سلامت پوست, مد و فشن, مراقبت از پوست

تفاوت ماسک و اسکراب چیست؟ + انواع ماسک و اسکراب

تفاوت ماسک و اسکراب

برخی افراد در مورد تفاوت ماسک و اینکه اسکراب چیست گیج می شوند و فکر می کنند هر دو محصول کاربردی یکسان دارند. اما آن ها در واقع دو فایده کاملاً متفاوت برای پوست دارند! چون ماسک و اسکراب (لایه بردار) دو چیز متفاوت، با کاربردی متفاوت هستند!

آیا شما هم تفاوت ماسک و اسکراب را نمی دانید؟! برای کسب اطلاع از تفاوت و انواع آن این مقاله را بخوانید!

ماسک چیست؟

ماسک، یک روش درمانی پر کاربرد برای تقویت و آب رسانی به پوست می باشد.

معرفی انواع ماسک:

در اینجا انواع مختلف ماسک را نام برده ایم و در ادامه به توضیح مختصری درباره هر کدام می پردازیم:

  1. ماسک های کرم
  2. ماسک ژل
  3. ماسک های سفالی
  4. ماسک های ورق

1- ماسک های کرم

این اسم به دلیل بافت کرمی آن نام گذاری شده است. در دنیای ماسک صورت و بدن، از این ماسک انواع زیادی وجود دارد که می توان ماسک گیاهی آبرسان، ماسک خاک رس، ماسک زغال فعال و ماسک میوه ای آنتی اکسیدان و… را نام برد.

به عنوان مثال:

  • استفاده از ماسک گیاهی آبرسان، برای انواع پوست های حساس، خشک و بسیار خشک بسیار مناسب است. زیرا باعث افزایش تصاعدی رطوبت پوست می شود.
  • هم چنین استفاده از ماسک خاک رس برای پوست چرب بسیار مناسب است، زیرا می تواند چربی ها را از بین ببرد و منافذ پوست را کوچک کند.

نکته: انواع مختلف ماسک خاک رس برای جذب و تصفیه روغن بسیار مناسب هستند.

مزایا:

استفاده از این مدل ماسک، به شما این امکان را می دهد تا به صورت هم زمان و در هر قسمت از صورت از آن بهره ببرید. مثلا: ماسک مخصوص پوست چرب را بر روی قسمت t شکل صورت و ماسک آبرسان را بر روی چانه و گونه ها استفاده کنید.

ماسک کرمی

2- ماسک ژلاتینی

ماسک های ژل، رطوبت پوست را افزایش می دهند، بدون این که چربی اضافه کنند.

مزایا و کاربرد آن:

  • استفاده از آن برای پوست های چرب، مستعد آکنه، کم آب و مختلط بسیار مناسب است.
  • از آن جا که دمای آن ها سرد است، معمولاً برای آرام سازی پوست ملتهب بسیار مناسب هستند. هم چنین می توانید برای خنک شدن بیشتر، آن ها را در یخچال قرار دهید!
استفاده از ماسک ژلاتینی

3- ماسک های سفالی

بسیاری از مردم احساس کشیدگی که ماسک سفالی به پوست آن ها می دهد را دوست دارند. در حقیقت، این ماسک ها برای جذب چربی بهترین هستند، بنابراین برای پوست های چرب و مستعد آکنه بسیار مناسب است.

اما استفاده از ماسک سفالی بر روی پوست خشک یا کم آب، آن را خشک می کند، بنابراین توصیه نمی شود.

ماسک های سفالی

4- ماسک های ورق

ماسک های ورق یا ماسک نقابی از ورق های نازک پنبه ساخته شده و در انواع مختلف سرم مرطوب کننده اشباع می شوند. از آن جا که فاقد چربی هستند، برای انواع پوست بسیار مناسب هستند.

ماسک ورق یا ماسک نقابی یک بار مصرف بوده و استفاده از آن ها بسیار آسان و راحت است و حتی می توان از آن در مسافرت ها استفاده کرد، زیرا هم بسیار کم جا می گیرد و هم این که پس از مصرف آن نیاز به هیچ گونه شست و شویی ندارد.

در صورتی که پس از مصرف، مواد ماسک بر روی پوست باقی ماند، فقط کافی است برای دفع باقی مانده سطح پوست، پوست را ماساژ دهید تا مواد جذب پوست شود.

استفاده از ماسک ورق یا نقابی

نکته!

