درمان جوش و آکنه, سلامت پوست, مراقبت از پوست

لوریک اسید چیست و چرا برای پوست مفید است؟

لوریک اسید پوست

لوریک اسید، چربی اشباع شده در نارگیل، روغن پالم و شیر است. لوریک اسید علاوه بر غنی بودن، خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی و دیگر فواید متعددی برای پوست شما دارد. برای آگاهی از کاربرد های فراوان آن و نحوه استفاده از آن در برنامه روزانه مراقبت از پوست، در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

لوریک اسید چیست؟

لوریک اسید، یک اسید چرب طبیعی مشتق شده است که در چندین محصول مراقبت از پوست استفاده می شود. این ماده به دلیل خواصش برای مقابله با بیماری های اصلی پوست مانند xerosis cutis و پسوریازیس شناخته شده است.

اگرچه لوریک اسید به طور طبیعی در چندین گیاه و چربی های حیوانی وجود دارد، اما روغن نارگیل و روغن هسته خرما منابع اصلی آن هستند که هم می توان آن را بر روی پوست اعمال کرد و هم به صورت خوراکی، مصرف کرد. همچنین در بافت های انسان به صورت جامد و نامحلول یافت می شود. مطالعات نشان می دهد که لوریک اسید در بدن انسان، نسبتاً خنثی باقی می ماند.

لوریک اسید دارای قابلیت مبارزه با بیماری های زیادی است. هنگامی که اسید لوریک مصرف می کنید، با آنزیم های دستگاه گوارش شما در تعامل است که منجر به ایجاد Monolaurin می شود. این به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می کند که با عوامل بیماری زا (عوامل عفونی) و عفونت هایی مانند سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا مبارزه می کند.

چه غذاهایی حاوی لوریک اسید هستند؟

مواد غذایی حاوی لوریک اسید

نارگیل

روغن نارگیل منبع غنی اسید لوریک به همراه کاپریلیک اسید است. کاپریلیک اسید، یکی دیگر از اسید های چرب مفید است. برای به حداکثر رساندن فواید روغن نارگیل، می توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. شیر نارگیل را می توان به غذاها اضافه کرد یا تکه های نارگیل را در اسموتی یا شیک های پروتئینی مخلوط کرد. مصرف لوریک اسید، به ترمیم داخلی پوست شما کمک می کند.

نخل

روغن هسته خرما همچنین به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید لوریک شناخته شده است. از آن می توان در آشپزی نیز استفاده کرد. با این حال، روغن هسته خرما را با روغن پالم معمولی مخلوط نکنید، زیرا روغن معمولی فقط دارای مقدار کمی اسید لوریک است.

شیر

مصرف یک فنجان شیر نیز می تواند بر میزان اسید لوریک پوست شما، بیفزاید. در حالی که شیر گاو و بز دارای لوریک اسید هستند، بیشترین مقدار در شیر مادر وجود دارد. 3 درصد از کل چربی شیر، از لوریک اسید تشکیل شده است و یک فنجان شیر کامل می تواند 8 گرم چربی را در اختیار شما قرار دهد که 0.25 گرم لوریک اسید دارد.

شیر یکی از مواد غنی از لوریک اسید

فواید لوریک اسید برای پوست

1- درمان پسوریازیس

پسوریازیس، یک بیماری پوستی خود ایمنی است که منجر به قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. روغن نارگیل به عنوان درمانی برای این بیماری پوستی استفاده می شود، زیرا لوریک اسید باعث مرطوب شدن پوست می شود. علاوه بر این، خواص ضد التهابی آن به کاهش التهاب کمک می کند.

2- درمان آکنه

اجزای آنتی باکتریال، لوریک اسید را در برابر آکنه بسیار موثر می کند. باکتری های پروپیونی باکتریوم، یکی از دلایل اصلی ایجاد آکنه است. یک مطالعه خواص ضد باکتریایی نشان داد که لوریک اسید نه تنها التهاب پوست را کاهش می دهد، بلکه باکتری های ایجاد کننده آکنه را نیز از بین می برد.
علاوه بر این، نتایج نشان می دهد که لوریک اسید بهتر از بنزوئیل پراکسید که به عنوان یک درمان رایج برای آکنه در نظر گرفته می شود عمل می کند.

درمان بیماری Xerosis Cutis

شرایط داشتن پوست غیر طبیعی خشک، از نظر پزشکی xerosis cutis نامیده می شود. این یک بیماری پوستی شایع در میان افراد مسن است. اگرچه باعث ناراحتی می شود، اما یک وضعیت دائمی نیست و قابل درمان است. لوریک اسید، دارای قابلیت مرطوب کنندگی است.
کارشناسان توصیه می کنند از روغن نارگیل غنی شده با اسید لوریک، به عنوان یک درمان برای پوست خشک، استفاده کنید. اسید چرب به جایگزینی عنصر چربی در سلول های پوست کمک می کند و دوباره آن را نرم و لطیف می کند.

خواص ضد پیری

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ضد پیری، از روغن نارگیل و روغن هسته خرما به عنوان عنصر اصلی لوریک اسید، استفاده می کنند. اسید چرب اشباع شده این روغن ها به عنوان یک عامل ضد پیری عمل کرده و خطوط و چین و چروک های صورت را کاهش می دهد. حتی دارو های خانگی ضد پیری پیشنهاد می کنند از روغن نارگیل به عنوان روغن حامل استفاده کنید.

چگونه از لوریک اسید استفاده کنیم؟

لوریک اسید را می توان مستقیماً روی پوست خود استفاده کرد. اما اگر آکنه دارید، از اعمال مستقیم آن خودداری کنید. در عوض می توانید یک محصول ضد آکنه را انتخاب کنید که حاوی لوریک اسید است. مقدار یا دوز توصیه شده برای استفاده از آن وجود ندارد، اما به عوامل متعددی مانند سن فرد، وضعیت پوست و سایر مسائل پزشکی بستگی دارد.

عوارض جانبی اسید لوریک

مطالعات زیادی برای اثبات ایمنی لوریک اسید انجام نشده است. اگرچه لوریک اسید در مقادیر موجود در غذاها بی خطر است، اما اطلاعات کافی برای اطلاع از ایمن تر بودن آن هنگام استفاده به عنوان دارو وجود ندارد.

سخن پایانی

لوریک اسید، مزایای متعددی برای پوست دارد. بنابراین، می توانید به سراغ محصولات دارای لوریک اسید بروید یا رژیم غنی شده با آن را در نظر بگیرید. از آنجا که هیچ توصیه ای در رابطه با دوز مصرفی برای اسید لوریک وجود ندارد، از آن با احتیاط استفاده کنید. در صورت داشتن بیماری پوستی شدید، از پزشک متخصص پوست خود کمک بگیرید.

منبع: skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.