سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

خواص روغن آووکادو برای پوست و مو به همراه معرفی چند ماسک آووکادو

روغن آووکادو

روغن آووکادو نوعی روغن خوراکی فشرده از میوه‌ای آمریکایی به نام آووکادو است. به عنوان یک ماده اولیه در پخت ‌و پز در غذاها استفاده می‌شود و همچنین برای روغن کاری در محصولات آرایشی برای ایجاد خاصیت مرطوب‌کنندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روغن گیاهی یک منبع عالی از اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین ها است. به علاوه این روغن فواید بسیاری برای پوست و مو دارد که در ادامه به بررسی فواید آن برای پوست مو و زیبایی می پردازیم.

برخی از خواص روغن آووکادو برای پوست و مو

1. پوست شما را مرطوب کرده و بهبود می بخشد

روغن آووکادو حاوی درصد بالایی از ویتامین E و همچنین پتاسیم، لسیتین و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که می تواند پوست شما را تغذیه و مرطوب کند.

اسید اولئیک موجود در آن باعث تولید کلاژن می شود. بیرونی ترین لایه پوست که به اپیدرم معروف است، به راحتی مواد مغذی موجود در آووکادو را جذب می کند که به شکل گیری پوست جدید نیز کمک می کند. این روند بهبودی را تسریع می کند و به مواردی مانند آفتاب سوختگی کمک می کند.

2. به اگزما و پسوریازیس کمک می کند

خشکی و خارش پوست یکی از علائم رایج اگزما و پسوریازیس است، اما ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که در روغن آووکادو وجود دارد به کاهش این علائم کمک می کند.

برای اطمینان از بروز واکنش غیرمنتظره این روغن روی پوستتان، ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان تست کنید.

3. درمان آکنه

اثرات ضد التهابی روغن آووکادو ممکن است قادر به درمان آکنه و حتی جلوگیری از آن باشد. روغن آووکادو به راحتی به داخل پوست نفوذ کرده، چربی پوست را کنترل کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد و به این ترتیب می تواند به کاهش آکنه و جوش صورت کمک کند.

4. چین و چروک و علائم پیری را کاهش می دهد

پوست ما معمولاً اولین قسمت قابل توجهی از بدن است که پیر می شود، بنابراین داشتن پوستی جوان و شاداب آرزوی همه است. خوشبختانه، اسیدهای چرب موجود در روغن آووکادو به پوست کمک می کند تا خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند، که این به نوبه خود می تواند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند.

دلایل پیری پوست و روش های از بین بردن آن

5. به سلامت ناخن ها کمک می کند

استفاده از روغن آووکادو می تواند ناخن ها و پوست اطراف آن را نرم نگه دارد و همچنین به کاهش شکستگی ناخن ها کمک کند.

همه آنچه که باید درمورد سلامت ناخن ها بدانید

6. روغن آووکادو برای سلامت مو و پوست سر

روغن آووکادو فواید زیادی برای موها دارد که می تواند باعث افزایش رشد مو و تقویت آن ها شده و به بهبود ریزش مو و شوره سر کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن آووکادو برای پوست

روغن آووکادو

شما می توانید به روش های مختلفی از روغن آووکادو برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید. می توانید هر روز یا چند بار در ماه بدون هیچ گونه عوارض جانبی از آن استفاده کنید.

1. درمان پوست خشک و ملتهب

برای بهبود و نرم شدن پوست خشک، مقادیر مساوی روغن آووکادو و زیتون را مخلوط کرده و این مخلوط را یک یا دو بار در روز روی پوست تان بمالید. برای دادن رایحه مطلوب به مخلوط، یکی دو قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید.

2. به عنوان لوسیون بعد از حمام

بعد از استحمام مقدار کافی روغن آووکادو را به پوست ماساژ دهید. می توانید از روغن آووکادو به تنهایی استفاده کنید، یا چند قطره از آن را به یکی از لوسیون های بدن خود اضافه کنید.
همچنین اضافه کردن چند قطره روغن آووکادو به وان حمام می تواند باعث نرمی کل بدن شود.

نحوه استفاده صحیح از لوسیون بدن

3. به عنوان مرطوب کننده صورت

برای مرطوب نگه داشتن صورت می توانید شب ها روغن آووکادو را به صورت تان بزنید و صبح روز بعد آن را بشویید.

4. به عنوان ماسک صورت خانگی

یک آووکادوی رسیده را به صورت مکعب برش دهید و مقدار کمی روغن آووکادو به آن اضافه کنید. با چنگال یا قاشق آن را به صورت خمیر یکدست درآورید. خمیر را به صورت خود بمالید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه خودش را بگیرد و سپس با آب گرم بشویید.

5. مراقبت از پوست سر

برای این کار 3-5 قاشق غذاخوری روغن آووکادو را در یک ظرف شیشه ای کوچک بریزید و ظرف را در قابلمه ای که اخیراً جوشانده اید قرار دهید تا گرم شود. دمای روغن را مرتبا چک کنید تا خیلی داغ نشود.

وقتی گرم شد روغن را به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. روغن می تواند یک شب بماند و سپس صبح روز بعد با شامپو بشویید. این کار می تواند به کاهش شوره سر، پوسته پوسته شدن و کاهش خشکی موها کمک کند.

انواع ماسک آووکادو برای پوست

روغن آووکادو برای پوست

ماسک آووکادو برای پوست مستعد آکنه

حتی پوست مستعد آکنه نیز به مقداری رطوبت نیاز دارد و این ماسک صورت راهی عالی برای تأمین تغذیه در عین تمیز کردن همزمان آن است.

