پزشکی, سلامت پوست, مراقبت از پوست

اثرات مخرب کمبود ویتامین دی بر روی پوست و علائم تشخیص آن

کمبود ویتامین دی

آیا می دانستید کمبود ویتامین دی می تواند به طرق مختلف بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد؟ ویتامین D نه تنها برای سلامت استخوان شما ضروری است، بلکه نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما نیز دارد.

در این مقاله به شما می گوییم که ویتامین دی چگونه برای پوست شما مفید است، کمبود آن چگونه منجر به مشکلات پوستی مختلف می شود، چگونه علائم را شناسایی کنید و درمان های موثر کدامند.

آیا کمبود ویتامین دی می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد؟

ویتامین دی مسئول تحریک گیرنده های خاصی است که باعث ایجاد موانع پوستی می شوند، کمبود آن بر سد پوستی تأثیر می گذارد که به نوبه خود ممکن است منجر به عفونت های میکروبی مختلف شود.

کمبود ویتامین D باعث می شود، پوست شما مستعد آسیب های ناشی از عوامل محیطی مختلف مانند آلودگی، اشعه ماوراء بنفش، آب و هوای سخت، مواد شیمیایی و غیره شود و همچنین رطوبت در پوست شما کاهش می یابد که این می تواند باعث خشک و کدر شدن پوست شود.

ویتامین D برای پوست شما چه می کند؟

در ابتدا بهتر است بدانیم، ویتامین دی برای پوست شما چه کارهایی می کند تا بتوانیم بهتر عواقب کمبود آن را درک کنیم. در ادامه فواید ویتامین دی را بررسی می کنیم.

1. ویتامین دی التهاب را کنترل می کند

ویتامین D دارای خواص ضد التهابی خفیف تا متوسطی است که به درمان بیماری های التهابی پوست شما مانند اگزما، پسوریازیس، ویتیلیگو و غیره کمک می کند.

2. از پوست محافظت می کند

ویتامین دی به عنوان یک استروئید عمل می کند که تکثیر سلولی را تحریک کرده و عملکرد کلاژن ها را در پوست شما تنظیم و تثبیت می کند. یک مطالعه بر روی ویتامین D در رابطه با سرطان پوست نشان می دهد که ویتامین D از پوست شما در برابر سرطان محافظت می کند.

3. آسیب های محیطی بر روی پوست را کاهش می دهد

ویتامین D به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای پوست شما عمل می کند که به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد ناشی از عوامل محیطی مختلف کمک می کند. کمبود ویتامین دی می تواند باعث آسیب پذیری پوست شما شود.

4. گردش سلولی را عادی می کند

ویتامین D برای جلوگیری از تجمع سلول های مرده در منافذ پوست مفید است. این ویتامین برای عادی سازی گردش سلولی در پوست شما عمل می کند.

علائم کمبود ویتامین دی

خشکی پوست

برخی از علائم کمبود ویتامین دی آرام تر بوده و برخی دیگر تهاجمی تر هستند در صورت مشاهده هر یک از علائم آن، باید با پزشک مشورت کنید. البته هنگامی که متوجه هر یک از علائم تهاجمی مرتبط با کمبود ویتامین دی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند سطح ویتامین D را در بدن خود آزمایش کنید.

برخی از علائم و نشانه های رایج کمبود ویتامین D عبارتند از:

  • بیمار بودن یا مستعد ابتلا به عفونت در اغلب مواقع
  • خستگی و خواب آلودگی
  • درد در استخوان ها، به ویژه کمر درد
  • افسردگی
  • ریزش مو
  • درد عضلانی
  • افزایش وزن
  • اضطراب

سایر علائم کمبود ویتامین D که بر روی پوست منعکس می شود عبارت اند از:

1. ضایعه های پوستی

هنگامی که کمبود ویتامین D داشته باشید، ممکن است خشکی پوست و خارش همراه با ضایعات پوستی قرمز را تجربه کنید. ویتامین D به کنترل پاسخ های التهابی در پوست شما در هنگام قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی و عفونت های مختلف کمک می کند. به همین دلیل است که اغلب افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و درماتیت، سطح ویتامین D بدنشان پایین است.

2. اختلال در ترمیم زخم

ضایعه های پوستی

هنگامی که روند بهبود زخم پس از جراحت یا جراحی کند می شود، ممکن است نشانه کمبود ویتامین دی در بدن شما باشد. ویتامین D مسئول تولید ترکیباتی است که برای تشکیل پوست جدید ضروری هستند، به عنوان بخشی از فرآیند بهبود زخم، وجود این ویتامین ضروری است.

