آرایش لب ها, مراقبت از پوست

درمان خشکی لب چیست و چگونه می توان از پوسته شدن لب جلوگیری کرد؟

درمان خشکی لب

خشکی لب، که به عنوان cheilitis نیز شناخته می شود، یک مسئله شایع و ناراحت کننده است. داروهای خانگی می توانند بدون از بین بردن بیشتر لب ها به خلاص شدن از شر خشکی لب کمک کنند. درمان خشکی لب یکی از مهم ترین مسائل است که در ادامه این موضوع را به طور کامل بررسی می کنیم.

پوست روی لب ها بسیار نازک تر و لطیف تر از سایر قسمت های بدن است. لب ها وقتی در معرض خورشید، سرما و هوای خشک قرار می گیرند، دچار خشکی، ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و لایه برداری می شوند.

لب ها غدد روغنی ندارند و بنابراین نمی توانند رطوبت خود را ایجاد کنند، اما مرطوب کننده های طبیعی می توانند به شما کمک کنند.

در این مقاله، به چگونگی تسکین خشکی لب با مواد مغذی که می تواند تسکین سریع از هرگونه درد و ناراحتی را نشان دهد و همچنین به بررسی علل و پیشگیری از خشکی های لب می پردازیم.

راه های درمان خشکی لب

1) از رژ لب مناسب استفاده کنید

برخی از رژ لب ها بهتر از سایر آنهاست و برخی از مارک ها ممکن است حاوی موادی باشند که لب ها را خشک می کند.

خشک شدن پوست لب

مواد خشک کننده معمولی که باعث خشکی لب می شوند، شامل موارد زیر است:

  • منتول
  • کافور
  • فنل

از استفاده از محصولات لب معطر و طعم دار خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند لب ها را خشک کنند.

برای جلوگیری از خشکی لب باید آن ها را مدام با برخی از مواد مرطوب کنید. مانند:

  • استفاده از رژ لب های مرطوب کننده که در فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی و یا بصورت آنلاین در دسترس هستند.
  • موم زنبور عسل که در داروخانه ها، عطاری ها و فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی و یا بصورت آنلاین در دسترس هستند.
  • سرامیدها که برای خرید در داروخانه ها، فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی و یا بصورت آنلاین در دسترس هستند.

2) داروهای طبیعی لب را امتحان کنید

چندین داروی طبیعی موثر برای لب های ورم کرده وجود دارد که حتی ممکن است یک شخص در آشپزخانه خود آن را داشته باشد.

برای تسکین و مرطوب کردن لب های خشک، موارد زیر را مستقیماً روی لب ها بمالید:

آلوئه ورا یا صبر زرد: این ژل در داخل برگ گیاهان آلوئه ورا شکل می گیرد. این ماده حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ضد التهابات است که پوست آسیب دیده را تسکین داده و باعث احیاء آنها می شود.

روغن نارگیل: از گوشته نارگیل تهیه شده است و این روغن با التهاب مبارزه می کند و نرم کننده است، به این معنی که می تواند پوست را تسکین داده و نرم کند.

عسل: بسیار مرطوب کننده است و باعث می شود درمان خوبی برای لب های خشک باشد. عسل همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد باکتریایی است که به جلوگیری از بروز عفونت در لب های بسیار خشک یا ترک خورده کمک می کند.

خیار: می تواند لب ها را به آرامی مرطوب کند و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که می تواند ظاهر لب را بهبود بخشد.

برسی علل خشکی پوست

چای سبز: سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. چای سبز همچنین حاوی پلی فنول است که باعث کاهش التهاب می شود. یک کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کنید و آن را به آرامی روی لب مالش دهید تا نرم شده و پوست خشک اضافی آن از بین برود. این روش نسبت به لایه برداری سنتی ملایم تر است.

آلوئه ورا، روغن نارگیل و عسل همه دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که می توانند ضمن مرطوب کردن و تسکین دهنده بودنن برای پوست روی لب، از بروز عفونت نیز جلوگیری کنند.

