سلامت پوست, مراقبت از پوست

روش های جدید برداشتن خال صورت و بدن

برداشتن خال صورت و بدن

وجود یک خال رنگی، به خصوص روی صورت، بعضی مواقع زیبایی را دو چندان می کند اما گاهی مواقع بسیار ناراحت کننده است و باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می شود. برداشتن خال صورت و بدن با روش های مختلفی قابل انجام است که شاید در میان اقدامات زیبایی، یکی از پر طرفدار ترین ها باشد. دراین مطلب انواع روش های برداشتن خال صورت و بدن را برای شما تهیه کردیم. با ما همراه باشید.😊

خال چیست؟

هر نوع تغییر رنگ مشخص در پوست را خال می گویند. خال‌ها می‌توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. خال‌ها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندام ها می توانند رشد کنند. خال‌ها معمولاً به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی دیده می‌شوند. رنگ خال به دلیل وجود سلول‌های رنگدانه دار پوستی (ملانوسیت) است.

خال چیست؟

چه خالی را برداریم؟

معمولا خال ها خوش خیم و غیر سرطانی هستند و نیازی به برداشتن ندارند. فقط خال هایی نیاز به برداشتن دارند که غیر عادی باشند یا فرد از لحاظ زیبایی بخواهد آن را بردارد. هر لکه خالی که به طور ناگهانی دچار تغییراتی در اندازه، رنگ، شکل، خون ریزی، خارش و یا درد شود، نیاز به توجه و بررسی دارد.

روش های برداشتن خال

1- روش طبیعی برداشتن خال صورت و بدن

یک روش طبیعی برای برداشتن خال صورت و بدن استفاده از کرم ها و چسب های مایع است. انواع آن در بازار وجود دارد که حاوی سرخ بن، گیاه جنگلی است.

نحوه استفاده از چسب سرخ بن

  • خال را با هیدروژن پروکسید بشویید.
  • سپس چسب را روی خال بمالید و با یک بانداژ بپوشانید.
  • این کار را به مدت 3 روز انجام دهید.
  • مشاهده خواهید کرد که ناحیه انتهای خال ملتهب و خال کم رنگ می شود و می افتد.
  • ممکن است جای زخم کوچکی ایجاد شود اما به بافت آسیبی وارد نمی کند.

توجه: هیچ گاه از این روش برای برداشتن خال های سرطانی که احتمال سرطانی بودن آن ها زیاد است، استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: نحوه از بین بردن جای زخم با روش های مختلف

2- برداشتن خال با لیزر

در روش لیزر از امواج لیزر برای تراش یا تخریب خال استفاده می شود. لیزر یک فناوری جدید علمی است که در برداشتن خال کاربرد دارد. در این روش زخم یا جراحت ایجاد نمی شود، زیرا در آن پوست را برش یا بخیه نمی زنند و بیمار درد کمتری را احساس می کند.

روش کار برداشتن خال با لیزر چگونه است؟

روش برداشتن خال با لیزر

این روش برای خال های بسیار بزرگ یا خال هایی که از پوست بیرون زده اند مناسب نیست. بلکه مناسب خال های صاف، قهوه ای یا سیاه رنگ است. برای برداشتن کامل خال به 1 تا 3 جلسه درمان نیاز است.

  • در این روش یک داروی بیهوشی سطحی در ناحیه مورد نظر تزریق می شود تا ناحیه بی حس شود و سپس نور لیزر را مستقیما به خال می تابانند تا آن را گرم کند و بترکاند.
  • این روش درد ندارد و احتمال ایجاد زخم در آن کم است.
  • خطر ایجاد عفونت در این روش به شدت کاهش پیدا می کند.

نکته: یکی از مشکلات اصلی برداشتن خال با لیزر این است که پرتو لیزر نمی تواند به نقاط عمیق پوست برود به همین دلیل از این روش معمولا برای مسطح کردن خال های گوشتی که در سطح پوست وجود دارد استفاده می شود و اگر خال گوشتی بیمار عمیق باشد، نمی توان از این روش استفاده کرد.

