سلامت پوست, مراقبت از پوست

سفید آب یا (روشور) ! قدیمی ترین لایه بردار های ایرانی

کیسه و سفید آب

در زمان های قدیم کیسه و سفید آب جزو اصلی ترین قسمت روتین حمام ایرانیان بوده است اگر چه امروزه افراد کمی از آن استفاده می کنند. کیسه و سفید آب لایه بردار های قوی پوست اند و سالیان سال است، مردم ایران از آن استفاده می کنند. همچنین سفید آب یکی از هفت قلم، لوازم آرایشی زنان ایران باستان بوده است. در برخی از مناطق ایران از سفید آب با نام روشور یاد می شود.

سفید آب یا روشور

سفید آب ماده سفید و جامدی است که از چربی حیوانی و مواد معدنی طبیعی ساخته می شود. برخی از پزشکان معتقد اند که سفید آب حاوی سرب بوده و مضر است. اما هیچ مدرک علمی مبنی بر مضرات سفید آب وجود ندارد. اما چیزی که به صورت تجربی می توان دید، کاربرد خوب آن برای لایه برداری پوست است.

کیسه

سفیداب به همراه یک پارچه دستکش مانند به نام کیسه استفاده می شود. بافت این پارچه کمی خشن است. برای استفاده از آن کافی است هنگام دوش گرفتن روشور را روی کیسه بمالید و سپس کیسه را روی پوست خود بکشید. تاثیر لایه برداری آن را می توانید سریعاً مشاهده کنیدبه یاد داشته باشید که قبل از استفاده از صابون یا شامپو بدن باید از کیسه و روشور استفاده کنید تا تاثیر آن از بین نرود.

استفاده از کیسه به همراه روشور

در ادامه، مقاله ای از یک متخصص پوست اهل سانفرانسیسکو خواهیم خواند که تجربه استفاده از کیسه و سفید آب را داشته و به نقد آن پرداخته است.

Shelley Costantini، متخصص زیبایی و مشاور مراقبت از پوست

او این گونه عنوان می کند:

در سفری، یکی از دوستانم یک سنگ سفید کوچک به من هدیه داد و گفت این یکی از راز های زیبایی ایرانیان است. او می دانست که من چقدر به مراقب از پوست اهمیت می دهم برای همین آن را به من هدیه کرد. همچنین گفت که این بهترین لایه بردار بدن است که تا به حال امتحان کرده است.
او در ادامه به من گفت که یکی از اعضای خانواده اش آن را برایش از ایران آورده اند. ما عجله داشتیم، اما او به من گفت که فقط باید آن را خیس کرده و روی پوستم بمالم سپس خواهم دید که تمام پوست مرده از بین می رود.

وقتی چمدانم را باز کردم، نمی توانستم صبر کنم تا آن را امتحان کنم. پریدم زیر دوش، آن را به پوستم مالیدم و شستشو دادم اما چیزی احساس نکردم. روز بعد سنگ را روی دستکش شستشوی بدن خودم مالیدم و آن را به بازویم کشیدم و در کمال تعجب، اسکراب کار کرد. دست روی پوستم گذاشتم رول های نرم و عجیبی را مشاهده کردم. با فهمیدن این که این همان پوست مرده است، کاملا متعجب بودم، پس برای تمام بدنم از آن استفاده کردم.

بعد از آن به عنوان یک متخصص زیبایی با خود فکر کردم چرا آن را روی صورتم امتحان نکنم؟. تا آنجا که می توانستم از آن به آرامی بر روی صورتم استفاده کردم، اما برای صورت نتیجه چندان خوبی نداشت. تا حدی که مجبور شدم 3 روز از بالم Cherry-O، برای تسکین پوست چروکیده خود استفاده کنم. اما در مورد پوست بدنم، هیچ وقت آن را این قدر صاف، نرم و یک دست ندیده بودم.

کیسه و سفید آب برای صورت

تاریخچه لایه برداری با کیسه و سفید آب

کیسه و سفید آب هزاران سال است که برای مراقبت از پوست سنتی توسط ایرانیان استفاده می شود. کیسه یک دستکش مخصوص لایه برداری است و سفید آب یک توپ گچی مانند است. کیسه قبلاً از پشم ساخته می شد، اما اکنون با تکامل صنعت پارچه از الیاف مصنوعی نیز تولید می شود. این دو وسیله مراقبت از پوست ریشه عمیقی در تاریخ ایران دارند.
باستان شناسان شواهدی یافته اند که نشان می دهد استفاده از آن به 2000 تا 4500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. سفید آب در فارسی به معنی “آب سفید” است. روشور نام دیگر این راز زیبایی ایران باستان است.

