سلامت مو, مراقبت از مو

نکات طلایی تقویت و رشد سریع مو

تقویت و رشد مو

این روز ها بسیاری از افراد به دنبال رشد و تقویت مو های خود هستند. عوامل مختلفی برای رشد مو وجود دارد که شما می توانید با استفاده از این روش ها سرعت رشد و تقویت مو های خود را بالا ببرید.

مو بخش مهمی از ظاهر ماست و همه ما دوست داریم موهای بلند و زیبایی داشته باشیم. در این مقاله روش ها و نکاتی که می توانید در خانه برای رشد موهایتان انجام دهید را برای شما تهیه کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر ورزش بر مو و آموزش ورزش هایی که برای رشد مو می توانید انجام دهید!

روش های طبیعی و خانگی برای رشد مو ها

موهای پر پشت و زیبا باعث اعتماد به نفس شما می شود و طبیعی است که بخواهید اقدام به تقویت موهای خود کنید. اگر می خواهید موهایی که از دست داده اید را دوباره بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

1. ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر می تواند به تحریک رشد مو کمک کند و می تواند همراه با روغن ها و ماسک های مو استفاده شود. این کار پوست سر را تحریک می کند و می تواند ضخامت مو را بهبود بخشد.

وقت گذاشتن برای ماساژ پوست سر در هر روز می تواند به شما در کاهش استرس و تنش کمک کند. نیرو های کششی در طول ماساژ، باعث رشد و ضخامت مو در سلول های پاپیلای پوستی می شود.

2. استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب است که به داخل ساقه مو نفوذ کرده و از کاهش پروتئین مو جلوگیری می کند. روغن نارگیل را می توان قبل یا بعد از شستن موها بسته به نوع موهایتان استفاده کرد.

برای استفاده، روغن نارگیل را به موهای تان بزنید، آن را روی پوست سر و تمام موهایتان ماساژ دهید. بگذارید چند ساعت بماند و سپس موهای تان را بشویید.

تقویت و رشد مو با استفاده از روغن نارگیل

باید تحقیقات بیشتری در مورد روغن نارگیل به عنوان محرک رشد مو انجام شود، اما نشان داده شده است که سلامت و درخشندگی مو را بهبود می بخشد و قرن هاست مورد استفاده قرار گرفته است.

3. آلوئه ورا

آلوئه ورا مدت‌ هاست برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده پوست سر را تسکین داده و موها را حالت می دهد. همچنین می تواند شوره سر را کاهش داده و فولیکول های مو را که ممکن است توسط چربی اضافی مسدود شده باشند، باز کند.

می توانید چند بار در هفته ژل آلوئه ورا خالص را به پوست سر و موهای خود بمالید. همچنین می توانید از شامپو و نرم کننده های حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

4. قرص Viviscal

Viviscal یک مکمل طبیعی برای رشد مو است که به رشد مو در افرادی که موهای نازک دارند کمک می کند. این مکمل شامل آمینومار، یک ماده دریایی که مو ها را تغذیه کرده و آن ها را سالم نگه می دارد و در برابر عواملی مانند آرایش بیش از حد مو، تغدیه نامناسب و استرس از موها محافظت می کند.

این مواد به بازسازی سلول های جدید و تقویت سلول های موجود کمک می کنند. برای مشاهده نتیجه باید این قرص ها را دو بار در روز به مدت حداقل شش ماه مصرف کنید.

5. ماسک زرده تخم مرغ را امتحان کنید

زرده تخم مرغ حاوی همان پروتئین هایی است که یک فولیکول مو قوی را تشکیل می دهد و طبق یک مطالعه در سال 2018، پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ ممکن است به تحریک رشد مو کمک کنند.

همچنین زرده تخم مرغ حاوی چندین ماده مغذی ضروری است که با رشد مو و داشتن مو های سالم مرتبط هستند، از جمله ویتامین A و D، بیوتین و فولات.

روش تهیه ماسک مو با زرده تخم مرغ:

  1. از 3 زرده تخم مرغ و 3 تا 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل کمی گرم استفاده کنید.
  2. دو ماده را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  3. هنگامی که ترکیب به خوبی مخلوط شد، آن ها را به پوست سر و ریشه مو های خود بمالید.
  4. پس از استفاده از مخلوط، موهای خود را بپوشانید.
  5. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی سرتان بماند.
  6. سپس آن را با آب خنک بشویید.

