سلامت پوست, مراقبت از پوست

تفاوت لیزر و الکترولیز؛ کدام روش برای رفع مو های زائد موثر تر است؟

تفاوت لیزر الکترولیز

لیزر و الکترولیز ، هر دو نوع روش برای حذف مو های زائد بدن کاربرد دارند، اما در این میان تفاوت هایی نیز دارند. هر دو روش، با هدف قرار دادنِ فولیکول های مو، واقع در زیر سطح پوست کار می کنند. طبق گزارش انجمن جراحی پوست آمریکا، میزان لیزر مو های زائد در حال افزایش است و تقریباً 30 درصد نسبت به سال 2013 افزایش یافته است.
اگرچه محبوبیت الکترولیز نیز رو به افزایش است، اما به اندازه لیزر درمانی رایج نیست.
اما سوالی که اغلب مطرح می شود این است که بهترین روش برای از بین بردن مو های زائد چیست؟ یا کدام یک نتایج بهتری به شما می دهد و مزایا یا معایب هر کدام چیست؟

لیزر مو های زائد

لیزر مو های زائد، با استفاده از اشعه ملایم و از طریق لیزر های با حرارت بالا انجام می شود. هدف این است که به فولیکول های مو آسیب برساند تا رشد مو ها، به طور قابل توجهی کند شود.
اگرچه اثرات آن بیشتر از روش های حذف مو های زائد در خانه مانند اصلاح دوام دارد، اما لیزر درمانی نتایج دائمی ایجاد نمی کند. برای از بین بردن مو ها برای دوران طولانی مدت، باید چندین درمان انجام دهید. مو های صورت، زیر بغل، ناحیه تناسلی، بازو ها، پا ها و … را می توان با استفاده از روش لیزر از بین برد.

لیزر مو های زائد، یک عمل زیبایی اختیاری محسوب می شود، بنابراین تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. هزینه کلی بر اساس تعداد جلسات مورد نیاز، متفاوت است. همچنین می توانید در مورد هزینه های پرداخت، با متخصص پوست خود صحبت کنید. اگرچه لیزر مو های زائد در خانه، از نظر هزینه برای شما به صرفه تر است، اما بی خطر یا کاملا مؤثر نیست.

لیزر مو های زائد

فواید

لیزر مو های زائد، ممکن است تقریباً در هر نقطه از صورت و بدن انجام شود، به جز ناحیه چشم. همچنین مدت زمان بهبود پوست، کم و یا حتی بدون نیاز به استراحت است. شما می توانید فعالیت های عادی خود را بعد از هر بار لیزر، از سر بگیرید.

اگرچه ممکن است مو های جدید هنوز رشد کنند، اما متوجه خواهید شد که آن ها ظریف تر و روشن تر از قبل هستند. به این معنی است که اگرچه رشد مجدد مو ها امکان پذیر است، اما مو هایی که جدید رشد می کنند، نسبت به قبل ضعیف تر هستند.
یکی از تفاوت هایی که باید به آن اشاره کرد این است که برخلاف الکترولیز ، مدت زمان لیزر مو های زائد، بستگی به جنسیت شما و اندازه و میزان مو دارد.
معمولاً یک جلسه حذف مو های زائد بدن، تقریباً دو تا سه ساعت طول می کشد. اما هر منطقه خاصی ممکن است زمان کمتری را به خود اختصاص دهد.

عوارض جانبی و خطرات

عوارض جانبی لیزر مو های زائد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاول ها
  • التهاب
  • ورم
  • تحریک
  • تغییرات رنگدانه ای (معمولاً لکه های روشن روی پوست تیره تر)
  • سرخی

عوارض جانبی جزئی مانند سوزش و قرمزی طی چند ساعت پس از لیزر، از بین می روند. هر علامتی که بیش از این طول بکشد، باید با کمک پزشک برطرف شود.
زخم ها و تغییرات در بافت پوست، عوارض جانبی نادری هستند. با اطمینان از این که فقط از متخصص پوست مجرب کمک می گیرید، می توانید خطر عوارض جانبی و آسیب دائمی پوست را به حداقل برسانید. سالن ها و لیزر در خانه توصیه نمی شود.

مراقبت های بعدی و پیگیری

قبل از لیزر، متخصص پوست ممکن است از پماد مسکن برای کاهش درد استفاده کند. اگر هنوز درد دارید، با پزشک خود در مورد مصرف مسکن های بدون نسخه (OTC) مشورت کنید. همچنین ممکن است پزشک کرم استروئیدی را برای درد شدید تجویز کند.
علائم رایج مانند قرمزی و تورم ممکن است با استفاده از یخ یا کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده برطرف شود.

پس از هر بار الکترولیز یا لیزر مو های زائد، به ویژه در ساعات اوج نور روز، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید، هیچ تفاوتی در این زمینه و میان این دو روش، وجود ندارد. افزایش حساسیت به نور خورشید در این روش، شما را بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می دهد.
مطمئن شوید که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده می کنید. همچنین از دو هفته قبل از جلسه لیزر درمانی، از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید خودداری کنید، چراکه ممکن است رنگ پوست شما تغییر کند و بعد از جلسه لیزر درمانی، پوست شما دچار اختلال رنگدانه ای شود.

