سلامت پوست, مراقبت از پوست

آیا یائسگی باعث خارش پوست می شود؟ راه های جلوگیری و درمان چیست؟

خارش پوست یائسگی

زنان در دوران یائسگی علائم مختلفی را تجربه می کنند. از گرگرفتگی گرفته تا نوسانات خلقی، خشکی واژن و خارش پوست. سطوح متغیر هورمون علت دومی است که می تواند از خارش خفیف تا شدید متغیر باشد.
اگر پوست شما خارش دارد و یائسگی را پشت سر می گذارید، راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد.
از داروهای خانگی گرفته تا درمان های پزشکی، در این مقاله ما می خواهیم در مورد خارش پوست در دوران یائسگی و نحوه درمان آن صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه با ما همراه باشید.

یائسگی و خارش

یکی از تغییراتی که در دوران یائسگی در بدن زنان ایجاد می شود، از دست دادن هورمون استروژن است. استروژن با تولید کلاژن که یک عنصر اساسی برای ساخت پوست است، ارتباط دارد.

همچنین استروژن مربوط به تولید روغن های طبیعی است که پوست شما را مرطوب نگه می دارد. کمبود کلاژن و روغن های طبیعی می تواند باعث نازک شدن پوست و خارش آن شود.

در حالی که پوست تمام بدن شما خشک و خارش دار می شود، مناطق رایج تری که ممکن است در دوران یائسگی دچار خارش شوند عبارت اند از، صورت (ناحیه T)، پشت، گردن، قفسه سینه، زیر بغل، آرنج، پوست سر، ناحیه اطراف گوش است و بازوها و پاها.

خارش پوست یائسگی

در دوران یائسگی، ممکن است تغییرات دیگری را در پوست خود تجربه کنید، مانند:

  • آکنه
  • راش یا بثورات پوستی
  • رنگدانه
  • چروک شدن
  • بیماری های پوستی نادر دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در دوران یائسگی تجربه کنید، مانند پارستزی.

انواع خارش در دوران یائسگی

درماتیت تماسی

زمانی که پوست دچار خشکی و خارش می شود، می تواند به صابون های حاوی مواد شیمیایی، شامپوها و مواد شوینده واکنش نشان دهد. تحریک ناشی از این ها می تواند باعث خارش بیشتر شود.

پارستزی

در دوران یائسگی، برخی از زنان ممکن است احساس کنند انگشتان پا و انگشتان دستشان بی حس می شود یا احساس سوزن سوزن شدن در پوست خود دارند. این به عنوان پارستزی شناخته می شود

همچنین ممکن است دچار گرفتگی عضلانی شوید که بعد از نشستن طولانی مدت در یک حالت ایجاد می شود.
یکی دیگر از اشکال نادر پارستزی در دوران یائسگی احساس خزیدن حشرات بر روی پوست فرد است که به عنوان formication شناخته می شود.

خارش می تواند در برخی از نقاط بدن خفیف و در برخی دیگر شدید باشد یا همه جا یکنواخت باشد. گاهی اوقات خارش می تواند آن قدر شدید باشد که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد.

با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید عفونت دیگری که باعث خارش می شود ندارید.

خشکی پوست در دوران یائسگی همچنین می تواند علائمی مانند بثورات، قرمزی پوست و برآمدگی داشته باشد. بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید این علائم به هیچ بیماری یا مشکل پوستی دیگری مربوط نمی شود.

خارش دستگاه تناسلی

زنانی که اغلب خشکی واژن را تجربه می کنند، بیشتر مستعد این نوع خارش هستند که به خارش ولوار معروف است. همچنین می تواند همراه با خارش، باعث احساس سوزش شود.

خارش واژن به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد می شود که باعث خشک شدن بیشتر بافت های واژن می شود و باعث نازک شدن پوست در آن ناحیه می شود.
این وضعیت، آتروفی واژن نامیده می شود و با خارش یا درد واژن مشخص می شود.

خارش واژن در دوران یائسگی نیز می تواند به دلیل حساسیت یا تحریک به مواد شیمیایی موجود در صابون ها ایجاد شود. بنابراین مراجعه به متخصص زنان توصیه می شود.

روش های درمان خارش پوست دوران یائسگی

درمان های خانگی

1. از مرطوب کننده استفاده کنید

یکی از بهترین راه ها مرطوب کردن پوست است که از خشکی و خارش جلوگیری می کند. از مرطوب کننده ای استفاده کنید که سرشار از نرم کننده است و می تواند به عمق پوست نفوذ کند. همچنین می توانید از ژل آلوئه ورا یا لوسیون کالامین استفاده کنید.

رفع خارش پوست یائسگی با استفاده از مرطوب کننده

2. حمام بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر که از جو دوسر ریز آسیاب شده تهیه می شود، یک درمان موثر است. می توانید با محصولی که حاوی جو دوسر است دوش بگیرید تا به تسکین خارش پوست تان کمک کند. همچین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله روش ایجاد حمام بلغور جو دوسر را برای کمک به تسکین خارش پوست تان مطالعه کنید.

