سلامت پوست, مراقبت از پوست

درمان آفتاب سوختگی در ناحیه صورت و بدن با استفاده از روش های ساده

درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی در ناحیه صورت بسیار مهم است چرا که بیشتر در معرض دید است. با استفاده از روش های ساده می توان درمان آفتاب سوختگی بدن را سرعت بخشید که در این مطلب چند راهکار را ارائه می دهیم.

آفتاب روی بدن انسان تاثیر می گذارد. البته بدن می تواند در مقابل آن با جلو راندن رنگدانه ها به سطح پوست مانع آسیب جدی شود. این روند فقط برا ی مدت کوتاهی رنگ پوست را تغییر می دهد. اما اگر مدت زمان ایستادن در زیر نور آفتاب زیاد باشد، رنگ دانه ها می سوزند. همچنین اگر پوست حساس باشد، دچار سوختگی می شود. سوختگی اکثرا در تابستان و در تفریح و سفر و در ساحل دریا پیش می آید و در کودکان بیشتر است. به این دلیل که معمولا تمایلی به استفاده از لباس ها و کرم های محافظت کننده ندارند و بیشتر در معرض آفتاب هستند، دچار آفتاب سوختگی می شوند.

پیشگیری

درست است که ما قرار است درمورد درمان صحبت کنیم اما بد نیست این نکته را بدانید هر لحظه احساس کردید که شما یا کودکتان در معرض آفتاب شدید هستید بهتر است از تشدید آفتاب سوختگی پیشگیری کنید. پس از آن حداقل هایی که در ابتدای آسیب باید رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  • استفاده از پارچه یا سایه روی بدن و صورت در اسرع وقت برای عدم تشدید سوختگی
  • عدم دستکاری محل سوختگی به این دلیل که پوست ملتهب و نازک شده
  • پوشیدن لباس های آزاد برای عدم تحریک پوست بدن
  • به هیچ عنوان تاول را نترکانید.
عدم تحریک پوست پس از آفتاب سوختگی
پس از آفتاب سوختگی نباید آن را تحریک کنید

در صورتی که کرم ضد آفتاب در دسترس است، اولین اقدام برای درمان، حتی پس از آفتاب سوختگی شما می تواند کرم ضد آفتاب باشد اما اگر در دسترس نیست می توانید از روش های سنتی و خانگی که در ادامه آورده شده استفاده کنید.


آب سرد

در واقع آفتاب سوختگی، التهاب پوست است. یکی از ساده ترین راه های درمان التهاب، خنک شدن ناحیه درگیر شده است. آب سرد یک راه مؤثر برای کمک فوری به آفتاب سوختگی است. حتی اگر آب رودخانه یا دریا باشد، البته اگر آفتاب سوختگی سطحی باشد. اما آب استخر به دلیل دارا بودن کلر پوست را تحریک می کند.

همچنین نوشیدن آب می تواند موثر باشد. آب عطش و گرمای بدن را کم می کند و بالطبع گرمای سطح پوست هم کم می شود.

یخ

یخ یا حتی بستنی که در بازار راحت تر بدست می آید برای درمان آفتاب سوختگی مناسب است. اما درون یک پارچه یا حوله بگذارید و سپس روی بدن یا صورت و هر چند لحظه آن را بردارید. از اعمال مستقیم یخ روی صورت و بدن خودداری کنید.

کمپرس یخ با حوله
کمپرس یخ با حوله

ماست

ماست سرد بسیار مفید است. طبیعت ماست سرد است و به سرعت سوزش را کم می کند و التهاب را کاهش می دهد. به دلیل داشتن چربی پوست را ملایم هم می کند وهمچنین آنتی باکتریال است.

عسل

عسل واقعا معجزه می کند. اگر همان ابتدا پس از شستشو عسل طبیعی دارید با مقداری آب حل کنید و روی محل سوختگی بگذارید. فردای آن روز اثری از سوختگی محسوس، نخواهد بود.

ماسک خیار

خیار

خیار طبیعی بسیار بهتر است. این میوه سرد است و دارای ویتامین A می باشد و می تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند. می توانید آن را با ماست هم مخلوط کنید و شبیه ماسک روی صورت و ناحیه سوختگی بگذارید.

سرکه

فقط برای سوختگی سطحی مناسب است آن هم با مخلوط آب باشد، تا از آسیب اسیدی سرکه کم شود. به دلیل اینکه سرکه از لحاظ طبع سرد است، گرما را کم می کند.

خمیر دندان

خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید هستند مناسب نیست. اگر خمیر دندان نعنا دارید مناسب است مقدار کمی را با آب حل کنید و روی محل بزنید. نعنا خنک کننده است و می تواند گرمای پوست را جذب کند. پس از خشک شدن آن را به آرامی بشویید.

