریافت می کردند با سرعت بیشتری بهبود یافتند. آن ها همچنین در محل های زخم خود بافت قوی و مقاوم تری ایجاد کردند.
  • هم چنین در یک مطالعه مشابه در سال 2013، اثرات ترکیب نمک با روغن چریش را بر بهبود زخم در موش صحرایی مقایسه کردند. در نتیجه موش هایی که ترکیب نمک با روغن چریش را دریافت کردند، سریع تر بهبود یافتند و جای زخم برای آن ها ایجاد نشد.

نکته: محققان حدس زدند که ترکیبات موجود در روغن چریش ممکن است، رگ های خونی و رشد بافت همبند را تقویت کرده و در نتیجه بهبود زخم را افزایش دهد.

  • یک مطالعه در سال 2014، بررسی کرد که آیا یک ژل حاوی روغن چریش و گیاه خار مریم می تواند به کاهش سمیت پوست ناشی از پرتو درمانی کمک کند یا خیر. در این مطالعه 28 شرکت کننده انسانی که تحت پرتو درمانی برای سرطان سر و گردن قرار داشتند، شرکت داشتند.

نکته: همه شرکت کنندگان پس از درمان با ژل، مقداری کاهش سمیت پوست را تجربه کردند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این مطالعه شامل کنترل دارونما نبود.

4- مبارزه با عفونت های پوستی

مطالعه ای در سال 2019، خواص ضد باکتریایی محصولات آرایشی حاوی ترکیبات چریش را بررسی کرده است، بنا بر تحقیقات، محققان دریافتند که صابون های حاوی عصاره برگ چریش یا پوست چریش از رشد چندین سویه باکتری جلوگیری می کنند. از جمله خواص روغن چریش می توان به درمان عفونت های پوستی اشاره کرد.

درمان عفونت های پوستی با روغن چریش
درمان عفونت های پوستی با روغن چریش

نحوه استفاده از روغن چریش

مردم باید از روغن چریش ارگانیک و سرد فشرده استفاده کنند. هم چنین روغن باید دارای رنگ ابری، قهوه ای، زرد و بوی قوی باشد.

روغن چریش به طور کلی برای پوست بی خطر است. با این حال، بسیار قدرتمند است. بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که قبل از استفاده گسترده تر، آن را روی یک قسمت کوچک پوست آزمایش کنید.

نحوه انجام تست پچ

  • چند قطره روغن چریش را با آب یا صابون مایع مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی ناحیه کوچکی از پوست بازو یا پشت دست بمالید.
  • اگر پوست دچار قرمزی و التهاب شد یا خارش ایجاد کرد، روغن چریش را با افزودن آب یا صابون مایع بیشتر رقیق کنید.
  • این مخلوط را روی ناحیه دیگری از پوست آزمایش کنید و علائم تحریک را مشاهده کنید.
  • افرادی که به روغن چریش حساسیت دارند ممکن است پس از آزمایش تست پچ دچار کهیر یا جوش شوند.
  • اگر این اتفاق افتاد، بلافاصله استفاده از روغن و هر محصولی را که حاوی آن است، متوقف کنید.

نحوه استفاده از روغن چریش برای درمان بیماری های پوستی

برخی از افراد از روغن چریش برای درمان بیماری های مختلف پوستی از جمله عفونت و آکنه استفاده می کنند. در اینجا نحوه مصرف آن را بیان می کنیم:

  • روغن چریش بوی خاصی دارد. برای رفع آن، سعی کنید روغن چریش را با یک روغن حامل مانند: روغن جوجوبا، نارگیل یا روغن بادام مخلوط کنید.
  • سپس مقدار کمی از روغن رقیق شده را روی پوست آسیب دیده ماساژ دهید.
  • اجازه دهید این مخلوط در پوست خیس بخورد، سپس آن را با آب گرم بشویید.

عوارض ناشی از استفاده روغن چریش

در حالی که مصرف مقادیر کمی از روغن چریش ممکن است هیچ آسیبی نداشته باشد، اکثر مردم می توانند از روغن چریش با خیال راحت استفاده کنند. اما مصرف مقادیر زیاد می تواند عوارض جانبی به ویژه در کودکان ایجاد کند. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفراغ
  • آسیب کبدی
  • اسیدوز متابولیک
  • انسفالوپاتی، اصطلاحی برای بیماری مغزی، اختلال یا آسیب است.

احتیاط !

سازمان حفاظت محیط زیست، روغن چریش را ماده ای “با سمیت کم” می داند. اما مصرف مقادیر زیاد آن می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند: درماتیت تماسی شود. اگر این اتفاق افتاد، استفاده از روغن و هر محصولی که حاوی آن می باشد را متوقف کنید.

سخن آخر

روغن چریش حاوی اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد میکروبی است و این ها به طریق مختلف می توانند برای پوست مفید باشند. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات ممکن است به مقابله با عفونت های پوستی، بهبود زخم و مقابله با علائم پیری پوست کمک کنند.

برای استفاده از روغن چریش به عنوان بخشی از برنامه های مراقبت از پوست، آن را با آب یا روغن های حامل مخلوط کنید. هم چنین انجام اولین بار تست پچ مهم است.

منبع: medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.