3) از اسکراب لب استفاده کنید

لبهای شکسته شده با لایه ای از پوست خشک پوشانده شده اند. افراد می توانند از اسکراب لب که حاوی قند یا جوش شیرین است استفاده کنند تا به آرامی این پوست خشک را از بین ببرند.

هنگام خرید اسکراب لب، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیباتی باشند که لب ها را تسکین و مرطوب می کند. افراد می توانند برای خرید اسکراب های لب به فروشگاه های معمولی مراجعه و یا آن ها را از طریق فروشگاه های آنلاین سفارش دهند.

4) آب بنوشید

تصویر 2 درمان خشکی لب

یکی دیگر از راه های درمان خشکی لب، نوشیدن آب است. کمبود آب بدن در بروز خشکی لب بسیار موثر بوده و ترک های لب را ایجاد می کند. ممکن است افراد هنگام کمبود آب بدن متوجه این موضوع نشوند، بنابراین ایده خوبی است که به نوشیدن آب در طول روز عادت داشته باشید.

کمبود آب بدن هنگامی اتفاق می افتد که بدن، مایعات بیشتری را نسبت به بدن از دست می دهد. هنگامی که بدن کم آب می شود، آب را از مناطق خاصی بیرون می کشد تا اطمینان حاصل کند که سلول ها در حالت هیدراته باقی می مانند. این می تواند باعث خشکی پوست از جمله لب ها شود.

علائم دیگر کم آبی شامل موارد زیر است:

  • احساس تشنگی
  • دهان خشک
  • سردرد
  • سرگیجه

میزان مصرف توصیه شده روزانه آب بسته به عوامل مختلفی از جمله سن، جنس و میزان فعالیت بدنی فرد متفاوت است.

5) از مرطوب کننده استفاده کنید

صرف وقت زیاد در هوای خشک می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. این یک مسئله رایج به خصوص در زمستان است. استفاده از مرطوب کننده، از راه های درمان خشکی لب می باشد.

نوشیدن مقدار زیادی آب روش خوبی برای مرطوب نگه داشتن بدن در تمام طول سال است. با این وجود، ممکن است افراد بخواهند در طول زمستان با استفاده از مرطوب کننده رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین کنند.

6) از کشیدن سیگار خودداری کنید

دود تنباکو می تواند باعث تحریک پوست حساس اطراف لب شده، خشک شدن و احتمال ترک خوردگی آن ها شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند مشکلات دیگری در دهان مانند زخم دهان و درد لثه ایجاد کند.

ممکن است افراد سیگاری متوجه شوند که لب های آن ها بعد قطع سیگار بهتر شده است، زیرا پوست شروع به بهبود می کند.

پیشگیری از ورم کردن لب ها

تصویر 3 درمان خشکی لب

فرد می تواند با استفاده از بالم لب ضد آفتاب و جلوگیری از استفاده فرآورده های معطر لب از ورم کردن لب ها جلوگیری کند. مردم اغلب متوجه نمی شوند که چقدر لب خود را لمس می کنند. آنها تمایل به لیسیدن، جویدن و حتی کشیدن لب های خود را حتی بدون فکر کردن در مورد آن دارند. اگر پوست روی لب ها به طور غیر معمول خشک باشد، این عادت ها می توانند آن را بدتر کند.

در حالی که مقاومت در برابر لایه برداری پوست خشک و پوسته پوسته از لب ممکن است دشوار باشد، اما مردم در این روند خطر از بین بردن پوست سالم را دارند که می تواند زمان بهبودی را طولانی کند و حتی باعث خونریزی شود.

