سلامت مو, مراقبت از مو

مقایسه محصولات مو خانگی با محصولات شیمیایی و ارگانیک

محصولات مو ارگانیک

بسیاری از شما بین اینکه آیا باید از محصولات مو طبیعی (ارگانیک) یا محصولات نه چندان طبیعی (تجاری / شیمیایی) استفاده کنید یا فقط محصولات خانگی برای موهای خود درست کنید، هنوز تصمیم قطعی نگرفته اید. برخی از شما به مزایای محصولات ارگانیک علاقه ای ندارید، اما آیا این محصولات ارگانیک که گاهی گران قیمت هستند، واقعاً ارزش آن را دارند که محصولات ارزان قیمت شیمیایی مو خود را کنار بگذارید؟

امروز شما خودتان قضاوت می کنید و تصمیمی می گیرید که برای شما بهترین است! هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید به دنبال یک محصول ارگانیک برای مو، محصولات خانگی مو یا محصولات شیمیایی بروید، موارد مثبت و منفی زیادی باید در نظر بگیرید. در اینجا چند فاکتور برای تأمل وجود دارد:

محصولات خانگی مو

مزایا:

  • سازگار با محیط زیست: ساخت محصولات موی خود در خانه راهی عالی برای ابتکار عمل در مورد حفظ زمین است. مواد طبیعی پس از دور انداختن، به جای تجمع در سطوح خطرناک که در مورد محصولات مو شیمیایی وجود دارد، در محیط تجزیه می شوند.
    به عنوان مثال اگر شامپوی خود را به صورت خانگی درست کنید در معرض مواد شیمیایی موجود در بسیاری از شامپو های تجاری قرار نخواهید گرفت.
  • ارزش بالایی دارند: مواد اولیه ای که برای تهیه محصولات مو خانگی خود استفاده می کنید، می توانند به اندازه محصولات عالی تجاری قیمت بالایی داشته باشند و یا قیمت آن ها کمتر باشد. حتی در مواقعی که به روز نیستند، باز هم از قدرت بیشتری برخوردار هستند مانند شی باتر و روغن درخت چای.
  • بهتر جذب می شود: گاهی اوقات محصولات شیمیایی مو می توانند روی مو و پوست سر جمع شوند که می توانند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث تجمع، خشکی و کاهش روند رشد مو شوند. با این حال محصولات خانگی شما به مو و پوست سر نفوذ کرده و رطوبت و نشاط بیشتری را تأمین می کنند.
  • سفارشی سازی شده است: این گزینه به شما فرصتی می دهد تا محصولات موی خود را به صورت سفارشی تهیه کنید تا نیاز های موهای شما را برآورده کند. کار با مواد آلی و طبیعی نیز ایمن تر است و به راحتی از دسترسی به مواد شیمیایی استفاده شده در محصولات شیمیایی راحت تر در دسترس است.
  • می تواند چند منظوره باشد: از آنجا که موادی که استفاده خواهید کرد ارگانیک است و به راحتی جذب می شود، ممکن است بسیاری از آن ها با خیال راحت به عنوان پاک کننده، مرطوب کننده و حتی مرطوب کننده صورت استفاده شوند.
    علاوه بر این برخی از روغن های بکر و کره های تصفیه نشده نیز ممکن است برای پخت و پز مجدد استفاده شوند.
مزایای محصولات مو خانگی

معایب:

  • می تواند گران باشد: نکته منفی این است که برخی از موادی که ممکن است بخواهید استفاده کنید گران است یا سخت پیدا می شود. اگر می خواهید از مواد خالص و ارگانیک استفاده کنید که توصیه می کنم در ابتدا آماده پرداخت برخی از هزینه های آن باشید.
    توجه داشته باشید که در طولانی مدت، این هزینه ها یکنواخت می شوند و احتمالاً در پایان حتی در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد.
  • راحت نیست: همچنین ممکن است مجبور شوید به یک فروشگاه مواد غذایی سالم که مسافت زیادی با شما دارد بروید یا برخی از مواد اولیه را به صورت آنلاین سفارش دهید، زیرا ممکن است همه چیز هایی که نیاز دارید در داروخانه یا سوپر مارکت موجود نباشد. همچنین ساخت محصولات می تواند زمانبر باشد.

محصولات شیمیایی / تجاری مو

مزایا:

  • خلاص شدن از گره مو: وقتی رطوبت موی خود را به خوبی نگه می داریم، با گذشت زمان می توانیم به راحت شانه شدن موها دست پیدا کنیم. مخصوصاً اگر موهای ما کاملاً شسته نشده باشد.
    بیشتر شامپو های تجاری حاوی شوینده هایی مانند سولفات لورل سدیم هستند که باعث رفع گره های مو شده و محل هایی که موهای شما گره خورده را تمیز می کند.
  • مشکلات خاص مو را هدف قرار می دهد: محصولات و فرمولاسیون های شیمیایی می توانند برای موهای خشک و یا آسیب دیده حیاتی باشند. به این دلیل که اکثر محصولات مراقبت از مو شیمیایی را می توان به طور خاص برای هدف قرار دادن و مدیریت مشکلات مو ناشی از سفید شدن، مواد شیمیایی یا آسیب دیدگی تهیه کرد.
    فواید محصولات و فرمولاسیون های شیمیایی مو مشابه داروهای ترکیبی است. این ها قرار است یک راه حل کوتاه مدت برای یک مشکل باشند. بنابراین از بروز آسیب جلوگیری نمی کنند، اما در تسکین و مدیریت علائم آسیب مانند خشکی و شکستگی کمک می کنند.
  • نگهداری کم: اگر در نظر دارید موهای خود را صاف کنید، صاف شدن دائمی مو با مواد شیمیایی معمولاً طولانی مدت است و در طولانی مدت به نگهداری کمی نیاز دارد. همچنین می تواند درخشندگی بیشتری به موها برساند.
مزایای محصولات مو شیمیایی

معایب:

  • مواد شوینده خشن هستند: برچسب های غیر ارگانیک محصولات مو حاوی مواد شوینده و مواد شیمیایی خشن هستند که روی پوست سر و مو تأثیر منفی می گذارند. از آنجا که این مواد و شوینده ها قوی هستند، می توانند به تناسب پوست سر و موهای شما آسیب برسانند. آن ها می توانند تعادل pH پوست سر شما را خراب کنند و باعث خشکی مو های شما شوند.
    این به نوبه خود می تواند رشد مو را تحت تأثیر قرار دهد زیرا مو ها محیطی سالم برای رشد ندارد. با این حال می توان با استفاده از ماده شیمیایی مناسب، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض بیش از حد یا غلظت ماده انتخابی و استفاده از روش ها، ابزار ها و سایر مواد توصیه شده هنگام شستشو یا انجام فرآیند صافی، چنین اثراتی را به حداقل رساند.
  • عوارض جانبی: لازم به یادآوری است که مواد شیمیایی به دنبال ایجاد عوارض جانبی حتی توسط با تجربه ترین آرایشگاه ها هستند.
  • ریزش مو: در شدید ترین موارد، افرادی که در طول سال ها دچار صدمه مزمن در اثر صافکاری یا فرآوری شیمیایی شده اند، می توانند ریزش موی غیرقابل برگشت داشته باشند.
    این موارد استثنا و نادر است، اما اتفاق می افتد. بنابراین وقتی می خواهیم از این محصولات استفاده کنیم باید دوباره درباره این موضوع فکر کنیم.

علاوه بر این عوامل، اکثر محصولات مراقبت از مو طبیعی که در بازار تولید می شوند، حاوی مواد دیگری مانند غلیظ کننده، معطر، تثبیت کننده، رنگ اضافه شده و … نیز هستند که کاملاً طبیعی نیستند. طبیعی ترین محصولی که می توانید تهیه کنید محصولات مو خانگی هستند. وقتی نگاهی به لیست مواد تشکیل دهنده می اندازید، آیا این لیست عمدتا از مواد شیمیایی است که نمی توانید نام آن ها را تلفظ کنید؟

در این صورت شاید دیگر نخواهید به استفاده از آن ادامه دهید. به احتمال زیاد شامپوی تجاری یا سایر محصولات موی شما مواد شیمیایی، رنگ و الکل های خشک کننده زیادی دارد که ممکن است به موهای شما آسیب برساند و یا حتی باعث سلامتی شود. در پایان روز هر تصمیمی که می گیرید اطمینان حاصل کنید که موهای شما را تغذیه کرده و آن را برای راحتی شما حفظ می کند.


محصولات طبیعی / ارگانیک

مشابه محصولات مو خانگی است، اما تولید انبوه شده و احتمالاً حاوی مواد نگهدارنده است.

مزایای محصولات مو ارگانیک

مزایا:

  • مشابه محصولات مو خانگی: سازگار با محیط زیست هستند، از مواد مغذی بیشتری برخوردار هستند و همچنین به راحتی توسط مو و پوست سر جذب می شوند.
  • کمتر خشن هستند: محصولات ارگانیک مو حاوی تمام مواد طبیعی هستند که باعث تقویت مو و پوست سر می شوند. محصولات تجاری حاوی انبوهی از مواد شیمیایی است که با مواد مصنوعی مو ها را پرورش نمی دهد و شما را از تغذیه مناسب مو و پوست سر محروم می کنند.
  • بی خطر برای استفاده روزمره: محصولات ارگانیک مو فاقد مواد شیمیایی، سولفات و پارابن می باشند بنابراین روغن های طبیعی مو را از بین نمی برند و برای کسانی که از پسوریازیس، درماتیت و آلرژی رنج می برند، ایمن تر است.

معایب:

  • گران هستند: محصولات مو ارگانیک، معمولاً گران تر از شیمیایی هستند زیرا در حالت ایده آل هزینه کیفیت محصول را پرداخت می کنید.
    اما محصولات خانگی مو معمولاً برای کسانی که دائماً در حال رفت و آمد هستند جذاب نیست. قیمت آن ها معمولاً بیشتر از آن است که در فروشگاه های مواد غذایی، سوپر مارکت ها و فروشگاه های بهداشتی به فروش می رسد.
  • به راحتی قابل دسترسی نیستند: اگرچه دسترسی محصولات ارگانیک روز به روز بهبود می یابد، اما دسترسی به محصولات شیمیایی مو بسیار آسان تر است.
    در چنین مواردی، سفارش آنلاین ممکن است بهترین گزینه باشد اما به احتمال زیاد باید هزینه حمل و نقل را پرداخت کنید. به راحتی نمی توان به آن ها دسترسی داشت. در حالی که به نظر می رسد این امر دچار یک جابجایی گسترده شده است، یافتن این محصولات بر اساس مبانی تجاری دشوار است.
  • همیشه برتر نیستند: بپذیریم برخی از شما با استفاده از محصولات شیمیایی مو به نتایج بهتری رسیده اید. در این صورت، آنچه را که خراب نشده است برطرف نکنید. صرفاً ارگانیک بودن این محصولات به معنای خودکار بودن اثر آن بر روی مو های شما بهتر از محصول شیمیایی آن نیست.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد: “خوب و بد” در همه موارد از جمله محصولات ارگانیک مو وجود دارد، بنابراین توجه کنید. همه محصولاتی که به عنوان “ارگانیک” تبلیغ می شوند در واقع همه ارگانیک نیستند. بهترین راه برای تضمین دریافت ارزش پول خود، بررسی لیست مواد تشکیل دهنده و اطمینان از قانونی بودن همه آن ها است.

منبع: theharlemtimes.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.