سلامت پوست, مراقبت از پوست

فواید اسید فیتیک برای پوست + اقدامات احتیاطی که باید بدانید!

فواید اسید فیتیک پوست

اگر به روش های مراقبت از پوست علاقه دارید، حتماً تا به حال در مورد فواید لایه برداری اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) برای پوست شنیده اید. در حالی که چندین نوع AHA با عملکردهای مختلف وجود دارد، یکی از ملایم ترین انواع آن اسید فیتیک است. اسید فیتیک که از برنج، حبوبات و غلات به دست می آید، فواید متعددی برای پوست شما دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه با ما همراه باشید.

فواید اسید فیتیک برای پوست چیست؟

اسید فیتیک به طور رایج در تونر ها، ماسک ها، لایه بردار ها و سایر روش های درمانی داخل مطب استفاده می شود. خواص آنتی اکسیدانی اسید فیتیک آن را به یک عنصر محبوب در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل کرده است. در اینجا به برخی از مزایای اسید فیتیک برای پوست اشاره می کنیم:

1. مبارزه با علائم پیری و جای زخم

اسید فیتیک به عنوان یک AHA دارای خواص لایه برداری است که یک نسخه ملایم‌ تر از اسید گلیکولیک است و سلول های مرده پوست را به روشی ملایم از بین می برد و می تواند علائم پیری را کاهش دهد.
اسید فیتیک به شکل لایه بردارهای شیمیایی برای کاهش ملاسما و جای زخم نیز استفاده می شود.

2. با آکنه مبارزه می کند

اسید فیتیک ضایعات آکنه را کاهش می دهد. اسید فیتیک به طور ایده آل باید در غلظت های بین 0.5 – 5 درصد استفاده شود. هر چه سطح غلظت بالاتر باشد، سرعت لایه برداری آن بیشتر می شود.

فواید اسید فیتیک برای رفع آکنه پوست

3. با رادیکال های آزاد مبارزه می کند

اسید فیتیک نیز یک آنتی اکسیدان است. این ماده به عنوان یک پاک کننده رادیکال های آزاد عمل می کند و از آسیب رساندن مولکول های مخرب به بدن و پوست جلوگیری می کند.

چه کسانی باید از اسید فیتیک استفاده کنند؟

فیتیک اسید یک هیدروکسی اسید ملایم است که می تواند برای پوست های حساس استفاده شود. با این حال، با متخصص پوست خود در مورد غلظت هایی که باید در آن اسید فیتیک موضعی استفاده کنید، صحبت کنید.

آیا فیتیک اسید را می توان با اسیدهای هیدروکسی دیگر مخلوط کرد؟

اسید فیتیک ممکن است در ترکیب با اسید گلیکولیک (یا سایر اسیدهای آلفا هیدروکسی) برای افزایش اثربخشی آن توصیه شود. با پزشک خود در مورد غلظت هایی که می توانید از آن در ترکیب با اسید هیدروکسی دیگر استفاده کنید صحبت کنید.

کدام غذاها حاوی اسید فیتیک هستند؟

این غذاها حاوی مقدار مناسبی اسید فیتیک هستند.

بادام0.4-9.4٪
لوبیا0.6-2.4٪
عدس0.3-1.5٪
فندق0.2-0.9٪
گندم0.4-1.4٪
برنج0.1-1.1٪
دانه های کنجد1.4-5.4٪
بادام زمینی0.2-4.5٪
سبوس برنج2.6-8.7٪
نخود فرنگی0.2-1.2٪
سبوس برنج2.6-8.7٪
سبوس گندم2.1-7.3٪
جوانه گندم1.1-3.9٪
مواد غذایی حاوی اسید فیتیک

اسید فیتیک باعث اختلال در جذب مواد معدنی می شود!

اسید فیتیک جذب آهن و روی و به میزان کمتری کلسیم را مختل می کند. این در مورد یک وعده غذایی، نه جذب کلی مواد مغذی در طول روز صدق می کند.
به عبارت دیگر، اسید فیتیک جذب مواد معدنی را در طول وعده غذایی کاهش می دهد، اما تاثیری در وعده های غذایی بعدی ندارد.

