سلامت مو, مراقبت از مو

نحوه صحیح شستن مو ها و استفاده از شامپو سر‎

استفاده از شامپو

شستن موهایمان کاری است که اکثر ما بدون فکر کردن آن را انجام می دهیم. مانند مسواک زدن دندان هایمان. استفاده از شامپو هم قوانین خاص خود را دارد. این فقط بخشی از کارهای روزمره ما است. اما ممکن است آنقدرها که فکر می کردیم ساده نباشد. نحوه شستن موهای شما می تواند تفاوت بین یک روز خوب مو و یک روز بد باشد. TODAY Style با متخصصان مشهور و متخصصان مو صحبت کرد تا بهترین نکات، ترفندها و رازها را هنگام شستن موها بدانید. پاسخ آن ها ممکن است شما را غافلگیر کند! در ادامه برخی از نکات را درباره نحوه صحیح شستن مو ها و استفاده از شامپو سر‎ به شما آموزش می دهیم.

جنس موهای شما چیست؟

استفاده از شامپو

گروپ می گوید: اولین قدم این است که بدانید چه نوع مویی دارید.

بسته به جنس موهایتان در مورد پیدا کردن شامپو و نرم کننده مناسب برای نوع مو خود می توانید تصمیم بگیرید. برای موهای نازک، او توصیه می کند از محصولی استفاده کنید که موها را به سر نچسباند، بلکه باید یک شامپو حجم دهنده استفاده کنید.

گروپ گفت: “موهای نازک 50٪ پروتئین کمتری نسبت به موهای متوسط یا ضخیم دارند، به این معنی که ضعیف است و نیاز به تقویت دارد.”

برای موهای متوسط و ضخیم، به دنبال محصولی با رطوبت باشید که باعث نرم شدن بافت شود.

مراحل شستن مو ها به طور صحیح

1- ابتدا موهایتان را با آب گرم بشویید

قبل از استفاده از شامپو باید موهایتان کاملا خیس شود. استفاده از آب گرم مهم است، زیرا آب گرم کوتیکول های مو شما را باز می کند.

وقتی موهایتان در آب خیس شود، موها شروع به از بین بردن هر گونه کثیفی کرده و جمع می شوند. علاوه بر این، آب گرم به موها و پوست سر شما کمک می کند تا روغن های نرم کننده را بهتر جذب کند.

2- اگر موهای بلندی دارید قبل از شامپو زدن موهایتان را حالت دهید

مقدار کمی نرم کننده را به کف دست خود بمالید و آن را به آرامی در انتهای موهای خود ماساژ دهید.

به موها نرم کننده بزنید

3- شامپو را به آرامی در ریشه موهای خود ماساژ دهید

اگر موهای کوتاه یا متوسط دارید، یک چهارم شامپو را کف دست خود اندازه بگیرید. اگر موهایتان از شانه هایتان بلند تر باشد می توانید این مقدار را دو برابر کنید.

شامپو را در کف دستان خود بریزید و روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست هایتان پخش شود (حرارت دستان شما به عملکرد بهتر شامپو کمک می کند). در واقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود.

نحوه شامپو زدن به موها

4- شامپو را فقط روی پوست سرتان بزنید

اگر موهای بلندی دارید، ریشه موهایتان بیشتر به شامپو نیاز دارد. مالیدن شامپو در طول موها فقط روغن های طبیعی مو را می گیرد و به دنبال آن موهایی خشک، وز و بی روح خواهید داشت.

بهترین روش برای شامپو زدن موها استفاده از نوک انگشتان است به صورتی که شامپو را روی همه قسمت های سر پخش نموده و با نوک انگشتان به آرامی روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید. از ناخن هایتان استفاده نکنید.

5- موهایتان را بشویید و آب اضافی آن را بگیرید

هنگام شستن مو ، موهای تان را با آب گرم بشویید تا شامپو از روی موهایتان پاک شود. در حال شامپو کردن، آرام ماساژ دهید زمانی که شامپو کف کرد، سرتان را به آرامی با انگشتانتان با حرکات دایره ای شکل ماساژ دهید.

با این کار نه تنها کثیفی را از پوست خود پاک می کنید، بلکه ماساژ، گردش خون را به فولیکول های مو افزایش می دهد و رشد مو نیز افزایش می یابد.

نحوه شستن موها

بعد از اینکه تا حدودی موهایتان خشک شد، کمی از مرطوب کننده یا سرم نرم کننده بعد از حمام استفاده کنید. مطمئن شوید محصولی که استفاده می کنید حاوی الکل نباشد. زیرا الکل بیشتر موها را خشک می کند.

بیشتر بخوانید: تکنیک صحیح استفاده از سرم مو به همراه ویدیو آموزشی

تعداد دفعات شستن موها و میزان استفاده از شامپو

تعداد دفعات شستن موهایتان، بستگی به مو و پوست سر شما دارد. کارا رنگ کراگ که در سالن سوئیت کارولین در نیویورک مشغول به کار است گفت: “هیچ نسخه ای برای اندازه شامپو یا شستشو وجود ندارد.”

