سلامت پوست, مراقبت از پوست

پاکسازی منافذ بینی همراه با راهنمای تصویری

پاکسازی منافذ بینی

عرق، کثیفی، آلودگی و آرایش می تواند روی پوست شما جمع شده و منافذ پوست را مسدود کند. منافذ بینی نسبت به قسمت های دیگر پوست بیشتر در معرض دید قرار دارد. با تمیز نگه داشتن منافذ بینی، نه تنها کمتر مورد توجه قرار می گیرند، بلکه در معرض عفونت های ایجادکننده آکنه نیز نخواهد بود. در این مطلب انواع روش های پاکسازی منافذ بینی را به شما می گوییم.

منافذ بینی چیست؟

منافذ، منفذی برای فولیکول های مو در پوست است. آن ها به دفع عرق و چربی پوست کمک می کنند. منافذ بینی معمولاً بزرگتر از منافذ پوست صورت شما هستند. آن ها به غدد چربی که سبوم یا چربی طبیعی در پوست تولید می کنند، متصل می شوند.

روش های پاکسازی منافذ بینی

1. پاکسازی منافذ بینی با آرد جو دوسر

پاکسازی منافذ بینی با آرد جو دوسر
  • 1 فنجان بلغور جو دوسر را با یک فنجان آب داغ ترکیب کنید. مواد را به خوبی در یک ظرف با هم مخلوط کنید.
  • وقتی مخلوط خنک شد، آن را حدود 2 دقیقه روی بینی خود (و در صورت تمایل بقیه صورت خود را) بمالید.
  • سپس مخلوط را با آب سرد از صورت خود پاک کنید.

2. پاکسازی منافذ بینی با آب لیمو

پاکسازی منافذ بینی با آب لیمو
  • با این کار، اسید سیتریک موجود در لیمو لایه برداری انجام می دهد و منافذ مسدود شده را از بین می برد.
  • آب لیمو فشرده شده یا یک تکه لیمو را برش دهید و مستقیماً روی منافذ بینی خود بمالید.
  • بسته به میزان حساسیت پوست 1 تا 5 دقیقه صبر کنید، سپس با آب گرم بشویید.
  • این یک روش عالی برای پاک سازی منافذ بینی است، که پس از استفاده به زودی نتایج آن را خواهید دید.

3. پاکسازی منافذ بینی با سفیده تخم مرغ

 پاکسازی منافذ بینی با سفیده تخم مرغ
  • سفیده تخم مرغ را جدا کرده و در یک ظرف بریزید.
  • صورت خود را با صابون ملایم و آب گرم بشویید.
  • با استفاده از یک پد تمیز یا پارچه ای بدون پرز، سفیده را به بینی خود بمالید. وقتی سفیده ها روی پوست شما خشک شد، صورت تان را با آب بشویید و خشک کنید.
  • پس از شستشو، از یک مرطوب کننده غیر کمدوژنیک‎ استفاده کنید که منافذ پوست شما را مسدود نکند.

4. پاکسازی منافذ بینی با بخور

پاکسازی منافذ بینی با بخور
  • در یک کاسه بزرگ آب جوش بریزید.
  • یک حوله روی سر خود بکشید و سرتان را با دقت روی کاسه قرار دهید. حوله باعث می شود بخار مستقیما به صورت شما برخورد کرده و صورت را گرم کرده و منافذ پوست را تمیز می کند.
  • این کار را حدود 10 تا 15 دقیقه انجام دهید.
  • وقتی از این روش استفاده می کنید، احتیاط کنید. آب و بخار خیلی گرم می تواند باعث سوختگی شود.
  • روغن های گیاهی مانند اکالیپتوس، نعناع فلفلی و روغن درخت چای را برای قدرت پاک سازی بیشتر به آب اضافه کنید. مخصوصاً روغن درخت چای برای پوست حساس بسیار مناسب است.

5. پاکسازی منافذ بینی با ماسک زغال

پاکسازی منافذ بینی با ماسک زغال

ماسک های زغالی به اعماق پوست نفوذ می کنند تا چربی و جوش های سر سیاه را از بین ببرند. ماسک زغال را می توانید از بسیاری از فروشگاه ها خریداری کنید. همچنین می توانید مقاله «فواید ماسک زغال برای پوست + روش تهیه ماسک زغال» را مطالعه کنید.

