سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

عوارض سیگار بر پوست و مو ؛ آنچه لازم است درباره آن بدانید!

عوارض سیگار بر پوست

شاید چشمه جوانی وجود نداشته باشد، اما انجام برخی عادت های ناپسند مانند: سیگار کشیدن باعث تغییر رنگ و حالت پوست، مو و هم چنین دندان ها می شود. این علائم می تواند شما را پیرتر نشان دهد. در ادامه این مطلب به بررسی 11 عوارض سیگار بر پوست و مو می پردازیم.

عوارض سیگار بر پوست و مو

از گذشته تا کنون عوارض سیگار بر کسی پوشیده نبوده است. سیگار می تواند عوارض زیادی را بر پوست و مو و سلامت شما داشته باشد. اما برخی افراد هنوز هم از این ماده خطرناک استفاده می کنند و سلامت خود را به خطر می اندازند. در این جا به توضیح مختصری درباره عوارض سیگار بر پوست و مو می پردازیم.

1- تغییر رنگ پوست

سیگار کشیدن به طور مزمن پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می کند. بنابراین برخی از افراد سیگاری، رنگ پریده به نظر می رسند، در حالی که برخی دیگر ناهمواری در رنگ پوست شان مشاهده می شود.

به گفته کری پزشک پوست، از دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر، عوارض سیگار بر پوست می تواند از سنین جوانی آغاز شود. کری می گوید: “در افراد غیر سیگاری، معمولاً زیاد ناهمواری در رنگ پوست مشاهده نمی کنیم. اما ناهمواری رنگ در افراد سیگاری با سرعت بیشتری ایجاد می شود.

2- ایجاد چین و چروک

بیش از 4000 ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد و بسیاری از آن ها باعث تخریب کلاژن و الاستین می شوند. این ها الیافی هستند که به پوست شما قدرت و قابلیت ارتجاعی می دهند. کری می گوید، سیگار کشیدن یا حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار “باعث تخریب عناصر سازنده پوست می شود. افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک های عمیق از عوارض سیگار بر پوست می باشد.

ایجاد چین و چروک از عوارض سیگار بر پوست

3- عدم انعطاف پذیری پوست

سیگار کشیدن نه تنها به ظاهر صورت شما آسیب می زند، بلکه می تواند به شکل بدن شما نیز آسیب برساند. با از بین رفتن قابلیت انعطاف پذیری پوست، قسمت هایی که زمانی سفت بودند، ممکن است دچار افتادگی شوند. این شامل بازوها و پستان ها است. محققان، استعمال دخانیات را به عنوان اصلی ترین دلیل افتادگی پستان تشخیص داده اند.

🔔 بیشتر بدانید: علت افتادگی پوست و راه های جلوگیری از آن

4- ایجاد خطوط دور لب

سیگار کشیدن به 2 دلیل باعث ایجاد خطوط اطراف لب (دهان) شما می شود. دلیل اول: به گفته کری: “افراد سیگاری برای نگه داشتن سیگار بر روی لب ها، از عضلات اطراف لب های خود استفاده می کنند که این عامل اصلی چین و چروک دور لب می باشد”. دلیل دوم: شما با مصرف سیگار در معرض از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست خود هستید. این دو عامل در کنار هم، می توانند منجر به ایجاد خطوط عمیق در اطراف لب ها شوند.

5- ایجاد لکه های پیری (لکه های سن)

لکه های پیری، لکه هایی با رنگ تیره تر است که روی صورت و دست ها شایع است. در حالی که هر کسی می تواند با گذراندن زمان زیاد در معرض آفتاب به این لکه ها مبتلا شود، اما تحقیقات نشان می دهد، افراد سیگاری بیشتر مستعد ابتلا به این لکه ها هستند.

از عوارض سیگار بر پوست ایجاد لکه های پیری روی پوست
این لکه ها در اثر آفتاب نیز رخ می دهد. اما، افراد سیگاری بیشتر مستعد این لکه ها هستند.

6- آسیب به لثه و دندان ها

دندان های زرد یکی از مشهورترین اثرات سیگار کشیدن در طولانی مدت است، اما آسیب دندان در این جا متوقف نمی شود. افرادی که سیگار می کشند، سایر مشکلات اعم از: بیماری لثه، بوی بد دهان و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان را دارند.

عوارض سیگار بر دهان و دندان
از دیگر عوارض سیگار آسیب به لثه و دندان ها می باشد.

7- لک شدن پوست و ناخن ها

فکر می کنید دست شما با سیگاری که بین انگشتان شما قرار دارد، جذاب به نظر می رسد؟ اگر مدتی است که سیگار می کشید، خوب به ناخن های دست و پوست دستتان نگاه کنید. توتون می تواند باعث لک شدن پوست و ناخن ها و همچنین دندان ها شود. خبر خوب این است که این لکه ها هنگام ترک سیگار کم رنگ می شوند.