مراقبت های پس از لیزر:

به دلیل اینکه پس از لیزر پوست جدید زیر خال بسیار حساس و ملتهب می شود، توصیه می شود زیر نور خورشید قرار نگیرید و حداقل به مدت 1 ماه و نیم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

3- روش سوزاندن خال

روش سوزاندن خال بیشتر در گذشته برای برداشتن خال های ریز و سطحی کاربرد داشت. در این روش، خال را به وسیله دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق می سوزانند.

این روش باعث می شود قسمت های عمیق و فرورفتگی چاله مانندی در پوست ایجاد شود. امروزه دستگاه های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه های کوتر شده اند که اثر کمتری روی پوست دارد.

4- روش جراحی برای برداشتن خال

پر کاربرد ترین روش برای برداشتن خال روش جراحی است.

سه روش برای جراحی خال وجود دارد: تراشیدن، بیوپس پانچ و عمل جراحی

تراشیدن

این روش برای خال هایی که از سطح پوست بالاتر آمده اند استفاده می شود. ابتدا پزشک یک بی حس کننده موضعی را به ناحیه اطراف خال می زند و با استفاده از یک اسکالپل کوچک و تیز خال را می تراشد.

روش بیوپسی پانچ

تکنیک بیوپسی پانچ، معمولا برای خال های پوستی کوچک تر استفاده می شود و از یک دستگاه خاص برای پانچ کردن یک قطعه پوستی استفاده می کند.

عمل جراحی

خال های پوستی مسطح یا بدخیم معمولا با عمل جراحی برداشته می شوند. به طوری که جراح کاملا خال را بریده و به طور کامل آن را برمی دارد، سپس پوست را با بخیه می بندد.

5- برداشتن خال با نیتروژن مایع

برای برداشتن بعضی دیگر از خال ها، می توان خال را با نیتروژن مایع منجمد کرد. برای منجمد کردن و فریز کردن ضایعات پوستی مانند خال، کک و مک، زگیل و میخچه و برخی دیگر از ضایعات پوستی از دستگاه کرایو استفاده می کنند.

روش کار برداشتن خال با نیتروژن مایع چگونه است؟

  • ازت مایع داخل این دستگاه سرمای شدیدی حدود 196- درجه سانتی گراد دارد.
  • وقتی محتویات دستگاه کرایو روی ضایعه پوستی اسپری می شود درجه حرارت بافت ضایعه مورد نظر را به شدت و با سرعت بسیار زیادی کاهش می دهد.
  • که باعث انجماد و فریز شدن بافت مورد نظر و مرگ سلولی آن خواهد شد.

نکات مهم برای برداشتن خال

نکات مهم برای برداشتن خال

🔹 اگر خال بعد از برداشتن مجددا عود کرد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

🔸 خال هایی که به طور ناگهانی دچار تغییراتی مثل پیدا کردن حاشیه نامنظم، التهاب، خون ریزی و نامنظم شدن رنگ خال می شوند، باید تحت نظر پزشک و با انجام آزمایش های لازم در این زمینه برداشته شود.

🔹 قبل از تصمیم گیری و انتخاب روش مطمئن شوید که چه کاری می خواهید انجام دهید.

🔸 برای انتخاب روش مورد نظر و مناسب برداشتن خال صورت و بدن می توانید از جراح زیبایی یا متخصص امراض پوستی کمک بگیرید این افراد روش های متعددی را عرضه می کنند.

🔹 خال های بدخیم بهتر است برداشته شوند، با آزمایش تکه برداری آسیب شناسی می توان متوجه بدخیمی خال شد.

🔸 احتمال اسکار بعد از عمل خال، بستگی به مهارت پزشک و نوع ترمیم پوست بیمار دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.