6. پاک سازی منافذ بینی با نوارهای تمیز کننده

پاکسازی منافذ بینی با نوارهای تمیز کننده

نوارهای تمیز کننده بینی می‌توانند برای برداشتن گرد و خاک، چربی اضافی، سلول‌های مرده پوست و جوش‌های سرسیاه استفاده شوند. نوارهای تمیزکننده منافذ بینی، از مواد چسبناک ساخته شده اند و مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت است و شما می‌توانید با توجه به وضعیت پوست خود آن ها را تهیه کنید.

برای استفاده از این نوارها، کافی است بینی خود را با آب ولرم خیس کنید و بخش چسبناک نوار را به مدت 15 دقیقه بر روی بینی قرار دهید. زمانی که نوار را از بینی جدا می‌کنید، صورت خود را مجددا با آب ولرم بشویید تا تاثیر این روش را مشاهده کنید.

7. از ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می تواند باعث آسیب رسیدن به پوست شود. این باعث می شود منافذ پوست شما بزرگ تر از حالت عادی شود. برای جلوگیری از این کار قبل از خارج شدن از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.

چه عواملی باعث می شود منافذ بینی بزرگ شود؟

عوامل مختلفی می توانند باعث بزرگ شدن منافذ بینی شوند:

1. قرار گرفتن در معرض آفتاب

بینی شما در معرض دیدترین قسمت صورت است و در مقابل خورشید آسیب پذیرتر است. قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث بزرگ تر شدن منافذ بینی می شود.

2. سن

با افزایش سن، فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست شما شل می شوند و باعث می شود پوست اطراف منافذ بینی شما آویزان و شل شود. این باعث می شود اندازه منافذ بزرگتر به نظر برسد.

3. جوش های سرسیاه

هنگامی که منافذ بینی با آلودگی، چربی اضافی و باکتری مسدود شود، جوش های سر سیاه ایجاد می شوند. برداشتن جوش های سرسیاه می تواند باعث افزایش اندازه منافذ پوست شود.

4. عدم لایه برداری

سلول های مرده پوست به خارجی ترین لایه پوست هدایت شده و در آن جا ریخته می شوند. به دلیل عواملی مانند افزایش سن، نور خورشید و پاک سازی نامناسب پوست، این سلول ها روی پوست جمع می شوند و می توانند منافذ پوستی را بزرگ کنند.

5. برخی از محصولات مراقبت از پوست

محصولات مراقبت از پوست غیر کمدوژنیک گاهی اوقات، می توانند به شدت بر روی پوست خشک شوند و منجر به تولید بیش از حد سبوم و مسدود شدن منافذ پوست شوند.

نکاتی که لازم است بدانید!

🔸 بینی و صورت خود را روزانه بشویید. شستن صورت دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر، برای مدیریت منافذ بینی مناسب است. برای تمیز کردن از آب گرم و صابون ملایم صورت استفاده کنید، سپس با آب خنک بشویید.

صورت خود را بعد از هرگونه فعالیت نیز بشویید. به خصوص پوست چرب می تواند منافذ پوست را حساس کند و ممکن است به یک پاک کننده خاص نیاز داشته باشد.

🔸 از خوابیدن با آرایش خودداری کنید. آرایش بر روی پوست به کیفیت کلی آن آسیب می رساند و باعث انسداد منافذ پوست می شود. اگر آرایش تان را قبل از خواب پاک کنید، به پوست شما آسیب وارد نمی کند. اما اگر هر شب با آرایش بخوابید، به مرور زمان منافذ پوستی شما مسدود می شود.

🔸 اگر با توجه به تکنیک های توضیح داده شده بالا موفق به پاک سازی منافذ بینی خود نشدید، در صورت لزوم می توانید به یک متخصص پوست مراجعه کرده تا با درمان های تخصصی مانند نور لیزر، استخراج فیزیکی، داروهای موضعی و موارد دیگر به درمان منافذ شما بپردازد.

منبع: wikihowskinkraft

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.