سلامت پوست, مراقبت از پوست

علت تیرگی بند انگشتان چیست؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟

تیرگی بند انگشتان

اگر بند انگشتان تیره ای دارید و نگران آنها هستید، تنها نیستید. لکه های تیره روی بند انگشتان به خصوص در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بسیار رایج است. این عارضه مربوط به سن نیست و ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه این وضعیت بی ضرر است، اما تیرگی بند انگشتان نیز می تواند نشان دهنده بیماری های زمینه ای باشد.
اگر به اختلالات متابولیک مانند دیابت مبتلا هستید یا به برخی داروها حساسیت دارید، ممکن است این لکه های تیره را روی بند انگشتان خود مشاهده کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید که چه چیزی باعث تیرگی و سیاهی بند انگشتان می شود و چطور می شود آن ها را درمان کرد.

چه چیزی باعث تیرگی بند انگشت می شود؟

سیاهی بند انگشت می تواند بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد شود و همچنین ممکن است نشانه ای از برخی شرایط پزشکی باشد. در زیر دلایل رایج تیرگی بند انگشتان ذکر شده است:

آکانتوز نیگریکانس (AN)

آکانتوز نیگریکانس (AN) یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های تیره و بافت های مخملی روی پوست شما می شود. این بیماری می تواند بر روی چین های پوست و مفاصل، از جمله بند انگشتان شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است احساس خارش یا بو داشته باشد.

AN در افراد بومی آمریکایی، آفریقایی و اسپانیایی شایع تر است. داشتن سابقه خانوادگی AN و چاقی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

AN گاهی ارثی است و می تواند در افراد سالم رخ دهد. تصور می‌ شود که مربوط به جهش ژنی است که شامل فاکتور رشد فیبروبلاست است. اما اغلب یک علامت هشدار دهنده بیماری دیگری مانند دیابت است.

دیابت

متخصصان بر این باورند که بین تیرگی بند انگشتان و دیابت ارتباط وجود دارد. تیره شدن پوست ممکن است نشانه شروع دیابت باشد. پیش دیابت مرحله ای است که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است.

گفته می شود که تیرگی پوست در بیشتر موارد تنها علامت هشدار دهنده است. این به این دلیل است که سطوح تغییر یافته انسولین در بدن شما می‌ تواند منجر به ایجاد لکه‌ های پرپیگمانته پوست، از جمله تیره شدن بند انگشتان شود.

شناخت این علامت پیش دیابت می تواند به مدیریت دیابت کمک کند. هیپرپیگمانتاسیون پوست نیز نشان دهنده مدیریت ضعیف دیابت است. در چنین سناریویی، شما به احتمال زیاد نیاز به تغییر در رویکرد درمانی خود خواهید داشت.

درماتومیوزیت

لکه های تیره روی بند انگشتان ممکن است نتیجه درماتومیوزیت باشد. این بیماری یک اختلال التهابی است که بر عضلات و پوست تأثیر می گذارد. این بیماری مزمن می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی در بند انگشت، صورت، قفسه سینه، زانو و آرنج شود.

رنگ این بثورات از بنفش مایل به آبی تا قرمز متغیر است. اگرچه درماتومیوزیت قابل درمان نیست، اما اگر به موقع تشخیص داده شود، علائم با درمان مناسب قابل کنترل هستند.

کمبود ویتامین B12

لکه های تیره روی بند انگشتان می تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشد. درمان کمبود این ویتامین با مکمل های غذایی و اصلاحات کافی می تواند تیرگی را از بین ببرد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل عدم تعادل هورمونی در زنان ایجاد می شود. در سنین باروری شیوع بیشتری دارد. یکی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، لکه های تیره روی پوست است که اغلب در امتداد چین های مفصلی قرار دارند.

بیماری آدیسون

بیماری آدیسون یک اختلال غیر معمول است. زمانی اتفاق می افتد که بدن شما سطوح هورمون های استروئیدی کورتیزول و آلدوسترون را کاهش می دهد.

