سلامت پوست, مراقبت از پوست

لیزر موهای زائد بدن ؛ کاربرد و عوارض جانبی آن

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که با استفاده از یک پرتو نور متمرکز (لیزر) موهای زائد را از بین می برد. لیزر موهای زائد در صورت انجام صحیح برای اکثر افراد، ایمن و موثر است. در ادامه به چند سوال رایج درباره لیزر پاسخ می دهیم.

سوالات متداول درباره لیزر موهای زائد

همیشه قبل از انجام هر کاری دچار نگرانی هایی هستیم که آیا این کار درست است یا خیر؟ در این جا به چند مورد از این نگرانی ها پاسخ داده ایم.

1. آیا لیزر موهای زائد بی خطر است؟

معمولاً بی خطر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از لیزر موهای زائد عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند.
برای اطمینان بهتر است، افراد از متخصص پوست خود بخواهند قبل از انجام لیزر، چگونگی واکنش پوست را آزمایش کنند، در صورتی که واکنش نامطلوبی دیده نشد، سپس در ناحیه وسیع، لیزر را انجام دهند.

2. آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

چند روز بعد از لیزر، بسیاری از افراد احساس می کنند دچار آفتاب سوختگی شده اند. با این حال، روند کار معمولاً دردناک نیست.

3. آیا لیزر رشد مجدد مو را به طور کلی متوقف می کند؟

بسیاری از افراد برای دست یابی به رضایت بیشتر برای دفع موهای زائد به جلسات متعدد نیاز دارند. در جلسات بعدی ممکن است موها سبک و نازک تر شوند.
هم چنین ممکن است چندین روش درمانی طول بکشد تا موهای ناخواسته به طور کامل از بین بروند و اما حذف موهای دائمی همیشه تضمین نمی شود.

4. آیا رنگ مو تاثیری دارد؟

افراد با موهای بور یا خاکستری ممکن است تغییر زیادی را مشاهده نکنند، زیرا نورهای لیزر به سمت موهای تیره جذب می شوند و اغلب در موهای روشن موفقیت آمیز نیستند.

5. آیا لیزر موهای زائد را می توان در دوران بارداری انجام داد؟

هر کسی که قصد بارداری دارد، قبل از انجام لیزر باید با پزشک خود صحبت کند. اغلب به جلسات متعددی نیاز دارد که نباید در دوران بارداری انجام شود.
دلیل این امر آن است که دانشمندان هیچ مطالعه انسانی در مورد اثبات ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نداده اند.

6. آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود؟

باز هم، هیچ مدرکی وجود ندارد که لیزر مو های زائد باعث ناباروری شود. لیزرها فقط به پوست نفوذ می کنند و به هیچ اندام دیگری نمی رسند یا بر آن ها تأثیر نمی گذارند.
استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد حتی در مناطق حساس مانند کشاله ران نیز بی خطر است.

7. آیا لیزر ناحیه بکینی و زیر بغل خطر ساز است؟

خیر، زیرا لیزر به عمق پوست نفوذ نمی کند و تنها به فولیکول های مو آسیب می رساند و رشد مجدد آن را متوقف می کند.

8. آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود؟

این که استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد می تواند باعث سرطان شود بی اساس است، هنوز هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.
لیزرها به طور خاص برای عبور از سلول های پوست و فقط هدف قرار دادن فولیکول های مو در اعماق پوست طراحی شده اند.

نحوه کار لیزر چگونه است؟

در هنگام لیزر، لیزر نوری منتشر می کند که توسط رنگ دانه (ملانین) موجود در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود و به کیسه های لوله ای شکل موجود در پوست (ریشه های مو) که باعث تولید مو می شوند آسیب می رساند. این آسیب رشد موهای آینده را برای مدت طولانی مهار یا به تأخیر می اندازد.

نحوه کار لیزر موهای زائد

ناحیه درمانی لیزر موهای زائد

درمان موهای ناخواسته تقریباً در هر منطقه به جز پلک و نواحی اطراف آن، امکان پذیر است. قسمت های درمانی لیزر معمول شامل:

  • پاها
  • زیر بغل
  • لب فوقانی
  • چانه
  • خط بیکینی

فواید استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد چیست؟

استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد، ماندگارتر از برخی روش های دیگر است. زیرا در این روش با جلوگیری از رشد فولیکول های مو، باعث توقف رشد موهای جدید می شوند.

اثرات جانبی استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد

خطرات عوارض جانبی، جزئی و موقتی است و با توجه به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت های قبل از درمان و پس از درمان متفاوت است. شایع ترین عوارض ناشی از لیزر موهای زائد عبارت اند از:

1- قرمزی و تحریک

لیزر موهای زائد به فولیکول های موهای هدف آسیب می رساند. بدن به این کار واکنش نشان می دهد و بسیاری از افراد در مناطق لیزر شده، قرمزی و تحریک را تجربه می کنند.

پوست ممکن است حالت سوزن سوزن شدن پیدا کند یا احساس لطافت کند و حتی ممکن است کمی تورم داشته باشد. برخی از متخصصان پوست از بی حس کننده موضعی برای کاهش واکنش پوست فرد به این فرآیند استفاده می کنند.

2- پوسته شدن

برخی از افراد ممکن است در ناحیه لیزر شده، پوسته پوسته شدن را مشاهده کنند. این به طور معمول یک مسئله جزئی است اما می تواند ناخوشایند باشد.