در زمان خرید این ماسک ها حتماً روی بسته بندی آن را بخوانید! تا از مزیت آن نسبت به پوست خود آگاه باشید (مثلاً: ماسک مرطوب کننده، ماسک آبرسان، ماسک آرام بخش، ماسک ضد چروک و …).

اسکراب چیست؟

به نحوه از بین بردن سلول های مرده سطح پوست اسکراب (لایه برداری) گفته می شود.

کاربرد اسکراب (لایه بردار) چیست؟

هر 30 روز یک بار در طی فرآیند تقسیم سلول، پوست با انبوهی از سلول های مرده رو به رو می شود. در برخی مواقع سلول های مرده به طور کامل از پوست جدا نمی شوند و اگر سلول های مرده در سطح پوست باقی بمانند، دچار خشکی پوست، پوسته پوسته شدن و انسداد منافذ پوستی می شویم.

بنابراین، لازم است تا با روش های فیزیکی و شیمیایی آن ها را از سطح پوست جدا کنیم.

تفاوت ماسک و اسکراب

مزایای اسکراب (لایه بردار)

  • با انجام اسکراب (لایه برداری)، پوست خشک و خشن از بین می رود و بافت پوست نرم تر و روشن تر می شود.
  • بنابراین با این کار، پوست را مجبور می کنید تا سلول های پوستی جدیدتر و سالم تری را تولید کند.
  • هم چنین باعث می شود محصولات مراقبت از پوست، بهتر در پوست جذب شوند. به همین جهت اسکراب در فرآیند مراقبت از پوست از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چگونگی نحوه انجام اسکراب؟

نحوه انجام اسکراب (لایه برداری) به طور کلی به صورت فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود. در ادامه به توضیح مختصری درباره هر دو روش می پردازیم:

1- اسکراب (لایه بردار) فیزیکی

در این روش با استفاده از مواد دانه ای مانند: شکر، دانه های جوجوبا، سیلیس یا بلورهای منیزیم سطح پوست را به آرامی ماساژ می‌دهیم تا سلول های مرده، از روی سطح پوست جدا شوند.

بیشتر بدانید: انواع ماسک روغن جوجوبا برای پوست و مو

2- اسکراب (لایه بردار) شیمیایی

از کلمه شیمیایی نترسید! هیچ ماده شیمیایی در آن ها وجود ندارد، اما از نظر فنی این یک واکنش “شیمیایی” است که روی پوست اتفاق می افتد، زیرا سلول های مرده پوست را حل می کند.

این نوع اسکراب ها معمولاً از میوه ها و گیاهانی مانند: پاپایا، کدو تنبل، نیشکر، قره قاط، گیلاس و حتی ماست ساخته می شود.

تفاوت ماسک و اسکراب چیست؟

اساساً ماسک و اسکراب وظیفه از بین بردن سلول های مرده سطح پوست و مراقبت و تقویت از پوست را بر عهده دارند. تفاوت در این است که چگونه این کار را انجام می دهند.

از تفاوت های ماسک و اسکراب این است که اسکراب ها معمولاً به صورت فیزیکی این پاک سازی را انجام می دهند، یعنی در ترکیبات خود دانه های ریزی دارند که با لغزش این دانه ها بر سطح پوست، سلول های مرده را از سطح پوست پاک سازی می کنند.

اما می توان گفت با این که دانه های ریز در ماسک ها وجود ندارد، اما ماسک ها نسبت به اسکراب ها به طور عمیق تری پاک سازی پوست را انجام می دهند.

سخن آخر

یکی از سوالاتی که من همیشه در هنگام مشاوره صورت از مشتریان می پرسم این است که آیا پوست خود را لایه برداری می کنند و اغلب این پاسخ را می شنوم “بعضی اوقات ماسک می زنم”. ابتدا لازم است تا تفاوت ماسک و اسکراب را بدانیم و سپس در مورد تقویت و لایه برداری پوست اقدام کنیم.

به طور کلی، پوست شما ممکن است در زمان های مختلف به چیزهای مختلفی نیاز داشته باشد و این سوال برای شما پیش آید که آیا هر نوع پوستی می تواند از ماسک و اسکراب استفاده کند؟ بله، هر نوع پوستی می تواند از لایه برداری و ماسک بهره مند شود، اما بهتر است از ماسک و لایه بردار متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

منبع: www.babeandbeauty.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.