6. روغن ماهی موثر در رشد مو

مصرف اسیدهای چرب امگا می تواند به بهبود موهای شما از داخل کمک کند، زیرا آنها پر از مواد مغذی و پروتئین هستند. مصرف مکمل امگا همراه با آنتی اکسیدان ها به بهبود تراکم و قطر مو کمک می کند. همچنین باعث کاهش ریزش مو می شود. اسیدهای چرب امگا به سلول‌ های شما کمک می‌ کنند تا به درستی عمل کنند.

روغن ماهی موثر در رشد مو

7. آب پیاز

اگر بتوانید بوی آب پیاز را کنترل کنید، متوجه فواید بی نظیر آن خواهید شد. یک منبع قابل اعتماد نشان داده است که آب پیاز برای درمان آلوپسی آره آتا و تقویت رشد مو موثر است. همچنین آب پیاز گردش خون را بهبود می بخشد.

می توانید چند پیاز را مخلوط کرده و آب آن را بگیرید. آب آن را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند. سپس به طور معمول شامپو بزنید.

8. روغن شمعدانی

می‌توانید از روغن شمعدانی برای تقویت رشد مو و افزایش گردش خون استفاده کنید. چند قطره را با روغن حامل مخلوط کرده و از آن برای تهیه ماسک مو استفاده کنید. همچنین می توانید چند قطره از آن را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. روغن شمعدانی می تواند به تقویت، آبرسانی و ترمیم موهای شما کمک کند.

9. جینسینگ

مصرف مکمل‌ های جینسنگ می‌ تواند با تحریک فولیکول‌ های مو باعث رشد مو شود. جین سنوزیدها، اجزای فعال جینسینگ هستند و تصور می شود که مسئول تأثیر مثبت آن بر روی مو هستند. همیشه طبق دستور مصرف کنید و حتماً عوارض جانبی احتمالی را بررسی کنید.

10. روغن رزماری را برای تقویت و رشد مو استفاده کنید

رزماری یکی از اولین اسانس هایی است که مردم برای تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو انتخاب می کنند. روغن رزماری رشد موهای جدید را تحریک می کند و می تواند برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده شود. چند قطره روغن رزماری را با روغن حامل مخلوط کنید و قبل از آبکشی آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید.

این کار را چند بار در هفته انجام دهید. روزانه چند قطره روغن رزماری را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. روغن های ضروری را مستقیماً روی پوست استفاده نکنید. همیشه آنها را با روغن حامل یا شامپو مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید: خواص رزماری برای مو که باید بدانید!

11. لیمو

می توانید از آب لیموی تازه یا روغن لیمو استفاده کنید زیرا گفته می شود که کیفیت و رشد مو را افزایش می دهند. روغن لیمو می تواند به شما کمک کند تا پوست سر سالمی داشته باشید و رشد موهایتان را تقویت می کند.

15 دقیقه قبل از شامپو کردن، آب لیموی تازه را به پوست سر و موهای خود بمالید. می توانید از اسانس لیمو رقیق شده در روغن حامل به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

تقویت و رشد مو با لیمو

12. مصرف ویتامین ها را افزایش دهید

مانند بقیه بدن، موهای شما برای سالم و قوی بودن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. تحقیقات نشان داده است که کمبود برخی مواد غذایی ممکن است با ریزش مو مرتبط باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی که ممکن است برای رشد مو مهم باشند عبارتند از:

  • ویتامین A: موجود در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست
  • ویتامین های گروه B، به ویژه بیوتین: در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل و دانه ها و محصولات لبنی یافت می شود.
  • ویتامین C: منابع خوب شامل مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه ای است
  • ویتامین D: موجود در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال
  • ویتامین E: منابع خوب شامل تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو است.
  • آهن: موجود در صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج
  • روی: منابع خوب شامل صدف، گوشت گاو، تخم کدو تنبل و عدس است.

اگر نمی توانید این مواد مغذی را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید، می توانید مولتی ویتامین حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی را در نظر بگیرید.

