سلامت پوست, مراقبت از پوست

علائم خشکی پوست چیست و چگونه بدانیم دارای پوستی خشک هستیم؟‎

علائم پوست خشک

خشکی پوست یک بیماری پوستی بسیار شایع است که علائم پوست خشک را در ادامه برای شما بیان می کنیم که در اثر کمبود مقدار مناسب آب در سطحی ترین لایه پوست یعنی اپیدرم مشخص می شود. این موضوع در زنان و مردان به یک اندازه اهمیت دارد و به یک میزان آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

پوست خشک چیست؟

افراد مسن معمولاً بیشتر مستعد خشکی پوست هستند. پوست در افراد سالخورده دچار کاهش مقادیر روغن های طبیعی پوست و روان کننده ها می شود.

مناطقی مانند بازوها، دست ها و بخصوص قسمت های پایینی پاها بیشتر تحت تأثیر پوست خشک قرار دارند. عوامل محیطی مانند رطوبت و دما تأثیر عمیقی بر میزان آب باقی مانده در پوست دارند.

شستن و شستشوی مکرر دست باعث تبخیر و خشکی می شود. خشکی پوست همچنین ممکن است یک عارضه جانبی برخی از داروها و همچنین حاصل جانبی برخی از بیماری های پوستی نیز باشد.

اپیدرم به طور معمول از چربی (لیپید) و پروتئین تشکیل شده است. قسمت چربی اپیدرم به همراه پروتئین های خاص اپیدرمال (به عنوان مثال: فیلاگرین) به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کنند. با خشک شدن پوست، ممکن است پوست حساس تر و مستعد ابتلا به بثورات و شکستگی پوست نیز بشود.

اصطلاح پزشکی برای خشکی پوست زخم است. اقدامات ساده پیشگیری و درمانی در درمان خشکی پوست بسیار مؤثر است. مراحل اساسی پیشگیری از خشکی پوست شامل جلوگیری از استفاده صابون های سخت و پاک کننده های شیمیایی است.

برای درمان این بیماری به طور کلی نیاز به استفاده مکرر و منظم از نرم کننده و مرطوب کننده داریم. خشکی پوست بدون درمان ممکن است عوارضی از جمله، درماتیت اگزماتو، عفونتهای باکتریایی ثانویه، سلولیت و تغییر رنگ پوست ایجاد کند. خوشبختانه خشکی پوست معمولاً خفیف است و به راحتی قابل درمان است.

علائم پوست خشک چیست؟

علائم اصلی خشکی پوست خارش است. افرادی که پوست خشک دارند، اغلب می توانند لکه های خشن، خشک و قرمزی را بر روی پوست خود پیدا کنند و این لکه ها اغلب خارش دارند. نواحی پوستی معمولی که شامل آن می شود شامل بازوها، دست ها، قسمت های پایینی پا، شکم و نواحی اصطکاک دار مانند مچ پا و پا می باشد. هرچه خشکی پوست شدیدتر می شود، ترک ها و شکاف ها ممکن است افزایش پیدا کنند.

به این ترتیب می توان گفت که اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را روی پوست خود دارید، شما یک فرد با پوست خشک هستید.

  1. خارش
  2. پوست خشن
  3. پلاک های قرمز پوست اگزماسمی (اگزما بصورت غیره)

شایع ترین مناطقی که دچار خشکی پوست می شوند:

  • کف پا
  • دست ها
  • بازوها

خراشیدن و مالش مداوم پوست ممکن است باعث برجستگی های کوچک، قرمز و ملتهب روی پوست شود که این لکه ها ممکن است در صورت تحریک، آلوده نیز شوند.

چه عواملی باعث ایجاد علائم پوست خشک می شود؟

دلایل ایجاد خشکی پوست را می توان به دسته های خارجی و داخلی طبقه بندی کرد. عوامل خارجی شامل درجه حرارت پایین و رطوبت کم، به ویژه در زمستان می باشد. عوامل داخلی شامل میزان سلامت کلی، سن، ژنتیک، سابقه خانوادگی و سابقه شخصی و شرایط پزشکی مانند درماتیت آتوپیک است.

به ویژه، افراد مبتلا به بیماری های تیروئید خاص مستعد ابتلا به خشکی پوست هستند.

علائم پوست خشک

عوامل خارجی که باعث خشکی پوست می شوند عبارتند از:

  • شستشوی بیش از حد با صابون های خشن
  • استفاده بیش از حد از ضد عفونی کننده ها و حلال های چربی (الکل)
  • دمای کم
  • رطوبت کم
  • و…

یکی از مهمترین عوامل ایجاد پوست خشک استفاده مکرر از صابون های خشن است. نوع صابون ممکن است تأثیر زیادی روی پوست خشک داشته باشد. صابون یک امولسیفایر است که روغن های روی پوست را از بین می برد. هر چه بیشتر پوست با صابون مالیده شود، روغن بیشتری از بین می رود و در نهایت باعث خشکی پوست می شود. استفاده بیش از حد از صابون می تواند باعث خشکی پوست شود.