کائولن یا خاک رس سفید پوست شما را تمیز کرده و آن را سم زدایی می کند و چربی اضافی پوست را خارج می کند، در حالی که آووکادو رطوبت از دست رفته را دوباره جبران می کند و پوست تحریک شده را بهبود می بخشد.

مواد لازم:

  • 1 – 2 قاشق غذاخوری آووکادو له شده
  • 1 قاشق چای خوری خاک رس کائولن
  • چند قطره آب لیمو تازه

روش تهیه ماسک:

مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. وقتی مخلوط یکنواختی بدست آوردید، آن را به طور یکنواخت روی صورت تمیز خود بمالید. بگذارید 10 – 15 دقیقه روی آن بماند، سپس خوب بشویید سپس یک مرطوب کننده بزنید.

ماسک صورت آووکادو ضد پیری

این یک ماسک صورت عالی برای چین و چروک پوست است. آووکادو پوست شما را مرطوب کرده و تولید کلاژن و الاستین را افزایش می دهد. در حالی که زردآلو باعث لایه برداری و سفت شدن پوست می شود و پوست را محکم و لطیف می کند.

مواد لازم:

  • ¼ آووکادو رسیده
  • ½ زردآلو رسیده چند قطره آب لیمو تازه

روش تهیه ماسک:

  • آووکادو، زردآلو و آبلیمو را در یک کاسه بریزید و آن ها را خوب له کنید. وقتی خمیر صافی بدست آوردید، تا می توانید آن را به صورت یکنواخت روی صورت خود بمالید.
  • حدود 20 دقیقه ماسک را بگذارید. آن را با استفاده از پاک کننده ملایم بشویید و از مرطوب کننده یا مقداری روغن طبیعی خود استفاده کنید.

ماسک صورت آووکادو لایه بردار

این ماسک اسکراب شگفت انگیز به شما کمک می کند لایه مرده پوست را از سطح پوست خود را پاک کنید. به این ترتیب، پوست حتی می تواند تمام مواد مغذی این ماسک را بهتر جذب کند. قهوه موجود در این ماسک گردش خون را بهبود می بخشد، از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از علائم پیری زودرس جلوگیری می کند.

مواد لازم:

  • 1 قاشق غذاخوری آووکادو له شده
  • 1 قاشق چای خوری قهوه

روش تهیه ماسک:

  • همه مواد را با هم مخلوط کنید تا همه چیز به خوبی ترکیب شود.
  • قبل از زدن ماسک صورت خود را بشویید، سپس یک لایه نازک از این ماسک بزنید.
  • با حرکات دورانی به سمت بالا، حدود 5 دقیقه پوست خود را ماساژ دهید.
  • سپس یک لایه ضخیم تر از ماسک را روی ماسک اول اضافه کنید و بگذارید حدود 10 – 15 دقیقه بماند.
  • در پایان صورتتان را خوب بشویید و سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

انواع ماسک آووکادو برای مو

روغن آووکادو برای مو

ماسک مو آووکادو برای رفع شوره سر

لیمو ضد قارچ است و می تواند به کاهش چربی و شوره سر کمک کند. اما اگر به درستی شسته نشود، ممکن است موها را به طور موقت سفید کند. خاصیت نرم کنندگی روغن زیتون به نرم شدن مو کمک می کند.

مواد لازم:

  • 1 عدد آووکادو
  • 1/4 فنجان روغن زیتون
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو

روش تهیه ماسک:

  • آووکادو را له کرده و آن را با بقیه مواد مخلوط کنید.
  • آن را از ریشه تا نوک موهای مرطوب یا خشک بمالید.
  • بگذارید حدود 20 – 30 بماند و سپس به خوبی بشویید.

ماسک مو آووکادو و روغن نارگیل

روغن نارگیل به راحتی به مو جذب می شود و از موها در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند و برای داشتن موهای صاف و براق به شما کمک می کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1 عدد آووکادو
  • 2-3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روش تهیه ماسک:

  • در یک کاسه آووکادو را به خوبی له کنید و آن را با روغن نارگیل به خوبی مخلوط کنید.
  • اگر ترجیح می دهید ماسک مایع تر باشد، می توانید روغن نارگیل بیشتری اضافه کنید.
  • بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی موها بماند سپس شستشو دهید.

ماسک مو آووکادو و آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی دارد. منبع معتبری است که می تواند پوست سر را تسکین داده و ویتامین های موجود در آلوئه ورا و آووکادو باعث تغذیه مو می شود.

مواد لازم:

  • 1 عدد آووکادو رسیده
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل

روش استفاده از ماسک:

  • سه ماده را با هم، هم بزنید یا مخلوط کنید، اگر موهایتان خیلی بلند یا پر پشت است روغن نارگیل بیشتری به آن اضافه کنید.
  • بگذارید حدود 20 – 30 دقیقه بماند سپس موهایتان را بشویید.

برای نتیجه گیری بهتر ماسک های آووکادو را روی موهای خشک بزنید زیرا موهای مرطوب روغن را دفع می کنند و به اندازه موهای خشک قابلیت جذب ندارند.

نکاتی که لازم است بدانید!

🔸 مطالعات در مورد عوارض جانبی آووکادو کم است. اما مانند هر محصول دیگر، بهتر است ابتدا آن را روی پوست خود آزمایش کنید تا از آلرژِی داشتن به آن مطمئن شوید. برای این کار، مقداری از روغن آووکادو را به اندازه یک سکه به قسمت ساعد دست خود بمالید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ تحریک یا التهابی مشاهده نکردید، می توانید از آن استفاده کنید.

🔸 اگر به آووکادو حساسیت دارید، قبل از استفاده از روغن آووکادو با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.