سلامت پوست, مراقبت از پوست

نگاهی دقیق تر به بیماری لوپوس

لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها ایستادگی می کند. اما در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی به طور اشتباه به بدن حمله کرده و به بافت ها و اعضای سالم آسیب می رساند. این بیماری می تواند مشکلات کلیه ای، سیستم عصبی، رگ های خونی و پوستی ایجاد کند.

انواع لوپوس

انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد، هر کدام از آن ها علائم مختلفی دارند. لوپوس اریتماتوز سیستمیک ( SLE ) شایع ترین نوع آن است. اندام های مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند کلیه، ریه ها، مغز و شریان ها.

لوپوس اریتماتوز پوستی ( CLE ) پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

لوپوس نوزادی حالت نادری است که زنان باردار کودکی با مشکلات کبدی، جوش و گاهی اوقات مشکل قلبی به دنیا می آورند.

علائم کلی

افرادی که مبتلا به لوپوس هستند اغلب علائمی شبیه به آنفولانزا ایجاد می کنند، شدیدا احساس خستگی می کنند. سردرد و تب دارند و احساس درد و ورم در مفاصل دارند.

به دلیل اینکه این علائم مشابه با دیگر بیماری هاست مانند آرتریت، فیبرومیالژیا و مشکلات تیروئیدی، تشخیص لوپوس می تواند سخت باشد. به دلیل علائم مبهم لوپوس آن را “تقلید کننده بزرگ” می خوانند.

ضعف و درد مفاصل

بیش از 90 درصد کسانی که لوپوس دارند، درد و ضعف در مفاصل را تجربه می کنند. بیشتر این ناراحتی ها به دلیل التهابی است که ایجاد می کند. اغلب مردم احساس درد و سفتی در مفاصل شان دارند که لوپوس آرتریت نامیده می شود.

لوپوس می تواند عضلات را ضعیف کند، خصوصا لگن، ران ها، شانه ها و بازو ها. به علاوه، این بیماری می تواند عصب تونل کارپال را هدف قرار دهد که سبب بی حسی و درد در دستان و انگشتان می شود.

جوش های دیسک مانند

لوپوسی که بر روی پوست اثر می گذارد ( CLE ) حالت های متفاوتی دارد و سبب ایجاد دانه های متفاوتی می شود. لوپوس دیسکوئید در افرادی که لوپوس پوستی مزمن دارند ایجاد می شود.

سبب ایجاد جوش هایی پوسته پوسته به شکل سکه بر روی گونه ها، دماغ و گوش ها می شود. جوش ها دارای خارش یا درد نیستند اما زمانی که از بین بروند باعث ایجاد لکه بر روی پوست می شوند.

اگر جوش بر روی پوست سر باشد، ریزش مو اتفاق می افتد. گاهی اوقات ریزش مو همیشگی است و دوباره موی جدیدی نمی روید.

لوپوس بر روی پوست سر

لکه های حلقه مانند

در افرادی با لوپوس زیر پوستی ( SCLE )، لکه ها به نظر پوسته پوسته یا شبیه به حلقه های قرمز می آیند. این لکه ها در محل هایی پدیدار می شوند که در معرض آفتاب قرار دارند مانند بازوها، شانه ها، گردن و تنه.

داشتن SCLE باعث می شود تا نسبت به نور خورشید بیشتر حساس شوید، پس باید نسبت به بیرون رفتن یا در زیر نور فلورسنت قرار گرفتن محتاط باشید.

لوپوس پوستی

لک های پروانه ای

هنگامی که لوپوس سیستمی ایجاد می شود، ممکن است احساس کنید که لک هایی همانند آفتاب سوختگی بر روی صورت تان ظاهر شده اند. این لکه های پروانه ای علامت لوپوس پوستی حاد ( ACLE ) است.

لکه ها به دلیل ظاهر پروانه ای شکل شان معروف هستند: بر روی بینی پخش می شود و بر روی دو گونه ادامه می یابد. این لک ها می توانند بر روی دیگر قسمت های بدن نیز ظاهر شوند خصوصا قسمت هایی که در معرض نور خورشید هستند مانند بازوها، پاها و تنه. لک های ACLE نسبت به نور حساس هستند.

لوپوس پروانه ای

کم خونی

گلبول های قرمز، خون غنی از اکسیژن را از قلب و ریه ها به بقیه بدن منتقل می کنند. در لوپوس، سیستم ایمنی می تواند گلبول های قرمز سالم را تخریب کند.

می تواند باعث ایجاد کم خونی همولیتیک شود. کمبود گلبول های قرمز باعث علائمی مانند خستگی، تنگی نفس، سرگیج و زرد شدن رنگ پوست و چشم می شود.

لخته شدن خون

کسانی که لوپوس دارند مشکل دیگری با خون شان پیدا می کنند. به طور معمول، لخته شدن خون زمانی اتفاق می افتد که جایی از بدن آسیب دیده باشد و برای جلوگیری از خونریزی بیشتر خون لخته می شود.

در لوپوس، ترومبوز اتفاق می افتد در جایی از بدن که نیاز نیست خون لخته می شود. این اتفاق بسیار خطرناک است، به خصوص اگر لخته جدا شود و در رگ های خونی، ریه ها، مغز یا قسمت دیگری از بدن قرار گیرد.

اعصاب

لوپوس اغلب اعصاب را نیز مورد حمله قرار می دهد که پیام ها را از مغز به بدن منتقل می کنند. این آسیب باعث ایجاد علائم مختلفی می شود مانند:

  • سردرد
  • احساس گیجی
  • مشکل بینایی
  • تغییر خلق و خوی
  • سرگیجه
  • بی حسی

زمانی که لوپوس به عصب های دست و پا حمله می کند، سبب ایجاد پدیده رینود می شود که سر انگشتان دست و پا قرمز، سفید یا آبی می شوند. انگشتان دست و پا در برابر سرما احساس بی حسی و درد می کنند.

لوپوس و ریه ها

زمانی که لوپوس به ریه ها حمله می کند، می تواند در نفس کشیدن مشکل ایجاد کند. اگر غشای اطراف ریه ها ملتهب شوند، باعث ایجاد فشار بر روی ریه ها می شود که نفس کشیدن را دردناک می کند.

این بیماری همچنین می تواند سبب فشار خون ریوی شود که یکی از حالت های فشار خون بالاست که رگ های خونی که قلب را به ریه ها وصل می کنند متراکم می شوند.

در نتیجه خون کمتری از قلب به ریه ها می رود و ریه ها اکسیژن کمتری دریافت می کنند و قلب مجبور است تا سخت تر کار کند.

ساخت مایعات

در میان تمام اندام هایی که لوپوس به آن ها حمله می کند کلیه قرار دارد که به طور معمول خون را فیلتر می کند و مواد زائد را از بدن جدا می کند.

در حدود 40 درصد از مردمی که لوپوس دارند نزدیک به یک سوم آن ها کودکانی با لوپوس پیشرفته کلیه هستند. به دلیل اینکه کلیه ها آسیب دیده اند، بدن شروع به جمع کردن مایعات می کند. یکی از علائم نفریت لوپوس ورم می باشد آن هم به دلیل تجمع مایعات در پاها، مچ پاها و ساق پاها.

برای دیدن محصولات ضد لک به این لینک مراجعه کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.