سلامت پوست, مراقبت از پوست

خواص روغن گلرنگ برای پوست ؛ فواید، نحوه استفاده و عوارض جانبی

خواص روغن گلرنگ

استفاده از روغن گلرنگ برای پوست آن طور که باید رایج نیست. این روغن از دانه های گلرنگ استخراج می شود و خاصیت نرم کنندگی، ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. با صاف نگه داشتن پوست و مرطوب نگه داشتن آن به بهبود ظاهر آن کمک می کند. در این مقاله به خواص روغن گلرنگ برای مراقبت از پوست، انواع آن، نحوه استفاده و عوارض جانبی احتمالی آن می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

روغن گلرنگ چیست و چگونه ساخته می شود؟

روغن گلرنگ از دانه های گیاه گلرنگ Carthamus tinctorius استخراج می شود. این گیاه بومی مصر، شرق آسیا و سواحل غربی آمریکای شمالی است. روغن گلرنگ از روش های پرس سرد یا استخراج با حلال معمولی به دست می آید. این روغن به دلیل طعم سبکی که دارد یک روغن غذایی شناخته شده است. اما محبوبیت آن در صنعت مراقبت از پوست در حال افزایش است.

روغن گلرنگ چیست

روغن گلرنگ دارای محتوای اسید لینولئیک است که برای پوست مفید است. جدای از آن، فواید بسیار دیگری برای پوست دارد که در ادامه خواهیم گفت.

خواص روغن گلرنگ برای پوست

1. درمان اختلالات پوستی

روغن گلرنگ برای درمان عفونت های پوستی استفاده می شود. همچنین ممکن است به کاهش خطر سرطان پوست کمک کند. این روغن همچنین به تسریع بهبود زخم کمک می کند.

بیشتر بخوانید: سرطان پوست چیست؟ علائم و روش های درمان آن چگونه است؟

2. دارای خواص ضد میکروبی

این روغن دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی است. با مخمرها، قارچ ها و باکتری هایی که مانع بهبود زخم می شوند مبارزه می کند.

3. فواید تغذیه ای ارائه می دهد

روغن گلرنگ اغلب در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان نرم کننده استفاده می شود. سرشار از اسیدهای چرب اولئیک، لینولئیک و امگا 6 است. محتوای بالای اسید لینولئیک ظاهر پوست را بهبود می بخشد.

همچنین از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند. اسید لینولئیک حاوی ویتامین های A، D، E و K است. ویتامین E به بهبود سلامت پوست کمک می کند. روغن گلرنگ به درمان کمبود اسیدهای چرب ضروری کمک می کند و پوست تحریک شده و ساییده شده را تسکین می دهد.

4. ملانین را مهار می کند

دانه های گلرنگ حاوی مشتقات سروتونین و آکاستین هستند که از تشکیل ملانین جلوگیری کرده و به بهبود رنگ پوست کمک می کنند. این نشان می دهد که این روغن می تواند به روشن شدن حلقه های تیره زیر چشم، لکه های تیره و سایر تغییر رنگ های پوست کمک کند.

5. افزایش رطوبت پوست

روغن گلرنگ پوست را مرطوب کرده و از آن محافظت می کند. هیدراتاسیون پوست را افزایش می دهد و از از دست دادن آب در پوست جلوگیری می کند. همچنین این روغن عملکرد سد پوست را تنظیم می کند.

6. تسکین پوست

روغن گلرنگ دارای خواص ضد التهابی است که از پوست محافظت می کند. همچنین می توان از آن برای درمان آکنه و جوش نیز استفاده کرد.

7. دارای خواص آنتی اکسیدانی

روغن گلرنگ حاوی پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و کلروفیل ها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی هستند. این خواص آنتی اکسیدانی به مبارزه با آسیب اکسیداتیو و ارتقای سلامت پوست کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که کرم های حاوی روغن گلرنگ ممکن است از آسیب نور جلوگیری کرده و علائم پیری پوست را کاهش دهد.

این ها خواص روغن گلرنگ برای پوست بود. آیا می دانید روغن گلرنگ در دو نوع وجود دارد؟

انواع روغن گلرنگ

1. روغن گلرنگ معمولی

این روغن غلیظ و بی بو است. از دانه های گلرنگ استخراج می شود و می توان از آن برای پخت و پز و مصارف آرایشی و دارویی استفاده کرد.
استفاده از آن روی پوست بی خطر است. روغن گلرنگ معمولی را می توان بیشتر به دو نوع طبقه بندی کرد که با محتوای اسیدهای چرب غیر اشباع آنها متمایز می شوند.