جوش شیرین و جو دوسر

چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را در آب خنک در وان یا ظرفی بریزید و با آن محل سوختگی را آرام کنید. اضافه کردن یک فنجان جو دوسر هم به پوست کمک می کند رطوبت طبیعی خود را حفظ کند.

آلوئه ورا

اگر در خانه خود مقداری آلوئورا یا کرم آن را دارید بسیار کمک کننده است. ژل موجود در این گیاه شاداب، قرن هاست که برای انواع بیماری ها استفاده می شود، از معده ناراحت کننده گرفته تا عفونت های کلیوی. همچنین تسکین دهنده آفتاب سوختگی است که برای کوکان توصیه نمی شود.

آلوئه ورا موثر در درمان آفتاب سوختگی
آلوئه ورا

چای بابونه

چای بابونه می تواند روح شما آرامش ببخشد، همچنین می تواند در درمان آفتاب سوختگی هم شما را نیز تسکین دهد. چای را طبق معمول دم کنید و بگذارید خنک شود. وقتی آماده شد، یک دست را با آن خیس کنید و محل سوختگی را لمس کنید.

اگر به گرده حساسیت دارید، نباید از این روش درمانی استفاده کنید. این ممکن است یک واکنش آلرژیک در پوست شما ایجاد کند.

سدر

استفاده از سدر از قدیم در ایران مرسوم بوده. می توانید آن را با آب مخلوط کرده و به آرامی روی پوست بگذارید، سپس با آب سرد بشوید؛ یا با ماست مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. سدر مانع ایجاد لک هم خواهد شد.

نکته نهایی

پس از چند روز از درمان آفتاب سوختگی پوست شروع به بازسازی می کند و دچار پوسته ریزی می شود. فقط تا جایی که امکان دارد می توانید پوسته های مرده را جدا کنید. اما اگر احساس می کنید، زیر پوست هنوز زنده است به آن دست نزنید چرا که باعث ماندگاری لک آفتاب سوختگی روی بدن شما می شود. در مواقع خشکی از وازلین و کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

 پوسته ریزی پس از آفتاب سوختگی
پوسته ریزی پس از آفتاب سوختگی

پاسخ به سوالات متداول در زمینه آفتاب سوختگی

1. آیا آفتاب سوختگی خطرناک است؟

پاسخ به این سوال وابسته به میزان آفتاب سوختگی است. در حالت معمول و آفتاب سوختگی های متداول که در اثر ماندن چند ساعت زیر آفتاب در کنار ساحل و یا در فضای باز ایجاد می شود، این عارضه چندان خطرناک نبوده و نیازی به نگرانی چندانی ندارد.
اما در شرایط آفتاب سوختگی شدید، اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود. در نوع شدید این عارضه، قرمزی و التهاب پوست همراه با درد بسیار شدید همراه می شود که موجب آزاد شدن سمومی در بدن شده و در نهایت باعث ایجاد تب خواهد شد و برای برخی از افراد نیز حتی منجر به بستری شدن و نیاز به مراقبت های ویژه می باشد.

2. آیا آفتاب سوختگی ارثی است؟

خیر. خود پدیده آفتاب سوختگی موروثی نیست چراکه از طریق عوامل بیرونی، مثل قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید بوجود می آید. با این حال به دلیل ژنتیک برخی از افراد، این عارضه ممکن است در برخی با واکنش های شدیدتر و در برخی دیگر با واکنش های خفیف تری روبرو شود.

3. آیا آفتاب سوختگی درمان می شود؟

بله. این عارضه قابل درمان است و برخی از روش های درمانی آن در متن این مقاله، بررسی شده است.

4. آیا جای آفتاب سوختگی روی پوست باقی خواهد ماند؟

معمولا پس از پوسته ریزی و تعویض سلول های مرده با سلول های جدید، جای این پدیده هم به مرور از میان می رود؛ مگر در موارد شدید که نیاز به استفاده از کرم ها و پماد های ترمیم کننده پوست می باشد.

5. آیا کندن پوست مرده می تواند مضر باشد؟

پس از مدت زمانی از ایجاد این عارضه، سلول های مرده روی سطح پوست شروع به جدا شدن می کنند. این پدیده ممکن است چندین روز به طول بیانجامد. دقت داشته باشید که کندن پوستی که هنوز خودش جدا نشده می تواند باعث ماندن جای آفتاب سوختگی روی بدن شود.

6. بهترین روش برای جلوگیری از آفتاب سوختگی چیست؟

بهترین روش استفاده از کرم های ضد آفتاب در مواجهه طولانی مدت با نور خورشید است.

7. آیا آب سرد برای درمان آفتاب سوختگی مفید است؟

بله. دقت داشته باشید که آب مورد نظر حاوی مواد افزودنی و ضد عفونی کننده مانند کلر نباشد. چراکه باعث تحریک پوست آسیب دیده می شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.