پوسته پوسته شدن گاهی منجر به پوسته ریزی یا ایجاد زخم می شود. با مراقبت از ناحیه تحت درمان پس از لیزر (استفاده از مرطوب کننده) از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

3- تغییر در رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است تغییرات جزئی رنگ در ناحیه لیزر شده پوست را مشاهده کنند. به دنبال لیزر موهای زائد، ممکن است پوست کمی تیره یا روشن شود.

افرادی که پوست روشن تری دارند ممکن است تغییرات رنگ دانه ای تیره تری را تجربه کنند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند ممکن است در معرض تغییرات رنگ دانه های روشن تری باشند. این تغییرات به مرور زمان کم رنگ می شوند و پوست به حالت عادی برمی گردد.

4- آسیب دیدگی چشم

روش حذف مو شامل استفاده از لیزرهای قدرت مند است. این بدان معناست که احتمال آسیب جدی چشم، به ویژه هنگامی که پزشک روی صورت فرد کار می کند، وجود دارد.

نکته: هم فرد تحت درمان و هم پزشک باید از تجهیزات محافظتی چشم برای جلوگیری از آسیب دیدگی هنگام انجام این روش استفاده کنند.

استفاده از عینک مخصوص برای پیش گیری از آسیب دیدگی چشم در هنگام لیزر

5- خطر عفونت پوست

همانند سایر روش های آرایشی برای حذف موهای زائد، آسیب رساندن به فولیکول های مو با لیزر می تواند خطر عفونت ایجاد کند. افراد باید هرگونه علامت عفونت را به متخصص پوست گزارش دهند. هم چنین آن ها نباید در صورت بروز عفونت، کرم های آنتی بیوتیکی بدون نسخه (OTC) را در مناطق وسیعی از پوست استفاده کنند.

6- سوختگی و تاول زدن

اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر سوختگی و تاول وجود دارد. مراجعه به یک پزشک مطمئن، خطر عوارض جانبی را کاهش می دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از افراد ممکن است بعد از لیزر، عوارض جانبی جزئی مانند قرمزی، تورم و تحریک را تجربه کنند و معمولاً می توانند این موارد را در خانه درمان کنند. هرکسی که علائم عفونت پوستی را مشاهده می کند باید به پزشک مراجعه کند.

هشدار: پوست خال کوبی شده، نباید در درمان لیزر قرار گیرد.

عوامل موثر در موفقیت لیزر موهای زائد چیست؟

رنگ مو و نوع پوست

این دو عامل در موفقیت لیزر موهای زائد تأثیر بسیاری دارد. اصل اساسی این است که رنگ دانه های مو، نور را جذب کنند. لیزر باید ضمن جلوگیری از آسیب به پوست فقط به فولیکول مو آسیب برساند.

خطر ایجاد آسیب به پوست زمانی بیشتر است که تضاد کمی بین رنگ مو و رنگ پوست وجود داشته باشد. بنابراین، تضاد بین رنگ مو و پوست – مثلا موهای تیره و پوست روشن بهترین نتیجه را به دنبال دارد.

هشدار: به دلیل احتمال آسیب شدید چشم، لیزر موهای زائد برای ابروها یا مناطق اطراف آن توصیه نمی شود.

مراقبت های قبل از لیزر مو های زائد

قبل از ارائه خدمات، پزشک دستورالعمل های خاصی را برای آماده سازی افراد می دهد. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- عدم قرار گرفتن در آفتاب

پزشک به شما توصیه می کند قبل و بعد از درمان لیزر در معرض آفتاب قرار نگیرید. هر زمان که بیرون می روید، از ضد آفتاب با طیف گسترده استفاده کنید. همچنین یک تا دو هفته قبل از درمان برنزه نکنید.

2- اجتناب از سایر روش های حذف مو

اجتناب از سایر روش های حذف مو مانند: کندن، اپیلاسیون و الکترولیز می تواند فولیکول مو را مختل کند و حداقل چهار هفته قبل از درمان باید از استفاده آن اجتناب شود. زیرا کارایی درمان را کاهش می دهد. 24 ساعت قبل از درمان ناحیه مورد نظر را با تیغ بتراشید.

3- پرهیز از مصرف دارو

از پزشک خود در مورد این که چه داروهایی را نباید مصرف کنید، بپرسید (مثلا باید از مصرف آسپرین یا داروهای ضد التهاب قبل از انجام لیزر پرهیز کنید).

مراقبت های بعد از لیزر مو های زائد

  • در چند ساعت اول پس از لیزر ممکن است متوجه قرمزی و تورم شوید. برای کاهش هرگونه ناراحتی، یخ را روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.
  • اگر بلافاصله پس از لیزر موهای زائد واکنش پوستی داشته باشید، پزشک ممکن است کرم استروئیدی را در ناحیه آسیب دیده قرار دهد.
  • پس از لیزر موهای زائد و بین درمان های برنامه ریزی شده، از قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید خودداری کنید و حداقل به مدت 6 هفته از برنزه کردن پوست اجتناب کنید.
  • هم چنین روزانه از کرم ضد آفتاب در نواحی که پوشیده نیستند استفاده کنید.

مدت زمان لازم برای لیزر موهای زائد

در مناطقی که مو به سرعت رشد می کند، مانند لب بالا، درمان ممکن است طی 4 تا 8 هفته تکرار شود، و تنها چند دقیقه طول بکشد. در مناطقی که موها رشد آهسته دارند، مانند پشت، درمان ممکن است هر 12 تا 16 هفته باشد و زمان درمان یک منطقه بزرگ تر مانند پشت ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

منبع: www.mayoclinic.orgwww.medicalnewstoday.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.