سلامت مو, مراقبت از مو

تشخیص موی چرب از موی خشک و معمولی چگونه است؟

تشخیص موی چرب

در این مطلب قصد داریم تا روش های تشخیص موی چرب از موهای خشک و معمولی را بیان کنیم. در این نوشته سعی شده است تا به همه مواردی که با استفاده از آن ها می توان انواع موها را از یکدیگر تشخیص داد، پرداخته شود. در ادامه با ما همراه باشید.

موی چرب چیست؟

موی سر چرب برای افرادی که پوست چرب و روغنی دارند، امری شایع است. نوع پوست، بین سطح قابل مشاهده و سطح پوست سر که زیر موی سر قرار دارد، فرقی نمی کند. پوست چرب به معنای پوست سر چرب است که بطور خودکار منجر به چربی موی سر نیز می گردد.

تشخیص مو چرب

روش های تشخیص موی چرب

بسیاری از افراد نوع خاص موی خود را نمی شناسند. مو معمولاً در چند دسته قرار می گیرد: معمولی، خشک، ترکیبی یا چرب. به منظور مراقبت صحیح از مو، افراد باید در درجه اول نوع موی خود را بشناسند و متناسب با آن بهترین راه مراقبت از موهای خود را در پیش بگیرند.

اگر نسبت به چرب بودن موی خود مطمئن نیستید، یکی از چهار روش زیر را برای شناسایی چرب بودن موی خود امتحان کنید.

لک ناشی از موی چرب روی بالش

1. بالش خود را بررسی کنید

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، دست خود را روی بالش بکشید. موهای چرب در هنگام خواب روغن های طبیعی ترشح می کنند که می تواند بالش شما را کمی چرب کند.
همچنین می توانید قبل از رفتن به خواب شبانه ، یک ورق نازک را روی بالش بگذارید. وقتی موها چرب هستند، روی ورق اثر چربی بر جا می گذارند.

همچنین ممکن است احساس چربی پوست نیز داشته باشید به خصوص اگر موهای پرپشتی دارید. زیرا موی چرب در تماس با پوست صورت می تواند منجر به چربی پوست صورت نیز گردد.

تشخیص موی چرب بعد از استحمام

2. بررسی موی سر بعد از دوش

همچنین می توانید موهای خود را بعد از دوش گرفتن یا هر زمان که موهایتان را شستشو دهید، از نظر چرب بودن بررسی کنید. صبر کنید تا موهایتان کاملاً خشک شود و به آرامی انگشتان خود را روی موهایتان حرکت دهید.

برخی از شامپوها می توانند روغن های طبیعی را از موهای شما جدا کنند و باعث می شوند موها خشک و سفت تر شوند. سایر شامپوها پوست سر شما را مرطوب می کنند و باعث می شوند موهای شما چربی بیشتری تولید کنند.

هنگامی که موهای شما خشک شد، یک دست را روی پوست سر خود قرار دهید و به آرامی آن را روی موهای خود بمالید. اگر هر نوع اثر چربی روی دست شما بر جای ماند، موهای چرب دارید.

تشخیص موی چرب و شوره

3. بررسی موی سر بعد از توقف شست و شوی روزانه

اگر روزانه دوش می گیرید، چند روز شست و شوی موهای خود را متوقف کنید و حداقل هر 24 ساعت موهای خود را معاینه کنید. موهای چرب معمولاً هنگام شستشو، باعث ایجاد ظاهری چرب می شوند که باعث می شود موها بدحالت شده و عمر کوتاهی داشته باشند.

همچنین می توانید پس از تکاندن موهای خود، به دنبال هر نوع پوسته سفید باشید که این نشان دهنده مشکل شوره سر است. شوره سر برای افرادی که موهای چرب دارند، یک مشکل شایع است. البته این مشکل را می توان با استفاده از شامپو های ضد شوره تا حد بسیاری رفع نمود.

تشخیص موی چرب با دستمال کاغذی

4. آزمون بافت

بهترین روش برای تشخیص موی چرب، آزمایش بافت است. وقتی موهای شما خشک است، یک قسمت از دستمال کاغذی را روی پوست سر خود قرار دهید.

دستمال کاغذی را به آرامی در سر خود بکشید و مطمئن شوید که آن را به پوست سر خود فشار نمی دهید. دستمال کاغذی را برداشته و آن را زیر یک چراغ روشن نگاه کنید. اگر اثر چربی روی آن وجود دارد، موهای چرب دارید.

✅ اگر موهای شما هیچکدام از علائمی که در بالا گفته شد را دارا نباشد، پس با اطمینان می توان گفت که نوع موی شما چرب نیست. اما برای اینکه از نوع جنس مو های خود اطمینان حاصل کنید، لازم است که درباره انواع جنس مو، اطلاعات کسب کنید.

روش های درمان موی چرب

  1. از شامپو روزانه استفاده کنید.
  2. موی سر خود را با مواد اسیدی از قبیل لیمو، سرکه و غیره، شست و شو دهید.
  3. از دست زدن به مو خودداری کنید. چربی ها از پوست به مو قابل انتقال هستند.
  4. از ماساژ روغن خودداری کنید. چون منجر به ترشح بیشتر چربی می شود.
  5. سعی کنید از آب سرد یا آب با دمای اتاق برای شستشوی موهای خود استفاده کنید. آب داغ و گرم تولید چربی بیشتر را در پوست سر تحریک می کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاه ها “”

  1. ناشناس گفت:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.