هر فرد می تواند از بروز لب های ورم کرده جلوگیری کند:

  • با استفاده از محصولاتی که حاوی ضد آفتاب هستند
  • اجتناب از محصولات لب که معطر یا طعم دار هستند
  • اجتناب از محصولات لب حاوی آلرژن شناخته شده
  • محصولاتی که به طور مرتب لایه برداری می کنند
  • ترک سیگار

چه عواملی باعث می شود که لب های شما ورم کند

پوست روی لب با سایر قسمت های صورت متفاوت است. در حالی که ساختارهای مشابه دارد. پوست روی لب ها بسیار نازک تر و ظریف تر است.

برخلاف پوستی که قسمت های دیگر بدن را پوشانده است، پوست روی لب ها غدد روغنی ندارد و بنابراین نمی تواند رطوبت ایجاد کند.

طیف وسیعی از عوامل خارجی می تواند باعث شکافته شدن لب ها شود. کنترل این عوامل می تواند به معالجه و جلوگیری از ترک های لب کمک کند یا از بدتر شدن آنها جلوگیری کند:

هوا

با سرد شدن دما در ماه های پاییز و زمستان، میزان رطوبت کاهش می یابد. هوای خشک، رطوبت پوست را به خود جذب می کند. به همین دلیل افراد غالباً در ماه های سرد سال، دچار ورم لب می شوند.

جلوگیری از سرماخوردگی می تواند به کاهش پوسته پوسته و خشکی پوست لب کمک کند.

عوامل شایع خشکی پوست و درمان آن

لیسیدن لب

وقتی لب های فردی خشک است، به طور غریزی آنها را لیس می زند تا به آن رطوبت اضافه کند.

در حالی که لیس زدن ممکن است لب ها را به طور موقت مرطوب کند، این عادت می تواند اوضاع را بدتر کند. هرچه بزاق تبخیر شود، رطوبت را از سطح لب ها بیشتر بیرون می آورد.

برخی از محصولات رطوبت لب را کم می کند که این ترکیبات عبارتند از:

  • رطوبت گیرها، مانند گلیسیرین
  • کافور
  • منتول
  • فنل

مرطوب کننده ها موادی هستند که از هدر رفتن آب جلوگیری می کنند. افراد ممکن است به برخی از ترکیبات رایج در محصولات لب به ویژه رنگدانه ها یا رایحه ها حساسیت داشته باشند. استفاده از محصول لب حاوی آلرژن می تواند باعث خشکی، قرمزی و… شود.

آسیب آفتاب

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند آسیب قابل توجهی به لب ها وارد کرده و منجر به خشکی و ترک خوردگی شود.

آسیب آفتاب همچنین می تواند به وضعیتی بنام کراتوزهای اکتینیک منجر شود که باعث می شود برجستگی های پوسته پوسته بر روی لب ایجاد شود. این برآمدگی ها تهدید کننده زندگی نیستند، اما می توانند سرطانی شوند، بنابراین افراد باید هر چه سریع تر آن ها را از بین ببرند.

داروها

برخی از داروهای خاص مانند آنتی هیستامین ها، شیمی درمانی و دیورتیک ها می توانند به عنوان یک اثر جانبی باعث کم آبی بدن شوند.

داروهای موضعی آکنه ممکن است حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید باشند که باعث خشک شدن لب ها می شوند. اگر این مواد با لب ها در تماس باشند، به پوست لب آسیب وارد می شود.

نتیجه

داشتن لب های بریده شده موضوعی شایع و گاه ناراحت کننده است. برخی افراد فقط آن را در زمستان تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در تمام طول سال آن را تجربه کنند.

هنگام خرید محصولات لب احتیاط کنید. برخی از تغییرات در سبک زندگی ممکن است برای التیام بخشیدن به لب های ورم کرده و خشک شده کافی باشد.

ممکن است افرادی که دارای خشکی لب مزمن هستند، برای درمان خشکی لب بخواهند با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنند. برخی داروها و شرایط خاص می توانند باعث کمبود آب بدن و پوسته پوسته شدن لب شوند. در صورت بروز این موارد، با پزشک خود مشورت کنید و دارو های خود را تغییر دهید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.