سلامت پوست, مراقبت از پوست

عوارض ناشی از بثورات کولیت اولسراتیو بر پوست + علل و نحوه کنترل آن

عوارض کولیت اولسراتیو

هرکسی که به بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا باشد، می داند که چقدر دردناک است. IBD التهاب دستگاه گوارش است و متخصصان پزشکی از علت دقیق این بیماری اطمینان ندارند. کولیت اولسراتیو نوعی IBD است که نه تنها دستگاه گوارش (روده بزرگ) شما را تحت تأثیر قرار می دهد. بلکه می تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات پوستی شود. بروز مشکلات پوستی می تواند باعث ناراحتی و درد کلی شما شود.

بیایید با خواندن این مقاله دریابیم که عوارض کولیت اولسراتیو چیست؟ و چگونه می تواند بر روی پوست شما تأثیر بگذارد و نحوه مدیریت آن چگونه است؟

آیا کولیت اولسراتیو بیماری مسری است؟

خیر، این بیماری مسری نیست.

آیا این بیماری به طور کامل قابل درمان است؟

خیر، به طور کامل قابل درمان نیست. تنها می توانید با درمان های پزشکی مناسب، شعله ور شدن آن را کنترل کنید.

آیا راهی برای جلوگیری از بروز بیماری های پوستی وجود دارد؟

خیر، برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی، بهتر است شرایط را کنترل کنید. معمولاً پزشکان برای کنترل التهاب پوست، کورتیکواستروئید تجویز می کنند.

فهرست مطالب

  1. کولیت اولسراتیو چیست؟
  2. نحوه تشخیص بثورات پوستی ناشی از کولیت اولسراتیو
  3. علائم و نشانه های بروز کولیت اولسراتیو
  4. بثورات پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو
  5. مدیریت و درمان مشکلات پوستی ناشی از کولیت اولسراتیو
  6. اقدامات پیشگیرانه از بروز مشکلات پوستی
  7. چه کسانی مستعد ابتلا به کولیت اولسراتیو می باشد؟

کولیت اولسراتیو چیست؟

کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی روده است که اغلب باعث ایجاد زخم در پوشش روده بزرگ می شود و می تواند منجر به علائمی مانند: گرفتگی شکم، اسهال خونی، تب و خستگی شود.

این بیماری همچنین با بروز انواع بثورات و شرایط پوستی همراه است. برای تشخیص و درمان مناسب برای مدیریت این بیماری و علائم مرتبط با آن با پزشک مشورت کنید.

*** بیشتر بدانید: پاکسازی روده بزرگ به روش های طبیعی و خانگی!

نحوه تشخیص بثورات پوستی ناشی از کولیت اولسراتیو

  1. مسائل مربوط به کولیت اولسراتیو با ترکیبی از آزمایشاتی مانند: استفاده از اشعه ایکس، آزمایش خون و آزمایش مدفوع تشخیص داده می شود.
  2. روش دیگر تشخیص، استفاده از آزمایش های مختلف تصویربرداری پزشکی مانند: ام آر آی و سی تی اسکن می باشد.
تشخیص توسط پزشک می باشد.
عوارض کولیت اولسراتیو

هشدار!

چندین نوع بثورات پوستی با این بیماری (بیماری التهابی روده بزرگ) همراه است. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بثورات قرمز دردناکی روی پوست مشاهده کنند. این ها در اثر التهاب درون بدن ایجاد می شوند. هم چنین ممکن است بثورات به عنوان یک عارضه جانبی دارو ظاهر شوند.

علائم و نشانه های بروز کولیت اولسراتیو

دانستن دلایل برای درمان موثر این بیماری کافی نیست. همانطور که در زیر توضیح داده شده است، باید علائم آن را نیز بدانید.

شدت علائم کولیت اولسراتیو در افراد مبتلا به این بیماری متفاوت است. بنابراین برخی از افراد ممکن است دوره هایی از علائم خفیف را تجربه کنند، برخی دیگر ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنند.