با این حال، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل، به ویژه بیوتین، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

نکاتی که برای تقویت و رشد مو باید در نظر بگیرید

1) موهای خود را مکررا ترمیم کنید

مایکل دویاس، مدل مو مشهور توضیح می دهد: “کوتاهی مو باعث رشد سریع موهای شما نمی شود اما از بین بردن شکستگی ها و موخوره ها باعث می شود که موهای شما سریعتر رشد کند”. از این گذشته، یک شکاف و موخوره در موهای شما باعث از بین رفتن موهای شما می شود.

2) موهای خود را بلوند نکنید

موهای پلاتین شیک به نظر می رسد اما رشد موها را کمتر می کند. هرچه از مواد شیمیایی کمتری استفاده کنید، موهای شما بهتر رشد می کند.

3) چربی طبیعی موهای خود را توزیع کنید

قبل از رفتن به رختخواب موهای خود را برس کنید. شاید گاهی از اوقات این کار برای شما سخت به نظر برسد اما برس کشیدن مو قبل از خواب برای سلامتی موهایتان بسیار عالی است.

مری کیت اوکانر، رنگ کار مو و مربی مو در سالن اوا Scrivo توصیه می کند: “شروع برس زدن از پوست سر باشد تا روغن های پوست سر شما به طور مساوی روی موهایتان پخش شود. این کار کمک می کند تا موهای شما همیشه مرطوب و بصورت طبیعی بماند. انجام این کار ساده در هر شب به افزایش گردش خون در سر شما کمک می کند و این برای سلامت پوست سر شما نیز مفید است.

4) غذاهای مناسب بخورید

داشتن موهای بلند و طولانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل، غذاها و ویتامین های بدن می باشد. دکتر Francesca Fusco، متخصص پوست و مو مبتنی بر NYC، توضیح می دهد: “برای ترویج رشد مو، شما باید مو را از داخل تغذیه کنید.” “سعی كنید پروتئین خود را با غذاهایی مانند ماهی، لوبیا، آجیل و غیره افزایش دهید.”

اگر عاشق گوشت نیستید، باید همچنان رژیم خود را با پروتئین بالا حفظ کنید. دکتر Fusco هشدار می دهد که زنانی که به اندازه کافی از پروتئین استفاده نمی کنند، اغلب دچار ریزش مو می شوند. جاکلی لندن، متخصص تغذیه می افزاید: غذاهای پر پروتئین و همچنین ویتامین های A ،C و E و مواد معدنی مانند روی و آهن و اسیدهای چرب امگا 3 می توانند در سلامت موها موثر باشند

5) دوش خود را با آبکشی با آب خنک تمام کنید

دوش آب داغ علاوه بر اینکه بر روی پوست اثر دارد بر روی موهای شما نیز تاثیر گذار است. موهای خود را با آب خنک بشویید تا به کوتیکول مو کمک کند.

6) استفاده از برس مناسب و خیس شانه نکردن مو

مو هنگام خیس شدن، حساس به شکستگی است و اگر می خواهید گره ها را پس از دوش گرفتن از آن جدا کنید، حتماً از یک برس خوب و مناسب استفاده کنید که موهای شما را به راحتی برس کند.

استفاده از برس مناسب و خیس شانه نکردن مو

7) روی بالش ابریشمی بخوابید

برای داشتن موهای بهتر تنها کاری که لازم دارید این است که بالش خود را تغییر دهید. یک پزشک از Spring Street Dermatology در شهر نیویورک می گوید: “ابریشم برای مو راحت تر است و به جلوگیری از درهم و برهم شدن مو کمک می کند”.

8) استفاده از ماینوکسیدیل را شروع کنید

ماینوکسیدیل، تأیید شده توسط FDA است و به اثبات رسیده است که به جلوگیری از ریزش مو کمک کرده و رشد مداوم مو را با استفاده مداوم طبق دستورالعمل های بسته بندی، بهبود می بخشد. این محلول را به صورت موضعی انتخاب کنید و از قطره چکان برای این کار استفاده کنید.

سخن آخر

اگر می خواهید به بهبود موهایتان کمک کنید، باید برنامه ای برای خود تنظیم کنید. توجه داشته باشید که درمان ها ممکن است چند ماه طول بکشد تا بتوانید نتایج را مشاهده کنید.

مهم است که هر روز زمانی را برای تغذیه موهای خود اختصاص دهید تا موهای دلخواهی که می خواهید را بدست آورید. اگر ریزش موی شما به استرس مرتبط باشد، انجام این مرحله و تمرین خود مراقبتی بسیار مفید خواهد بود.

منبع: healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید