سلامت مو, مراقبت از مو

روش های مؤثر خوشبو کردن مو برای طولانی مدت

خوشبو کردن مو

گاهی اوقات ممکن است شرایطی به وجود بیاید که نتوانید بوی خوب مو هایتان را حفظ کنید. همچنین، رایحه اکثر شامپو هایی که استفاده می کنید، حداکثر تا 48 ساعت ماندگاری دارند. اکثر افراد، می خواهند که همیشه مو هایی خوشبو داشته باشند. اگر می خواهید موهایتان را خوشبو کنید، راه های زیادی برای خوشبو کردن مو برای مدت طولانی وجود دارد که در ادامه بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

جلوگیری از بوی بد مو ها

اولین و بدیهی ترین راه برای خوشبو کردن مو و حفظ این رایحه، جلوگیری از بد بو شدن مو است.

1. مو های خود را مرتب بشویید

شستشوی روزانه مو، برای خوشبو کردن مو

این ممکن است یک راه حل بدیهی به نظر برسد، اما مهم است، به ویژه اگر مو های چرب دارید. مو های چرب، معمولا بیشتر، بوی محیط را به خود جذب می کنند. سعی کنید مو های خود را یک روز در میان یا حداقل دو بار در هفته بشویید.

2. سیگار نکشید

دود سیگار، می تواند به مو های شما بچسبد و برای طولانی مدت موهای شما این بوی بد را همراه داشته باشد، همچنین زدودن آن نیز مشکل است. اگر نمی توانید سیگار را کاملاً ترک کنید، سعی کنید فقط در فضای باز سیگار بکشید و هرگز در مناطق بسته مانند اتومبیل سیگار نکشید.

اگر با افرادی که سیگار می کشند زندگی می کنید یا کار می کنید، تمام تلاش خود را بکنید تا در هنگام سیگار کشیدن، از آن ها دوری کنید یا آن ها را تشویق کنید تا در خارج از خانه این کار را انجام دهند.

3. مو های خود را در محیط های بد بو بپوشانید

اگر در آشپزخانه کار می کنید یا قرار است در مهمانی پر از دود باشید، در صورت امکان مو های خود را بپوشانید. در آشپزخانه، از دستمال سر یا کلاه استفاده کنید. در مهمانی، کلاه یا باندانای زیبا انتخاب کنید.

4. سرپوش و روبالشی خود را بشویید

هر چیزی که با مو های شما تماس پیدا کند (کلاه، دستمال، کلاه ایمنی، دستمال سر، روسری و روبالشی) می تواند بوی مو های شما را تغییر دهد. بنابراین، این وسایل را تا آنجا که ممکن است تمیز نگه دارید.

بیشتر بخوانید: روش های جلوگیری از ریزش مو در اثر استفاده از کلاه ایمنی

5. بُرِس یا شانه خود را تمیز کنید

اگر از محصولاتی استفاده می کنید که روی مو های شما و روی برس شما جمع می شود، ممکن است هنگام برس کشیدن، مو ها بوی تندی به خود بگیرند. بنابراین، برای خوشبو کردن مو ها، سعی کنید هفته ای یک بار برس و شانه خود را تمیز کنید.

  • اگر آن قدر مو در برس شما وجود دارد که نمی توانید آن را با دستان خود بیرون بکشید، یک قلم یا مداد را زیر مو های داخل برس بکشید و به سمت بالا بکشید.
  • همچنین می توانید از قیچی برای بیرون آوردن مو های سرسخت از برس خود استفاده کنید.
  • برس خود را با مقدار کمی شامپو، بشویید و سپس اجازه دهید تا خشک شود.

6. از به اشتراک گذاشتن بُرِس خود، با حیوانات خانگی خودداری کنید

قارچ های زئوفیلیک روی حیوانات رشد می کنند و می توانند خود را به انسان منتقل کنند. این قارچ ها در شرایط گرم و مرطوب تولید مثل می کنند، بنابراین حتی اگر مو های خود را بشویید، ممکن است نتوانید آن ها را از بین ببرید.

  • گاهی اوقات تماس بسیار نزدیک با حیوانات خانگی، می تواند قارچ های زئوفیلیک را به انسان منتقل کند حتی اگر برس خود را با آن ها به اشتراک نگذارید.
  • اگر مشکوک هستید که از یک حیوان قارچ گرفته اید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است هم به قرص ضد قارچ و هم به شامپوی ضد قارچ نیاز داشته باشید.

استفاده از محصولات برای خوشبو کردن مو

1. عطر را روی مو ها یا برس خود اسپری کنید

خوشبو کردن مو با استفاده از اسپری های خوشبو کننده مخصوص مو

شما می توانید انواع عطر های مخصوص مو را خریداری کنید که از بهترین گزینه ها، برای خوشبو کردن مو هستند. گاهی اوقات می توانید از عطر معمولی نیز استفاده کنید، اما از آنجا که برای مو ها طراحی نشده است، می تواند مو های شما را چرب یا خشک کند، بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنید.

عطری را که مخصوص مو ها نیست، به طور مستقیم روی مو های خود اسپری نکنید. ممکن است مدل مو های شما را خراب کرده و مو های شما را سنگین کند.

2. از روغن های اساسی استفاده کنید

بسیاری از روغن های اساسی، ضد میکروب هستند و می توانند به شما در جلوگیری از عفونت های پوست سر (که منجر به بوی بد مو می شوند) کمک کنند و همچنین برای خوشبو کردن مو های شما مؤثر باشند. روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس، روغن وانیل و روغن نعناع، همگی گزینه های خوبی هستند.

3. از اسپری های مو معطر، سرم ها و شامپو های خشک استفاده کنید

اگر از محصولات مو استفاده می کنید، یک محصول خوشبو کننده را به برنامه خود اضافه کنید. بوی این محصولات، لزوماً در تمام طول روز باقی نخواهد ماند، بنابراین در نظر داشته باشید که بطری های کوچک حاوی محصولات خوشبو کننده را، در کیف خود داشته باشید.

برخی از مارک ها حتی اسپری های طراوت دهنده مو نیز تولید می کنند.

4. هر دو هفته یک بار از نرم کننده عمیق استفاده کنید

نرم کننده های عمیق برای نرم نگه داشتن مو ها و جلوگیری از شکستگی آن ها طراحی شده اند، همچنین می توانند در خوشبو کردن مو های شما مؤثر باشند. اکثر برند های تولید کننده نرم کننده، توصیه می کنند که هر دو هفته یک بار از آن ها استفاده کنید، اما برای اطمینان، از دستورالعمل ها استفاده کنید.

  • برای تمیز کردن عمیق تر، قبل از استفاده، نرم کننده خود را گرم کنید. ظرف بسته را حدود یک دقیقه در سینک پر از آب داغ قرار دهید و سپس آن را روی مو های خود بمالید.
  • برای یک نرم کننده عمیق و طبیعی که مرطوب کننده نیز هست، به دنبال موادی مانند روغن های نرم کننده، گلیسیرین و آلوئه ورا باشید. همچنین برای تقویت مو (به دنبال پروتئین های هیدرولیز شده، اسید های آمینه، کراتین و حنا باشید.

بیشتر بخوانید: 8 نرم کننده طبیعی مناسب موهای خشک

5. خودتان شامپو درست کنید

بسیاری از متخصصان زیبایی، معتقدند که شامپو های خریداری شده، روغن طبیعی مو را از بین می برد. یکی از مزایای ساخت شامپو به تنهایی، این است که می توانید برای خوشبو کردن مو هایتان، هر رایحه ای را که می خواهید به آن اضافه کنید!

ده ها دستور العمل وجود دارد، اما در اینجا دستورالعملی وجود دارد که نیاز به مواد اولیه زیادی ندارد. موارد زیر را با هم مخلوط کرده و مانند شامپوی معمولی استفاده کنید:

  • 1/2 فنجان آب مقطر
  • 1/4 فنجان صابون مایع کاستیل (صابون ساخته شده از روغن های گیاهی)
  • 2 قاشق چایخوری روغن آووکادو
  • 1/8 قاشق چایخوری اسانس نعناع
  • 1/8 قاشق چایخوری اسانس درخت چای
  • 10-15 قطره روغن اساسی به دلخواه

ساخت محلول برای خوشبو کردن مو

1. مخلوط جوش شیرین

جوش شیرین، می تواند میزان چربی مو های شما را کاهش داده و بو ها را خنثی کند. در یک کاسه یا لیوان، 1/4 فنجان جوش شیرین و 3/4 فنجان آب را مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. (اگر مو های شما از شانه های شما گذشته است این مقدار را دو برابر کنید).

مو های خود را خیس کنید و مخلوط جوش شیرین و آب را روی آن بمالید. بگذارید حدود 5 0دقیقه بماند و سپس مو های خود را با شامپو بشویید. این کار را تقریباً یک بار در هفته انجام دهید.

2. از گلاب استفاده کنید

گلاب را مستقیماً روی مو های خود بمالید. گلاب را به پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه خیس بخورد، سپس مو های خود را طبق معمول بشویید. گلاب در خوشبو کردن مو های شما، موثر عمل می کند.

3. محلول آب لیمو

لیمو ها، برای بو و تازگی مو های شما عالی هستند و همچنین با شوره سر مبارزه می کنند. ابتدا مو های خود را با شامپو بشویید. 2 لیمو تازه را در 1 فنجان آب فشار دهید و سپس آب آن را روی مو های خود ماساژ دهید. بگذارید تا 10 دقیقه بماند. سپس آبکشی کنید.

  • توجه داشته باشید که آب لیمو اسیدی است و ممکن است مو های شما را خشک کند.
  • شما همچنین می توانید یک روغن اساسی را به مخلوط آب لیمو اضافه کنید، اما لازم نیست، زیرا لیمو ها بوی بسیار قوی دارند.

سوالات متداول

1. آیا استفاده از عطر ها و ادکلن ها برای خوشبو کردن مو، به مو آسیب می رساند؟

این بدترین کاری نیست که می توانید با مو های خود انجام دهید. اما بهترین نیز، نیست. عطر می تواند به مو های شما آسیب برساند. در نظر بگیرید که چه ترکیباتی در داخل عطر شما وجود دارد. اکثر عطر ها، از الکل های تند مانند الکل اتیلیک و رایحه های سنگین مصنوعی، تهیه می شوند.

2. از چه جایگزین های عطر و ادکلن، برای خوشبو کردن مو می توان استفاده کرد؟

میست مو: این محصول را امن ترین جایگزین برای عطر در نظر بگیرید. این اسپری ها برای ایجاد بوی طراوت و ماندگار، بدون خشک شدن یا آسیب رساندن به مو های شما تولید می شوند.
شامپو خشک و سرم و روغن معطر نیز، پیش تر معرفی شدند.

منبع: wikihow

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.