سلامت مو, مراقبت از مو

خوابیدن با موی خیس چه خطراتی برای مو ایجاد می کند؟

خوابیدن با موی خیس

درست مثل بسیاری دیگر از قصه های معروف زنان قدیمی، به همه ما گفته شده است که خوابیدن با موهای خیس می تواند ما را بیمار کند و بدون هیچ مدرک و توضیحی، به احتمال زیاد ما این هشدار را نادیده گرفته ایم. اما با این کار ما خود را در معرض خطر قرار می دهیم. در این مقاله می خواهیم خطرات خوابیدن با موی خیس را به شما بگوییم در ادامه با ما همراه باشید.

خطرات خوابیدن با موی خیس!

شکستگی مو

مو هنگامی که خیس است در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارد به ویژه اگر بافته شود، باعث ایجاد تنش بیشتر در ساقه مو می شود.

رژیم غذایی نه چندان سالم و میزان شدید آلودگی هوا، به اندازه کافی به موهای ما آسیب می زند و هنگامی که ما با موهای خیس می خوابیم، منجر به شکستگی بیشتر می شود زیرا مو زمانی که مرطوب است ضعیف تر است. هنگام خواب و چرخش در ختخواب، اصطکاک باعث می شود موهای مرطوب به راحتی دچار شکستگی شوند.

خوابیدن با موی خیس باعث ایجاد شکستگی مو می شود

ایجاد شوره سر

گرما و رطوبت می تواند باکتری های موجود در سر شما را چند برابر کرده و منجر به شوره سر مو شود. همچنین، خوابیدن با موهای مرطوب، چربی طبیعی را از موهای شما دور می کند و باعث خشک شدن مو می شود. ترکیب باکتری ها و از بین رفتن چربی های طبیعی مو باعث می شود پوست سر بیشتر در معرض شوره قرار بگیرد.

عفونت های قارچی

اگرچه خوابیدن با موهای خیس باعث سرماخوردگی نمی شود، اما دکتر شاه می گوید که خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست سر را افزایش می دهد. وی توصیه می کند که قارچ هایی مانند مالاسزیا، به بیماری هایی مانند شوره سر یا درماتیت منجر می شوند، که توصیه می کند در صورت امکان با موهای خشک بخوابید.

ایجاد عفونت های قارچی با خوابیدن موهای خیس روی بالش

همراه با قارچ هایی که به طور طبیعی روی پوست سر شما وجود دارد، بالش ها نیز کانون گرم قارچ ها هستند. در یک محیط گرم رشد می کند و یک بالش مرطوب زمینه مناسب پرورش آن ها را فراهم می کند.

یک مطالعه قدیمی در مورد قارچ های موجود در تختخواب های کشف شده بین 4 تا 16 گونه در هر بالش آزمایش شده است. این شامل Aspergillus fumigatus، گونه رایج قارچ است که مسئول ایجاد عفونت های شدید در افراد با سیستم ایمنی ضعیف است. همچنین می تواند علائم آسم را بدتر کند.

حالت دادن موهایتان سخت می شود!

وقتی با موهای خیس می خوابید، نمی دانید که صبح روز بعد که از خواب بیدار می شوید، موهای شما به چه شکلی در می آید. بنابراین به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت تا روز بعد موهایتان را حالت دهید.

خوابیدن با موی خیس حالت دادن موها را سخت می کند

ریزش مو

شاید برای بعضی ها تعجب آور باشد اما رفتن به رختخواب با موهای خیس می تواند منجر به ریزش مو و ایجاد قارچ پوست سر شود. قارچ پوست سر، نوعی عفونت قارچی است که در اثر گرما و رطوبت ایجاد می شود. بسیار مسری و واگیر دار است، بنابراین مراقب باشید هر چیزی را که با پوست سر شما تماس گرفته است بشویید.

موهای شما را کدر می کند 

وقتی آب موهای شما جذب پارچه بالش می شود، چربی های طبیعی نیز گرفته می شوند. موهای شما بدون این چربی ها بسیار کدر و کم آب به نظر می رسند.

کاهش عوارض خوابیدن با موی خیس

اگر گاهی اوقات مجبور هستید آخر شب به حمام بروید و با موهای تقریبا خیس بخوابید، با روش های زیر می توانید عوارض ناشی از خوابیدن با موی خیس را کاهش دهید:

از نرم کننده استفاده کنید

استفاده از محصولات نرم کننده مو و آبرسان مو مانند ماسک و سرم مو می تواند به کاهش اصطکاک و راحت تر شدن مو کمک کند. موهای آسیب دیده و رنگ شده بیشتر به این محصولات نیازمند هستند.

انواع بهترین ماسک های مو

روغن نارگیل را به موهای خود بمالید

شواهد و مدارک مورد اعتمادی وجود دارد که نشان می دهد روغن نارگیل از موهای مرطوب در برابر شکستگی محافظت می کند.

کوتیکول مو از فلپ هایی شبیه زونا در سقف تشکیل شده است که موهای شما وقتی خیس است، آب می خورد و متورم می شود و باعث می شود این فلپ ها بلند شوند و باعث آسیب پذیری مو می شوند.

روغن نارگیل

روغن میزان آب جذب شده را کاهش می دهد بنابراین کمتر در معرض آسیب است. اگر مبتلا به اگزمای سبورئیک هستید، استفاده از آن توصیه نمی شود، زیرا روغن نارگیل می تواند آن را بدتر کند.

موها را تا حد امکان خشک کنید

اگر می توانید موهایتان را سشوار بگیرید و یا زودتر به حمام بروید تا زمانی که به رختخواب می روید با دمای هوا خشک شوند.

هر چقدر آب کمتری در موهایتان باشد، آسیب کمتری به موهایتان می رسد. قبل از رفتن به رختخواب گره های موهایتان را باز کنید تا از استرس بر روی موهایتان جلوگیری شود.

از بالش ابریشمی استفاده کنید

برخی شواهد نشان می دهد که خوابیدن روی یک بالش ابریشمی برای پوست بهتر است زیرا کمتر از بقیه باعث خشکی پوست می شود و سطح بدون اصطکاک را ایجاد می کند.

اما اگر با موی خیس یا خشک به رختخواب بروید، استفاده از بالش ملایم تر امکان آسیب به موهایتان را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

خوابیدن با موهای خیس می تواند برای شما مضر باشد. در حالت ایده آل، شما باید با موهای کاملا خشک بخوابید تا خطر ابتلا به عفونت های قارچی و شکستگی مو را کاهش دهید.

همچنین خوابیدن با موهای خیس می تواند منجر به گره خوردگی بیشتر موها شود. اگر نمی توانید از خوابیدن با موهای خیس اجتناب کنید، می توانید با روش هایی که در بالا گفتیم، از ایجاد آسیب بر روی موهای خود جلوگیری کنید.

منبع: healthline timesofindia

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.