2. روغن گلرنگ لینولئیک

این روغن سرشار از اسیدهای چرب چند غیر اشباع است. حاوی 68-79 درصد اسید لینولئیک است که به دلیل محتوای بالای اسید لینولئیک، اغلب در لوازم آرایشی مراقبت از پوست نیز استفاده می شود.

3. روغن گلرنگ اولئیک

این روغن سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است. به دلیل محتوای چربی و اشباع کمتری که دارد، عمدتاً به عنوان روغن خوراکی در صنایع غذایی استفاده می شود.

4. اسانس گلرنگ

این روغن از گلبرگ های گلرنگ استخراج و فشرده و تقطیر می شود. می توان آن را با سایر روغن های ضروری و حامل برای افزایش مزایای مراقبت از پوست ترکیب کرد. این روغن قابل خوردن نیست، بلکه فقط به صورت موضعی استفاده می شود.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از روغن گلرنگ برای سلامت پوست خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن گلرنگ برای پوست

نحوه استفاده از روغن گلرنگ برای پوست

1. روغن گلرنگ برای آکنه

روغن گلرنگ دارای خواص ضد التهابی است و اغلب در درمان آکنه ولگاریس و جوش استفاده می شود. این روغن همچنین باعث بهبود زخم می شود و به بهبود ضایعات آکنه یا اسکار کمک می کند.

مواد لازم:

  • عسل، 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • بلغور جو دوسر، 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • روغن گلرنگ 1 تا 2 قاشق غذاخوری

روش استفاده:

  1. عسل، بلغور جو دوسر و روغن گلرنگ را با هم ترکیب کنید.
  2. این ترکیب را کاملا هم بزنید.
  3. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند.
  4. سپس صورت خود را کمی خیس کنید و به آرامی مالش دهید تا این ماسک از روی صورت تان پاک شود.
  5. صورت خود را با آب سرد تمیز کرده و خشک کنید.
  6. در آخر از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

2. روغن گلرنگ برای اگزما

اگزما یک بیماری التهابی پوستی همراه با خارش است که سد پوستی را ناکارآمد می کند. بهترین گزینه های درمانی آن شامل استفاده از نرم کننده ها و محصولات ضد التهابی موضعی است.

روغن گلرنگ برای بهبود عملکرد سد محافظ پوست، شناخته شده است. همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند.

مواد لازم:

  • روغن گلرنگ چند قطره یا به میزان لازم

توجه: می توانید روغن گلرنگ را با اسانس نیز ترکیب کنید.

روش استفاده:

  1. روزی یک یا دو بار کمی روغن گلرنگ را به محل آسیب دیده بمالید و بگذارید کاملا جذب شود.
  2. همچنین می توانید آن را قبل از رفتن به رختخواب به محل مورد نظر بمالید و بگذارید یک شب بماند.

3. روغن گلرنگ برای چین و چروک

روغن گلرنگ به دلیل داشتن اسید لینولئیک برای بهبود بافت پوست و ترویج تجدید سلول های پوست شناخته شده است. استفاده روزانه از آن سلامت و رنگ پوست شما را بهبود می بخشد. خواص آنتی اکسیدانی روغن گلرنگ به مبارزه با علائم پیری از جمله چین و چروک پوست کمک می کند.

مواد لازم:

  • روغن گلرنگ چند قطره یا به میزان لازم

روش استفاده:

  1. هر شب قبل از اینکه به رختخواب بروید، روغن گلرنگ را به صورت خود بمالید. صبح روز بعد آن را بشویید.
  2. همچنین می توانید آن را با روغن های ضروری دیگر مانند اسطوخودوس یا روغن درخت چای مخلوط کنید. روغن گلرنگ حتی ممکن است به عنوان جایگزینی برای مرطوب کننده نیز استفاده شود.

4. روغن گلرنگ برای حلقه های تیره زیر چشم و روشن کننده پوست

قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید، آسیب های محیطی و سایر عوامل بیرونی بر سلامت پوست تأثیر می گذارد. این آسیب به صورت علائم اولیه پیری، حلقه های تیره زیر چشم، لکه های تیره، تغییر رنگ و آسیب نوری ظاهر می شود.