با این حال، بازگشت علائم کاملاً رایج است. بنابراین ممکن است برخی افراد در هنگام شعله ور شدن این بیماری علائم آن را تجربه کنند. علائم شایع شامل:

  1. درد خفیف تا شدید شکمی
  2. اسهال
  3. افزایش صداهای شکمی
  4. تب و رکتوم درد
  5. ایجاد خون در مدفوع
  6. کاهش ناگهانی وزن
التهاب روده بزرگ
علائم این بیماری: افزایش صداهای شکمی.

جدا از موارد بالا، کولیت اولسراتیو نیز ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد موارد زیر شود. این موارد عبارت اند از:

  1. تورم و درد مفصل
  2. حالت تهوع
  3. کاهش اشتها
  4. ایجاد زخم در دهان
  5. التهاب چشم

بثورات پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو همچنین با موارد پوستی مانند: پسوریازیس، ویتیلیگو، گاسترنوم پودرما، درماتوز، اریتم ندوزوم (بثورات دردناک کبودی) و بولوزای اپیدرمولیز (تاول های پوستی) همراه است.

نکته: این مسائل اغلب ناشی از التهاب و مشکلات مرتبط با مکانیسم سیستم ایمنی بدن مربوط به IBD است. نقص ایمنی یکی از نگرانی های رایج در افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند: کولیت اولسراتیو است.

یکی از جنبه های مهم دیگر رسیدگی به مسائل پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو، آگاهی از بیماری های مختلف پوستی ناشی از آن است. در ادامه به بررسی هر کدام به طور جداگانه می پردازیم:

1- اریتم ندوزوم

ضایعات ممکن است ظاهری شبیه کبودی داشته باشند و می توانند در هر جایی که چربی زیر جلدی وجود دارد (نوعی چربی که درست زیر پوست قرار دارد) ظاهر شوند.

حدود 3 تا 10 درصد از افراد مبتلا به این کولیت اولسراتیو ممکن است در هر قسمت از بدن اریتم ندوزوم ایجاد کنند. این وضعیتی است که در آن شما دچار گره های قرمز و حساس روی پوست می شوید. شایع ترین مناطقی که ممکن است اریتم ندوزوم رخ دهد. شامل:

  1. مچ پا.
  2. بازوها.
  3. ناحیه پا.
  4. زانوها.
  5. تنه.

نحوه مدیریت آن

  • برای تسکین درد، پاها را بالا نگه دارید و از کمپرس خنک استفاده کنید.
  • در موارد شدید، مصرف مسکن هایی مانند: ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است به کاهش درد کمک کنند.

2- Pyoderma Gangrenosum (پیودرما گانگرنوزوم)

این مورد شایع ترین بیماری پوستی است که افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو را درگیر می کند. مطالعه ای که در سال 2011 روی 950 بیمار انجام شد، نشان داد که حدود 2٪ از آن ها مبتلا به Pyoderma Gangrenosum (پیودرما گانگرنوزوم) هستند.

این وضعیت باعث ایجاد گره های غیرعفونی (تاول) روی پوست شما می شود. این ها سرانجام گسترش یافته و به زخم های عمیق با لبه های زخم تبدیل می شوند. آن ها می توانند در هرجایی از پوست شما ظاهر شوند. شایع ترین مناطقی که ممکن است این عارضه رخ دهد. شامل:

  • سطح کششی پاها (طرف مقابل مفاصل) مانند: زانوها و مچ پا ظاهر می شوند.
  • همچنین ممکن است روی سطوح کششی بازوها نیز ظاهر شوند.

نحوه مدیریت آن:

تصور می شود که این وضعیت به دلیل عملکرد غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن شما ایجاد می شود. معمولاً از دوزهای بالای کورتون و سایر داروها برای سرکوب سیستم ایمنی بدن برای بهبود این زخم ها استفاده می شود.

