سلامت مو, مراقبت از مو

علت درد پوست سر چیست و چگونه می توان آن را تسکین داد؟

درد پوست سر

آیا تا به حال درد عجیبی در پوست سر و ریشه مو های خود احساس کرده اید؟ سوزن سوزن شدن، سوزش یا احساس دردناک، زمانی که مو های خود را به عقب می برید. این درد شدید ممکن است به نظر برسد که از خود مو های شما می آید، اما در واقع از اعصاب پوست سر شما ناشی می شود. برای خلاص شدن از شر این درد، ابتدا باید بدانید که چرا اغلب این درد را احساس می کنید. سپس به دنبال روش های مؤثر برای درمان این درد باشید.

علت درد در پوست سر چیست؟

درد، سوزش یا سوزن سوزن شدنی که ممکن است هنگام حرکت دادن موهایتان تجربه کنید، از اعصاب زیر پوست شما ناشی می شود. این زمانی اتفاق می‌ افتد که رگ‌ های خونی پوست سر شما، ملتهب شده و اعصاب اطراف پوست را تحت فشار قرار می‌ دهد و باعث حساسیت پوست سر می‌ شود.

التهاب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند:

  • دم اسبی بستن موها یا مدل موهای پیچیده
  • واکنش به شامپو، نرم کننده مو یا سایر محصولات مو
  • پسوریازیس پوست سر
  • فولیکولیت پوست سر
  • درماتیت سبورئیک یا شوره سر
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • فشار
  • دیستزی یا سندرم سوزش مو
  • آلودگی
  • دمای شدید
  • جراحت سر
  • درد پوست سر یا آلوداینیا به عنوان یک عارضه جانبی میگرن
  • استفاده مکرر از کلاه ایمنی
  • استفاده منظم از سشوار، بیگودی و اتوی تخت

در این بین، بعضی از موارد بیشتر شایع هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی، نوعی ریزش مو است که به دلیل کشیدن مو ها به صورت محکم به عقب رخ می دهد. به عنوان مثال، افرادی که مو های خود را خیلی محکم در بالای سر خود جمع می کنند، در معرض خطر آلوپسی کششی هستند و درد پوست سر را نیز احساس می کنند.

این وضعیت به ویژه در زنانی که برای کار یا فعالیت های تفریحی از مدل مو های تنگ استفاده می کنند، مانند رقصندگان باله رایج است. آلوپسی کششی باعث حساسیت و سوزش پوست سر می شود.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک، نوعی اگزما است که تمایل دارد در پوست چرب ایجاد شود. به دلیل وجود فولیکول های چرب است که پوست سر در برابر درماتیت سبورئیک آسیب پذیر می شود. این وضعیت در بزرگسالان 30 تا 60 ساله شایع است.

آلودینیا

آلودینیا باعث واکنش های درد غیر طبیعی مانند احساس درد پوست سر، هنگام حرکت مو می شود. برخی از بیماری ها می توانند باعث آلودینیا شوند، از جمله فیبرومیالژیا، نورالژی سه قلو و نوروپاتی دیابتی.

چگونه درد پوست سر را برطرف کنیم؟

جلوگیری از درد پوست سر

1. درمان بیماری های زمینه ای

اگر درد پوست سر، برای شما یک علامت معمولی است، با متخصص پوست خود مشورت کنید تا متوجه شوید که آیا یک بیماری زمینه ای وجود دارد یا خیر. می توانید با کمک برس، به آرامی مو های خود را معاینه کنید تا ببینید که آیا پوسته ای وجود دارد یا خیر. اگر متوجه آن ها شدید، ممکن است اگزما، پسوریازیس یا شوره سر داشته باشید.

اگر درد پوست سر شما به دلیل سردرد باشد، یک مسکن می تواند علائم را تسکین دهد. فولیکولیت، یکی دیگر از عفونت های ملتهب پوست سر است. پزشک ممکن است یک پاک کننده ضد باکتری و یک آنتی بیوتیک برای خلاص شدن از شر عفونت برای شما تجویز کند.

