سلامت مو, مراقبت از مو

آیا روغن هویچ برای مو ها مفید است؟ + خطرات و فواید آن

روغن هویچ مو

روغن هویچ یک روش درمانی محبوب برای مو است که به اشکال مختلفی وجود دارد و به روش های متفاوتی قابل استفاده است. گفته می شود که مو ها را تغذیه می کند. کاربران گزارش می دهند که این روغن باعث نرم شدن مو، تسریع رشد، محافظت از مو در برابر آسیب و موارد دیگر می شود. روغن هویچ به اشکال مختلف وجود دارد:

  • روغن اساسی حاصل از دانه های هویچ
  • روغن حاصل از ریشه هویچ
  • محصولات و روش های درمانی متعددی که از فروشگاه خریداری شده است

روغن هویچ حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، ویتامین E و بتا کاروتن است که از مواد مغذی ضروری برای سلامت مو هستند.

خواص روغن هویچ برای مو چیست؟

بر اساس شواهد حکایتی، روغن هویچ می تواند به رشد سریع مو و ضخیم شدن آن کمک کند. افرادی که به دنبال بلند نگه داشتن مو های خود و جلوگیری از موخوره هستند ممکن است دریابند که روغن هویچ می تواند برای مو های آن ها مفید باشد. همچنین گفته می شود که نرم شدن مو با روغن هویچ باعث بهبود بافت آن شده و موها را براق تر، صاف تر و نرم تر می کند.

افرادی که از روغن هویچ استفاده می کنند، می گویند با تقویت ریشه ها در پوست سر، از ریزش مو جلوگیری می کند. ویتامین های موجود در آن می تواند در برابر آسیب های اطراف، اثر محافظتی داشته باشد و باعث محافظت در برابر شدیدترین اشعه ماورا بنفش و آلودگی محیط شود.
همچنین روغن هویچ با افزایش گردش خون در پوست سر، می تواند باعث سلامت مو از ریشه تا نوک آن شود.

خواص روغن هویچ برای مو

طرفداران روغن هویچ می گویند که این روغن ملایم و بهبود دهنده است. به دلیل رایحه ملایم و شیرین آن، می توان آن را با سایر روغن های اساسی مورد علاقه خود برای شستشو یا درمان ترکیب کرد.

یک مطالعه نشان می دهد که روغن هویچ دارای خواص ضد باکتری در برابر انواع باکتری ها و قارچ ها است. افرادی که دچار شوره سر و خشکی پوست سر می شوند ممکن است علائم آن ها وقتی که مو های خود را به طور دوره ای با روغن هویچ درمان می کنند تسکین یابد.

نحوه استفاده از روغن هویچ برای مو

می توانید حداقل هفته ای دو بار موهای خود را با روغن هویچ درمان کنید. همچنین می توانید محصولات درمان کننده مو تهیه کنید یا ترکیب خود را ایجاد کنید و در خانه اعمال کنید. می توانید ماسک مو، آبرسان یا نرم کننده عمیق با روغن ضروری هویچ درست کنید. 

نحوه استفاده از روغن هویچ برای مو

روش استفاده:

  • 3-4 قطره روغن اساسی هویچ را در 2-4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل (یا روغن حامل دیگر مانند روغن انگور) رقیق کنید.
  • با انگشتانتان آن را به موهای خود بمالید و آن را در پوست سر خود ماساژ دهید. سپس موهایتان را شانه کرده و آن ها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید.
  • بگذارید حدود 1 تا 2 ساعت بماند. سپس با شامپو بشویید.

محصولات حاوی روغن هویچ به صورت روغن، سرم و کرم وجود دارند. این روغن اساسی هویچ است که باید رقیق شود.

روغن هویچ چه خطراتی دارد؟

مطالعات زیادی در مورد خطرات و فواید روغن هویچ انجام نشده است. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع استفاده از روغن هویچ با پزشک خود مشورت کنید.

مانند هر محصول یا مکمل موضعی، روغن هویچ خطر واکنش آلرژیک را به همراه دارد. قبل از استفاده از روغن هویچ به موهای خود، یک تست پچ روی مقدار کمی از پوست، مانند ناحیه ای از داخل بازو یا پشت گردن، انجام دهید.

همیشه روغن هویچ را با روغن حامل مانند روغن انگور یا روغن نارگیل قبل از استفاده روی پوست خود رقیق کنید. بگذارید حداقل 24 ساعت روی محل بماند تا ببیند آیا به آن واکنش نشان می دهید یا خیر.

اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، برای استفاده به عنوان درمان مو خوب است. در صورت بروز واکنش آلرژیک، بلافاصله استفاده را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

پوست سر ممکن است در صورت استفاده بیش از حد از روغن هویچ، نارنجی شود. همچنین موهای بلوند یا رنگ های روشن دیگر نیز ممکن است در صورت استفاده بیش از حد از این روغن همین خطر را داشته باشد. برخی افراد از آب هویچ به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده می کنند.

در طب عامیانه، روغن هویچ به طور سنتی هم برای مصرف خوراکی و هم برای پوست و مو استفاده می شد. بزرگترین خطر روغن هویچ برای سلامتی، احتمال اثرات روانگردان به دلیل مقدار کمی از مولفه ای به نام میریستیسین است. هرگونه اثر روانگردان تنها در صورت مصرف روغن هویچ به مقدار زیاد در داخل بدن تجربه خواهد شد.

استفاده زیاد روغن هویچ به صورت مصرف خوراکی می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود. زنانی که باردار یا شیرده هستند هرگز نباید روغن هویچ را به صورت خوراکی مصرف کنند. علاوه بر این، افرادی که آسم یا صرع را تجربه می کنند باید از مصرف آن خودداری کنند.

نتیجه گیری

طبق نتایج حکایتی روغن هویج:

  • رطوبت مو و پوست سر را بازیابی می کند
  • بافت مو را نرم و صاف می کند
  • به رشد سریع مو کمک می کند
  • از مو محافظت می کند

نتایج برای افراد مختلف، متفاوت است. برای برخی ممکن است نتایج فوری باشد و بعضی دیگر پس از چند بار استفاده نتایج را مشاهده کنند.

بر اساس شواهد حکایتی و مطالعات موجود، روغن هویج ممکن است برای استفاده مکرر دوره ای روی مو و پوست سر مفید باشد.

منبع: healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.