کورتیزول زمانی که بدن تحت استرس است حیاتی است و سطوح پایین آن می تواند تهدید کننده باشد. علائم شامل خستگی، حالت تهوع، تیرگی پوست و سرگیجه است. تیره شدن پوست در بند انگشتان می تواند یکی از علائم اولیه بیماری آدیسون باشد.

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به بافت های شما حمله می کند و کلاژن بیش از حد تولید می کند. کلاژن پوست و سایر بافت های همبند را سفت می کند. قرمزی پوست دست ها و بند انگشتان از علائم اسکلرودرمی است.

واکنش های دارویی

تیره شدن بند انگشتان نیز می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد که شامل:

  • داروهای ضد بارداری خوراکی
  • درمان جایگزینی هورمونی
  • گلوکوکورتیکوئیدها
  • داروهای ضد انعقاد
  • آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین ها
  • نیاسین و نیکوتینیک اسید
  • انسولین به صورت تزریقی


اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید و بند انگشتان شما تیره شده است، با پزشک خود مشورت کنید. تغییر در دارو ها ممکن است شما را از شر تیره شدن پوست نجات دهد.

پرداختن به علت زمینه ای برای درمان تیرگی بند انگشت بسیار مهم است. با درمان مناسب، در بیشتر موارد، تیرگی پوست از بین می رود.
برخی از روش های درمانی، از جمله داروهای خانگی را نیز که در ادامه معرفی می کنیم، امتحان کنید.

چگونه بند انگشتان به شدت تیره را روشن کنیم؟

از تمیز کردن یا سفید کردن بند انگشتان خودداری کنید. اسکراب می تواند با برداشتن لایه محافظ پوست و افزایش رنگدانه ها، نتیجه معکوس داشته باشد و سفید کننده های بدون نسخه حاوی غلظت بالایی از اسیدهای قوی هستند که می توانند تیرگی پوست را بدتر کنند.

در عوض، راه های زیر را برای روشن کردن بند انگشتان تیره خود امتحان کنید:

بیشتر بخوانید: روش های کاربردی برای رفع تیرگی و سفید کردن زانو و آرنج ها

درمان پزشکی برای تیرگی بند انگشت

هنگامی که علت لکه‌ های تیره روی بند انگشتان یک بیماری زمینه‌ ای باشد، اولین خط درمان شامل داروها یا تغییر سبک زندگی بر اساس تشخیص است.
برای اختلالات متابولیک مانند PCOS یا دیابت، کنترل وزن، اصلاح رژیم غذایی و درمان صحیح می تواند تیره شدن بند انگشتان را بهبود ببخشد.

برای کمبود ویتامین B12، مکمل های غذایی می توانند نتایج فوری به شما بدهند. در شرایطی مانند بیماری آدیسون، درمان جایگزینی هورمونی ممکن است برای خلاص شدن از هیپرپیگمانتاسیون ضروری باشد.

درمان های خانگی برای تیرگی بند انگشت

درمان های خانگی زیر ممکن است به شما کمک کند رنگ پوست روی بند انگشتان خود را روشن کنید. با این حال، پوست شما را به طور کامل پاک نمی کنند، مگر اینکه علت اصلی را برطرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، یک ترکیب فعال که به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست شناخته شده است. کورکومین، سنتز ملانین را مختل می کند و در نتیجه تیرگی پوست را به حداقل می رساند. می توانید مقدار کمی زردچوبه پودر شده را در کمی آب مخلوط کنید. این خمیر را به بند انگشتان خود بمالید و بگذارید مدتی در این ناحیه بماند و بعد بشویید.

چای سبز

می توانید چای سبز را برای از بین بردن تیرگی بند انگشتان امتحان کنید. آنزیم تیروزیناز برای سنتز ملانین در بدن شما ضروری است. چای سبز حاوی اپی گالوکاتچین گالات است که تیروزیناز را مهار می کند. بنابراین، استفاده موضعی منظم از چای سبز می تواند به روشن شدن بند انگشتان تیره شما کمک کند.