ملاقات های بعدی برای این نوع درمان، ضروری است. اکثر افراد هر شش هفته تا شش بار، نیاز به درمان و پیگیری دارند. این امر به توقف رشد مو ها، پس از اولین جلسه لیزر کمک می کند. پس از این مراحل، شما نیاز به جلسات ترمیم نیز دارید که سالی یک یا دو بار کفایت می کند.

الکترولیز

الکترولیز، یکی دیگر از روش های حذف مو های زائد است که رشد مو را مختل می کند و مانند لیزر، توسط متخصص پوست انجام می شود. همچنین این فرایند با قرار دادن دستگاه اپیلاتور در پوست انجام می شود.
هدف اصلی لیزر درمانی و الکترولیز، از بین بردن مو های زائد است، اما نحوه انجام آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. روش الکترولیز، از فرکانس های موج کوتاه رادیویی در فولیکول های مو، برای جلوگیری از رشد مو های جدید استفاده می کند. این امر باعث جلوگیری از رشد فولیکول های مو شده و باعث ریزش مو های موجود می شود. با این حال، برای دستیابی به بهترین نتایج، هنوز به چندین جلسه ملاقات بعدی نیاز دارید.

بر خلاف لیزر مو های زائد، الکترولیز توسط منبع معتمد سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک راه حل دائمی پشتیبانی می شود.

از بین بردن مو های زائد با روش الکترولیز

فواید

الکترولیز علاوه بر نتایج دائمی، بسیار متنوع است. تفاوت دیگر الکترولیز و لیزر درمانی این است که الکترولیز می تواند به جلوگیری از رشد مو های جدید برای انواع پوست و مو کمک کند. الکترولیز همچنین ممکن است در هر نقطه از بدن، از جمله ابرو استفاده شود. همچنین، هیچ ماده شیمیایی سختی در الکترولیز استفاده نمی شود و مو های شما را برای همیشه از بین می برد.
این روش، تقریباً برای هر نوع پوست و مو مناسب است و می توانید بلافاصله بعد از انجام آن، کارهای روزانه خود را از سر بگیرید.

عوارض جانبی و خطرات

عوارض جانبی آن جزئی هستند، اما معمولاً طی یک روز برطرف می شوند. شایع ترین علامت آن قرمزی جزئی ناشی از سوزش پوست است. درد و تورم نادر است.

عوارض جانبی شدید احتمالی، شامل عفونت ناشی از سوزن های غیر استریل مورد استفاده در حین انجام الکترولیز و همچنین زخم است. مراجعه به پزشک متخصص پوست می تواند خطرات را به حداقل برساند.

مراقبت های بعدی و پیگیری

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که نتایج الکترولیز با لیزر متفاوت است. نتایج الکترولیز، به دلیل تخریب فولیکول مو، دائمی است. از نظر تئوری، آسیب دیدن فولیکول های مو، به این معنی است که هیچ موی جدیدی قادر به رشد نیست. البته این نتایج تنها در یک جلسه به دست نمی آید. مخصوصا در صورت انجام این عمل در ناحیه وسیعی مانند پشت یا در ناحیه ای با موهای ضخیم تر مانند ناحیه تناسلی.

اکثر افراد برای دستیابی به نتایج مطلوب، به جلسات پیگیری در هر هفته یا دو هفته نیاز دارند. وقتی مو ها از بین رفت، دیگر نیازی به درمان ندارید. با الکترولیز نیازی به ترمیم نیست.

مبلغی که برای رفع موهای زائد با روش الکترولیز پرداخت می کنید، بستگی به وسعت منطقه تحت درمان و تعداد پیگیری های مورد نیاز دارد. برخی از پزشکان هزینه ساعتی دریافت می کنند. هزینه الکترولیز در هر ویزیت کمتر است، اما ممکن است در پایان، جلسات بیشتری نسبت به لیزر درمانی داشته باشید.

اپیلاتور های خانگی، برای فروش در دسترس هستند، اما این دستگاه ها به اندازه دستگاه های حرفه ای مؤثر نیستند. بعلاوه، این ماشین ها از نظر امنیت، توسط FDA تایید نمی شوند.

کدام روش بهتر است؟

لیزر درمانی و الکترولیز، هر دو اثرات طولانی تری در مقایسه با اصلاح ایجاد می کنند. اما به نظر می رسد الکترولیز بهتر عمل می کند، زیرا نتایج دائمی تر است. الکترولیز خطرات و عوارض جانبی کمتری دارد و نیازی به پیگیری دائمی، مانند پیگیری های مورد نیاز برای لیزر مو های زائد ندارید.

تفاوت دیگر روش لیزر و الکترولیز این است که برای الکترولیز باید جلسات بیشتری طی شود، زیرا مانند لیزر نمی تواند به طور همزمان مناطق وسیعی را پوشش دهد. این ممکن است برای شما یک نکته منفی محسوب شود. انتخاب شما ممکن است بستگی به این داشته باشد که چقدر برای رفع موهای زائد خود عجله دارید.

همچنین انجام یک روش و سپس روش دیگر ایده خوبی نیست. به عنوان مثال، انجام الکترولیز پس از لیزر مو های زائد، اثرات اولین روش را مختل می کند. تصمیم خود را بگیرید و سپس در مورد بهترین گزینه با متخصص پوست خود صحبت کنید.

منبع: healthline, skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.