ویتامین D همچنین نقش مهمی در مبارزه با عفونت و کنترل التهاب دارد که برای بهبود مناسب زخم های پوست شما بسیار مهم است. از این رو، کمبود ویتامین D در بدن، منجر به کند شدن روند بهبود زخم پوست شما می شود. همچنین مطالعات نشان داده اند که مکمل ویتامین D، روند بهبود زخم را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D بهبود می بخشد.

3. کمبود ویتامین دی و بروز آکنه

ویتامین D با تولید سبوم در پوست مرتبط است. کمبود ویتامین D می تواند باعث عدم تعادل هورمونی و ترشح بیش از حد سبوم در غدد چربی شود. این به نوبه خود باعث ایجاد آکنه در پوست شما می شود.

در مطالعه ای در مورد مقایسه سطح ویتامین D در بیماران مبتلا به آکنه و بدون آکنه که در بین 80 نفر انجام شد، مشخص شد که حدود 49 درصد از افراد مبتلا به آکنه، کمبود ویتامین D دارند. همچنین مطالعه دیگری در مورد شواهد اولیه برای کمبود ویتامین D و آکنه نشان داد که آکنه ممکن است مانع تولید ویتامین D در پوست شما شود.

4. پیری زودرس

محققان هنوز به طور کامل درک نکرده اند که چگونه کمبود ویتامین D می تواند پیری زودرس پوست را تسریع کند. با این حال، کارشناسان معتقدند که این امر با خواص آنتی اکسیدانی و محافظت از سد پوستی که توسط ویتامین D ارائه می شود، مرتبط است.

مطالعات انجام شده نشان می دهند که پوستی که کمبود ویتامین D دارد، سریع تر دچار آفتاب سوختگی می شود که این منجر به پیری زودرس می شود. این امر همچنین باعث ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست شما در سنین پایین تر می شود.

بیماری های پوستی ناشی از کمبود ویتامین D

همانطور که دیدید کمبود ویتامین دی دارای علائم خاصی است و ویتامین دی باعث ایجاد برخی از مشکلات پوستی مختلف می شود. در ادامه با برخی دیگر از بیماری هایی که به دلیل کمبود ویتامین دی به وجود می آیند آشنا می شوید.

1. پیسی

ویتامین D در درجه اول باعث تولید ملانین در پوست شما می شود که رنگدانه تیره تری به پوست شما می دهد. کمبود آن ممکن است منجر به اختلالات پیسی شود که روی پوست لکه های سفید ایجاد می شود. همچنین مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین D با سایر اختلالات پوستی خود ایمنی نیز مرتبط است.

2. بروز خارش پوست

خارش پوست

مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D با خطر ابتلا به بیماری هایی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و اگزما مرتبط است. تحقیقات روی ویتامین D و درماتیت آتوپیک نشان می دهد که ویتامین D در درمان درماتیت آتوپیک کاملاً مؤثر است.

3.کمبود ویتامین D و ایکتیوز

ایکتیوز یک اختلال ژنتیکی پوست است که در آن پوست به شدت خشک و پوسته پوسته می شود. ایکتیوز اغلب با کمبود ویتامین D مرتبط است که مسئول اختلال در عملکرد سد پوستی است.

راه هایی برای افزایش سطح ویتامین D

ویتامین دی را می توان در برخی مواد طبیعی و حتی بدن خودمان پیدا کنیم. برای بالا بردن سطح ویتامین دی شما باید برخی اقدامات خاص را انجام دهید.

1. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

ویتامین D همچنین به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می شود. زیرا نور خورشید یکی از بهترین منابع آن است. نوع خاصی از کلسترول موجود در پوست هنگامی که در معرض اشعه UV-B خورشید قرار می گیرد به ویتامین D تبدیل می شود.

با انجام ورزش های سبک صبحگاهی، می توانید زیر نور آفتاب، تبدیل ویتامین D را در زیر پوست در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار بهبود ببخشید.

البته قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید برای مدت طولانی ممکن است منجر به آسیب زدن آفتاب به پوست شما یا آفتاب سوختگی شود. از این رو، برای قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید باید دستورالعمل های خاصی را دنبال کنید. آن ها به شرح زیر است:

دستورالعمل های دریافت ویتامین دی از طریق نور خورشید

آفتاب و ویتامین D
  • در پوست افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند، ملانین بیشتری وجود دارد و این ترکیب از تولید ویتامین D جلوگیری می کند. بنابراین، افرادی که رنگ پوست تیره دارند، باید زمان بیشتری را در مقابل نور خورشید بگذرانند تا ویتامین D کافی دریافت کنند.
  • مطالعات روی ویتامین D نشان می دهد که 8 تا 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب روزانه برای افرادی که رنگ پوست روشن تری دارند کافی است، در حالی که افراد با رنگ پوست تیره به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • با افزایش سن، تولید ویتامین D نیز در پوست کاهش می یابد. بنابراین، با افزایش سن، سعی کنید زمان بیشتری را زیر نور آفتاب صبحگاهی بگذرانید.
  • از آنجایی که ویتامین D پس از جذب اشعه خورشید از طریق پوست توسط کبد و کلیه تشکیل می شود، شکم و قسمت پشت بدن برای جذب سریع باید مستقیماً در معرض اشعه خورشید قرار گیرند.
  • پوشیدن لباس های شفاف مانند لباس های سفیدی که نور خورشید را جذب می کنند، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای جذب بیشتر بسیار مفید است

نکته: بهترین زمان برای قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید برای دریافت ویتامین D، صبح ها قبل از ساعت 10 صبح و عصر بعد از ساعت 16 است.

2. غذا های دارای ویتامین D

غذاهای دریایی و ماهی های چرب مانند سالمون، تن، آنچوی، میگو، ماهی خال مخالی، صدف، ساردین و غیره، غنی ترین منابع ویتامین D هستند. زرده تخم مرغ نیز دارای مقدار مناسبی ویتامین D است. در میان غذا های گیاهی، قارچ تنها منبع ویتامین D است.

همچنین می توانید غذا های غنی شده با ویتامین D مانند توفو، غلات آماده، شیر گاو، جایگزین های گیاهی برای شیر مانند شاهدانه، سویا، شیر بادام، ماست، آب پرتقال و غیره را نیز در نظر بگیرید.

3. مکمل ها

افرادی که قادر به دریافت ویتامین دی کافی از طریق رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیستند، می توانند برای جبران این کمبود از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. ویتامین D به دو شکل موجود است. D2 که می تواند از گیاهان مشتق شود و D3 که می تواند از حیوانات گرفته شود.

کارشناسان پیشنهاد می کنند که مصرف مکمل های D3 در مقایسه با مکمل های D2 در درمان کمبود ویتامین D بسیار موثرتر است. با این حال، وگان ها می توانند مکمل های D2 را که به طور گسترده در دسترس هستند انتخاب کنند.

چگونه کمبود ویتامین D تشخیص داده می شود؟

از نظر بالینی، کمبود ویتامین دی را می توان با استفاده از آزمایش خون 25 هیدروکسی ویتامین D تشخیص داد. اگر سطح ویتامین D خون کمتر از 12 نانوگرم در میلی لیتر باشد، فرد دچار کمبود ویتامین D است.

چه مقدار ویتامین D نیاز دارید؟

مصرف ویتامین دی

دکتر زیل توصیه می کند برای یک بزرگسال، متوسط ​​از 4000 واحد بین المللی ویتامین D3 در روز تجاوز نکنید. با این حال، دوز مصرفی به شدت کمبود ویتامین نیز بستگی دارد. پزشکان دوز ویتامین D را بر اساس وزن، سن و سطح کمبود فرد تجویز می کنند.

پروتکل انجمن غدد درون ریز مصرف دوز بالای ویتامین D3 به میزان 50000 واحد بین المللی را سه بار در هفته به مدت یک ماه یا یک بار در هفته به مدت 2 تا 3 ماه برای درمان کمبود شدید ویتامین توصیه می کند.

مهم ترین نکته:

مکمل های ویتامین D را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید. مصرف خودسرانه اغلب می تواند منجر به هیپرویتامینوز شود که به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر می گذارد.

همچنین زمان بهبودی برای کمبود ویتامین D از فردی به فرد دیگر متفاوت است. زیرا به سطح کمبود آن بستگی دارد. به طور کلی، بازگرداندن سطح ویتامین D در بدن 2 تا 3 ماه طول می کشد.

ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای عملکرد مناسب پوست شما ضروری است. علاوه بر قرار دادن پوست در معرض نور خورشید صبحگاهی، یک رژیم غذایی مناسب و مکمل های توصیه شده توسط پزشک به شما کمک می کند تا کمبود ویتامین D و در نتیجه مشکلات پوستی مرتبط را برطرف کنید.

منبع:

vedix.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.