3. ویتامین C

یکی از راه های موثر برای رفع خارش پوست در دوران یائسگی استفاده از ویتامین سی است. ویتامین C نقش مهمی در ایجاد کلاژن در پوست دارد. ویتامین C می تواند به ترمیم آسیب های پوستی کمک کرده و از خشکی، نازک شدن و خارش پوست جلوگیری کند.

شما می توانید ویتامین C را از طریق مصرف مرکبات یا به صورت مکمل در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین می توانید از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی استفاده کنید.

بهترین محصولات حاوی ویتامین C در “فروشگاه اینترنتی زیپلین”

4. مکمل های گیاهی

مکمل های گیاهی ممکن است علائم یائسگی را تسکین دهند. اما قبل از شروع مکمل های گیاهی، باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی مکمل های گیاهی ممکن است با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.
عصاره سویا و کرم حاوی چریش می تواند علائم خارش یائسگی را کاهش دهد.

درمان های پزشکی

1. کرم های استروئیدی

بر اساس شرایط شما، در صورت خارش شدید پوست یا التهاب، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای استفاده موضعی تجویز کند.

کورتیکواستروئیدها که معمولاً تجویز می شوند حاوی هیدروکورتیزون یا سایر استروئیدها هستند و به صورت اسپری، لوسیون و ژل در دسترس هستند. اگر مشکل چندان شدید نیست، ممکن است کرم OTC (بدون نسخه) برای درمان خارش تجویز شود. اینها حاوی مقدار کمی هیدروکورتیزون هستند.

2. درمان جایگزینی هورمون (HRT)

یکی از معروف ترین پروتکل های درمانی پزشکی برای یائسگی، HRT است. خارش پوست را نیز درمان می کند، زیرا افزایش هورمون ها، کلاژن و تولید روغن طبیعی را بازیابی می کند.

با این حال، HRT دارای عوارض جانبی و خطراتی است.

عوارض جانبی HRT شامل نفخ، بی اختیاری ادرار، تغییر رنگ پوست، خونریزی واژن و درد شدید سینه ها است. خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، بیماری قلبی و سرطان سینه و همچنین سرطان رحم را افزایش می دهد.

تا اینجا که روش های درمان و رفع خارش پوست در دوران یائسگی را فهمیدید، بهتر است برای جلوگیری از آن نکات زیر را بخوانید.

نکاتی برای جلوگیری از خارش پوست در دوران یائسگی

  1. مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست شما رطوبت مورد نیاز خود را دریافت کند.
  2. مکمل هایی مانند روغن گل مغربی شناخته شده که به تسکین علائم کمک می کند.
    محصولات موضعی حاوی گاما لینولنیک اسید (GLA) و پپتیدهای کلاژن می توانندموثر باشند.
  3. حداقل حدود 7-8 ساعت، خواب کافی داشته باشید.
  4. برای جلوگیری از آسیب ناشی از آفتاب که می تواند پوست شما را بیشتر خشک کند، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  5. از استعمال دخانیات و مصرف الکل خودداری کنید، زیرا هر دو باعث خشک شدن بیشتر پوست می شوند.
  6. از رژیم غذایی متعادل یعنی از غذاهای طبیعی بیشتر و از غذاهای فرآوری شده کمتر استفاده کنید.
  7. رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به کاهش خشکی پوست کمک کند.
  8. به طور منظم ورزش کنید. یوگا به کاهش علائم یائسگی کمک می کند و همچنین می تواند سطح هورمون شما را منظم کند.
  9. یک سبک زندگی بدون استرس داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تمرینات یوگای صورت برای بهبود پوست

10. از محصولات پوستی استفاده کنید که عطرهای قوی نداشته باشند.
11. سعی کنید با آب ولرم یا آب سرد دوش بگیرید. آب داغ چربی های طبیعی و رطوبت موجود در پوست را از بین می برد.
12. بلافاصله پس از استحمام از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید تا از خشک شدن پوست تان جلوگیری شود. تا حد امکان از صابون یا پاک کننده ملایم استفاده کنید.
13. از آنجا که پوست تمام بدن شما ممکن است خارش داشته باشد، وسوسه خاراندن محل خارش شدید است. بنابراین سعی کنید نواحی دارای خارش را خارش ندهید. زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می شود.
14. ناخن های خود را کوتاه کرده و کوتاه نگه دارید تا حتی اگر ناخواسته در خواب پوست خود را خارش دادید، به پوست تان آسیب نرسانید.

سخن آخر

بیشتر زنان در دوران یائسگی دچار خشکی و خارش پوست می شوند. در حالی که هنوز مشخص نیست کدام قسمت از بدن شما ممکن است بیشتر خارش داشته باشد، راه هایی برای درمان و جلوگیری از خشک شدن پوست و خارش وجود دارد.
یک روش زندگی سالم و برخی اقدامات پیشگیرانه می تواند کمک کننده باشد.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید باشد موفق و پیروز باشید.

منابع: healthlineskinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.