علاوه بر این، در صورت استفاده نادرست از مرطوب کننده یا انتخاب مرطوب کننده نامناسب، ممکن است پوست خشک باقی بماند یا بدتر شود. بعضی اوقات، مواد لباس های مختلف نیز می توانند روی خشکی پوست تأثیر بگذارند. برخی از مواد مانند پشم یا الیاف مصنوعی تمایل به تحریک پوست و بدتر شدن خشکی پوست دارند.

خشکی پوست ممکن است با مصرف برخی داروها نیز ایجاد شود. برخی از نمونه ها عبارتند از دارو های فشار خون بالا، کلسترول بالا، حساسیت و داروهای آکنه.

گاهی اوقات، یک مشکل خشکی پوست می تواند نشانه وضعیت داخلی پزشکی باشد. به عنوان مثال، پیری ممکن است ذاتاً افراد را در معرض خشکی پوست قرار دهد. علاوه بر این، اگزما، پسوریازیس، دیابت، کم کاری تیروئید و سوء تغذیه و… همه با پوست خشک همراه هستند.

آیا خشکی پوست باعث خارش زمستان می شود؟

خارش زمستانی ناشی از خشکی پوست نیز ممکن است در افرادی که سابقه اگزما دارند دیده شود. عوامل بیرونی از جمله سرما، رطوبت کم و استفاده از گرمای مرکزی ممکن است سبب وخیم تر شدن پوست خشک در فصل زمستان شود. بنابراین، برخی افراد از وضعیت خشکی پوست در زمستان به عنوان “خارش زمستان” یاد می کنند.

خشکی پوست

آیا ژنتیک در پوست خشک نقش دارد؟

ممکن است پوست خشک توسط یک بیماری ژنتیکی به نام ایکتیوز تقلید شود. انواع مختلفی از ابتلا به بیماری ایکتیوز وجود دارد. Ichthyosis vulgaris شایع ترین نوع است که اغلب از قسمت جلویی کف پاها قرار دارد. خشکی پوست یکی از مظاهر عمده درماتیت آتوپیک است که دارای یک مؤلفه ژنتیکی است.

چه شرایط پزشکی باعث ایجاد علائم پوست خشک می شود؟

برخی از تغییرات فیزیولوژیکی و شرایط پزشکی ممکن است باعث خشکی پوست شود. شروع خشکی پوست ممکن است به دلیل پیری یا تغییرات هورمونی باشد، همانطور که در زنان یائسگی مشاهده می شود. در بعضی موارد، افرادی که شرایط پزشکی مانند کم کاری تیروئید، دیابت یا سوء تغذیه دارند (به عنوان مثال، کمبود ویتامین A) ممکن است دچار خشکی شوند.

شرایط پزشکی زیر ممکن است باعث ایجاد علائم پوست خشک شود:

  1. کم کاری تیروئید
  2. دیابت
  3. سوء تغذیه
  4. درماتیت آتوپیک
  5. و…

آیا هیچ دارویی باعث خشکی پوست می شود؟

داروهایی برای شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا (مانند دیورتیک ها)، داروهای کاهش دهنده کلسترول و آکنه (مانند رتینوئیدها، رتین A و ایزوترتینوئین) نیز ممکن است باعث خشکی پوست شوند.

متخصصان مراقبت های بهداشتی چگونه پوست خشک را تشخیص می دهند؟

در حالی که پوست خشک در هر سنی ممکن است روی هر نوع پوست ظاهر شود، افراد سالخورده و افرادی که به طور مکرر پوست خود را در معرض صابون یا مواد شوینده قرار می دهند مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

علاوه بر این، یک تاریخچه پزشکی کامل و بررسی تاریخچه خانواده می تواند به تشخیص خشکی پوست کمک کند. براساس سوابق پزشکی، سایر شرایط پزشکی ممکن است منتفی یا در نظر گرفته شود.

درمان خشکی پوست چیست؟

می توان از درمان های خارجی مانند کرم ها و لوسیون های بدن استفاده کرد که به طور موثر مشکل پوست را کنترل می کند. اغلب، با استفاده از مرطوب کننده بدون نسخه می توان پوست خشک را بهبود بخشید. پس از رد سایر علل خشکی پوست، اهداف اصلی درمان متوقف کردن خارش و ترمیم هیدراتاسیون پوست و… است.

لوسیون های مرطوب کننده سبک برای پوست های خفیف و خشک شامل موارد زیر است:

  • لوسیون ستافیل
  • لوسیون Lubriderm
  • لوسیون حلقوی

محصولات بسیار مرطوب کننده (که مشخصاً هنگام برعکس کردن از شیشه بیرون نمی آیند) برای پوست های شدیدا خشکی بسیار مناسب است که شامل موارد زیر است:

  • وازلین
  • Aquaphor
  • کرمهای استروئیدی موضعی که شامل موارد زیر هستند: 1-کرم هیدروکورتیزون 1٪ (استحکام خفیف) ،
    2-کرم پراموزون 2.5٪ (استحکام خفیف) ،
    3-کرم تریامسینولون 0.1٪ (مقاومت متوسط) ،
    4-کرم فلوکینونید 0.05٪ (استحکام قوی).