2. مراقبت های ناملایم مو را متوقف کنید

اگر درد شما به دلیل واکنش آلرژیک ناشی از یک محصول مراقبت از مو است، اولین قدم این است که استفاده از این محصول را متوقف کنید. به مو ها و پوست سر خود کمی استراحت بدهید و تا زمانی که این وضعیت کاهش نیابد، از روغن یا نرم کننده استفاده نکنید.

3. ماساژ پوست سر با روغن های اساسی

روغن‌ های ضروری، مانند اسطوخودوس و رزماری می‌ توانند زخم‌ هایی را که ممکن است باعث درد پوست سر شوند درمان کنند. همیشه ابتدا از روغن حامل برای رقیق کردن استفاده کنید. روغن را با نوک انگشتان یا مقداری پنبه، به طور یکنواخت روی پوست سر و مو های خود بمالید. به مدت 15 دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بعد با شامپوی ملایم بشویید.

4. درمان های خانگی موضعی

آب لیمو

آب لیمو برای درمان حساسیت و درد پوست سر

آب لیمو ضد التهاب است، به این معنی که می تواند درد و حساسیت پوست سر را تسکین دهد. علاوه بر این، لیمو اسیدی است و می تواند PH پوست سر شما را بازگرداند. چند قطره آب لیمو را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید، 5 دقیقه ماساژ دهید و بشویید.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا برای تسکین درد پوست سر

آلوئه ورا، ضد التهاب است و برای درد پوست سر شما، بسیار تسکین دهنده است. یک برگ تازه آلوئه ورا را باز کنید تا پالپ یا آب آن گرفته شود. آن را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس آن را با آب خالی بشویید. روز بعد می توانید مو های خود را شامپو کنید.

5. دارو های OTC/شامپو

اگر درد پوست سر شما به دلیل عفونت یا شوره سر است، می توانید از دارو ها و شامپو های OTC (بدون نسخه) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر به یک محصول واکنش آلرژیک داشته اید از موادی مانند الکل، عطر ها، رنگ ها، پارابن ها و سولفات ها در شامپو های خود اجتناب کنید.

همیشه از شامپو ها و نرم کننده های مناسب مو هایتان استفاده کنید. اگر درد پوست سر و علائمی مانند پوسته پوسته‌ های ناشی از شوره سر با دارو های OTC از بین نمی‌ رود، از پزشک خود بخواهید شامپو های قوی‌ تری به شما بدهد.

اگر درد پوست سر شما همراه با لکه های پوسته پوسته، ریزش مو یا مناطق خونریزی همراه است، به متخصص پوست مراجعه کنید.

چگونه از درد پوست سر جلوگیری کنیم؟

برای محافظت از مو ها و جلوگیری از این نوع درد، نکاتی برای تمام انواع مو ها وجود دارد که می توانید رعایت کنید:

  • همیشه برچسب محصولات مراقبت از مو را بخوانید تا از خرید هر گونه محصولات حاوی مواد آلرژیک خودداری کنید.
  • دم اسبی بلند، دم اسبی بالا، بافتن مو و…، می تواند باعث درد شود. سعی کنید اکثر اوقات، مو های خود را آزاد بگذارید.
  • همیشه مو های خود را با یک شانه دندانه پهن به آرامی برس بزنید.
  • با استفاده از مدیتیشن یا یوگا، استرس را از خود دور کنید.
  • برای جلوگیری از درد پوست سر و آسیب مو، زمان ایستادن در آفتاب را محدود کنید.

سخن پایانی

درد پوست سر، یک سناریوی موقتی است که اکثر اوقات از مو های سفت، ناشی می شود. با استفاده از شامپو های ملایم می توان آن را، درمان کرد. با این حال، برای درد مزمن پوست سر، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع: skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.