8- ریزش مو

زنان و مردان با افزایش سن موهایشان کم پشت می شود و سیگار کشیدن می تواند این روند را تسریع کند. حتی برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند به احتمال زیاد کچل می شوند. محققان در تایوان استعمال دخانیات را به عنوان یک عامل خطر واضح در طاسی مردانه در مردان آسیایی شناسایی کرده اند.

بیشتر بدانید: انواع الگوهای ریزش مو در زنان و مردان و دلایل ایجاد آن ها

9- آب مروارید

چشم ها نیز در معرض خطر هستند. با افزایش سن احتمال ابتلا به آب مروارید وجود دارد و سیگار کشیدن در دراز مدت، این احتمال را بیشتر می کند. آب مروارید، باعث ایجاد نواحی ابری روی عدسی چشم می شود و این منجر می شود تا نور به شبکیه نرسد. اگر مشکلات جدی بینایی ایجاد شود، شما برای درمان و بازگشت بینایی نیاز به جراحی دارید.

آب مروارید از دیگر عوارض سیگار

10- پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن است که اغلب باعث ایجاد لکه های ضخیم و پوسته پوسته روی پوست می شود. این لکه ها معمولاً روی زانوها، آرنج ها، پوست سر، دست ها، پاها یا پشت ایجاد می شود. رنگ این تکه ها ممکن است سفید، قرمز یا نقره ای باشند. مطالعات اخیر نشان می دهد، افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به پسوریازیس قرار دارند.

پسوریازیس یکی از عوارض سیگار بر پوست
عوارض سیگار بر پوست

11- ایجاد چروک های پنجه کلاغی

در نهایت افراد دچار چین و چروک اطراف چشم ها می شوند، اما این چین و چروک ها در افراد سیگاری زودتر وعمیق تر ایجاد می شود. زیرا در هنگام سیگار کشیدن برای جلوگیری از ورود دود به چشم، چشم ها کمی دچار چین خوردگی می شود. انجام این عادت به طور مکرر باعث ایجاد خطوط پنجه کلاغی می شود.

در همین حال، مواد شیمیایی حاصل از تنباکوی استنشاق شده، باعث آسیب داخلی به ساختارهای پوستی و رگ های خونی اطراف چشم شما می شود.

مزایای ترک سیگار چیست؟

فقط در مدت 20 دقیقه بعد از ترک سیگار، فشار خون و ضربان قلب به حالت طبیعی برمی گردد. وقتی سیگار را ترک می کنید، پوست را در برابر پیری زودرس مقاوم می کنید. ترک سیگار باعث افزایش جریان خون، اکسیژن رسانی به پوست و در نهایت همه این ها باعث بهبود ظاهر می شوند. هم چنین ناهمواری رنگ پوست و ناخن ها ناپدید می شوند، حتی ممکن است متوجه سفیدتر شدن دندان های خود شوید.

راه های رفع چین و چروک

شما می توانید برای رفع چین و چروک و لکه های پیری از راه های مختلفی مانند: ورزش، استفاده از برخی ماسک های خانگی و کرم ها بهره ببرید. در ادامه مطلب در مورد هر کدام توضیح مختصری ارائه داده ایم.

نکته…

کری پیشنهاد می کند، به ظاهر خود اهمیت بدهید. او می گوید: “وقتی فواید ظاهری پوست را می بینید، ممکن است انگیزه بیشتری داشته باشید که سیگار را ترک کنید و بدون نیکوتین بمانید.”

1. ورزش

بسیاری از افراد گمان می برند رفع چین و چروک صورت، تنها با تزریق بوتاکس یا استفاده از کرم های ضد چروک امکان پذیر است. اما جالب است بدانید که روش های دیگری مانند ورزش های مخصوص صورت وجود دارد که در صورت انجام صحیح و مداوم، به شما کمک می کند تا چین و چروک های خود را رفع نماید.

بیشتر بدانید: 7 ورزش مناسب برای کاهش و رفع چین و چروک های صورت

2. ماسک های خانگی

معمولا استفاده از ماسک های جوان کننده خانگی بی خطر و سرشار از مواد مغذی هستند، این ماسک ها باعث بهبود و کاهش چین و چروک های صورت می شود.

3. کرم های موضعی

  • این کرم ها شامل: رتینوئیدهای موضعی و آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین C و E) می باشد.
  • هم چنین توصیه می شود هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

آیا می توانید سیگار را ترک کنید؟

کارشناسان اتفاق نظر دارند که ترک سیگار بسیار دشوار است. اما اگر به خود می گویید این غیرممکن است، درباره آن بیشتر فکر کنید. شما می توانید با روش ها و اصول موثرتری ترک سیگار را انجام دهید.

بخاطر داشته باشید که اکثر افراد باید بیش از یک بار تلاش کنند و فقط 4٪ تا 7٪ بدون کمک به موفقیت می رسند. برای ترک عادت های بد از جمله سیگار کشیدن با پزشک مشورت کنید. از پزشک خود بپرسید که کدام یک از استراتژی های ترک سیگار برای شما مناسب است.

ترک سیگار

امیدوارم این مطلب برایتان مفید باشد. شاد و پیروز باشید.

منبع: webmd.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.