رفع ریزش مو, سلامت مو, مراقبت از مو

آیا کلر موجود در استخر بر پوست و مو تاثیر می گذارد؟ نکاتی که باید بدانید

تاثیر کلر استخر بر مو

اگر برای تفریح به استخر رفته باشید، احتمالا متوجه بوی کلر روی لباس، پوست و موهایتان شده اید. کلر در استخرها برای از بین بردن باکتری های ناخواسته و ایمن نگه داشتن شناگران از عفونت ها و بیماری های موجود در آب استفاده می شود. اگر چه کلر کافی در استخرها برای آسیب رساندن به صورت دائمی وجود ندارد، ولی می تواند موهای شما را خشک و پوست شما را تحریک و قرمز کند. در ادامه با تاثیر کلر استخر بر پوست و مو آشنا می شوید.

چرا کلر برای مو ها ضرر دارد؟

کلر، روغن های طبیعی در مو و پوست شما را می سوزاند و باعث خشک شدن، زبر شدن و آسیب دیدن آن ها می شود. برای این که موهای شما صاف و سالم بماند، به مقداری روغن طبیعی احتیاج دارد و کلر، آن روغن ها را از بین می برد. کلر همچنین می تواند باعث ایجاد واکنش های شیمیایی در موهای شما، تغییر رنگ طبیعی موها، ضعیف شدن هر رشته مو و ایجاد موخوره شود. روغن های خارج شده از پوست ( به نسبت حساسیت پوست شما) می توانند پوست شما را قرمز و تحریک کنند.

آیا کلر موهای شما را سبز می کند؟

برخی شناگران متوجه می شوند که موهایشان بعد از شنا سبز می شوند. رنگ سبز در واقع از کلر نیست بلکه بخاطر تولید مس توسط کلر اکسید است. کلر با مس اکسیده شده و در موهای شما جذب می شود که می تواند موهای شما را کمی سبز جلوه دهد.

4 روش برای جلوگیری از آسیب کلر

شما نمی توانید به طور کامل از تاثیر کلر استخر بر مو جلوگیری کنید (به خصوص اگر زیاد شنا می کنید) ولی می توانید با انجام یکی از موارد زیر قبل از شنا کاری کنید که کمترین آسیب به موهای شما برسد.

1) قبل از شنا موهای خود را بشوئید

 قبا از تاثیر کلر استخر بر مو، سر خود را بشویید
حتما قبل از ورود به استخر، موهای خود را بشویید

موهای شما به سرعت در آب استخر خیس می شوند. اگر موهای خود را قبل از شناکردن در استخر بشوئید، می توانید از جذب موهای خود با مقداری از آب با کلر یا نمک های مضر جلوگیری کنید.

2) قبل از شنا، کلاه شنا بپوشید

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن موها بر اثر کلر، استفاده از کلاه شنا است. حتی می توانید قبل از پوشیدن کلاه شنا موهای خود را بشوئید تا یک مهر و موم محکم تر ایجاد شود که از جذب کم ترین آب کلر شده جلوگیری کند.

3) قبل از ورود به استخر از شامپو نرم کننده قوی استفاده کنید

استفاده از کمی نرم کننده قبل از ورود به استخر می تواند تاثیر کلر استخر بر مو را کاهش دهد. استفاده از نرم کننده با کلاه شنا نه تنها به جلوگیری از جذب کلر کمک می کند بلکه می تواند موهای شما را هنگام شنا مرطوب نگه دارد.

4) به موهای خود روغن اساسی بزنید

استفاده از روغن های اساسی مانند روغن نارگیل و پوشیدن کلاه شنا یک راه عالی برای جلوگیری از آسیب رساندن کلر به موهای شما است. روغن، آب را دفع می کند و از جذب کلر به مو جلوگیری می کند.

3 روش درمان موهای آسیب دیده حاصل از کلر

روش هایی برای کاهش آسیب و بازگشت به موهای سالم و نرم در هر زمان وجود دارد. در اینجا چند روش برای ترمیم آسیب های کلر ذکر شده است:

1) بلافاصله موهای خود را بشویید

بعد از این که استفاده شما از استخر به پایان رسید، بلافاصله موهای خود را بشویید. اجازه ندهید کلر، نمک یا سایر آلاینده ها در موهای شما بماند. اگر واقعاً نگران آسیب رسیدن به موهایتان هستید، از شامپوی مخصوصی استفاده کنید که کلر را از موهای شما خارج می کند.

2) به آرامی شانه بزنید

موهای مرطوب تمایل به فر شدن دارند و شانه زدن با برس بیشتر به موهای شما آسیب می رساند. از یک شانه دندانه دار پهن استفاده کنید تا موهای مرطوب را به آرامی جدا کنید.

3) موهای خود را ضد عفونی کنید

یک شامپو مو می تواند هر ماده شیمیایی سخت را از موهای شما خارج کند. در حالی که می توانید یک شامپو مو خریداری کنید، می توانید از سرکه سیب نیز برای از بین بردن هرگونه کلر ناخواسته استفاده کنید.

اثرات کلر روی پوست

کلر می تواند تأثیر چشمگیری روی لایه خارجی پوست شما داشته باشد. تاثیر کلر استخر بر پوست شامل موارد زیر است:

خشکی پوست

کلر هنگام تماس با آب، اسیدی ایجاد می کند که یک ماده تحریک کننده طبیعی برای پوست است. این اسید هر چه زمان بیشتری در تماس با آب بماند، تحریک کننده تر خواهد بود.

اسید هیپوکلروس در اصل چربی های طبیعی را از پوست می گیرد و باعث خشکی پوست، خارش و تحریک می شود که می تواند یک عامل موثر در پیری زودرس پوست باشد.

بثورات پوستی 

این خطر بسته به مقدار کلر و همچنین ضایعات بدن موجود در آب بیشتر است. با این حال، قرار گرفتن در معرض آن ممکن است منجر به بثورات قرمز، ناراحت کننده و همچنین التهاب شود که می تواند به تاول یا کهیر تبدیل شود.

سوختگی

یکی دیگر از عوامل تاثیر کلر استخر بر پوست ، سوختگی پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض استخر کلر یا وان آب گرم است.

این نگرانی بیشتر مسئله تهویه نامناسب است که باعث تجمع گاز می شود. با این حال، اگر پوست شما با محصولات جانبی یا گاز خارج شده کلر استخر، تماس پیدا کند، می تواند باعث سوختگی، تاول و کهیر شود.

کلر عاملی تشدید شده

اگر در حال حاضر به مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما یا درماتیت مبتلا هستید و دارای حساسیت بیش از پوست هستید، قرار گرفتن در معرض کلر باعث بدتر شدن این مشکلات می شود.

اسید هیپوکلریک موجود در آب کلر، باعث التهاب بیشتر پوست می شود که می تواند منجر به افزایش درد، خشکی، قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن یا بثورات موجود در پوست شود.

روش های محدود کردن تحریک کلر روی پوست

در اینجا روش های محدود کردن تحریک و تاثیر کلر استخر بر پوست را به شما می گوییم:

  • استفاده از ویتامین C بر روی پوست، پس از قرار گرفتن در معرض آب کلر برای خنثی سازی کلر و کلرامین روی پوست
  • دوش گرفتن بلافاصله پس از شنا برای از بین بردن باقی مانده کلر
  • مرطوب سازی پوست پس از شستشو برای جلوگیری از تحریک
  • نظارت بر تعادل شیمیایی به طور منظم و تنظیم مواد شیمیایی استخر در صورت لزوم برای کاهش کلرامین ها و سایر مواد تحریک کننده

نتیجه گیری

در حالی که کلر یک محلول ضدعفونی کننده موثر است، اما بدون ضرر نیست. در صورت امکان، توصیه می شود از مصرف کلر خودداری کنید. با این حال، حداقل باید از خطرات آن آگاه باشید و تمام تلاش خود را برای محدود کردن تحریک ها و تاثیر حاصل از کلر استخر بر پوست و مو انجام دهید. اگر در مورد روش های مراقبت از پوست و مو سوال داشتید، می توانید از مشاوره تخصصی پوست و مو زیپلین کمک بگیرید.

امیدوارم مطلب تاثیر کلر استخر بر پوست و مو برایتان مفید باشد و بتوانید در زمان رفتن به استخر بیشتر از پوست تان محافظت کنید. شاد و پیروز باشید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.