روغن گلرنگ برای حلقه های تیره زیر چشم

روغن گلرنگ را می توان برای مهار ملانین استفاده کرد. ممکن است به روشن شدن حلقه های تیره، لکه های تیره و سایر تغییر رنگ های پوست کمک کند.

بیشتر بخوانید: روش های درمان حلقه های سیاه زیر چشم با استفاده از آلوئه ورا

مواد لازم:

  • روغن گلرنگ چند قطره

روش استفاده:

  1. قبل از خواب چند قطره روغن گلرنگ را با نوک انگشتان خود به آرامی دور چشم خود بمالید. این روغن به عنوان یک سرم عالی برای زیر چشم عمل می کند.

5. روغن گلرنگ برای افزایش رطوبت پوست

یکی دیگر از خواص روغن گلرنگ برای پوست افزایش رطوبت پوست است. بافت غیر چرب روغن گلرنگ، آن را به یک مرطوب کننده عالی پوست تبدیل می کند. این روغن شبیه به یک مرطوب کننده است و به حفظ تعادل رطوبت پوست شما کمک می کند.

مواد لازم:

روغن گلرنگ: چند قطره

روش استفاده:

  1. اگر از ماسک صورت مبتنی بر روغن استفاده می کنید، می توانید آن روغن را با روغن گلرنگ جایگزین کنید یا چند قطره روغن گلرنگ را به آن اضافه کنید.
  2. برای استفاده روزمره، 15 قطره گلرنگ را به یک بطری اضافه کنید. آن را با روغن حامل دیگری ترکیب کنید (می توانید از روغن بادام شیرین یا هسته انگور استفاده کنید).
  3. مقدار کمی از مخلوط را دو بار در روز روی صورت خود بمالید. در طول روز از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می کند و اگر در طول شب بماند، صورت را مرطوب نگه می دارد.

آیا می توان هر چند بار از روغن گلرنگ استفاده کرد؟ یا عوارضی هم دارد؟

عوارض جانبی روغن گلرنگ

روغن گلرنگ در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده ها و لوسیون های برنزه کننده استفاده می شود. به طور کلی بی خطر و غیر سمی در نظر گرفته می شود. اغلب برای درمان ساییدگی پوست و پوست تحریک شده استفاده می شود.

با این حال، مطالعه‌ ای که بر روی حیوانات انجام شد نشان داد که روغن گلرنگ رقیق‌ نشده ممکن است باعث تحریک پوست شود.
روغن گلرنگ همچنین ممکن است کمی کومدوژنیک باشد که ممکن است پوست را تحریک کند. بنابراین، برای بررسی هرگونه واکنش نا مطلوب یا آلرژیک به پوست، باید آزمایش تست پچ پوستی انجام شود.

روغن گلرنگ شبیه روغن آفتابگردان است که به دلیل فواید پوستی شناخته شده است. بنابراین چه چیزی روغن گلرنگ را از روغن آفتابگردان متمایز می کند؟

تفاوت روغن آفتابگردان با روغن گلرنگ برای پوست

وقتی صحبت از مراقبت از پوست می شود، روغن آفتابگردان نسبتاً شبیه روغن گلرنگ است. هر دو حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک هستند. آنها عملکرد سد پوست را بهبود می دهند و نرم کننده های فوق العاده ای هستند که سلامت پوست را بهبود می بخشند.

با این حال، روغن گلرنگ به اندازه روغن آفتابگردان شناخته شده و مورد تحقیق نیست. همچنین در مقایسه با روغن آفتابگردان، محتوای چربی اشباع کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز روغن آفتابگردان برای پوست و مو

سخن آخر

روغن گلرنگ یک مکمل عالی برای روتین مراقبت از پوست شما است. از پوست محافظت کرده و ظاهر آن را بهبود می بخشد و علائم پیری را کاهش می دهد. با این حال، از روغن گلرنگ رقیق نشده استفاده نکنید. زیرا ممکن است پوست را تحریک کند. انجام تست پچ قبل از استفاده از روغن می تواند کمک کننده باشد.

امیدوارم مقاله خواص روغن گلرنگ برای پوست برایتان مفید باشد.

منبع: stylecraze

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.