رایان مروارید، رنگ کار مو مشهور در سالن کاتلر در شهر نیویورک، توضیح داد که هرچه بیشتر شامپو بزنید، اکسیداسیون بیشتر اتفاق می افتد و این بدان معنی است که رنگ شما می تواند تغییر کند. او پیشنهاد می کند فقط در مواقع ضروری موهای رنگ شده با رنگ را بشویید.

شستن موها بعد از ورزش

لازم نیست بلافاصله پس از تمرین موهای خود را با شامپو بشویید. سوزان موناهان از سالن وارن تریکومی در گرینویچ کانکتیکات گفت: “وقتی عرق می کنید، موهای خود را به طور نمکی شسته اید”. “درخشش و کنترل فریز طبیعی از روغن های طبیعی موهای شما است که قادر به ماندن روی موهای شما هستند”.

شما هنوز هم به کمی کمک نیاز دارید؟ شامپو لزوما جواب نیست.

مت سوینی، مدیر خلاق جهانی L’ANZA Healing مراقبت از مو گفت: “اگر عاشق سالن ورزشی هستید و فقط هفته ای 2 بار شست و شو لازم دارید، کرم تمیز کننده را امتحان کنید. این گزینه کمتر ساینده است.”

به شامپویی که برای شستن استفاده می کنید توجه کنید

کریگ طرفدار شامپوهایی است که دارای مواد شوینده کم است. اما وی خاطرنشان می کند که ممکن است برای همه استفاده از این شامپو ها درست نباشد. کریگ گفت: “قانون کلی من استفاده از شامپو یا پاک کننده ای است که دارای کیفیت بالا و یا گیاهی باشد. شامپو های موجود در داروخانه اغلب حاوی سیلیکون هایی هستند که می توانند روی پوست سر بچرخند و موها را خشک کنند”. سیلیکون همچنین می تواند باعث شکستگی شود.

شستن مو با شامپو

سارا پوتمپا، مدل مو مشهور که با لی میشل و خالق The Beachwaver همکاری می کند، افزود: “مهم است که اطمینان حاصل کنید که شامپوی شما ملایم بوده اما به اندازه کافی قدرتمند است تا موها را تمیز کند و ضمن اینکه رطوبت دوباره به آن اضافه می کند.”

Potempa توصیه می کند هنگام انتخاب شامپو به دنبال محصولاتی باشید که بدون سولفات، بدون پارابن و یا هیدرو شیمیایی عاری از سولفات باشند.

تغییر رنگ مو

برخی از افراد می گویند که با گذشت زمان موهای بلوند آنها تیره تر و یا روشن تر می شوند. این می تواند به دلیل رسوب مواد معدنی در لوله ها یا زندگی در اطراف آلودگی باشد.

مهمترین مرحله؟ شستشو است!

کریگ گفت: “من فهمیدم اکثر مردم شامپو خود را به درستی شستشو نمی دهند و شامپو در سر باقی می ماند.”

هنرمند جهانی کانتو، ماریا آنتوانت اشاره می کند که وقتی افراد از پوست سر یا خارش شکایت می کنند، اغلب به دلیل استفاده از برخی شامپو ها یا نشستن شامپو باقی مانده در سر است.

Potempa گفت: “شستشو را تکرار نکنید. معمولاً یک شامپو به اندازه کافی کارآمد است تا چربی های اضافی مو را از بین ببرد.”

بیشتر افراد موهای خود را طوری می شویند که سریعتر شامپو از سر آن ها بیرون رود، در واقع آسیب بیشتری به موهای خود وارد می کنند.

دمای مناسب آب

مروارید گفت: “برای شستشو بهتر، هنگام تمیز کردن از آب گرم استفاده کنید تا کوتیکول مو باز شود و از آب سرد برای شستشوی تهویه برای بستن کوتیکول استفاده کنید.”

Potempa افزود: استفاده از آب سرد برای بستن کوتیکول ضروری است زیرا آب گرم به تنهایی توصیه نمی شود.

نکات مهم درباره شستن موها به طور صحیح

🔹 زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید. هر چقد موهایتان بیشتر خیس بماند، همان قدر شکننده تر می شود، پس سعی کنید خیلی سریع از حمام بیرون بیایید.

🔸 از مصرف بیش از حد محصولات مراقبت مو پرهیز کنید. از استفاده بیش از حد از محصولات مراقبت مو مانند، موس، ژل، اسپری مو و غیره بر روی موهایتان خودداری کنید، زیرا آن ها روی مو و پوست سر می نشینند، منافذ را مسدود می کنند و در نهایت منجر به ریزش مو می شود.

🔹 از استفاده از سشوار خودداری کنید. گرمای سشوار می تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث ایجاد مو خوره شود. بنابراین بهتر است تا جای ممکن از سشوار استفاده نکنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.