3- کهیر

کهیر باعث ایجاد ضایعاتی سرخ‌ رنگ بر روی پوست می‌شود. بروز کهیر معمولا در اثر مصرف عارضه جانبی داروهای خاصی که برای کولیت اولسراتیو مصرف می کنید، می باشد. این برجستگی ها معمولاً با خارش همراه است و می تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شوند. میزان خارش، بسته به نوع حساسیت می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

نحوه مدیریت آن:

اگر احساس می کنید مصرف هر دارویی باعث بروز این واکنش ها می شود، بلافاصله با پزشک مرتبط مشورت کنید و داروی مصرفی را تغییر دهید.

می تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شوند.
کهیر می تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شوند.

4- ایجاد درز و شکاف در مقعد

IBD همچنین می تواند باعث ایجاد پارگی یا شکاف ریزی در پوست اطراف مقعد شود. این می تواند منجر به خون در مدفوع و درد در حین دفع شود.

نحوه مدیریت آن:

  • در حالی که بیشتر این درزها به خودی خود بهبود می یابند. اما استفاده از حمام های گرم و پمادها می تواند به کاهش درد یا خارش کمک کنند.
  • در صورت ادامه، پزشکان ممکن است داروهای مختلفی را برای کمک به شل شدن عضلات ناحیه آسیب دیده و بهبود سریع تجویز کنند.

5- پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری است که در آن سرعت تولید سلول های پوستی افزایش یافته و باعث تجمع بیش از حد سلول ها در سطح پوست می شود. در نتیجه، پوست شما پوسته پوسته به نظر می رسد و لکه های قرمز در سراسر منطقه آسیب دیده پدیدار می شود.

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است و همچنین می تواند توسط کولیت اولسراتیو نیز ایجاد شود. طبق مطالعه ای که بر روی 88 بیمار مبتلا به کولیت اولسراتیو انجام شد، شیوع پسوریازیس در 5/7 درصد از 88 بیمار مبتلا به کولیت اولسراتیو نشان داده شده است.

کولیت اولسراتیو عامل موثری در ایجاد پسوریازیس می باشد.
عوارض کولیت اولسراتیو

6- آکنه

ابتلا به این بیماری همچنین ممکن است باعث ایجاد آکنه کیستیک شود. این شدیدترین نوع آکنه است و می تواند دردناک باشد. یک مطالعه نشان داد که استفاده از ایزوترتینوئین برای آکنه کیستیک ممکن است علائم کولیت اولسراتیو را تشدید کند.

به عبارت دیگر، اگر شخصی کولیت اولسراتیو دارد یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشد و هم زمان آکنه کیستیک دارد، مصرف این دارو می تواند علائم کولیت اولسراتیو را بدتر کند. بنابراین از مصرف آن خودداری شود.

7- ویتیلیگو

این شرایطی است که در آن پوست شما رنگ خود را از دست می دهد. سلول ها که ملانین تولید می کنند و مسئول رنگ پوست شما هستند، می میرند یا از کار می افتند. در نتیجه، شما لکه های سفید در ناحیه آسیب دیده مشاهده می کنید.

موجب بروز لکه های سفید بر روی پوست می شود.
عوارض کولیت اولسراتیو

طبق مطالعه ای به رهبری ریچارد اسپریتز، مدیر برنامه ژنتیک پزشکی انسانی، دانشگاه کلرادو، شروع ویتیلیگو “بسیار زیاد” با سایر بیماری های خود ایمنی مرتبط است.

8- گیاهان پودرماتیت و گیاه خواران پیوستوماتیت

این ها دو بیماری مختلف پوستی هستند. Pyodermatitis vegetans یک بیماری پوستی بسیار نادر است که در سطح پوست پوسته های قرمز ایجاد می شود که می تواند به راحتی پاره شود و بر روی پوست پلاک یا لکه ایجاد کند. این حالت معمولاً در چین های پوستی مانند: کشاله ران یا زیر بغل ایجاد می شود.

9- سندرم Sweet

کولیت اولسراتیو با سندرم Sweet (این یک بیماری پوستی بسیار نادر است) ارتباط دارد. شخص به همراه تب دچار ضایعات دردناک می شود. ضایعاتی مانند: تکه های قرمز یا خوشه هایی از برجستگی های قرمز و دردناک به نظر می رسند. این ها بیشتر روی سر و صورت، گردن، پاها، تنه و بازوها ظاهر می شوند.

