سلامت مو, مراقبت از مو

راه های پیشگیری و درمان، عقب رفتن خط مو

عقب رفتن خط مو

آیا تاکنون متوجه عقب رفتن خط مو خود شده اید؟ و به دنبال علت و راه حل هایی برای درمان ریزش مو بوده اید؟ مردان بیشتر در دهه های 20، 30، 40 اولین علائم ریزش مو را مشاهده می کنند. برای پیشگیری و درمان این معظل راه حل هایی وجود دارد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم:

راه های پیشگیری از عقب رفتن خط مو

لازم نیست در زمان مشاهده عقب رفتن خط مو وحشت زده شوید، خوشبختانه راه حل هایی برای پیشگیری وجود دارد، از جمله:

1- داروهای خوراکی

فیناستراید

با نام تجاری Propecia، مصرف این قرص باعث کاهش 70% دی هیدرو تستوسترون می شود (از تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون جلوگیری می کند).

عامل اصلی ایجاد طاسی در مردان دی هیدروتستوسترون می باشد. DHT از هورمون تستوسترون به وجود می آید. دی هیدروتستوسترون به گیرنده های موجود در پوست سر چسبیده و به فولیکول های مو حمله می کند و باعث کوچک شدن فولیکول های مو شده و در نهایت رشد مو را متوقف می کند.

حساسیت تمامی افراد نسبت به میزان هورمون دی هیدروتستوسترون به طور یکسان نمی باشد. افرادی که حساسیت بیشتری داشته باشند، موهای خود را سریع تر از دست خواهند داد. بدون توقف دی هیدروتستوسترون، هر روش دیگری برای جلوگیری از عقب رفتن موهای شما موقت است.

نکته: موثرترین راه حل برای پیشگیری از عقب رفتن خط مو، انتخاب رژیم غذایی مناسب می باشد. رژیم غذایی غنی از ویتامین A ،C ،D و E مصرف کنید، هم چنین متخصصان مصرف بیوتین را توصیه می کنند.

2- داروهای موضعی

ماینوکسیدیل

این دارو به صورت محلول موضعی است و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. این دارو بدون نسخه پزشک منع مصرف ندارد، اما بهتر است در مصرف هر گونه دارو با پزشک مشورت کنید.

انتخاب سرم و شامپو مناسب

استفاده از شامپوهای مسدود کننده دی هیدروتستوسترون باعث کاهش عقب رفتن خط مو می شود.

3- استفاده از مدل مو مناسب

موهای خود را به صورت محکم و دم اسبی نبندید. این کار باعث کشش ریشه موهای شما می شود. با انتخاب مدل موی مناسب که ریشه موی شما را در کشش و تنش قرار ندهد، می توانید باعث پیشگیری از عقب رفتن مو شوید. مثلا: بستن موها با یک گیره مناسب و یا کوتاه نگه داشتن مو.

راه های درمان عقب رفتن خط مو

1- پلاسما درمانی غنی از پلاکت

پزشکان با استفاده از پلاسمای خون، فولیکول های آسیب دیده را درمان می کنند.

پلاسما درمانی راه درمان عقب رفتن خط مو

2- نور درمانی با لیزر سطح پایین

نکته: امکان جلوگیری از عقب رفتن خط مو به طور 100% وجود ندارد، انجام این اقدامات تنها جهت کاهش ریزش مو می باشد.

با این روش به فولیکول های مو شوک وارد کرده و باعث تحریک رشد مو می شود.

3- کاشت مو

در روش کاشت مو، موهای قسمت پشت سر را به مناطق کم پشت و جلو سر منتقل می کنند. موهای کاشت شده، از نظر ژنتیکی متفاوت بوده و به دی هیدروتستوسترون حساس نمی باشند و ریزش مو ندارید.

منبع:

hims.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.