سفید آب چگونه کار می کند؟

سفیداب حاوی چربی حیوانی است که با مواد معدنی طبیعی مختلفی مانند «روی» ترکیب شده است. چربی حیوانی pH اش 3.4 است که باعث اسیدی شدن آن می شود. برای مثال، سالیسیلیک اسید دارای pH حدودی 3-4 است.

PH روشور به آن خاصیت لایه برداری شیمیایی و مکانیکی می بخشد. چربی اسیدی با پوست واکنش نشان داده و باعث لایه برداری شیمیایی پوست می شود. در کنار آن مواد معدنی موجود در سفید آب به همراه زبری الیاف کیسه به صورت فیزیکی کار لایه برداری را انجام می دهند.

10 مرحله برای لایه برداری با سفید آب و کیسه

لایه برداری با سفید آب و کیسه

من به شخصه پیشنهاد می کنم از این راز زیبایی در حین دوش گرفتن استفاده کنید. زیرا مقدار پوست مرده ای که طی این روند از بین می رود قابل مقایسه با سایر لایه بردار ها نیست.

  • مرحله اول: بدن خود را با آب بشویید، اما قبل از استفاده از کیسه و سفید آب از صابون یا شامپو بدن استفاده نکنید. می توانید بعد از استفاده از آن صابون بزنید.
  • مرحله دوم : دست خود را داخل کیسه برده و آن را خیس کنید.
  • مرحله سوم :سفید آب را 3-4 بار محکم روی کیسه بکشید.
    توجه: شما هیچ نوع کفی نخواهید دید.
  • مرحله چهارم: از کتف مخالف خود شروع کرده و با حرکات دایره ای کیسه را با فشار روی آن ماساژ دهید. بازوی خود را از بالا تا پایین کیسه بکشید. سپس کیسه را شسته و مجددا سفید آب را روی آن بکشید، این کار را با تمام قسمت های آن طرف بدن خود انجام دهید.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد، از کیسه برای لایه برداری پا ها استفاده کنید. مراقب باشید پوست لای انگشتان و کشاله های ران حساس است، کیسه را زیاد محکم نکشید.
  • مرحله ششم: کیسه را کاملا شسته و تمیز کنید و دست دیگر خود را داخل آن ببرید. سپس همین مراحل را با سمت دیگر بدن خود تکرار کنید.
  • مرحله هفتم: کیسه خود را با صابون بشویید و آن را آویزان کنید تا خشک شود. زیر دوش بروید و با دست تمام قسمت های بدن خود را از رول های پوست مرده تمیز کنید.
  • مرحله هشتم: پوست خود را با شوینده همیشگی خود به آرامی بشویید.
  • مرحله نهم: پوست تان را به طور کامل آبکشی کنید و سپس با حوله به نرمی خشک کنید.
  • مرحله دهم: لوسیون بدن یا کرم مرطوب کننده مورد علاقه خود را به پوست تان بمالید و اجازه دهید جذب پوست شود.

هر چند وقت یک بار می توان لایه برداری کرد؟

توصیه های مختلفی در مورد چگونگی استفاده از این روش لایه برداری وجود دارد. برخی می گویند یک بار در هفته در حالی که دیگران پیشنهاد می کنند یک بار در ماه. به نظر من این یک ترجیح شخصی است. من پس از چند بار استفاده ترجیح می دهم هفته ای یک بار از آن استفاده کنم. اما با این وجود پوست شما باید نرم و جوان شود، نه قرمز و متورم. پس سعی کنید تعادل را رعایت کنید.

ترکیبات سفید آب

در حالی که معمولاً در مورد محصولات حاوی چربی حیوانی چیزی نمی گویم، اما سفید آب یکی از راز های زیبایی ایران است. هزاران سال است که ایرانیان از آن استفاده می کنند و فکر می کنم کشف آن برای من بسیار ارزشمند است. چربی مورد استفاده در سفید آب یک محصول جانبی از روند تولید گوشت است بنابراین حیوانات به طور خاص برای این محصول کشته نمی شوند.

 ترکیبات سفید آب

منبع:

thefreckle.blog

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.