علت دقیق این بیماری پوستی مشخص نیست. موارد بسیار نادری وجود دارد (تقریبا 40 مورد) که محققان ارتباطی بین کولیت اولسراتیو و سندرم Sweet پیدا کردند.

10- سندرم درماتوز-آرتریت مرتبط با روده (BADAS)

این وضعیتی است که در آن شخص در مناطقی مانند: بازوها، بالای قفسه سینه و پاها دچار ضایعات یا چرک می شود. اگر شخصی به بیماری التهابی روده مبتلا باشد (بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو)، به احتمال زیاد به BADAS مبتلا خواهد شد.

11- واسکولیت لکوسیتوکلاستیک

در این شرایط رگ های خونی کوچک زیر پوست ملتهب می شوند. در نتیجه، آن ها ترکیده و یک استخر خون در زیر پوست ایجاد می کنند. این باعث ایجاد لکه های بنفش مایل به قرمز بر روی پوست می شود که به آن پورپورا نیز می گویند. این موارد معمولاً در پاها و مچ پا مشاهده می شود.

نحوه مدیریت آن:

به طور معمول، با از بین رفتن علائم کولیت اولسراتیو، این لکه ها از بین می روند.

مدیریت و درمان مشکلات پوستی ناشی از کولیت اولسراتیو

بثورات پوستی معمولاً به دلیل التهاب درون بدن رخ می دهد. با این حال، برخی داروهایی که برای درمان کولیت اولسراتیو مصرف می شود، منجر به ایجاد برخی مشکلات پوستی می شود. اما آیا راهی برای مدیریت این مسائل وجود دارد؟

تمام موارد پوستی فوق مربوط به کولیت اولسراتیو است. بنابراین بهترین راه برای کنترل آن ها، درمان بیماری زمینه ای است. بیشتر اوقات، فقط در هنگام شعله ور شدن این بیماری، بثورات پوستی پیدا می کنید.

بنابراین برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پوستی، بهتر است شرایط را کنترل کنید. معمولاً پزشکان برای کنترل التهاب پوست، کورتیکواستروئید تجویز می کنند.

اقدامات پیشگیرانه از بروز مشکلات پوستی

در هنگام شعله ور شدن بیماری، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کنید. این موارد عبارت اند از:

  1. کورتیکواستروئید تجویز شده را برای کاهش التهاب مصرف کنید.
  2. پوست یا ناحیه آسیب دیده خود را تمیز نگه دارید تا احتمال عفونت را کاهش دهید.
  3. یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید. مصرف ویتامین ها و مواد مغذی برای سلامت پوست شما ضروری است.
  4. زخم ها، ضایعات یا لکه های باز (به دلیل اختلال پوستی) را با باند پوشانده شده نگه دارید.
  5. برای کنترل ناراحتی از پماد موضعی یا داروی ضد درد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

بثورات پوستی و سایر عوارض مرتبط با کولیت اولسراتیو پس از درمان دلایل اساسی بهبود می یابد. پزشکان بسته به شرایط شما ممکن است استروئیدهای موضعی یا خوراکی، آنتی بیوتیک و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز کنند.

برای این که آماده مقابله با بثورات پوستی کولیت اولسراتیو باشید، مهم است که بدانید چه کسی مستعد ابتلا به این بیماری است. ادامه مطلب را بخواند تا بیشتر بدانید.

چه کسانی مستعد ابتلا به کولیت اولسراتیو می باشند؟

هر کسی می تواند به کولیت اولسراتیو مبتلا شود. با این حال، در صورت داشتن شرایط زیر در معرض خطر بیشتری قرار دارید. اگر:

  • اگر سابقه خانوادگی ابتلا به IBD داشته باشید.
  • اگر از یک رژیم غذایی پرچرب پیروی می کنید.
  • اگر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مصرف می کنید.

منبع: stylecraze.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.