به عنوان یک قاعده کلی، فقط از کرم های خفیف کورتیکواستروئید مانند هیدروکورتیزون باید در قسمت های صورت، زیر بغل و کشاله ران استفاده شود. استفاده طولانی مدت از کرم های قوی مانند فلوکینوناید ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله نازک شدن پوست، علائم کشش و شکستگی پوست ایجاد کند.

داروهای خوراکی ضد خارش شامل موارد زیر است:

آنتی هیستامین های خوراکی مانند دیفن هیدرامین (بنادریل)، هیدروکسیزین (ویستاریل، آتاراکس) و ستیریزین (Zyrtec) ممکن است با ایجاد خستگی عمومی و همچنین کاهش خارش پوست، اجازه دهند تا فرد خواب راحت تری را تجربه کند اما آنها تأثیر مستقیمی در خود خارش ناشی از پوست خشک ندارند.

هیدروکسیزین (آتاراکس)
دیفن هیدرامین (بنادریل)

برخی از داروهای خانگی برای خشکی پوست چیست؟

روزانه دو یا سه بار کرم نرم کننده را روی پوست مرطوب بمالید.

ممکن است با گرفتن دوش یا حمام ولرم از شستشوی اضافی پوست جلوگیری شود. آب داغ و شستشوی شدید می تواند روغن های طبیعی محافظت از پوست را از بین ببرد و حتی پوست را خشک تر کند.

با استفاده از پاک کننده های ملایم ممکن است از خشکی پوست جلوگیری شود. پاک کننده های ملایم یا محصولات صابونی مانند Aveeno ،Cetaphil ، ove یا Neutrogena برای پوست های خشک و حساس توصیه می شوند. بسیاری از صابون های معطر، دئودورانت و ضد باکتری می توانند خیلی خشن باشند و روغن های طبیعی محافظ پوست را از بین ببرند.

مرطوب کننده های ویژه حاوی اسید لاکتیک (AmLactin ، Lac-Hydrin) یا اوره (Urix یا Carmol) نیز در آبرسانی پوست موثر هستند.

خشکی پوست و عوامل آن

صابون ها و پاک کننده های ملایم شامل موارد زیر هستند:

  • پاک کننده Aveeno
    پاک کننده Cetaphil
  • و…

مرطوب کننده های ملایم و بدون عطر برای پوست های خشک مناسب هستند. نرم کننده های ضخیم و چرب به بهترین وجه کار می کنند. به طور معمول، هنگامی که پوست هنوز مرطوب است، باید مرطوب کننده ها را در طی سه تا پنج دقیقه بعد از استحمام استفاده کنید.

رطوبت روی پوست و محیط برای خشک شدن پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. نگه داشتن پوست در هیدراتاسیون بهینه و استفاده از مرطوب کننده داخلی ممکن است به بهبود پوست خشک کمک کند.

عوارض احتمالی خشکی پوست چیست؟

یک عارضه گاه و بیگاه از خشکی پوست و خارش، عفونت باکتریایی ثانویه است. عفونت ها ممکن است خفیف بوده و به طور خود به خود برطرف شده یا شدیدتر بوده و ضرورت درمان آنتی بیوتیکی را نشان دهد.

خارش شدید منجر به تکرار خراشیدن ضایعات می شود، از این رو چرخه “خارش-خراش” ایجاد می شود. به دلیل تداوم این چرخه خارش، ممکن است پوست در این مناطق از ساییدگی، بسیار ضخیم شود. تکرار مالش پوست در همان ناحیه ممکن است منجر به دو بیماری مزمن پوستی موضعی به نام (lichen Simplex Chronus (LSC شود.

آیا می توان از خشکی پوست جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از خشک شدن پوست، مرطوب کردن محیط داخلی به خصوص در ماه های خشک، مانند زمستان مفید است. بعضی اوقات کاهش دفعات حمام کردن و جلوگیری از استفاده از صابون های قوی و همچنین قرار گرفتن در معرض مواد شوینده نیز ممکن است به بهبود خشکی پوست کمک کند.

پاک کننده های خشن می توانند روغن های طبیعی و … را از پوست جدا کنند. محدود کردن قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند حلال ها و پوشاک پشمی می تواند از بدتر شدن شرایط خشکی پوست جلوگیری کند.

  • از صابون ها و مواد شوینده قوی خودداری کنید.
  • از دستگاه های مرطوب کننده داخلی استفاده کنید.
  • قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند حلال ها را محدود کنید.
  • از پوشیدن لباس پشمی خودداری کنید.
  • از لباس های نخی و الیاف طبیعی استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.