می توانید با خیساندن یک کیسه چای سبز یا مقداری برگ چای سبز در آب گرم، جوشانده چای سبز درست کنید. این جوشانده را روی پوست تیره بمالید. از طرف دیگر، می توانید ترکیبی از چای سبز را با شیر و گلاب به بند انگشتان خود بمالید. این کار را برای چند روز انجام دهید تا نتایج قابل توجه را مشاهده کنید.

کشک

کشک به دلیل محتوای اسید لاکتیک بالایی که دارد، دارای اثر روشن کنندگی بالقوه پوست است. ادعا می شود که پوست را لایه برداری می کند و التهاب را کاهش می دهد. می توانید کشک را مستقیماً روی بند انگشتان خود بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه روی پوست بماند. سپس، آن را با آب گرم بشویید.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند در برابر چندین مشکل پوستی مانند هایپرپیگمانتاسیون موثر باشد. مطالعات نشان می دهد که ویتامین C از تولید ملانین جلوگیری می کند. بنابراین، ممکن است به روشن شدن تیرگی بند انگشتان کمک کند.

بیشتر بخوانید: نقش ویتامین C در سلامت پوست و نحوه مصرف آن

داروهای بدون نسخه برای تیرگی بند انگشت

همچنین می‌توانید محصولات بدون نسخه (OTC) را برای بند انگشتان تیره خود انتخاب کنید. این محصولات به صورت کرم، سرم، مرطوب کننده و ژل موجود می باشد.

توجه داشته باشید که این داروها برای افراد مختلف متفاوت عمل می کنند، بنابراین قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

کارشناسان محصولات OTC را با مواد زیر برای روشن کردن سیاهی بند انگشتان توصیه می کنند:

  • اسید کوجیک
  • نیاسینامید
  • اسید الاژیک
  • 2% هیدروکینون
  • اسید آزلائیک
  • اسید گلیکولیک
  • رتینوئیدها (رتینول، ترتینوئین، ژل آداپالن یا تازاروتن)

اگر بند انگشتان شما تیره است، این گزینه‌ های درمانی می‌ توانند به شما کمک کنند تا بند انگشتان تیره خود را روشن کنید. اما آیا راهی برای جلوگیری از ظاهر شدن این تیرگی ها وجود دارد؟ به خواندن مطلب ادامه دهید تا متوجه شوید.

چگونه از تیرگی بند انگشتان جلوگیری کنیم؟

هنگامی که علامت بیماری جدی تری نیست، جلوگیری از تیرگی و خشکی بند انگشتان آسان است. مرطوب کردن دست ها و استفاده منظم از کرم ضد آفتاب روی آنها می تواند ساییدگی و پارگی پوست روی بند انگشتان شما را کاهش دهد. چنین پوستی کمتر دچار لکه های تیره می شود.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر پوست بند انگشتان بدون دلیل تیره‌ تر می‌ شود یا تغییر رنگ ناگهانی رخ می‌ دهد، با یک متخصص پوست مشورت کنید. همچنین، اگر علائم دیگری دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. تیره شدن پوست می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

سخن آخر

بند انگشتان تیره معمولاً نگران کننده نیستند و نیازی به درمان خاصی ندارند. در برخی موارد، آنها می توانند نشانه اولیه یک وضعیت پزشکی باشند. با تشخیص مناسب می توانید درمان مناسب برای تیرگی پوست را شروع کنید. اکثر موارد لکه های تیره روی بند انگشتان بهبود قابل توجهی را با درمان نشان می دهد.

اگر تیرگی علت پزشکی ندارد، می توانید برخی از داروهای خانگی یا محصولات OTC را برای روشن کردن بند انگشتان امتحان کنید.

منبع: stylecrazehealthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.