به عنوان مثال، خوردن آجیل بین وعده‌ های غذایی می‌ تواند میزان آهن، روی و کلسیمی را که از این آجیل جذب می‌ کنید کاهش دهد، اما نه از وعده‌ ای که چند ساعت بعد می‌ خورید.

با این حال، زمانی که غذاهای حاوی فیتات بالا را در بیشتر وعده های غذایی خود می خورید، ممکن است در طول زمان دچار کمبود مواد معدنی شوید.

این برای کسانی که از رژیم های غذایی متعادل پیروی می کنند نگران کننده نیست. اما ممکن است در دوره های سوء تغذیه و در کشور های در حال توسعه که منبع اصلی غذا غلات یا حبوبات هستند، مشکل مهمی باشد.

چگونه اسید فیتیک را در غذاها کاهش دهیم؟

اگر مشکل گوارشی دارید یا دچار کمبود مواد معدنی هستید، مصرف بیش از حد اسید فیتیک ممکن است ایده خوبی برای شما نباشد. توصیه می شود مصرف خود را به 100-400 میلی گرم در روز محدود کنید. اما، چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟

در اینجا چند راه برای کاهش محتوای اسید فیتیک یک منبع غذایی آورده شده است:

خیساندن

خیساندن حبوبات به مدت یک شب در آب و سپس پختن می تواند به کاهش محتوای اسید فیتیک آنها کمک کند. نشان داده شده است که خیساندن و پختن در مقایسه با خیساندن به تنهایی در کاهش فیتات ها مؤثرتر است.

مدت زمان خیساندن نیز می تواند در حذف محتوای فیتات متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نخود را به مدت 12 ساعت خیس کرد و شاهد کاهش 55.71 درصدی فیتات بود.

جوانه زدن

جوانه زدن دانه ها، غلات و حبوبات که به عنوان جوانه زنی نیز شناخته می شود، باعث تخریب فیتات می شود.

تخمیر

تخمیر باعث کاهش اسید فیتیک می شود. اسیدهای آلی که در طی تخمیر تشکیل می شوند، تجزیه فیتات را تقویت می کنند. این تکنیک‌ها به‌ صورت جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر می‌ توانند به میزان قابل توجهی محتوای اسید فیتیک غذاهای سرشار از فیتات را کاهش دهند.

آیا اسید فیتیک می تواند برای بدن شما مفید باشد؟

اگر کمبود روی یا آهن دارید، از مصرف زیاد غذاهای غنی از اسید فیتیک خودداری کنید. اما برای کسانی که از رژیم غذایی متعادل پیروی می کنند مضر نیست.

اقدامات احتیاطی برای مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فیتیک

اگر گوشت خوار هستید، فیتات ها برای شما چندان نگران کننده نیستند. با این حال، رژیم های گیاه خواری و وگان به شدت به غذاهای غنی از اسید فیتیک مانند آجیل و دانه ها متکی هستند. بنابراین ممکن است برای افرادی که گیاه خوار هستند نگران کننده باشد.

برای افراد گوشت خوار یک مزیت دیگر وجود دارد. آهن هِم که در غذاهای حیوانی یافت می شود به راحتی توسط اسید فیتیک جذب نمی شود. از سوی دیگر، آهن غیر هِم که در غذاهای گیاهی یافت می شود به راحتی توسط اسید فیتیک جذب می شود.
بنابراین اگر گیاه خوار هستید، مهم است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و زیاد در مصرف غذاهای غنی از فیتات زیاده روی نکنید.

اسید فیتیک دارای مزایا و معایب خاص خود است. اگر به مقدار مناسب مصرف شود برای بدن و پوست شما مفید است. برای جلوگیری از عوارض جانبی، اقدامات احتیاطی که ذکر کردیم را رعایت کنید.

امیدوارم مقاله فواید اسید فیتیک برای پوست برای شما مفید باشد. موفق و پیروز باشید.

منبع: skinkraft healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.